• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wierzyciele lotniska w Gdyni zwierają szeregi

Michał Sielski
6 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach. Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach.

Syndyk wciąż szacuje długi będącej w upadłości likwidacyjnej spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wierzyciele, którzy zdają sobie sprawę, że majątku może nie wystarczyć na spłatę ich zobowiązań, chcą razem wystąpić do sądu przeciwko spółce, a także jej prezesowi.



Wierzysz, że na lotnisku Gdynia-Kosakowo będą odbywać się loty cywilne?

Spółka budująca lotnisko jest w stanie upadłości po decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej, jaką spółka otrzymała od Gdyni. Chodzi o 91,7 mln zł. Spółka nie ma z czego oddać, bo większość majątku zainwestowała w budowę terminalu, bazy paliwowej, dróg kołowania i innej infrastruktury lotniskowej.

Nie ma jednak również pieniędzy na spłatę pozostałych wierzycieli. Kwota, która pozostała do spłacenia właśnie jest szacowana przez syndyka. Poszczególni wierzyciele zgłaszają swoje roszczenia i przesyłają do sądowego nadzorcy likwidacji.

Czytaj także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

- My mamy niezapłacone faktury na 200 tys. zł. Dokumenty już przygotowaliśmy, ale nie spodziewamy się cudów. Niezapłacone faktury od Stoczni Marynarki Wojennej czekają od czterech lat, mimo sądowego wyroku nakazowego - mówi Robert Krupiński z firmy Ramex.

Jego firma straciła nie tylko na niezapłaconych fakturach. Sprowadziła też granit i wykładziny na podłogi, których sprzedać nie ma komu.

- Sprowadziliśmy je z Niemiec, oddać nie można, a nikt nam teraz pieniędzy nie zwróci, bo to, co nie zostało zabudowane, nie jest zinwentaryzowane - podsumowuje niezbyt udany kontrakt Robert Krupiński.

Firm, którym spółka zalega po 30, 50 czy 80 tys. zł jest więcej. Rekordzistą jest jednak warszawski Mawilux, który czeka na 730 tys. zł wadium, które wpłacił w gotówce jako zabezpieczenie prac oraz ostatnią transzę za ich wykonanie, czyli w sumie ok. 1,5 mln zł.

Zobacz również: Gdynia i Kosakowo odwołują się od decyzji Komisji Europejskiej

Wierzyciele postanowili więc zewrzeć szeregi i chcą wspólnie walczyć o swoje pieniądze. Nie zamierzają jednak tylko pozywać spółki. Zastanawiają się także nad pociągnięciem do odpowiedzialności jej prezesa.

- Już przed oficjalną decyzją Komisji Europejskiej było wiadomo, że coś jest nie tak. Faktury były opóźniane, zaczęła się szczegółowa biurokracja i kombinacje z płatnościami - mówi nam jeden z byłych pracowników spółki. - Jednocześnie był duży nacisk na przyspieszenie prac i ich realizację. Właśnie z tego powodu wiele firm zwiększyło swoje straty, a władze dotowanego z miejskiej kasy lotniska mogą opowiadać, że w 95 proc. jest ono ukończone. W części zapłacili za to jednak przedsiębiorcy, choć wcale tego nie chcieli - dodaje.

Władze miasta przekonują, że żadnych nacisków z ich strony nie było, a prace toczyły się zgodnie z harmonogramem.

- Zniecierpliwienie wierzycieli jest jednak zrozumiałe, ale o wszystkim zdecyduje syndyk, który gromadzi wnioski wierzycieli - mówi odpowiedzialny za nadzór nad budową lotniska wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, dodając jednocześnie, że miasto wciąż czeka na rozstrzygnięcie losów odwołania, jakie złożyło na decyzję Komisji Europejskiej.

Większość majątku spółki to bowiem nieruchomości, które wybudowane zostały na gruncie Skarbu Państwa, zarządzanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej i dzierżawionym przez spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Będąca w upadłości spółka ma więc do spieniężenia tylko nieliczne ruchomości oraz kwotę ok. 1,5 mln zł, jaka była na jej kontach w momencie złożenia wniosku o upadłość.

Opinie (353) 6 zablokowanych

  • w kazdym

    Normalnym kraju taka sprawa zajął by się prokurator a władze miasta wywieziono na teczka ale to Gdynia.

    • 19 5

  • znowu Wielki nie ma co Robić?

    Było, minęło. Wałkować temat po raz 100 jest nudne

    • 2 8

  • Co robić ?

    W tej niezbyt fortunnej sytuacji życzę aby Gdyni to odwołanie do Trybunału Europejskiego uznano za zasadne. Dzięki temu lotnisko zacznie funkcjonować,a nie niszczeć bezczynnie. Zostaną odblokowane środki na zapłaty ale wszystkich wierzycieli. Pojawi się realna szansa na odzyskanie zaległych pieniędzy. Syndyk zazwyczaj szacuje wszystko poniżej realnej wartości. Robi tak aby odzyskać jakiekolwiek pieniądze. Sprzedając często za śmiesznie niskie kwoty.
    Poza tym lotnisko takie będzie jeszcze jednym argumentem dla budowy połączenia kolejowego do Kosakowa. A w konsekwencji tego budowy linii do samego Chwarzna. Bo obydwie linie uważam za konieczne do realizacji.

    • 10 7

  • a mnie martwi coś innego (4)

    W tym roku miano aplikować o fundusze na Lotniczy Park N-T i Start-up, gdzie sukces w tym miejscu sam w sobie jest murowany, a do tego rozwój osobisty, który się z nim wiąże. Choć dla tego Portu i jego sukcesu w postaci start-upu najważniejsze są nie fundusze, ale wiedza, doświadczenie i kompetencje, a z tego co mi wiadomo tam miało być wszystko. Nie tylko Centrum Innowacyjnych Technologii Lotniczych i Kosmicznych, ale z nimi współpracująca Akademia Lotnicza, która miała być oddana do użytku w ciągu pięciu lat.
    I najgorsze jest to, że ta ch...a unia prawdopodobnie pogrzebała nasze marzenia lub co najmniej je ograniczyła? Bo już miały być prowadzone m.in. prace nad innowacyjnymi technologiami, inteligentnymi materiałami, z optymalizacją sił aerodynamicznych, zwiększeniem bezpieczeństwa i wiele, wiele innych ???

    • 9 5

    • start up w Gdyni ! - dlaczego nie ? (3)

      podpowiadam specjalnosc : drony powietrzne i podwodne ( maszyny stosowane w offshore )
      Obecnie bardzo duze zapotrzebowanie na rynku offshore na prace podwodnych
      automatow sterowanych z pokladu statku.Specjalisci poszukiwani na calym swiecie. ( kasa - do 1000 USD per day )

      • 2 2

      • musimy poczekać, aż Gdynia wygra w Luksemburgu (1)

        wtedy spr. jasna i to co piszesz !!

        • 2 1

        • niestety czas szybko ucieka

          my się starzejemy i technologie to co było dobre wczoraj dziś już wcale nie musi.

          Unia powinna zapłacić wielką kare i inne koszty takiej decyzji.

          • 2 0

      • ale przede wszystkim lotnisko

        i świadomość istnienia uzupełniającego wspaniałego dużego portu lotniczego - być moze hab-u, najlepiej usytuowanego, zarządzanego w możliwie ścisłej współpracy z innymi lotniskami i portem morskim w tym Doliną Logistyczna. To wszystko stanie się powszechne i oczywiste, rozwój transportu lotniczego w Pomorskiem, który już dziś jest niezły, ale będzie super, nabierze zawrotnego tempa, które za granicą nazywa się najczęściej amerykańskim tempem, a w Polsce (przed wojną) przyjęło się nazywać gdyńskim.
        Przez to lotnisko zdynamizujemy Gdynię i przyspieszymy rozwój!

        • 2 1

  • dotacje od Miast (1)

    Stocznia Gdańska też dostała wsparcie i UE cofneła a Polak jak głopi przed szkodą tak głupi po szkodzie wniosków nie wyciąga a może się uda . Co do przedsiębiorców to jak sie inwestuje własne środki to się najpierw sprawdza Inwestora kot to skad ma pieniądze itp. W przypadku dotacji z UE mozna sprawdzić czy wogóle może dostac takie wsparcie. Głupich nie sieją tylko się rodzą ale wszystkiemu winna PO lub PiS zależy kto czyta

    • 7 1

    • mike

      Cez - zwróć uwagę, że w tym przypadku kasa pochodziła od gminy a nie UE. Dla mnie to jest kuriozalne że gmina robi inwestycje z własnych środków (inna kwestia czy dobrze rokującą) a jakiś złamaniec z UE wysadza wszystko w kosmos decyzją administracyjną. Ciekawe czy gdyby jakieś miasto w Niemczech budowało drugie lotnisko za swoją kasę to też jakiś k.... by to uwalił. Podejrzewam, że w takim przypadku urwaliby mu głowę w okolicach pośladków a tak dostanie wyróżnienie za pokazywanie Lachom gdzie ich miejsce w szeregu

      • 0 2

  • pozew przeciwko UE (1)

    Niech złożą pozew przeciwko UE. To w efekcie ich decyzji projekt upadł. Byłby to całkiem ciekawy casus, może wtedy unijne urzędasy nie byłyby takie prędkie w uwalaniu kolejnych przedsięwzięć w Polsce (patrz stocznie) i zamienianie naszego kraju w Bangladesz północy czyli centrum usług SSC korzystających z najtańszej siły roboczej w tej części świata (to jest przekaz reklamowy naszych agend rządowych).

    • 7 7

    • Bardzo dobrze myślisz!!!

      Ktoś musi zrobić pierwszy i dobrze, że Gdynia będzie przecierać szlaki, może sie przy okazji wiele nauczyć, a prezydent Szczurek zyskać europejski wymiar. Choć i tak o nas wiedzieli skoro jeszcze przed akcesją otrzymaliśmy wiele środków, gdy było to bardziej przejrzyste. Niestety zasady POpsuł Marcinkiewicz (wtedy PiS) ogłupiając społeczeństwo swoim yes, yes, yes..

      • 1 2

  • Sprzedać ternen

    będzie kasa ,ale to by było za proste

    • 4 3

  • Może ktoś wie kiedy przyleci na Babie Doły amerykański bombowiec B-52 ? (5)

    Bo że okręty francuskie to ogólnie wiemy natomiast słynne amerykańskie bombowce B-52, które wezmą udział w ćwiczeniach nad Morzem Bałtyckim i wracają z Normandii nikt nie chce potwierdzić lub zaprzeczyć. Bombowce strategiczne wezmą udział w ćwiczeniach nad Bałtykiem i mają pojawić się nad Gdynią, ale czy wylądują? Jak podaje amerykański Departament Obrony, "pobyt w Europie ma cele szkoleniowe" m.in. zapoznanie sie z lotniskami w tym Gdynia-Kosakowo.

    • 13 2

    • jutro... (1)

      Lądowanie w Kosakowo International Airport, uroczyste powitanie przed Infoboxem, oficjalna prezentacja w Muzeum MW (ekspozycja plenerowa) wśród eksponatów z epoki, pożegnanie w Muzeum Emigracji ...

      • 3 1

      • Oj gdański trolu !!!

        zazdrościsz widać infoboxu, i brakuje widać wam do kolekcji jeszcze muzeum jednego, drugiego a i gdyńskie by się przydało. To jest wschodnia przypadłość, ale nie chce się denerwować:))

        • 2 3

    • B-52 przyleci tylko aktualnie trwa jego pomniejszanie (2)

      Tak aby zmieścił się na Kosakowie bez wykoszenia skrzydłami drzewek u sołtysa.
      Trwają zapisy na zwiedzanie w UM Gdynia.

      • 1 3

      • Pierwsze co POwinien zrobić (1)

        to ciebie wykosić:))

        • 2 1

        • Jaki portal tacy Kucurmani

          a zenek szkoda nawet pisać

          • 3 0

  • Gdynianie, dziękujmy Komisji Europejskiej!

    Dzięki niej mamy w budżecie rocznie o około 30 mln zł na potrzebne w mieście inwestycje. I to już od obecnego roku! Tyle rocznie kosztowała ta budowa i jeszcze by kosztowała przez parę lat (nasze władze wydały dotąd 90 mln a chcieli 160 mln). A potem według samego UM w Gdyni planowano dokładać do otwartego lotniska po 20 mln zł rocznie.

    No oczywiście jeśli nasze władze nie zmarnują tego na inne fajerwerki.

    • 15 5

  • Stasiak (1)

    czerwony jak burak stasiak powinien siedzieć w pierdlu. zarobił kupę szmalu na tym lotnisku a polskie firmy puścił z torbami.

    • 10 2

    • Stasiak

      obłowiłeś się na tym lotnisku ale sprawiedliwość cię dopadnie , masz to jak w banku !!!!!

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane