• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka reklama na Trakcie Królewskim

Katarzyna Moritz
26 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Reklamy mają wspomagać wspólnoty mieszkaniowe remontujące elewacje. Problem w tym, że szpecą centra miast i wiszą zbyt długo.
  • Reklamy mają wspomagać wspólnoty mieszkaniowe remontujące elewacje. Problem w tym, że szpecą centra miast i wiszą zbyt długo.
  • Reklamy mają wspomagać wspólnoty mieszkaniowe remontujące elewacje. Problem w tym, że szpecą centra miast i wiszą zbyt długo.
  • Do niedawna reklama wisiała też na remontowanej tzw. krzywej kamienicy przy ul. Świętojańskiej.

Na kamienicy przy ul. Długi Targ zobacz na mapie Gdańska zawisła duża reklama, zasłaniająca w większości jej oryginalne detale. Czy długo jeszcze będzie szpecić Główne Miasto?



Co sądzisz o reklamach na remontowanych zabytkach lub budynkach w historycznym centrum miasta?

O wiszących na rusztowaniach reklamach w ścisłym centrum Gdańska na Głównym i Starym Mieście pisaliśmy wielokrotnie. Tak było choćby w przypadku zmieniających się przez dwa lata reklam na jednej z kamienic przy ul. Długiej. Działo się tak, mimo że kamienica stoi w centrum tak zwanej "miejskiej strefy prestiżu" i w obszarze pod ścisłą ochroną konserwatorską.

Na umieszczenie reklam na rusztowaniu trzeba mieć zgodę wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków. Właściciele kamienic nie zawsze o taką zgodę występują, a nawet jeśli to robią, to bywa, że przekraczają wskazany w zgodzie czas ekspozycji baneru.

Tym razem duża reklama z ofertą Deutsche Bank została umieszczona przy ul. Długi Targ 22, w kamienicy należącej do wspólnoty mieszkaniowej. Na płachcie odnotowano także udział miasta w kosztach prowadzonego remontu elewacji.

Jak długo ta reklama będzie wisieć?

- Mamy zgodę konserwatora na jej umieszczenie podczas prac remontowych. Potrwają one do końca grudnia tego roku - zapewnia Mirosława Stanulewicz z zarządzającej kamienicą firmy Attyka. - Miasto współfinansuje remont ze względu na to, że kilka mieszkań jest jeszcze w zasobie komunalnym, nie mamy od miasta na to osobnego dofinansowania. Kamienica nie jest w rejestrze zabytków, jest za to w obszarze objętym ochroną.
Aż przez dwa lata wisiały różne reklamy na remontowanej kamienicy przy ul. Długiej. Aż przez dwa lata wisiały różne reklamy na remontowanej kamienicy przy ul. Długiej.
Zarządca zapewnia, że prace zostaną wykonane w terminie. Ich zakres nie jest mały, bo poza kompleksowym remontem elewacji obejmuje także remont dachu. Koszt prac to sporo ponad 100 tys. zł.

- Jeżeli chodzi o duże reklamy wieszane na budynkach, to z założenia jestem im przeciwna. Natomiast, jeśli spełniają określone warunki, czyli są umieszczone na tymczasowej konstrukcji i eksponowane tylko podczas remontu oraz ich umieszczenie ma przełożenie na to, że wspólnota pozyskuje środki na podjęcie prac, to myślę, że czasami warto pójść na kompromis - podkreśla Karina Rembiewska, menadżer Śródmieścia z ramienia miasta.
Sprawę reklam w tym obszarze już od zeszłego roku powinna regulować uchwała krajobrazowa, która z założenia ma ograniczyć chaos reklamowy i doprowadzić do uporządkowania estetyki przestrzeni publicznej. Miasto jednak aż przez dwa lata przygotowywało do niej wytyczne. Założenia uchwały obecnie są wyłożone do publicznych konsultacji.

Warto zaznaczyć, że wspólnota przy Długim Targu częściowo dostosowała się do nowych wytycznych, choć reklama zdaniem menadżerki powinna być bardziej w pionie i odwzorowywać większy zakres kamienicy.

Czytaj też: Uchwała krajobrazowa jeszcze w tym roku?

W wytycznych, które mają być jeszcze w tym roku uchwalone przez Radę Miasta, jest zapis, że w strefie tzw. S0, dopuszcza się sytuowanie reklamy na rusztowaniu, lecz jej ekspozycja nie może przekroczyć 30 proc. całkowitej powierzchni siatki, na obiektach budowlanych znajdujących się w rejestrze zabytków i do 60 proc. na pozostałych pod warunkiem odwzorowania graficznego całkowitej powierzchni pozostałych zakrytych fragmentów elewacji.

Co ważne, dopuszcza się sytuowanie reklamy na siatce budowlanej wyłącznie w trakcie prowadzenia robót budowlanych i na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Następną na rusztowaniu tej samej elewacji będzie można umieścić dopiero po pięciu latach karencji.

Opinie (97) 2 zablokowane

  • A dziś wszyscy tylko pieniądz
    Czczą ze wszystkich sił.
    Górą zdolność jest kupiecka,
    Co ma za nic nas;
    Autor: Feliks Szober

    • 1 1

  • Takich banerów nie zobaczymy na żadnej starówce w miastach zachodniej Europy. Niestety tylko my robimy w ten sposób stragan z naszego Gdańska :-(

    • 1 1

  • Jak wasze redakcje ozdobione są wielkimi płachtami czy innymi świecącymi napisami to nikomu to nie przeszkadza

    • 0 0

  • Może niech urząd miasta cały okleją !!!

    To było by coś ... Kto jest za łapka w górę :)

    • 2 0

  • Kto na to pozwala ??

    Kto daje zezwolenie na tę brzydotę ??
    turyści nie jadą zwiedzać obcych miast - bym tam oglądać reklamy .
    jedyny transparent zasłaniający remontowany obiekt - może być tylko ze zdjęciem
    remontowanego obiektu !!
    kto za to odpowiada w magistracie ??
    krew zalewa - spokojnego turystę .

    • 2 0

  • zgadza się, miejsce na reklamę faktycznie intratne

    ALE, szpeci wygląd, estetycznych kamienic

    • 1 0

  • Pajece nie powinni sie wypowiadac

    Jedziesz do gdanska nq wakacje robisz sobie pamiatkowe zdjecie a tu rąb samolot albo jakoes inne stolec na reklamie a jeszcze jakis pajac napisze ze brzydko bez niej to ja normalnie w domu na kiblu to reklame mu zawiesze zeby sie czul jak ten turysta na wakacjach

    • 2 0

  • Zakazać wszelkich reklam, a ich twórców skazać na kare śmierci

    za szkody jakie wyrządzili społeczeństwu! W tv reklama, w radiu reklama -oczywiscie na akord,aby nie było wyboru. Boże dzięki Ci za książki i AdBlocka!

    • 0 0

  • Powinni zrobić tak jak w Moskwie ...

    Będąc na wakacjach w tym mieście zauważyłem, że prowadzi się tam ogrom remontów elewacji domów w centrum. Co przedstawiają osłony z góry do dołu, identyczne jak u nas? A no odzwierciedlają dokładnie remontowaną elewację! Czasem tak dokładnie, że domyślam się jedynie, że jest to narzucone przez ich prawo, bo koszty tych osłon muszą być znaczne.

    • 2 0

  • Najwiecej do powiedzenia maja zawsze ludzie z zewnatrz.

    Wtykaja nos w nie swoje sprawy, w cudze biznesy i kieszenie.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane