• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • Nie nadążam z dyskusją czytaniem
    ale opinie galluxa, zgadzam się, są solą tego portalu.

    • 0 0

  • tda

    Jesli chodzi Ci o okolice dworca, to jedyne sluszne posuniecie. Innego wyjscia nie ma. Jedyna nadzieja tylko, ze podbudowa tej drogi bedzie na tyle wytrzymala, ze w przyszlosci wystarczy juz tylko wymiana nawierzchni - wtedy bedzie mozna zamykac po jednym pasie ruchu.

    • 0 0

  • tda

    Obecne rozrycie gdańskich ulic daje chaos komunikacyjny jak we wojnę, jak już kiedyś napisałem. Przypuszczam, że to tempo jest podyktowane terminami narzuconymi przez Unię, która znacznie się dokłada do remontów.
    Bez unijnej kasy pewnie płynnie pogłębialibysmy stare dziury, więc mimo trudności, chyba warto było podjąć wyzwanie.

    • 0 0

  • gluś jest nieszczęsciem tego forum a nie solą

    każdy temat potrafi zagłuszyć swoim bełkotem.
    Wielu wartościowych ludzi nie pisze tu tylko dlatego że urzęduje tu ten stary dziad.

    Ostatni przykład temat "Starzy się obudowują, nowi cierpią"
    nie do czytanie przez te jego majaki.

    • 0 0

  • Cichy i Mikuś

    Albo się prawie nic nie robi, albo remontuje pół miasta jednocześnie, a co najgorsze co do trwalszych skutków tego remontu, to "mamy nadzieję".

    Oczywiście jak najblizsza ciału koszula, mnie najblizsza jest Kościuszki, grunwaldzka, Słowackiego, bo tamtędy muszę przejeżdzać. Dotychczasowy korek trudny do wytrzymania wraz z remontami miasta zrobił się znacznie gorszy. Słowackiego miała być ukończona w 2004, jeśli dobrze pamiętam. Teraz jeszcze coraz to nowe plany: lotnisko, nowe wieżowce, Galeria Bałtyk. Chyba samochody będą latać? Słów na to brakuje.

    • 0 0

  • Gallux

    To dlatego tak Ci się ona podoba?
    Twoje reakcje o tym świadczą
    Od nienawiści do miłości jeden krok...

    • 0 0

  • do anonima o 13,57

    twóje słowa:gluś jest nieszczęsciem tego forum a nie solą

    każdy temat potrafi zagłuszyć swoim bełkotem.
    Wielu wartościowych ludzi nie pisze tu tylko dlatego że urzęduje tu ten stary dziad.

    Ostatni przykład temat "Starzy się obudowują, nowi cierpią"
    nie do czytanie przez te jego majaki.

    specjalnie zadałam sobie trud i przeczytałam wszystkie posty.
    i powiem ci jestem pod wrażeniem,gallux-celnie, złosliwie ale i zabawnie z duza wiedza merytoryczną.jego posty z Czarna Zmiją to pokaz bufonady nie podpartej specjalną inteligencją i kumtego kolesia. więc nie wiem skąd Twój problem?problem polega na tym,że ludzie zaczynają chcąc dowalic a niestety nie sa w stanie sprostać odpowiedzi na atak.i się obrazają.

    • 0 0

  • tda

    Akurat z Galerii Bałtyckiej powinnismy sie cieszyc, bo ECE ma wbite w kontrakt remont skrzyżowania i nie jestem pewien, czy nie ma tez remontu mostu nad torami. Troche sie na to wykosztuja. No i miasto przynajmniej w jednym powinno brac z nich przyklad: objazd Dmowskiego zrobiony przez ECE, a objazd miejski przy Targu Siennym... Nc.

    A tu dla Galluxa na dobitke: to chyba dobrze swiadczy o wladzach miasta, ze wbijaja tak potezne remonty jak ten przy Galerii w budzet Niemcow, a nie miasta, co?? Drugi przyklad to rondo przy Carrefourze, które też nie było finansowane z budzetu miasta.

    • 0 0

  • gallux pisał gdzieś pod "Starzy się budują"? tam gdzie tylko żmija się zagnieździła i truje?

    • 0 0

  • czy ona mi sie podoba?

    to raczej ja jej:-)

    wszak to ona nie odpuści sobie żadnej okazji żeby mi n****ć w zyciorys:-)

    takie panienki jak ona to ja zwyczajnie czniam

    wilekie nic choć z POzoru coś :-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane