• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • galluxie

    A moim zdaniem i ona Tobie i Ty jej.
    Aż wesoło to obserwować

    • 0 0

  • do j

    To znajdz pare stron wczesniej moja pierwsza wypowiedz w biezacym temacie i zobacz odpowiedzi Galluxa i niejakiego G:-). Po pierwszym moim poscie juz poszly od obu wrzuty w moja strone, a kiedy okazalo sie, ze jednak mam sporo racji - dyskusja sie skonczyla... Dodam jeszcze, ze bardzo, ale to bardzo rzadko udzielam sie na tym portalu, takze zaden z nich tak naprawde nawet troche nie wie kim jestem, ani jaki mam swiatopoglad. Im do zbluzgania kogos wystarczy, ze ktos ma w danym temacie odmienne zdanie.

    • 0 0

  • kolego cichy
    ciszej nad tym manhattanem:-)
    wspomnisz drug ty moj etoj tuniel pod grunwaldzkoj?
    kiedy tylko jestem w okolicy szukam wlotu do owego tunelu i NIC:-)
    ino trzy światła wiecej, co wydłuża jedynie czas jazdy jaskową bu he he he ot skok w XXI wiek:-)
    jak tak ma wyglądać modernizacja i inwestycje w gdańsku to pogratulować
    własnie wracam znad mojego kochanego sopockiego brzegu
    mewy ósemki kręciły dupskami, a mi w oku kręciła sie łza:-)
    tu sie buduje, tu sie stawia na KASE
    sheraton! pierwszy 5-cio gwiazdkowy hotel ma już parter, naokoło szum silników wywrotek, ciecie z mietłami, ludzie z opadłymi szczenami...
    ot noramlny dzień europejskiego miasteczka średniej wielkości...

    • 0 0

  • Trasa Sucharskiego

    Piszecie o korkach na mieście a nikt nie zwrócił uwagi na długość kolejki na Prom Samochodowy w Nowym Porcie.Czekamy do 1,5 godz. w kolejce na przeprawę. Przecież to woła o pomstę do nieba Panie Prezydencie.

    • 0 0

  • "Po pierwszym moim poscie juz poszly od obu wrzuty w moja strone, a kiedy okazalo sie, ze jednak mam sporo racji - dyskusja sie skonczyla... "

    byc może uważasz sie za pepek świata und tego POdrzednego POrtaliku, ale gallux ma do tego odpowiedni STOSUNEK
    mam ci go wyłożyć DOSŁOWNIE??

    • 0 0

  • Cichy

    I poczatkowo podobnie Galeria Bałtyk mnie cieszyła.
    Dopóki do mnie nie dotarło, że "remont skrzyzowania" to będzie kosmetyka tego co jest.

    • 0 0

  • hmmmm
    jedyny sukces władz miasta, to droga wedle karefura
    kto pamieta ostatnie dni przed jego otwarciem? te nerwowe ruchy włodarzy? te pierdu pierdu pryku pryku pana szczyta??
    sam DAreck opiniował to rozwiazanie komunikacyjne na miare XXI wieku HA HA HA HA HA

    • 0 0

  • no faktycznie..

    Gallux ty masz rację.Tam przy Manhattanie POWINIEN BYC TUNEL.Przecież to było w projekcie budowy.Jak znajdziesz do niego wlot to napisz!

    • 0 0

  • cichy

    no przeczytała twoje słowa i dla przypomnienia Ci je przytocze:
    gallux

    i inni z wiadomej opcji:
    A jak Kurski wyprawil impreze swojej zonie za nasze pieniadze, to Cie nie boli?! No jasne, ze nie - w koncu to za kase Gdańska... Normalnie strzela mnie jak o tym patalachu, co wszedzie tylko miesza takie peany powstaja... A po wypowiedziach (bron Boze po ich tresci) moznabyloby blednie wywnioskowac, ze inteligentny z Ciebie czlowiek...
    A powiedz mi jeszcze, kto najbardziej lobbowal powstanie trasy (juz od samego poczatku) i z jakiej opcji ten czlowiek sie wywodzi (mimo, ze odszedl..)?
    I ku Twojemu zdziwieniu powiem Ci jeszcze, ze w Gdańsku za rzadow Adamowicza wyremontowano dziesiatki takich deptakow jak Polna... Przyjmij do wiadomosci w koncu, ze Gdańsk jest troche wiekszy od Sopotu i rzadzi sie troche innymi prawami. Z calym szacunkiem dla Sopotu, bo to piekne miasto i bardzo je lubie.

    nie widzisz tego, że sam zacząłeś atakować? ile tu agresji a jak mało merytorycznej wypowiedzi.konkretów.
    dziwisz sie więc takiej reakcji? niestety kto sieje wiatr ten zbiera burze. w ogóle chodzi o jakąś merytoryczna dyskusje na temat, a nie wieczne wycieczki personalne.

    • 0 0

  • ja?
    mnie ten wlot jest tak potrzebny jak dziura w moście
    ja jedynie zwracam wam uwage jak wasza władza podchodzi do żywotnych problemów miasta
    cznia was:-)
    szelest banknotów jest milszy uchu pawki korczagina pardon adamowicza niz wasze rwanie włosów z głowy plus wymierne straty czasu:-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane