• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wierzyciele lotniska w Gdyni zwierają szeregi

Michał Sielski
6 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach. Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach.

Syndyk wciąż szacuje długi będącej w upadłości likwidacyjnej spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wierzyciele, którzy zdają sobie sprawę, że majątku może nie wystarczyć na spłatę ich zobowiązań, chcą razem wystąpić do sądu przeciwko spółce, a także jej prezesowi.



Wierzysz, że na lotnisku Gdynia-Kosakowo będą odbywać się loty cywilne?

Spółka budująca lotnisko jest w stanie upadłości po decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej, jaką spółka otrzymała od Gdyni. Chodzi o 91,7 mln zł. Spółka nie ma z czego oddać, bo większość majątku zainwestowała w budowę terminalu, bazy paliwowej, dróg kołowania i innej infrastruktury lotniskowej.

Nie ma jednak również pieniędzy na spłatę pozostałych wierzycieli. Kwota, która pozostała do spłacenia właśnie jest szacowana przez syndyka. Poszczególni wierzyciele zgłaszają swoje roszczenia i przesyłają do sądowego nadzorcy likwidacji.

Czytaj także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

- My mamy niezapłacone faktury na 200 tys. zł. Dokumenty już przygotowaliśmy, ale nie spodziewamy się cudów. Niezapłacone faktury od Stoczni Marynarki Wojennej czekają od czterech lat, mimo sądowego wyroku nakazowego - mówi Robert Krupiński z firmy Ramex.

Jego firma straciła nie tylko na niezapłaconych fakturach. Sprowadziła też granit i wykładziny na podłogi, których sprzedać nie ma komu.

- Sprowadziliśmy je z Niemiec, oddać nie można, a nikt nam teraz pieniędzy nie zwróci, bo to, co nie zostało zabudowane, nie jest zinwentaryzowane - podsumowuje niezbyt udany kontrakt Robert Krupiński.

Firm, którym spółka zalega po 30, 50 czy 80 tys. zł jest więcej. Rekordzistą jest jednak warszawski Mawilux, który czeka na 730 tys. zł wadium, które wpłacił w gotówce jako zabezpieczenie prac oraz ostatnią transzę za ich wykonanie, czyli w sumie ok. 1,5 mln zł.

Zobacz również: Gdynia i Kosakowo odwołują się od decyzji Komisji Europejskiej

Wierzyciele postanowili więc zewrzeć szeregi i chcą wspólnie walczyć o swoje pieniądze. Nie zamierzają jednak tylko pozywać spółki. Zastanawiają się także nad pociągnięciem do odpowiedzialności jej prezesa.

- Już przed oficjalną decyzją Komisji Europejskiej było wiadomo, że coś jest nie tak. Faktury były opóźniane, zaczęła się szczegółowa biurokracja i kombinacje z płatnościami - mówi nam jeden z byłych pracowników spółki. - Jednocześnie był duży nacisk na przyspieszenie prac i ich realizację. Właśnie z tego powodu wiele firm zwiększyło swoje straty, a władze dotowanego z miejskiej kasy lotniska mogą opowiadać, że w 95 proc. jest ono ukończone. W części zapłacili za to jednak przedsiębiorcy, choć wcale tego nie chcieli - dodaje.

Władze miasta przekonują, że żadnych nacisków z ich strony nie było, a prace toczyły się zgodnie z harmonogramem.

- Zniecierpliwienie wierzycieli jest jednak zrozumiałe, ale o wszystkim zdecyduje syndyk, który gromadzi wnioski wierzycieli - mówi odpowiedzialny za nadzór nad budową lotniska wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, dodając jednocześnie, że miasto wciąż czeka na rozstrzygnięcie losów odwołania, jakie złożyło na decyzję Komisji Europejskiej.

Większość majątku spółki to bowiem nieruchomości, które wybudowane zostały na gruncie Skarbu Państwa, zarządzanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej i dzierżawionym przez spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Będąca w upadłości spółka ma więc do spieniężenia tylko nieliczne ruchomości oraz kwotę ok. 1,5 mln zł, jaka była na jej kontach w momencie złożenia wniosku o upadłość.

Opinie (353) 6 zablokowanych

  • Szczurek musi odejść (1)

    • 42 28

    • Ty musisz odejść

      • 2 1

  • I dobrze

    Jak prezes wiedzial, ze jest trudna sytuacja to powinien oglosic upadlosc. Nie zrobil tego, wiec narazil te firmy na straty. I dobrze, ze tak robia, bo moze następnym razem ktoś sie bardziej zastanowi nad konsekwencjami.

    • 12 7

  • jak kolejną biedronkę otwierają to nikomu nie przeszkadza (3)

    • 20 8

    • Co to ma do rzeczy?

      • 8 1

    • Otwierają za pieniądze publiczne? (1)

      Bo jeśli nie to nie ma to nic do rzeczy. Gdyby Kosakowo było budowane z pieniędzy prywatnych, przepisy o pomocy publicznej nie miałyby zastosowania.

      • 5 1

      • wtedy znaleźli by inne przepisy.

        nie wiesz,że jak się chce psa uderzyć to kij zawsze się znajdzie

        • 0 2

  • Szczurek

    Miej jaja i zachowaj się jak facet. Powinieneś odejść, a chowasz łeb w piasek

    • 42 14

  • Jaja

    • 8 1

  • Gdyński biznesplan

    • 21 3

  • Jaja (1)

    Zrobili 95% nie zapłacili nikomu do stali dotacje z UE i urzędasy gdynskie nie maja 5% na dokończenie prac.
    Pewnie teraz sprzedadzą komuś za 1 zł a głupie społeczeństwo gdynskie będzie spłacać bo przecież urzędasy są nietykalni

    • 21 11

    • To że nie zapłacili to fakt.

      Przyspieszanie robót przez spółkę finansowaną z pieniędzy publicznych z wiedzą, że niedługo wszystko upadnie to też świństwo, ale dotacji z UE lotnisko nie miało.

      • 6 0

  • cała Gdynia (3)

    Lotnisk sztuk 1. Żłobków publicznych sztuk też 1.

    • 39 13

    • są 3 żłobki miejskie (1)

      • 3 3

      • o prywatnych nie wspominając

        nie chcę robić darmowej reklamy, ale z perspektywy otrzymanych z budżetu państwa na gdańskie, widać jedno?

        • 4 1

    • jedno lotnisko - jedno boisko

      aż JEDEN orlik w gdyni.........

      Rumia 3
      Wejherowo 9

      • 10 2

  • (3)

    Redaktor Sielski i wszystko wiadomo. Jak ktoś, kto szczerze Gdyni nie lubi może być kierownikiem oddziału Gdynia?

    • 16 34

    • (1)

      no tak, lepiej tam wstawić kogoś z mianowania Szczurka, prawda? ;-) Żeby PR się zgadzał.

      • 17 3

      • Są jeszcze w świecie ludzie bezstronni.

        • 3 2

    • .i to na portalu o nazwie TRÓJMIASTO

      • 3 4

  • RAMEX

    czyli w skrocie Zule i pijaki na czarno

    • 1 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane