• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • Jano 11:43

    chyba Cię nie rozumiem, o co pytasz, w każdym razie nie możesz zatrudnić firmy X, bo Twoim zdaniem ta firma nie daje d.

    • 0 0

  • Zamiejska, Cienista, rondo przy Orunii Górnej, droga przy Carrefourze (z rondem), Jabłoniowa, Armii Krajowej, Błędnik i już część Wałów, Słowackiego, Spacerowa, Wojska Polskiego, Abrahama, Pomorska, 3 Maja, Matejki, Jaśkowa Dolina i Partyzantów przy Manhattanie, Rajska, itd...

    • 0 0

  • A tak poza tym prostaku uwazaj na slowa, chyba ze lubisz jak Ci ludzie jada. Jak tak, to moge rowniez w Twoim kierunku wiazanke puscic.

    • 0 0

  • mój drogi a

    ja Ciebie również nie rozumiem. o co mi chodzi.o to, że wszystkie firmy stajace do przetargu musza spełnic określone wymagania zawarte w warunkach.jeżeli nie spełnia odpadają. ale potem, pozostaje kilka które spełniły. ale czesto różnia się ceną, więc czesto kryterium wyboru firmy jest cena.a nie bierze sie pod uwage marki jaka ta firma ma na rynku, czyli acha, oni poprzednio, lub nawet gdzie indziej :
    -źle wykonali to czy tamto,czego wynikiem była np powtórne roboty na tym odcinku co z kolei spowodowało zamieszanie itp itd
    -drastycznie przedłużyli termin oddania robót
    -podczas pracy na ich terenie zdarzyły sie wypadki(złe zabezpieczenia,nie przestrzeganie bhp)
    kieruje sie ceną.a nie powinno .to nauczyło by firmy które robią fuchy, że jak bedą źle robić to nie dostana roboty.
    normalne prawo rynku.
    nie weźmiesz drugi raz ekipy która schrzaniła ci remont w domu.ja w kazdym razie nie.

    • 0 0

  • Jana

    Jaki sens miałby jakikoliek przetarg gdziekolwiek na świecie, kiedy patrząc na ofertę powiedziałabyś: firma Y - nie, tej firmy my nie lubimy. do kosza.

    • 0 0

  • gallux

    Tak sobie przeczytałem pobieżnie kilka ostatnich wpisów. Nie da się nie zauważyć, że Twoje bagatelizowanie rozmiaru remontów gdańskich dróg w zestawieniu z zachwytem dla drugorzędnej Polnej w Sopocie, to prowokacja. Tylko w jakim celu?

    Jeśli weźmiesz pod uwagę takie ulice jak: Spacerowa, Pomorska, Lewoniewskich, Marynarki Polskiej, Mickiewicza, Błędnik, Wały Jagiellońskie oraz wszystkie inne, na których odbywała się, bądź trwa wymiana torowisk tramwajowych, to możliwe ze uzbierasz tą dwudziestkę. Co do nakładów na wymienione remonty, to nie wiem czy same krawężniki na te ulice nie były więcej warte niż remont Polnej.

    POza tym, czy prezydent twojego ukochanego Sopotu nie jest członkiem znienawidzonej przez Ciebie partii?

    • 0 0

  • mój drogi a

    jak to mówią : nie stac mnie na rzeczy tanie.szczególnie że remonty dróg mają wpływ na komunikację wielu ludzi, nie tylko samochodziarzy ale i również ludzi korzystających z autobusów, tramwajów itp.
    co ja gadam, komunikacja? maja wpływ na ich bezpieczeństwo,
    życie, kalectwo, śmierc. i dlatego na tym oszczędzac nie należy.

    • 0 0

  • Cichy

    nie zdążyłem przeczytać Twojego wpisu, ale Gallux jest na tyle rozgarnięty, że powinien to sobie bez trudu zesztukować.

    • 0 0

  • mój..

    to nie jest kwestia tego kogo sie lubi a kogo nie. tu lubienie nie ma nic do rzeczy. tu trzeba tak działać żeby firmy które odwalaja fuchy wiedziały, że nie ujdzie im to na sucho.że uczciwośc, rzetelnośc się opłaca, bo wygrywa się kontrakt.wygrywasz-robisz-zrabiasz.
    chcesz zarabiać rób dobrze.

    • 0 0

  • Czytaliście dzisiejszą prasę z Jamajki ?

    W ich wyborczej piszą że to jednak zasługa PO że Sucharski wrócił do spisu inwestycji !Może Bronek "dżamejka" coś wspomni na popołudniowej konferencji ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane