• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wierzyciele lotniska w Gdyni zwierają szeregi

Michał Sielski
6 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach. Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach.

Syndyk wciąż szacuje długi będącej w upadłości likwidacyjnej spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wierzyciele, którzy zdają sobie sprawę, że majątku może nie wystarczyć na spłatę ich zobowiązań, chcą razem wystąpić do sądu przeciwko spółce, a także jej prezesowi.



Wierzysz, że na lotnisku Gdynia-Kosakowo będą odbywać się loty cywilne?

Spółka budująca lotnisko jest w stanie upadłości po decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej, jaką spółka otrzymała od Gdyni. Chodzi o 91,7 mln zł. Spółka nie ma z czego oddać, bo większość majątku zainwestowała w budowę terminalu, bazy paliwowej, dróg kołowania i innej infrastruktury lotniskowej.

Nie ma jednak również pieniędzy na spłatę pozostałych wierzycieli. Kwota, która pozostała do spłacenia właśnie jest szacowana przez syndyka. Poszczególni wierzyciele zgłaszają swoje roszczenia i przesyłają do sądowego nadzorcy likwidacji.

Czytaj także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

- My mamy niezapłacone faktury na 200 tys. zł. Dokumenty już przygotowaliśmy, ale nie spodziewamy się cudów. Niezapłacone faktury od Stoczni Marynarki Wojennej czekają od czterech lat, mimo sądowego wyroku nakazowego - mówi Robert Krupiński z firmy Ramex.

Jego firma straciła nie tylko na niezapłaconych fakturach. Sprowadziła też granit i wykładziny na podłogi, których sprzedać nie ma komu.

- Sprowadziliśmy je z Niemiec, oddać nie można, a nikt nam teraz pieniędzy nie zwróci, bo to, co nie zostało zabudowane, nie jest zinwentaryzowane - podsumowuje niezbyt udany kontrakt Robert Krupiński.

Firm, którym spółka zalega po 30, 50 czy 80 tys. zł jest więcej. Rekordzistą jest jednak warszawski Mawilux, który czeka na 730 tys. zł wadium, które wpłacił w gotówce jako zabezpieczenie prac oraz ostatnią transzę za ich wykonanie, czyli w sumie ok. 1,5 mln zł.

Zobacz również: Gdynia i Kosakowo odwołują się od decyzji Komisji Europejskiej

Wierzyciele postanowili więc zewrzeć szeregi i chcą wspólnie walczyć o swoje pieniądze. Nie zamierzają jednak tylko pozywać spółki. Zastanawiają się także nad pociągnięciem do odpowiedzialności jej prezesa.

- Już przed oficjalną decyzją Komisji Europejskiej było wiadomo, że coś jest nie tak. Faktury były opóźniane, zaczęła się szczegółowa biurokracja i kombinacje z płatnościami - mówi nam jeden z byłych pracowników spółki. - Jednocześnie był duży nacisk na przyspieszenie prac i ich realizację. Właśnie z tego powodu wiele firm zwiększyło swoje straty, a władze dotowanego z miejskiej kasy lotniska mogą opowiadać, że w 95 proc. jest ono ukończone. W części zapłacili za to jednak przedsiębiorcy, choć wcale tego nie chcieli - dodaje.

Władze miasta przekonują, że żadnych nacisków z ich strony nie było, a prace toczyły się zgodnie z harmonogramem.

- Zniecierpliwienie wierzycieli jest jednak zrozumiałe, ale o wszystkim zdecyduje syndyk, który gromadzi wnioski wierzycieli - mówi odpowiedzialny za nadzór nad budową lotniska wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, dodając jednocześnie, że miasto wciąż czeka na rozstrzygnięcie losów odwołania, jakie złożyło na decyzję Komisji Europejskiej.

Większość majątku spółki to bowiem nieruchomości, które wybudowane zostały na gruncie Skarbu Państwa, zarządzanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej i dzierżawionym przez spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Będąca w upadłości spółka ma więc do spieniężenia tylko nieliczne ruchomości oraz kwotę ok. 1,5 mln zł, jaka była na jej kontach w momencie złożenia wniosku o upadłość.

Opinie (353) 6 zablokowanych

  • Gadanie gadanie, a wiadomo że lotnisko i tak będzie. (3)

    Przecież nie zwiną asfaltu na pasach startowych. Wierzyciele przejmą udziały i będą kontynuować działalność, albo kupi je fundusz MARS czy inna pokraka.

    • 12 7

    • dokładnie

      • 3 1

    • (1)

      Infrastruktura należy do skarbu państwa. Odstąpi ją Gdyni drugi raz po tej wpadce? A przepisy UE się jeszcze zaostrzyły i następnym razem to tez będzie niedozwolona pomoc publiczna.

      • 3 1

      • Ale tak jak pisałem - przecież asfaltu nie zwiną :)

        Lotnisko jest wybudowane i tyle. Jedyne co można zrobić to odsprzedać to komuś.

        Państwo nie może kupić bo to niezgodne z tym co powiedziała komisja europejska.

        Ale Państwo może mieć spółkę (nazwijmy ją ARP), a ona może mieć udziały w funduszu zamkniętym (nazwijmy go MARS), a ono z kolei może zakupić upadłe przedsiębiorstwo (nazwijmy je Gdyński Port Lotniczy) i kontynuować jego działalność. Schemat znany chociażby ze stoczni.

        Wszelkie nazwy kompletnie przypadkowe, oczywiście.

        • 1 2

  • biznesmens:)

    Tak sie robi biznes w Gdyni. GRATULUJE PANIE SZCZURKU

    • 17 3

  • Obecnie Unia to coraz większe bagno!

    • 9 10

  • I dobrze! (6)

    Trójmiasto to nie Londyn czy Paryż i nie potrzebuje tylu lotnisk. W Trójmieście mieszka niecały 1mln ludzi. W Rzymie mieszkają prawie 3mln a mają jedno lotnisko, które obsługuje ponad 30mln pasażerów rocznie. Do tego jest stolicą!
    Praga - 1,2mln mieszkańców, 1 lotnisko i 10mln pasażerów rocznie.
    Rębiechowo może w tym roku będzie miało 3mln. A możliwości ma jeszcze nie w pełni wykorzystane. Po cholerę pakować tyle milionów w budowę nikomu niepotrzebnego lotniska? Lepiej by przeznaczyli tę kasę na budowę szkół, przedszkoli, parków miejskich, szpitali.
    Kasa wyrzucona w błoto a do tego wpędzili w niemałe kłopoty wszystkich podwykonawców, z których część przez widzimisię władz Gdyni pewnie będą zmuszeni ogłosić upadłość...

    • 20 14

    • w Rzymie akurat są dwa lotniska (4)

      Fiumicino (FCO) i Ciampino (CIA) :D

      • 5 2

      • kogo chcesz przekonywać

        Człowiek z Rębiechowa widzi tylko jedno za Unijne pieniądze i drży o stanowisko

        • 4 6

      • a w Sztokholmie chyba nawet 3 (2)

        Oslo co najmniej dwa, ale co tam - przeciez jedynie w Polsce musimy wszystko udupić

        to nie chodzi przeciez o ilość lotnisk (jak wydaje się forumowym trollom), ale o ich funkcje i 'wielkość'

        w USA w kazdej pipidówie jest lotnisko i nikomu to nie przeszkadza

        • 0 5

        • tak tak

          mamy już dużą liczbę stadionów, teraz zbudujmy po 5 lotnisk przy każdym mieście powyżej 250 tys. mieszkańców. Żeby nie było, że nie mamy i jesteśmy gorsi od Norwegów czy Amerykanów.
          A że nie będziemy mieli dróg, przedszkoli, szkół w małych gminach (tych to już prawie nie mamy), czy służby zdrowia działającej na poziomie minimum, to nie jest ważne.
          MUSIMY MIEĆ LOTNISKA!

          • 5 0

        • Ilu Szwedów stać na wakacje a ilu Polaków?

          • 5 0

    • Z tymi parkami to też w Gdyni to trochę za drogo wychodzi

      Na Chwarznie chcą robić 1,5 ha za 1,5 mln, a w Gdańsku za 2 mln zrobili ekstra 12 ha

      • 3 1

  • w gdańsku mamy amber gold (2)

    w gdyni mamy lotnisko

    w obu przypadkach prezydenci miast chodzą z wypięta klatką piersiową, uśmiechnięci i zadowoleni bo znowu udało się wydymać ludzi i firmy które sponsorowały miastom kilka rzeczy, w obu przypadkach ogłosi się upadłość, do pierdla wtrąci po jednej osobie i pozamiatane i o ile pazerność prezydentów miast mnie nie dziwi o tyle dziwi mnie wasza głupota ludzie że takim ludziom pozwalacie zasiadać na takich stanowiskach, oni znowu wygrają wybory a wy znowu z podatków będziecie sponsorować ich fanaberie

    • 11 9

    • a co gdańsk ma wspólnego z ambergold (1)

      oprócz siedziby.

      Prywatna firma oszukała pazernych nie czytających umów i to wszystko.

      • 5 1

      • to , że Jego Prezydent i Marszałek

        przeciągali samolociki PO lotnisku Rębiechowo-Walenza

        • 2 4

  • Zwieeranie szeregów

    Wolałbym, żeby do najbliższych wyborów pojawiły się pierwsze koparki i spychacze przy Meksyku i Pekinie niż samoloty - do Kosakowa będzie trzeba częściej jeździć przez Rumię, przez ciągłe remonty Estakady (dobrze by było wyremontować ul Hutniczą)

    • 14 2

  • Pozwijcie tę debilną Komisję Europejską ... (2)

    ... bo gdyby nie jej wymysły, nie było by problemu!

    Cała Unia z jej komisjami, komisarzami, dotacjami, uznaniowością jest tym, co utrudnia nam życie i zabija normalność

    • 8 15

    • Przecież pozwali (1)

      Z tym, że to lotnisko jest tak bardzo sprzeczne z wszystkimi przepisami o pomocy publicznej w sektorze lotnictwa cywilnego, że szansa na wygraną jest mniejsza niz na zamarznięcie Morza Śródziemnego.

      Obowiązujące przepisy trzeba czytać przed budową, a nie po.

      • 2 2

      • jaki ty lotnik

        i gdzie widzisz sprzeczności. Rzczej z gdańskiej V-kolumny ?

        • 0 1

  • Przekrety Szczurka niszcza zycie i firmy kolejnych ludzi... (1)

    Pomyslcie sobie, ze wasza firma nagle traci pol miliona na przekretach wladzy, upada, wy tracicie zdrowie, zrodlo utrzymania, ludzie prace, wliczajac rodziny poszkodowanych, rujnuje sie zycie setek ludzi. A wladza sobie zlewa i nie placi, jak temu facetowi co mu stocznia MW zalega.. I niech ktos sie potem dziwi, ze ludzie uciekaja za granice z tego bagna.

    Kazdy poza urzedasami na cieplej posadce z premiami i trzunastkami, czy sie siedzi, czy sie lezy, bedzie to rozumial. Tragedia dla wielu ludzi, ale kto by sie tym przejmowal...

    • 21 6

    • Aha, tym wszystkim, ktorzy zwalaja wine na UE to przypomne tylko, ze to urzednicy powinni znac prawo. Szczegolnie, kiedy zaczyna sie taka droga inwestycje, powinni wiedziec, ze pomoc publiczna bedzie niezgodna z przepisami. Wiec, albo wiedzieli, ale olali, liczac, ze po wszystkim, Unia jednak sie ugnie i ustapi. Albo nie wiedzieli, ale wtedy pytanie - czemu? W obydwu przypadkach, ktos powinien zostac pociagniety do odpowielnosci karnej za zaniedbania, niegospodarnosc i zmarnowanie kupy pieniedzy.
      Tylko po szczerosci, czy ktos oczekuje, ze w Polsce kraju urzedniczej bezkarnosci, ktos, a szczegolnie ci co pociagali za sznurki, a nie pionki, za to beknie?

      • 11 0

  • no i OK

    Załużcie spółke komandytową mającą na celu prowadzenie remontów i modernizacji na Lotnisku Gdynia-Kosakowo pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz) itd..

    Natomiast dla władz Gdyni widziałbym możliwość szybkiego przeniesienia aktywów na trust albo fundację w celu uniemożliwienia ściągnięcia długów lub likwidacji przez KE. Gdynia nie powinna uznać orzeczeń sądów z innych państw w tym z Luksęburga lub gdyby np. przegrała i podważayć w sposób skuteczny - nie sknerzyć w tym wypadku na środkach finansowych w pozyskaniu najlepszej kancelarii prawniczej specjalizującej sie w tego rodzaju działaniach. A swoja drogą wniesienie środków do trustu albo fundacji, w kraju gdzie takie działania są działaniami zgodnymi z prawem i nie podlegają odpowiedzialności karnej. Kto jak kto, ale Gdynia ma ogromne doświadczenia w tej dziedzinie, ponieważ wiekszość jej spółdk zarejestrowanych własnie w takich krajach. Jednym z takich przykładowych bardziej znanych wypadków stanowi tzw. sprawa Andersonów (Federal Trade Commission v. Affordable Media LLC et al).

    Na tym forum nikogo nie muszę przekonywać, ze Fundacja Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo to całkiem miło brzmi a jakie mozliwości dla regionu???

    • 2 9

  • OBŁUDA (4)

    Przecież to nie Gdynia jest winna tej aferze tylko Budyń do spóły z gdańską PO. Łapy precz od Gdyni złodzieje!!!

    • 13 28

    • Kto buduje lotnisko bez sensu? Budyń?

      Zresztą gdybyś przeczytał artykuł to wiedziałbyś, że spółka port lotniczy Kosakowo zalegała już z płatnościami przed decyzją KE. Gdyby KE ich nie wstrzymała to jedyna różnica byłaby taka, że jeszcze więcej długów by narobili.

      • 10 3

    • tak prawda !!! (1)

      Precz brudne łapy od Gdyni !! do PO paprańców !!!

      • 2 6

      • właśnie

        tylko nie wszyscy pomorzanie tak myslą?

        • 0 2

    • W podziękowaniu

      komisarz Lewandowski i spółka otrzymali głosy ponad połowy głosujących Gdynian w ostatnich wyborach!

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane