• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • ze strony podewilsa
    "
    Planujecie Państwo uczcić jakąś specjalną okazję?
    Podczas Romantycznego Weekendu w Hotelu Podewils
    poczujecie się naprawdę wyjątkowo.

    - Dwa noclegi ze śniadaniem w pokoju De Luxe
    - Lampka szampana na powitanie
    - Romantyczna kolacja w Restauracji Podewils
    - Candle-Light-Dinner
    - Przejażdżka elegancką limuzyną po mieście
    - Relaks w saunie

    Ceny:
    01.11.2005-31.03.2006:
    400,- Euro od osoby w pokoju 1-os. | 223,- Euro od osoby w pokoju 2-os.
    01.04.2006-31.10.2006:
    450,- Euro od osoby w pokoju 1-os. | 265,-Euro od osoby w pokoju 2-os.

    Podane ceny są cenami brutto i zawierają wszystkie wyżej wymienione usługi."

    za 700 zeta, to ci w sopockim hotelu haffner (trzy gwizdki plus jeden półksiężyc) sam gołota oklepie nery:-)
    kumasz baze??

    • 0 0

  • moje zaniepokojenie wywołuje ów
    "Candle-Light-Dinner"
    świeca światło kolacja
    i za to mam płacić?
    pzeciez takie klimaty to sam se moge wywołac:-) np przy pomocy kobitki w koszu na plazy...

    • 0 0

  • Isiu anglistko

    Translation, please. :)

    • 0 0

  • Mikuś

    Właśnie przy Galerii Bałtyk miało być chyba coś pod- i nad-, po czym temat ucichł i się rozpłynął we mgle. Słowackiego, na pewno wiesz, miała być jednokierunkowa, z jednym kierunkiem ruchu przez Partyzantów. O tunelu-widmo pisał gallux. Moim zdaniem warunkiem nowych inwestycji jest komunikacja. Faktycznie jedyna dobra, jaka mi przychodzi do głowy, to koło Carrefoura. Mam wrażenie, że wszyscy decydenci się cieszą, że "mury pna sie to gory", a komunikacja... wzruszają ramionami, ze przecież zwiększa się liczba samochodów, więc cóż oni mogą, biedne żuczki? Nic.

    • 0 0

  • jana

    -dlatego pytam o sensowne (realne) alternatywy.
    Tunele to przysłość naszek komunikacji, zanim powstaną teleporty.

    • 0 0

  • tda
    warunkiem nowych inwestycji jest władza i jej filozofia zarządzania miastem wielkości gdańska
    na tym POziomie, możecie se co najwyżej postawić WIRTUALNIE tivoli i aquapark...

    • 0 0

  • ten Podewils..

    kojarzy mi się z takim sterczącym nie wiadomo po co kamerdynerem przy wejściu.Czy ilość gwiazdek hotel dostaje za takiego sterczącego,przemarzniętego z czerwonym nochalem ?

    • 0 0

  • Z tym Hotelem Podewils i jego pięcioma gwiazdkami to rzeczywiście jest jakiś przekręt. Hotel ***** powinien mieć m.in. podjazd dla samochodów(w ww nie widziałem) więc już leżą.

    • 0 0

  • przyszłość komunikacji

    jak już chłopaki w dyskusji wspomnieli przuszłość leży w budowaniu pod i nad. niestety takie inwestycje są cholernie drogie lecz z biegiem czasu gdy już nie będzie innego wyjścia będą musieli zacząć tak budować. widać to dobrze po warszawie. na dużych węzłach powstają już wielopoziomowe skrzyżowania, a w centrum katowic otworzyli piękny tunel. ogólnie to byłem pod wrażeniem katowic. przejechałem całe miasto bez jednych świateł po 3 pasach, jak przez wiedeń.

    uczmy się od ślązaków!!!

    • 0 0

  • Gallux
    Powiem szczerze, ze o tunelu przy Manhattanie nie slyszalem... Fakt, ze ta modernizacja, to akurat nie byl najlepszy przyklad, ale pytales o ulice, ktore zostaly wyremontowane, to dopisalem... Co do zarzadzania miastem - boje sie pomyslec, co by bylo, jakby prezydentem miasta zostal Kurski... Jedyny plus to, ze mialby wplywy w rzadzie. Adamowicz moze doskonaly nie jest, ale moim zdaniem to najmniejsze zlo z ostatniej listy wyborczej.

    jana
    No moze faktycznie masz racje...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane