• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Marynarki Polskiej przejezdny. Przejazd tunelem możliwy w połowie 2015 r.

Maciej Naskręt
31 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Ruch pojazdów wokół ronda będzie regulowany przez sygnalizację.
  • Wejście do tunelu dla pieszych po wschodniej stronie węzła.
  • Wnętrze tunelu dla pieszych.
  • Poza układem drogowym - chodniki i ścieżki rowerowe wymagają jeszcze sporo pracy.
  • W miejscu gdzie stoją betonowe bariery zostanie włączony zjazd z Trasy Słowackiego.
  • Ulica Marynarki Polskiej w Gdańsku.
  • Przystanek pn. PGE Arena w dzielnicy Letnica. Nie ma tam wciąż wiat architektonicznie nawiązujących do stadionu.
  • Gotowe torowisko na Węźle Marynarki Polskiej.
  • Gotowe od miesiąca torowisko na Węźle Marynarki Polskiej.

Kierowcom został już udostępniony Węzeł Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska - część budowy Tunelu pod Martwą Wisłą w gdańskim porcie. Inwestor - spółka miejska GIK - szacuje, że podwodną przeprawą pojedziemy samochodami w połowie 2015 r.



W czwartek o godz. 21 oddany do ruchu został Węzeł Marynarki Polskiej, który jest częścią tunelu budowanego pod Martwą Wisłą. Dla kierowców oznacza to, że mają już do dyspozycji obie jezdnie ul. Marynarki Polskiej - po dwa pasy w każdym kierunku, nowo wybudowane rondo, a do ruchu wracają ulice: Uczniowska i Wielopole, których wloty zostały wyłączone na potrzeby przebudowanego węzła drogowego.

- Prace zgodnie z założeniami zakończyły się w terminie, tj. do końca października 2013 roku. Zlikwidowane zostaną dotychczas funkcjonujące objazdy - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem wspomnianego przedsięwzięcia.

Dla pasażerów komunikacji tramwajowej dobra informacja jest taka, iż uruchomiony zostaje przystanek tramwajowy na wysokości stadionu PGE Arena. Przystanki autobusowe pozostają w obecnej lokalizacji, zaś piesi będą poruszać się nowo wybudowanym ciągiem wzdłuż ul. Marynarki Polskiej od strony Martwej Wisły.

Przy okazji otwarcia Węzła Marynarki Polskiej dowiadujemy się także, kiedy tunelem pod Martwą Wisłą przejadą pierwsze pojazdy. - Nastąpi to prawdopodobnie w połowie 2015 r. - mówi rzecznik prasowy.

Przypomnijmy, że prace - zgodnie z harmonogramem - mają trwać jednak do października 2014 r. Co zatem będzie odbywać się przez osiem miesięcy na terenie budowy? - Z uwagi na to, że jest to pierwszy podwodny tunel drogowy w Polsce, potrzebujemy czasu na procedury odbiorowe, do tego zadania chcemy podejść z najwyższą starannością - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

W tym tygodniu maszyna TBM osiągnęła sumaryczny wynik 1 tys. m pod dnem Martwej Wisły. W ostatnich dniach praca maszyny zwolniła jednak do 4-5 metrów na dobę. Wynika to z rodzaju gruntów, przez jakie przedziera się kret: gliny i iły nie pozwalają na większe tempo prac.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Inwestycja realizowana jest przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą jest firma Obrascon Huarte Lain (OHL).

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzył 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (109) 2 zablokowane

  • (6)

    Szkoda, że rowerzyści będą musieli nadal objeżdżać całe miasto bo tunel nie dla nich. Nikt nie pomyślał podobnie jak przy moście wantowym.

    • 6 10

    • Geniusze (1)

      Ponoć rondo jest najbezpieczniejszym i najbardziej płynnym skrzyżowaniem. Jednak nie w tym przypadku. Aby przejechać na wprost trzeba odstać na dwóch sygnalizatorach. Brawo Panowie projektanci. Korki murowane.

      • 4 3

      • Nie tylko rondo ale też zjazd na stadion zaraz za rondem z własną sygnalizacją. Od ul. Śnieżnej do Reja jest takie natężenie sygnalizatorów świetlnych, w dodatku zupełnie nie zsynchronizowanych ze sobą, że przejechanie prostych trzech kilometrów ul. Marynarki Polskiej zajmuje nieprawdopodobnie dużo czasu. Kiedy ruszy rondo z tunelem, dojdą kolejne sygnalizatory...

        • 5 3

    • (2)

      Przed rozpoczęciem budowy, był plan wprowadzenia autobusu wahadłowego przez tunel, do którego można byłoby wstawiać rowery. Wsiadasz z rowerem na przystanku z jednej strony tunelu i wysiadasz z drugiej. Pytanie tylko czy pomysł ten zostanie wprowadzony w życie no i oczywiście cena biletu na pewno nie będzie na poziomie tego "promowego". Zastanawiam się tylko po co poprowadzono ścieżkę rowerową w Nowym Porcie do samej przeprawy promowej ? Może w miejscu starego promu Wisłoujście mógłby pływać jakiś mały stateczek dla pieszych, coś jak dawna fera ?

      • 5 2

      • Ludzie to mają pomysły (1)

        Może w miejscu starego promu Wisłoujście mógłby pływać jakiś mały stateczek dla pieszych, coś jak dawna fera ?... A kto będzie płacił za utrzymanie dla ciebie tej fery ? Ja nie ! Chcesz ferę to ją kup i utrzymuj za własne pieniądze.

        • 2 6

        • Płacisz własnymi podatkami za rzeczy o których nawet nie masz pojęcia i się na to godzisz. Miasto musi dopłacać do różnych atrakcji, musi być frontem do mieszkańców i turystów. Nie na wszystkim robi się pieniądze. Na całym świecie miasta dopłacają do przedsięwzięć skierowanych do mieszkańców: do komunikacji, teatrów, stadionów itd. To czego ty, jako jednostka chcesz czy nie chcesz, nie ma tu znaczenia.

          • 6 1

    • w tego typu tunelach jest zakaz poruszania się rowerów

      • 4 2

  • Po prostu - projektując TBM nie pomyślano o rowerzystach

    Trzeba złożyć stosowne zażalenie do Pana Boga i ONZ-u, koniec i kropka

    • 2 7

  • Nie ma ściezki roverowej? Tam gdzie jest potęga nie ma marudzenia o pierdołach. (1)

    Nie słyszeliście od babć? -

    " Gdy wół pierdzi to obora słucha ! "

    Dość bajdurzenia o stokrotkach gdy puszcza płonie!

    Polska / świat także / kona , diabeł wytacza resztki armat a oni o pierdołach...

    Paradygmaty na front a nie popierdółki roverowe!

    Allelujah!

    • 3 4

    • chyba masz problem

      • 1 3

  • Po grzyba ta fera skoro będzie tunel ??? (1)

    • 2 3

    • Po grzyba było prowadzić ścieżkę rowerową do Martwej Wisły w Nowym Porcie ? Nic tam nie ma przecież. Skoro już wyrzucono na to pieniądze, to może trzeba teraz pomyśleć jak przewieźć tych ludzi którzy dojechali do końca ścieżki, tak żeby mogli zwiedzić na rowerach Twierdzę Wisłoujście i samo Westerplatte. Jak chcesz przejechać rowerem przez tunel ?

      • 5 1

  • No a Opat, panie Szczurek jak nie ma tak nie ma

    • 2 2

  • rowerzysta

    Rowerem pół biedy, tunelem wbrew przepisom lub przez miasto, a piesi tylko okazją.

    • 4 2

  • Pięknie patrzeć jak nasz Gdansk się rozwija to jest miasto z przyszłością,tylko na zadupiach budują galerie dla kogo /dla galerianek/.

    • 6 1

  • Ustawienie świateł

    Jechałem od NPortu. Najpierw długie czerwone światło przed wjazdem na rondo, a po przejechaniu półkola kolejne długie czerwone na zjazd w dalszy odcinek Marynarki Polskiej. W dzień powszedni będzie ciężko...

    Proszę Panów Inżynierów o przyjrzenie się ustawieniu sygnalizacji

    • 9 1

  • po co

    światła na rondzie ale beka co za gamoń je tam ustawił

    • 11 1

  • Jaki sens ma rondo z sygnalizacją?

    Albo rondo, albo sygnalizacja.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane