• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wierzyciele lotniska w Gdyni zwierają szeregi

Michał Sielski
6 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach. Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach.

Syndyk wciąż szacuje długi będącej w upadłości likwidacyjnej spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wierzyciele, którzy zdają sobie sprawę, że majątku może nie wystarczyć na spłatę ich zobowiązań, chcą razem wystąpić do sądu przeciwko spółce, a także jej prezesowi.



Wierzysz, że na lotnisku Gdynia-Kosakowo będą odbywać się loty cywilne?

Spółka budująca lotnisko jest w stanie upadłości po decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej, jaką spółka otrzymała od Gdyni. Chodzi o 91,7 mln zł. Spółka nie ma z czego oddać, bo większość majątku zainwestowała w budowę terminalu, bazy paliwowej, dróg kołowania i innej infrastruktury lotniskowej.

Nie ma jednak również pieniędzy na spłatę pozostałych wierzycieli. Kwota, która pozostała do spłacenia właśnie jest szacowana przez syndyka. Poszczególni wierzyciele zgłaszają swoje roszczenia i przesyłają do sądowego nadzorcy likwidacji.

Czytaj także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

- My mamy niezapłacone faktury na 200 tys. zł. Dokumenty już przygotowaliśmy, ale nie spodziewamy się cudów. Niezapłacone faktury od Stoczni Marynarki Wojennej czekają od czterech lat, mimo sądowego wyroku nakazowego - mówi Robert Krupiński z firmy Ramex.

Jego firma straciła nie tylko na niezapłaconych fakturach. Sprowadziła też granit i wykładziny na podłogi, których sprzedać nie ma komu.

- Sprowadziliśmy je z Niemiec, oddać nie można, a nikt nam teraz pieniędzy nie zwróci, bo to, co nie zostało zabudowane, nie jest zinwentaryzowane - podsumowuje niezbyt udany kontrakt Robert Krupiński.

Firm, którym spółka zalega po 30, 50 czy 80 tys. zł jest więcej. Rekordzistą jest jednak warszawski Mawilux, który czeka na 730 tys. zł wadium, które wpłacił w gotówce jako zabezpieczenie prac oraz ostatnią transzę za ich wykonanie, czyli w sumie ok. 1,5 mln zł.

Zobacz również: Gdynia i Kosakowo odwołują się od decyzji Komisji Europejskiej

Wierzyciele postanowili więc zewrzeć szeregi i chcą wspólnie walczyć o swoje pieniądze. Nie zamierzają jednak tylko pozywać spółki. Zastanawiają się także nad pociągnięciem do odpowiedzialności jej prezesa.

- Już przed oficjalną decyzją Komisji Europejskiej było wiadomo, że coś jest nie tak. Faktury były opóźniane, zaczęła się szczegółowa biurokracja i kombinacje z płatnościami - mówi nam jeden z byłych pracowników spółki. - Jednocześnie był duży nacisk na przyspieszenie prac i ich realizację. Właśnie z tego powodu wiele firm zwiększyło swoje straty, a władze dotowanego z miejskiej kasy lotniska mogą opowiadać, że w 95 proc. jest ono ukończone. W części zapłacili za to jednak przedsiębiorcy, choć wcale tego nie chcieli - dodaje.

Władze miasta przekonują, że żadnych nacisków z ich strony nie było, a prace toczyły się zgodnie z harmonogramem.

- Zniecierpliwienie wierzycieli jest jednak zrozumiałe, ale o wszystkim zdecyduje syndyk, który gromadzi wnioski wierzycieli - mówi odpowiedzialny za nadzór nad budową lotniska wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, dodając jednocześnie, że miasto wciąż czeka na rozstrzygnięcie losów odwołania, jakie złożyło na decyzję Komisji Europejskiej.

Większość majątku spółki to bowiem nieruchomości, które wybudowane zostały na gruncie Skarbu Państwa, zarządzanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej i dzierżawionym przez spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Będąca w upadłości spółka ma więc do spieniężenia tylko nieliczne ruchomości oraz kwotę ok. 1,5 mln zł, jaka była na jej kontach w momencie złożenia wniosku o upadłość.

Opinie (353) 6 zablokowanych

  • Zrobi się parę imprez i ciemny lud zapomni o lotnisku

    Nie po to idzie 30 baniek na PR (10x więcej niż na budżet obywatelski) by ludzie pamiętali o wpadkach Szczurka i jego ekipy

    • 14 3

  • zamiast zwierać szeregi sugeruję zewrzeć poślady

    bo będzie bolało.....oj przez długie lata.
    A że urzędnicy znowu kogoś wykołowali ?? No cóż naiwność przedsiębiorców nie zna granic. Od początku było wiadomo, że z tą inwestycją jest "nie halo" ale niektórzy myśleli, że zrobią interes życia. To teraz mają granit i wykładziny na magazynie i niezapłacone faktury. A gdyby do przetargu nie stanęła żadna firma to nie byłoby problemu. Nie byłoby terminala, nie byłoby utopionych 91 mln zł - same zyski, bo przecież chyba urzędasy z UM by tego własnymi rękami nie budowali ?? Po prostu wszyscy powinni to olać jako inwestycję wysokiego ryzyka. A tak oto rynek zweryfikował naiwnych....

    • 7 4

  • Unia nie powinna mieć nic do powiedzenia w sprawie tego lotniska po rozpoczęciu inwestycji. Jeżeli były uwagi odnośnie tzw niedozwolonej pomocy to trzeba było wziąć się za to przed rozbudową, a nie czekać, aż wszystko będzie zainwestowane i wtedy oczekiwać zwrotu. W ten sposób można rozmontować każdy, nawet najlepiej się zapowiadający interes. Teraz lotnisko stoi, zamiast rozpocząć działalność i spłacanie zadłużenia. Jedyne sensowne wyjście, jakie teraz przychodzi do głowy, to przejęcie całości majątku przez Gdynię/Kosakowo i utworzenie spółki. Po dokonaniu niewielkich inwestycji lotnisko mogłoby ruszyć, a korzyści z jego działalności zasilałyby po prostu budżet miasta.

    • 5 4

  • ileż ta klika jeszcze będzie moczyć d*pska naszym kosztem ?... (6)

    Willa "Szczęść boże" , Polanka Redłowska, Maxim, Dwór Kolibki , zbabrany Węzeł Bubel - Wzgórze , kładka dla kibiców nad trasą Różową - kto policzył ilu pieszych dziennie z niej korzysta?... ,tymczasowa "budowla" - Infoboks ! no i teraz na deser - Air Port Kosakowo im. "dc. dr. Wojciecha Szczurka"

    • 14 4

    • (4)

      Gdynia zwyciężyła w plebiscycie zorganizowanym przez TVP 1 i portal Onet.pl. Osoby głosujące w konkursie uznały, że to Gdynia przeszła największą metamorfozę przez ostatnie 25 lat.

      Wyniki plebiscytu zostały ogłoszone 2 czerwca w programie Świat się kręci" na antenie TVP 1. W finałowej potyczce Gdynia pokonała Wrocław i Rzeszów.

      • 0 8

      • (1)

        Zgadza się - w ostatniej edycji "Świat się kręci" wygrała Maciejowa z Wąchocka w konkursie "Najlepsze pierogi z kozich bobków", druga była Frania z Dolnych Młynów

        • 6 0

        • Nie pasi Ci ta informacja o największej metamorfozie Gdyni w ciągu ostatnich 25 lat. Oj nie pasi i nie może być strawiona przez Twój umysł.

          • 0 7

      • To przez sprytne dołączenie do głosowania nad budżetem obywatelskim?

        • 2 0

      • a ja w telewizji widziałem kobitę z brodą
        i wogóle to wszystko prawda co tam pokazują
        samiuteńka

        • 3 0

    • Kładka rowerowa równoległa z przejezdną dla rowerów częścią Estakady jeszcze...

      • 1 0

  • (3)

    A odnośnie wpisu kolegi "halewicza" to mam jedną uwagę... Prezes Stateczny może menagerem nie jest, ale za to chyba przez całe lata służby wojskowej przygotowywał się do budowy tego lotniska. W końcu ostatnimi laty był on dowódcą 43 bazy lotniczej (dla niedoinformowanych znajduje się ona wlaśnie na lotnisku Gdynia-Kosakowo). A co do zasadności utworzenia lotniska cywilnego w Gdyni, to o takich rzeczach powinien decydować rynek. Gdyby to lotnisko było potrzebne to by się rozwijało, a jeżeli nie, to umarłoby śmiercią naturalną. Tak więc wypowiedzi, że lotnisko tu nie jest potrzebne to najprawdopodobniej propaganda włodarzy gdańskiego portu, która nie chce dopuścić do powistania jakiejkolwiek konkurencji.

    • 4 6

    • Zatem należy najpierw wydać publiczną kasę,

      potem patrzeć, czy przynosi zyski, czy nie ? Jakie to beztroskie podejście, takie bardzo, współcześnie gdyńskie.

      • 3 1

    • Gdyby

      Jeżeli to taki interes - to gdzie są chętni na kupno spółki? Jest to spółka Z O.O. i można ją całą kupić.

      • 3 0

    • "przez całe lata służby wojskowej przygotowywał się do budowy tego lotniska"
      czyli co robił?
      był budowniczym lotnisk? jakimś sapero/inżynierem?
      czy może sztabowcem/ekonomistą/managerem?

      reasumując można chyba powiedzieć? nie nauka lecz chęć szczera...

      • 1 0

  • Urzedasy bez odpowiedzialności!

    Oddajcie ludziom uczciwie wypracowane pieniądze!! Znowu polskie przedsiębiorstwa ucierpią na tym najbardziej. Dla urzędasa 200tys. to nic, to tylko kwota na papierku. Dla małego przedsiębiorstwa to majątek, traci płynność finansową i znajduje się na równi pochyłej w dół. Ludzie tracą prace, właściciele tracą dorobek życia... Jak można tak traktować ludzi którzy wypracowują największą część dochodu państwa??
    Jak można być tak podłym człowiekiem? Jeżeli wiedzieli, że zbliża się upadłość to powinni w trybie natychmiastowym zapłacić ludziom za wykonaną pracę! Polskie przedsiębiorstwa są niszczone w tym kraju przez własnych rodaków, najlepiej obciążyć takim podatkiem i takimi zagmatwanymi przepisami, tak kontrolować żeby człowiekowi odechciało się w tym kraju zakładać własny interes. Polska staje się kolonią zachodu. Tutaj najłatwiej pracować dla obcej firmy albo wyjechać do pracy za granicą.

    • 10 0

  • No to skoro lotnisko upada, proponuję konkurs - co teraz wybudować:

    1. Teatr gombrowiczowski (szekspirowski bunkier już stoi w Gdańsku)
    2. ECS Janek Wiśniewski schow
    3. Makieta Stoczni Gdynia (na prezesa były dyr kadrowy Kraszewski)
    4. Infobox bis - po wybudowaniu łoterfronów będzie namiastką "udostępnionych" tam tarasów. Lokalizacja - może na Morskiej?
    5. Pomnik konia... co? a...? już chcą robć? no to przepraszam
    6. Jakiś most do nikąd albo kłądka rowerowa nieużyteczna, bądź szalet miejski za daleko, żeby zdążyć im Lecha Kaviatora.
    7. Zabudowa mola południowego - tzw skweru, koniecznie ze szlabanem, płotem i ochroną.

    • 10 0

  • ...

    ....
    9. Seminarium duchovne dofinansowane z UM Gdynia.

    • 2 1

  • Ciekawe o jakie koszty utracone Gdynia wystąpi do Trybunału w Strasburgu? (3)

    Bo gdyńscy samorządowcy złożyli przecież skargę na decyzję Komisji Europejskiej przed Sądem Pierwszej Instancji w Luksemburgu, czyli przed organem sądowym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i mam nadzieje wygrają w cuglach.
    Śmiesznym jest, jak może PO donosić na Gdynię, że przekroczyli swoje uprawnienia podczas analizowania zasadności inwestycji w cywilny port lotniczy w Gdyni-Kosakowie. Ta Unia to chore towarzystwo i należy jej pokazać gdzie jej miejsce i dobrze uzasadnić wniosek o dalsze nie wstrzymywanie i blokowanie naszego lotniska.

    Całe szczęście, że miastem rządzi wybitny i mądry prezydent i nie pozwoli sobie w kaszę dmuchać!

    • 4 7

    • (2)

      Gdynia sama złożyła wniosek notyfikacyjny do Brukseli o opinię w sprawie pomocy publicznej gamoniu, więc zanim coś napiszesz to sprawdź.

      • 2 3

      • "wybitny i mądry prezydent"....

        • 3 3

      • donos na siebie to było, ale za Stalina

        a nie w Wolnej Polsce GAMONIU - jak nie wiesz to się nie wypowiadaj!

        • 2 0

  • Władze Radomia prześcignęły w głupocie władze Gdyni (1)

    W dniu 29 maja 2014, z wielką pompą przy udziale oficjeli i publiczności ale bez samolotów otwarto lotnisko w Radomiu.
    Lotnisko /nawet/ otrzymało kategorię uprawniającą do wykonywania operacji lotniczych przez samoloty kat. A, B i C.
    Lotnisko miało utrzymywać połączenia raz w tygodniu z egipską Hurghadą od 30 maja.
    W dniu 31 maja linie Alfa Star odwołały połączenie - zero zainteresowania lotami.
    Od 1 czerwca zarząd lotniska ogłosił jego teren miejscem zwiedzania przez wycieczki szkolne i turystów.
    Jednocześnie trwa łapanka przewoźników.
    Władze Radomia płacą dużą kasę dla chętnych.
    Trzeba Gryzonia z ekipą wysłać na szkolenie.
    Gdynia i Radom to miasta partnerskie.

    • 6 1

    • Dodałbym jeszcze:

      "Właściciel Alfa Star Sylwester Strzylak wyjaśnił PAP, że na pierwszy lot z Radomia zdecydowało się tylko 9 pasażerów, a na wszystkie loty wakacyjne - w sumie 40."

      A należy pamiętać, że lotnisko w Radomiu jest lepiej oprzyrządowane i wyposażone niż to planowane w Gdyni oraz, że najbliższe Radomia lotniska znajdują się w odległości min. 100 km od niego a nie 20 km jak w przypadku Gdyni.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane