• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • Jana

    Dodam, że sama ustawa " o Zamówieniach Publicznych " to " arcydzieło "........ czy dzięki niej została wyeliminowana korupcja i kolesiostwo........a miało być tak pięknie.... Jak to się wszystko odbywa, każdy wie.... Ty bierzesz północ, ja południe itd...i jakoś wózek jedzie.....a ogólnie i tak my za to płacimy.....

    • 0 0

  • ...czyżby fatalna jakość drogi była marzeniem zamawiającego? hm - dziwne

    • 0 0

  • Autor: Mikołaj Chrzan, Michał Tusk, Gazeta Wyborcza

    no panowie redaCHtorzy sledczy, co jest?
    gdańsk huczy od plotek, z forum na forum, z ust do ust płynie hiobowa wieść:
    zrywają nówke asfalt na marynarki polskiej!
    a wy za pióra nie chwytacie? mikrofonów szczytowi nie podsuwacie? adamowicza nie bierzecie w krzyzowy ogień pytań? żadnej ukrytej kamery? nic?
    woda w usta?
    dwa końce w wode?
    ż e n a d a
    no, nie daj Boże poseł kurski pierdnie w kącie:-)
    juz znamy treść pierdu, kolor i smak:-)

    • 0 0

  • gallux ty k... musisz być gówniarz 5 letni

    słyszałeś o słynnej drodze co się mija? to jedna w WIELU tras szybkiego ruchu z oddzielnymi pasmami ruchu, które są od kilkudziesięciu lat budowane na południu Polski, słyszałeś o takich w kierunku Trójmiasta?

    a wiesz jak to jest z pociągami a z lotniskami???

    więc przestań pierniczć, bo jak ktoś ma choć milimetr oleju w głowie, to wie że Trójmiastem nigdy się nie przejmowano, wręcz przeciwnie gnębiono nas nie wiedzieć czemu, i to są fakty, a FAKTEM jest też, że tego typu inwestycje to inwestycje CENTRALNE nie lokalne (chyba że podzielą inaczej podatki, to będziemy sobie sami budować)

    • 0 0

  • otóż to 11:16

    wykonawcy nie są od tego, zeby zgadywać MARZENIA ZAMAWIAJĄCEGO, tylko mają dostosowac się do jego spisanych na piśmie wymogów

    • 0 0

  • marzenia

    Tym bardziej nie rozumiem marzeń.....zamawiającego . Skoro specyfikacja zamówienia była należycie przygotowana i na etapie " topienia pieniędzy w asfalcie " była kontrola, a śmiem twierdzić, że podwójna, czyli na wyjściu z " asfalciarni" asfalt był gucio, to już po położeniu nie spełniał wymogów...? Przecież są atesty, inspektorzy itd. Rozumiem jeden krótki odcinek - wpadka, ale nie na takiej długości......Gdyby był to beton, to bym zrozumiał, że willę ktoś buduje, ale asfalt?.....hm - może teraz będziemy budowali asfaltowe domy - szklane juz przerabialiśmy...i przerabiamy...Fakt inspektorzy mogli się gdzieś zapodziać, bo jeżdżąc codziennie dziurami zwanymi Marynarki Polskiej nie uświadczysz takiego.....

    • 0 0

  • co znowu Kurski..

    nie dopilnował jakichs dróg i podobno się nie zeszły? Amoże to sama góra zaniedbała? Szwajcary i Niemce takie dokładne a poziomy przyczółków mostu nie zgadzały się o ponad metr ( wczoraj tiwi zapodało )Czyżby Merkel (ale nie Jacek ani Witek)miała coś z naszych decydentów?

    • 0 0

  • yak dla jasnosci

    nasz most jest wantowy, wiszący to np. Golden Gate w San Fransisco;)

    • 0 0

  • bolek
    spieprzyć budowe mozna z kilku powodów
    złego projektu, błednych założeń
    błedów wykonawcy
    wykonawcy który nie ma doświadczenia, sprzetu i ludzi, bo jest firmą krzakiem i po "wygraniu" przetargu zatrudnia podwykonawców w postaci górali i kaszubów których najwiekszym doświadczeniem jest budowa chlewika
    braku nalezytego nadzoru na każdym etapie
    czego by nie napisać wszystko to obciąża inwestora czyli gmine

    • 0 0

  • Najpierw PiS zablokował, a teraz wielkim gestem ze to ich zasługa ze powstanie!! Ehh szkoda gadać!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane