• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Większy port i więcej statków w Gdyni

Magdalena Raszewska
10 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:57 (10 lutego 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Prom firmy Stena Line w gdyńskim porcie. Prom firmy Stena Line w gdyńskim porcie.

Zwiększy się liczba i rozmiar statków kursujących na trasie Gdynia - Karlskrona. Wszystko przez rozbudowę gdyńskiego portu.



W 2010 roku morski przewoźnik, firma Stena Line zamierza przeprowadzić inwestycje, dzięki którym zdolność przewozowa linii wzrośnie o 80 proc.

- Dzięki inwestycjom Portu Gdynia w infrastrukturę portową i planach przeniesienia terminalu promowego w nowe miejsce, możemy myśleć o inwestycji w tonaż. W roku 2010 zamierzamy wprowadzić na linię dwie nowe, bardzo duże jednostki. Nie wiemy jeszcze, czy na trasie kursować będą dwa istniejące już promy Stena Hollandica i Stena Britannica, czy też dwa nowe statki, budowane właśnie w niemieckiej stoczni - wyjaśnia Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line.

Miniony rok był dla szwedzkiego przewoźnika wyjątkowo udany. Nie mogło być jednak inaczej, skoro cały rynek przewozów promowych do kraju Trzech Koron rozwija się bardzo szybko. Dynamika transportu samochodowego osiągnęła poziom 11 proc, pasażerskiego 3 proc, a frachtowego 13,2 proc. Na trasie Gdynia - Karlskrona kursują obecnie trzy promy. Kiedy do portu zawijać będą mogły promy o długości 240 metrów - zwane roboczo "Superferries", popularność morskich podróży z pewnością się zwiększy.

Zwiększenie oferty przewozowej możliwa będzie dzięki rozbudowie infrastruktury portu w Gdyni. Koszt inwestycji netto szacowany jest obecnie na 350 mln złotych.

Nabrzeże Polskie i Fińskie ma się wydłużyć i obsługiwać większe promy, nawet dwa równocześnie. W sumie, do portu będzie mogło zawinąć sześć jednostek na dobę. Planowany jest także lepszy dojazd drogowy i kolejowy.

Zarząd portu ma realną szansę na uzyskanie dofinansowania 240 mln złotych z Europejskiego Funduszu Spójności. Inwestycja znalazła się bowiem na liście projektów w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Nie wiadomo jednak, kiedy zapadnie decyzja o przyznaniu pieniędzy, ponieważ inwestycje na kwotę przekraczającą 50 mln złotych muszą uzyskać akceptację Komisji Europejskiej.

- Mimo, że wciąż czekamy na decyzją o dofinansowaniu, prace i tak zaczniemy. Trwa przetarg na wykonanie robót drogowych. Ich rozpoczęcie planujemy na kwiecień - tłumaczy Walery Tankiewicz, członek zarządu w firmie Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. - Powstanie nowa, dwupasmowa ulica Polska, łącząca ulicę Wiśniewskiego z terminalem. Zmodernizujemy także infrastrukturę kolejową i w zasadzie wybudujemy nowy terminal - dodaje.

Prace przy samym terminalu rozpocząć się mają najpóźniej w drugiej połowie 2009 roku, a zakończyć w 2011. Nowy terminal wraz z budynkiem dworca pasażerskiego, placem manewrowym oraz dwiema rampami do obsługi promów, zajmie 9 ha powierzchni.

Port Gdynia chce także podjąć współpracę z innymi przewoźnikami. Już teraz toczą się rozmowy.

Opinie (40)

  • a jaka dlugosc ma ten prom na zdjeciu?

    • 0 0

  • To jest popierdułka jakaś. :-)))

    • 0 0

  • (2)

    okolo 110 metrow

    • 0 1

    • Jakie 110 metrów!?? (1)

      To jest prom "Stena Baltica", ma długość 164 m, szerokość ok. 28 m. i zabiera 1200 osób. Znawca się znalazł

      • 0 0

      • Dlatego się po pięciu minutach poprawił

        !!!!!!!!!!!!!!!

        • 0 0

  • sorki - dokladnie 164 metry

    • 0 0

  • Prom na zdjeciu to "Stena Baltica" mający 164 metry długości, 29 metrów szerokości i 6 metrów zanurzenia. Jego młodszy braciszek to "Stena Nordica" 161 metrów długości.

    • 0 0

  • do pytających

    około 110, czyli 170 dokładnie metrów.

    • 0 0

  • Kiedy 1,5 mln kontenerów?? (4)

    Nowy terminal promowo-pasażerski będzie OK oraz modernizacja istniejącej infrastruktury także, ale musicie uatrakcyjnić postoje wycieczkowców, tak, aby zaproponoewć ciekawa oferte tuż przed wpłynięciem do Gdyni a następnie na nabrzeżu. Bo dziś korki w Gdansku sa ogólnie znane i denerwują turystów. Co z planami stworzenia dużego centrum logistycznego. Kiedy przepustowość portu zwiększy się do 1,5 mln kontenerów.

    • 0 0

    • WaszkaZ (3)

      Taa,ciekawe,gdzie turysci z Gdyni pojada na zwiedzanie,na nabrzeze,czy do Gdanska ;P
      Przestan powtarzac jak mantre swoje tezy o korkach w Gdansku,bo aktualnie najwiekszy problem jest z przejazdem przez Sopot

      • 0 0

      • Wystarczy stworzyć (2)

        niemoralne pełne rozkoszy propozycje"Domy Uciech" i jak myślisz, gdzie pójdą?
        Możesz im Gdansk na głowie postawic i tak do niego nie zawitają.

        • 0 0

        • heheh (1)

          A,no chyba ze tak ;DDD

          • 0 0

          • Bdzie 1,5 mil.

            beda i domy dla obsługi.
            Powodzenia życze

            • 0 0

  • i świetnie

    jest kolejna inwestycja będzie i robota dla ludzi, w końcu może ludzie przestaną z 3M emigrować do np. stolicy. jeszcze parę takich trafień i będzie można naprawdę być optymistą

    • 0 0

  • (4)

    No jo;- a co z PLO i DALMOREM, beda reaktywowane?

    • 0 0

    • szwager bosego antoniego

      był ambitny plan PiS a jak sie skończylo to pożal sie boże.
      Aldone wzieli w ministry, aby po trzech miechach wykopać, posadzili człeka, lecz za brak subordynacji w stosunku do budowy prywatnego motorowego yachtu dla Rydzyka wyrzucili. Przychylność Radiu M. pozostała:(

      • 0 0

    • dalmor

      ... ma być zaorany. Wejdą deweloperzy, jakieś centrum biurowo - rozrywkowe, apartamenty jakieś...

      • 0 0

    • i na tym właśnie.. (1)

      ..opiera sie rozwój Gdyni. To co było zawsze symbolem tego miasta jest zniszczone. Gdynia sie cofa... inni robią na tym interes. Przy okazji. Oglądaliście `Rozmowy przy wycinaniu lasu` S. Tyma? Jeśli nie to oglądnijcie i wyciągnijcie wnioski..

      • 0 0

      • gnido

        Szczurek ma załatwic dodatkowe łowiska??
        jasli za kaczora nawet ciesnine pilawska nam zamkneli, o ograniczeniach odłowu UE szkoda wspominac.
        Pozostaje hodowla w Bałtyku, tak jak robia to np.Grecy, ale jakie to skażenie.
        Wiec nie pisz bzdur chłopie, chyba ze jestes gdanszczaninem, wtedy Ci wolno:))

        • 0 0

  • Jakie Nabrzeże Helskie??

    Polskie i Fińskie, jeżeli już. To jest ta część portu, w której powstanie nowy terminal promowy, pismaki!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane