• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • ...partyjnym i bezpartyjnym, wierzącym i niewierzącym...

    Adamowicz: "...Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym..."

    • 0 0

  • g:-)

    Tak też to rozumiem......Czyli jednak ktoś za ten " ser " odpowiada........Zobacz jak ładnie położony jest asfalt na moście nad torami kolejowymi na Zaspie, a jak na " nowym " Marynarki Polskiej....

    • 0 0

  • bo to jest metoda pisiorów

    a paru baranów z wdzięczności zagłosuje na nich :))

    • 0 0

  • a kiedy wybory?
    jutro??

    • 0 0

  • tiry na kolej, a reszta po olej

    do głowy. kasa na inwestycje i sami inwestorzy z nieba nie spadną. o te rzeczy trzeba zabiegać jak o względy kobiety.

    a co do mostu to jest i wiszący i wantowy, to jest to samo. są jeszcze mosty podwieszane, dobre na długie obiekty.

    p.s. dajcie cieciory spokój galluxowi. chłop pisze po swojemu ale przynajmniej czasem jest beczka i można się pośmiać w przeciwieństwie do postów póldebili, którzy w większości nie wiedzą co i oczym piszą.

    dobry humor, zawsze w cenie:)))

    • 0 0

  • DROGI ANONIMIE O 11,12

    a na przykład wygląda to tak:
    do przetargu staja np. 4 firmy: budimex dromex(który spieprzył) i jest najtańszy, NCC ,który przeciagnął roboty ( i jest na 2 -im miejscu), Skanska jest na trzecim jak dotąd wywiązywała się bez zarzutu, i np MTM -najdrozsza i tez bez wiekszych zastrzezen.pada pytanie KTO WYGRA PRZETARG?
    ja stawiam na Budimex dromex lub NCC.niesty najczęściej wygrywają firmy które są najtańsze, często gesto ceny dumpingowe bo nawet za cene straty chca wejśc na lokalny rynek.
    mimo ze wszystkie z w/w musiały zastować się do takich samych warunków przetargu.ale niektóre pieprzą a niektóre nie.ja , tych które dały d..py bym więcej nie zatrudniła. a ty?

    • 0 0

  • Bolek

    Przestaję już narzekać ....hi,hi - pozdrawiam Janę i wszystkich biorących udział w pogaduchach.....ŚWIATA NIE ZMIENISZ ALE MOŻESZ ZMIENIĆ SIĘ SAM ....mam nadzieję, że na lepsze....

    • 0 0

  • Ciekawe porównanie forumowego kmiota

    Do jednego wora wrzuca inwestycje gdyńskie czy sopockie razem z gdańskimi,gdzie budowie Polnej dróżki w Sopocie,którą przejeżdża kilka aut na godzinę do trasy za ca 5 rocznych budżetów Sopotu

    • 0 0

  • KRZ
    wielkie dzieki, ale jakos se radze
    jeden rozsądny wpis Jany wiecej jest wart jak proponowanie zrobienia jakiegos krzywego kija czy białej laski kurskiemu...

    • 0 0

  • jaco pusta glaco
    jest taki cytat z Biblii
    bądź wierny w małym, a powierze ci rzeczy duże
    otóż w gdańsku rwiecie sie z motyką na trase zamiast uczyc sie od karnowskiego i szczurka zaczynać od rzeczy małych, niekoniecznie mniej ważnych niż most do nikąd hi hi hi:-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane