• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Marynarki Polskiej przejezdny. Przejazd tunelem możliwy w połowie 2015 r.

Maciej Naskręt
31 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Ruch pojazdów wokół ronda będzie regulowany przez sygnalizację.
  • Wejście do tunelu dla pieszych po wschodniej stronie węzła.
  • Wnętrze tunelu dla pieszych.
  • Poza układem drogowym - chodniki i ścieżki rowerowe wymagają jeszcze sporo pracy.
  • W miejscu gdzie stoją betonowe bariery zostanie włączony zjazd z Trasy Słowackiego.
  • Ulica Marynarki Polskiej w Gdańsku.
  • Przystanek pn. PGE Arena w dzielnicy Letnica. Nie ma tam wciąż wiat architektonicznie nawiązujących do stadionu.
  • Gotowe torowisko na Węźle Marynarki Polskiej.
  • Gotowe od miesiąca torowisko na Węźle Marynarki Polskiej.

Kierowcom został już udostępniony Węzeł Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska - część budowy Tunelu pod Martwą Wisłą w gdańskim porcie. Inwestor - spółka miejska GIK - szacuje, że podwodną przeprawą pojedziemy samochodami w połowie 2015 r.



W czwartek o godz. 21 oddany do ruchu został Węzeł Marynarki Polskiej, który jest częścią tunelu budowanego pod Martwą Wisłą. Dla kierowców oznacza to, że mają już do dyspozycji obie jezdnie ul. Marynarki Polskiej - po dwa pasy w każdym kierunku, nowo wybudowane rondo, a do ruchu wracają ulice: Uczniowska i Wielopole, których wloty zostały wyłączone na potrzeby przebudowanego węzła drogowego.

- Prace zgodnie z założeniami zakończyły się w terminie, tj. do końca października 2013 roku. Zlikwidowane zostaną dotychczas funkcjonujące objazdy - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem wspomnianego przedsięwzięcia.

Dla pasażerów komunikacji tramwajowej dobra informacja jest taka, iż uruchomiony zostaje przystanek tramwajowy na wysokości stadionu PGE Arena. Przystanki autobusowe pozostają w obecnej lokalizacji, zaś piesi będą poruszać się nowo wybudowanym ciągiem wzdłuż ul. Marynarki Polskiej od strony Martwej Wisły.

Przy okazji otwarcia Węzła Marynarki Polskiej dowiadujemy się także, kiedy tunelem pod Martwą Wisłą przejadą pierwsze pojazdy. - Nastąpi to prawdopodobnie w połowie 2015 r. - mówi rzecznik prasowy.

Przypomnijmy, że prace - zgodnie z harmonogramem - mają trwać jednak do października 2014 r. Co zatem będzie odbywać się przez osiem miesięcy na terenie budowy? - Z uwagi na to, że jest to pierwszy podwodny tunel drogowy w Polsce, potrzebujemy czasu na procedury odbiorowe, do tego zadania chcemy podejść z najwyższą starannością - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

W tym tygodniu maszyna TBM osiągnęła sumaryczny wynik 1 tys. m pod dnem Martwej Wisły. W ostatnich dniach praca maszyny zwolniła jednak do 4-5 metrów na dobę. Wynika to z rodzaju gruntów, przez jakie przedziera się kret: gliny i iły nie pozwalają na większe tempo prac.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Inwestycja realizowana jest przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą jest firma Obrascon Huarte Lain (OHL).

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzył 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (109) 2 zablokowane

  • fajnie, cieszę się, jedynie brak mi ścieżek rowerowych (2)

    Druga strona Wisły pozostanie martwa (nomen omen) dla rowerzystów. A w Niderlandach jednak tunele pod rzekami buduje się nawet dla rowerzystów.

    • 0 2

    • A ja się cieszę. Potwornie chcę od rowerzystów odpocząć.

      Jedź se do Niderlandów. Ja chcę żyć inaczej niż ci (w bardzo wielu innych kwestiach) wariaci.

      • 2 0

    • Moze w sezonie prom bedzie plywac. Kto wie

      • 0 0

  • Nie kuma ironii...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane