• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • tda

    WSPÓŁCZUJĘ.
    Wymieniona przez Ciebie trasa i bez remontów przyprawiała o ból głowy.
    Czy masz jakąś sensowną alternatywę dla gdańskich dróg? To, co się z nimi dzieje było nieuniknione, a do czasu powstania Trasy Sucharskiego, Obwodnicy Południowej i tunelu pod Motławą niewiele się zmieni, poza tym, że na dłuższy czas będzie spokój z remontami.
    Dziś w radiu słyszałem rozmowę z jakimś ekspertem, który twierdził, że liczba samochodów w Trójmieście w ciągu kilku najbliższych lat jeszcze się podwoi.

    W tej sytuacji, jeśli nie chcesz się poruszać w zbyt długich korkach, szukaj pracy wzdłuż Grunwaldzkiej w kierunku północnym.

    • 0 0

  • Pierwszy, ale w Sopocie

    W Gdańsku są juz 2 hotele pieciogwiazdkowe:Dwór Oliwski i Podewils,zapewniam Cię,że w Gdańsku miejsc,gdzie obracają się żurawie,często po kilka na jednej budowie,leje sie beton i zasuwają nie tylko z miotełkami jest co najmniej z kilkadziesiąt.
    Inwestycja Sheratona na pewno zrobi wrażenie po jego oddaniu,jest to również swego rodzaju nobilitacja dla miasta,niewiele jest bowiem miast podobnej wielkości chyba nawet w Europie gdzie znajdziemy Sheratona.

    • 0 0

  • Ciekawe.

    Jak trasa Sucharskiego wypadła z planu, to wina (wg fanatyków pisiorów) była po stronie Adamowicza. Jak teraz wróciła, to zasługa jest Kurczaka& s-ki. To się w końcu zdecydujcie może, co?

    • 0 0

  • jana

    Chcesz przeklejki bełkotu glusia.
    Miałbyś czytania na cały dzień i to po kursie szybkiego czytania.

    Po prostu facet ma ambicje pisania na każdy temat a wiedzy mówiac delikatnie bardzo niewiele.

    • 0 0

  • Mikuś

    alternatywy sa , tyle ze chyba nie wykonalne bo drogie.
    zasadniczo wszedzie "pod" można by pociagnąc coś" nad."
    czyli dołem i górą. przynajmniej w tych newralgicznych miejscach. ale chyba to science fiction

    • 0 0

  • czarna żmijo..turbodoładowana..

    zrozum gdyby nie pisiory to trasa by nie wróciła do kajetu wykonawcy.Zrozum to nielocie

    • 0 0

  • jaco synku
    nie kompromituj sie
    hotel 5***** to chyba widziałes od kuchni, co?
    wiec wszedłem na te twoje podewilsy i dwory oliwskie
    bardzo ładne flashe wykonane chyba w wersji "macromedia flash 5" i nic wiecej
    podaj mi link z tymi 5-ma gwiazdkami:-)
    bitte kameraten:-)

    • 0 0

  • gallux

    to se podjedź i zobacz

    • 0 0

  • własnie patrze:-)
    takich "kamieniczek" to w sopocie masz od ****** i ciut ciut
    wg podewilsa to moja chawira ma 4 gwiazdki
    bądźmy POważni, co??
    zobacz lub dowiedz sie, za co dostaje sie 5 gwiazdek:-)
    za nazwe minus jeden
    za lokalizacje minus dwie
    za wygląd - bez oceny
    jeżeli podewils jest piecigwiazdkowy to gdański jest europejskim centrum seksu i biznesu:-) bu he he he
    żenada

    • 0 0

  • Na gdańsk.pl, vademecum turysty-noclegi

    Jest tam przedstawiona oferta 14 co najmniej trzygwiazdkowych hoteli w Gdańsku,brak na liście nowo otwartego Wolnego Miasta na Kołodziejskiej,wkrótce otwarcie Radissona na Długim Targu,w ciągu najbliższych 2-3 lat powstanie w Gdańsku kilka kolejnych obiektów,w świetnie rozwijającej sie Gdyni są tylko 2 takie obiekty,po zamknięciu Hotelu Gdynia pozostanie jeden,wracając do hoteli 5 gwiazdkowych:Podewils i Dwór Oliwski są kameralnymi obiektami,sklasyfikowane są jednak jako *****

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane