• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej szynobusów na Hel

(boj)
6 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Nowy autobus szynowy kursuje z Gdyni na Hel. Do końca roku na tej trasie będą jeździć 3 takie autobusy. Urząd Marszałkowski zapłacił za nie 22 mln zł.

W województwie pomorskim linie kolejowe są w większości niezelektryfikowane. Jeżdżą po nich pociągi z lokomotywami spalinowymi. Są przestarzałe i drogie w eksploatacji. Na dodatek jeżdżą z wolnymi miejscami, bo są zbyt pojemne jak na codzienne potrzeby mieszkańców. Dlatego samorząd województwa postawił na lekkie i ekonomiczne szynobusy.

Nowy nabytek pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego zaprezentowano wczoraj w Gdyni. To pierwszy w tym roku duży autobus szynowy. Ma 140 miejsc siedzących i 160 stojących. Ten, plus dwa następne, które przyjdą jeszcze w tym roku będą jeździły na Hel.

- Autobusy szynowe zmniejszają koszty eksploatacji o 50 proc. Są ekonomicznie wykorzystane - szczególnie te większe, ale również i te małe zakupione w roku ubiegłym - powiedział Radiu Gdańsk Stanisław Kądziela, dyrektor Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Gdyni prezentując nowy nabytek. - Nie tylko są tańsze, ale - powiedzmy sobie szczerze - i wizualnie ładnie wyglądają.

- Ten pojazd jest świetnie wyposażony - z pełną klimatyzacją, z monitoringiem. To jest dla nas szansa na podnoszenie standardu usług - dodał Mieczysław Struk, wicemarszałek woj. pomorskiego. - Te 3 składy kosztowały blisko 22 mln zł. Chcemy w kolejnych latach wprowadzić tego typu tabor zwłaszcza na te odcinki, które są słabiej obciążone pasażerami - poza sezonem do kurortów nadmorskich albo do jezior kaszubskich.

Niskie koszty eksploatacji pozwalają podwyższyć rentowność przewozów pasażerskich na liniach regionalnych i zwiększyć liczbę połączeń. Taki autobus kursuje już m.in. na trasie Lębork - Łeba.
(boj)

Opinie (56) 1 zablokowana

  • Producenten jest, jak widać, PESA Bygdoszcz, już wcześniej ekspoatowano u nas szynobusy tego producenta.

    Decyzję o zakupie tych jednostek podjął Marszałek Województwa, którego siedziba mieści się notabene w Gdańsku. Ale ani miasto Gdańsk ani Gdynia nie miały nic go gadania przy zakupie tych szynobusów. Będą one natomiast stacjonować w Gdyni za racji tego, że jest tam lokomotywownia i potrzebne zaplecze techniczne a także zaczynają się tam dwa niezelektryfikowane szlaki.

    • 0 0

  • Jak zwał tak zwał...

    Pociąg czy autobus szynowy i tak nie bedą częściej kursowały na hel jest jeden tor...

    • 0 0

  • Dzieki za informacje o PESA,

    szkoda , ze oprocz kolorowych obrazkow , nie maja na swojej stronie zbyt wielu informacji technicznych o produkowanych szynobusach .

    • 0 0

  • DAreck

    Ja tylko stwierdzam fakty.
    Autentycznie mam znajomych, którzy w życiu nie pojadą autobusem, ani kolejką, ale narzekają wciąż na korki. Sam wracałem kiedyś z nimi z Helu w sezonie.

    Ja tam nic nie mam do żadnej partii. Czy PO, czy PiS, czy SLD, czy Samoobrona. czy Tusk, Kaczyński czy inni itak mają w d.. ekologię jak prawie całe społeczeństwo, aekologia jest antypolityyczna

    • 0 0

  • Jeszcze słowo o newsie, autor pisze, że po lokalnych liniach jeżdżą przestarzałe i drogie w eksploatacji pociągi prowadzone lokomotywami spalinowymi, jeżdzą z wolnymi miejscami bo są zbyt pojemne jak na potrzeby mieszkańców (?) - jest to prawda, ale do takiej lokomotywy w sezonie idzie doczepić więcej wagonów niż pojemność SA132 (licząc te 110 miejsc siedzących), i przewieść nie 300 upchanych tylko 500 dość komfortowo.
    Więc co?, w sezonie i tak powinny tam jeżdżić pociągi (nie wiem jaki tam jest ruch) a szynobusy częściej powinny kursować na innych liniach lokalnych. Szynobusy nie rozwiązują całkowicie problemów komunikacyjnych, nie wiem, czy przejęcie tej linii przez gminy nie było by dobrym pomysłem również komercyjnym. W przyszłym roku z chęcią bym się wybrał na Hel, auto odpada, statek też bo się dopchać nie można więc zostaje kolej - mój ulubiuony środek komunikacji.
    Urząd powinien jeszcze dofinansować remont linii na Hel co by jazda odbywała się tam z rozsądną prędkością wtedy być może część turystów będzie chętniej korzystała z komunikacji kolejowej. Nie wspomnę o parkingach przy stacjach, odpowiednim rozkładzie jazdy itd. Decydentom polecam wycieczkę nad Balaton (organizacja ruchu kolejowego w miejscowościach turystycznych) i do Angli (rozwiązania komunikacyjne).

    • 0 0

  • pociąg nie jedzie z wolnymi miejscami !!!!!!!!!!!!!

    To nieprawda że pociąg jedzie z wolymi miejscami. Jeżdżę tym pociagiem na trasie Rumia - Puck o różnych porach dnia. O świcie jeżdzą nim ludzie do pracy, następnie dzieciaki do szkoły, najgorzej jest po południu kiedy to ludzie wracają ok 15 z Gdyni na Hel. Jadą wtedy ludzie z pracy, głównie ze stoczni do tego jeszcze dojdą dzieci które jadą już do domu ze szkoły. Najgorzej jest w piątek kiedy to włączają się studenci albo turyści. Wtedy jest horror. Brak już jakichkolwiek miejsc w Gdyni Chyloni, a żeby dostać się do pociągu na poźniejszych stacjach to graniczy z cudem. Kiedys jeździł skład z 3 wagonami, natomiast teraz z 2. Czy to jest normalne? Ludzie są oburzeni, piszą skargi a tu nie ma żadnego odzewu. Chodzą tylko wiecznie i spisują ceny biletów i trasy. Najśmieszniejsze jest to że muszą to spisać dokładnie a nie zawsze tak robią. Zazwyczaj wybiórczo. Wczoraj jak była kolejna akcja i zaczęli spisywać to wszystko, to na trasie z Gdyni do Redy Rekowa nie zdołali nawet wyjść z przedziału służbowego. Co z tego że spiszą to do końca, jak dojdą do końca składu dopiero w Helu - a tu większośc składu już się po trasie wykruszy. To jest bez sensu. Kto to wymyślił? Przecież to nie zdaje egzaminu. Skoro pociąg jest tak napchany że nawet brakuje miejsc stojących i ludzie są ściśnięci jak sardynki w puszce to nie ma tu racji bytu tekst z powyższego artukułu "pociag jedzie z wolnymi miejscami". Może media by się w końcu zainteresoway tym i porobili trochę zdjęć na tej trasie i wtedy ukazałoby to prawidłowy stan osobowy w danym pociagu. Mówię wam, jakbym miała tą trasę pod sobą jako prywatną to kosiłabym taką kasę że głowa boli. A PKP jak zwykle się nie opłaca bo robią durne ankiety i nie mogą też przywołać do porządku skorumpowanych konduktorów którzy zamiast wypisać bilet biorą w łapę. To wszystko co napisaliści to naprawdę bzdury. Opamiętaj się droga PKP.

    • 0 0

  • mnich3001

    Z tekstu nie wynika jednoznacznie, że jest mowa o sezonie. Wydaje mi się, że autor miał na myśli okres obecny, tym bardziej że wspomina o potrzebach mieszkańców, a nie turystów. Poza sezonem autobusy szynowe spełniałyby swoją rolę, ale w sezonine nie, gdyż większość pasażerów to turyści. Miejmy nadzieję, że w sezonie wrócą do normalnych składów, choć z PKP PR to nigdy nie wiadomo. Zarąd tej firmy nie kieruję się zdrowym rozsądkiem. Wyjściem oczywiście byłoby wsparcie samorządu (-ów).

    • 0 0

  • No to teraz GDAŃSK-KARTUZY przez Wrzeszcz!!! Czas

    o d b u d o w a ć tę przepiękną linię z niezapomnianymi widokami i reaktywować turystycznie ten region!Dotacje z Unii niewykorzystane!Panowie-do roboty!

    • 0 0

  • Szynobusy i PR

    Fajnie ze sa nowe szynobusy tylko szkoda ze sa one znowu oddane PR-a a nie SKM ktora napewno zrobila by z nich lepszy uzytek a niz PR ale coz urzad marszalkowski zakupil wiec i wybieral komu da w dzierzawe :(

    a co do Betonow w PR to za niedlugo wyjdzie im ze wszystkie polaczenia lokalne sa nie oplacalne i pozamykaja wszystkie :(

    • 0 0

  • ten portal to dziadostwo

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane