• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • Zasługi, hehehe,

    Skoro most "do nikąd" - jak twierdzą co niektóre baranki, powstał parę lat temu za kasę z Banku Światowego (brawo urzędasy magistratu, że potrafili wyciągnąć tę kasę), to chyba oczywiste, że projekt CAŁEJ inwestycji też istnieje od ładnych paru lat. Kto go stworzył? Kurski??? PiS???? Czy może w tym czasie Pawełek z PO rządzili w Gdańsku?
    Biorąc pod uwagę czas wstąpienia Polski do Unii, nie mozna było z oczywistych względów korzystać z unijnej kasy wczesniej. Przygotowano projekty, jak się należy i TEN jako bardzo istotny dla infrastruktury drogowej na Pomorzu stał się priorytetowy.
    A oto, jakie zasługi ma PiSdactwo w jego realizacji:

    "Środki na budowę Trasy Sucharskiego mogły być przyznane przez dwóch ministrów: Jerzego Polaczka (PiS), szefa resortu transportu, lub Rafała Wiecheckiego (LPR), szefa ministerstwa gospodarki morskiej.

    - To inwestycja drogowa, a nie typowo portowa, powinno się nią zająć ministerstwo transportu - twierdzi Wiechecki.

    Ministerstwo transportu rzeczywiście planowało wprowadzić Trasę Sucharskiego na swoją listę. Sprawdziliśmy jednak najbardziej aktualne dane MT (z 14 grudnia) - tam Trasy Sucharskiego już nie ma. Co się stało? Nie wiadomo - MT od dwóch dni nie odpowiada na nasze pytania."

    "...jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r..."

    To fragmenty wcześniejszych art. z tego portalu.
    Przypominam, że tuż przed świętami ten, co ponoć nic nie robi (P.A.) wespół ze swoim wc Szpakiem specjalnie w TEJ SPRAWIE interweniowali w W-wie u wszystkich, którzy mogli zmienić bieg wydarzeń, jak widać z POWODZENIEM.
    Więc przestańcie pieprzyć, że kurczak, który teraz wykorzystuje okazję, by wleźć w dupsko kaczorowi, ma w TEJ sprawie jakiekolwiek zasługi. Ma podobne, jak w sprawie gazoportu.
    TROCHĘ OBIEKTYWIZMU, Pisdactwo!

    • 0 0

  • nie ma za co:)

    o wiele bardziej lubie dobrą szyderke rymowanke, niż wpisy na temat polityków, szczególnie gdy ciągle mowa o tych samych...

    • 0 0

  • obiektywizm idiotko jest wtedy kiedy oprócz artykulików z POdrzędnego Portaliku bierze sie pod uwage głos wszystkich zainteresowanych
    póki co, PODOBNO, to gdańsk zaniedbał sprawy...

    • 0 0

  • KRZ
    mówisz - masz

    obiektywna baja
    co za jaja...

    • 0 0

  • glusiu, ciołku. Skoro Gdańsk przyczynił się do uznania tego olbrzymiego projektu inwestycyjnego za PRIORYTETOWY, to w CZYM zaniedbał?
    To, że ty, mierny kundlu, szczekasz i padaczki dostajesz, to MA ZERO ZNACZENIA, rozumiesz? Idź na spacer, przewietrz dupsko, bo pleciesz bzdury.

    • 0 0

  • a tak swoja drogą
    ale sie kobiecina wysiliła, ale epiZdołe wysmoliła, ale sie naładowała:-) jak jaki pudzian:-)
    testosteron brodą ci wychodzi, popuść kobito, bo zostaniesz wygwizdana:-)

    • 0 0

  • żałosny rząd..., żałosny samorząd...

    ,ale przynajmniej z waszych komentarzy można się pośmiać ,w taki szaro bury i ponury dzień w Gdańsku!Prędzej doczekamy nowego remontu!Podwala Staromiejskiego/rozjeżdżonego przez tiry/Hasło;TIRY NA TORY!To dla "naszych" decydentów jakieś"bajdurzenie"o czymś co cywilizowany świat!Dawno stosuje:D
    "TRASA SUCHARSKIEGO"?!Znowu"pomroczność jasna"?:D:D:D
    Gallux jak zwykle masz rację niestety:D
    PO+LiD no to wtedy dopiero będzie "RAJ"!NA POMORZU!:D
    Karnowskiego tak nie zachwalaj,bo to ta sama opcja!:D:D:D

    • 0 0

  • POszła won gdańska elito sPOd smietnika historii:-)

    • 0 0

  • lokalne pisuary się przestraszyły szumu

    jaki się zrobił jak tępaki z koalicji wykreśliły tak ważną inwestycje.

    Teraz natomiast zgrywają dobrodzieji a kur(w)ski jeszcze tydzień temu nie wiedział co to za trasa i gdzie ma być.

    Ich target to jak wiadomo ciemny lud typu kmiota z Sopotu
    więc wszystko łyka he he

    • 0 0

  • gdańsk mógł zaniedbać

    bo za mało się przypominał, a takich co chcą kase jest wielu, więc trzeba o nią walczyć. jak wczesniej pisałem, o inwestycje trzeba zabiegać jak o kobiete.

    baju, jesteś kobietą więc wiesz jak mężczyźni starają się o względy pań więc w tym przypadku też o Twoje.
    a potem zadaj sobie pytanie, czy gdańsk też się tak starał;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane