• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wierzyciele lotniska w Gdyni zwierają szeregi

Michał Sielski
6 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach. Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach.

Syndyk wciąż szacuje długi będącej w upadłości likwidacyjnej spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wierzyciele, którzy zdają sobie sprawę, że majątku może nie wystarczyć na spłatę ich zobowiązań, chcą razem wystąpić do sądu przeciwko spółce, a także jej prezesowi.



Wierzysz, że na lotnisku Gdynia-Kosakowo będą odbywać się loty cywilne?

Spółka budująca lotnisko jest w stanie upadłości po decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej, jaką spółka otrzymała od Gdyni. Chodzi o 91,7 mln zł. Spółka nie ma z czego oddać, bo większość majątku zainwestowała w budowę terminalu, bazy paliwowej, dróg kołowania i innej infrastruktury lotniskowej.

Nie ma jednak również pieniędzy na spłatę pozostałych wierzycieli. Kwota, która pozostała do spłacenia właśnie jest szacowana przez syndyka. Poszczególni wierzyciele zgłaszają swoje roszczenia i przesyłają do sądowego nadzorcy likwidacji.

Czytaj także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

- My mamy niezapłacone faktury na 200 tys. zł. Dokumenty już przygotowaliśmy, ale nie spodziewamy się cudów. Niezapłacone faktury od Stoczni Marynarki Wojennej czekają od czterech lat, mimo sądowego wyroku nakazowego - mówi Robert Krupiński z firmy Ramex.

Jego firma straciła nie tylko na niezapłaconych fakturach. Sprowadziła też granit i wykładziny na podłogi, których sprzedać nie ma komu.

- Sprowadziliśmy je z Niemiec, oddać nie można, a nikt nam teraz pieniędzy nie zwróci, bo to, co nie zostało zabudowane, nie jest zinwentaryzowane - podsumowuje niezbyt udany kontrakt Robert Krupiński.

Firm, którym spółka zalega po 30, 50 czy 80 tys. zł jest więcej. Rekordzistą jest jednak warszawski Mawilux, który czeka na 730 tys. zł wadium, które wpłacił w gotówce jako zabezpieczenie prac oraz ostatnią transzę za ich wykonanie, czyli w sumie ok. 1,5 mln zł.

Zobacz również: Gdynia i Kosakowo odwołują się od decyzji Komisji Europejskiej

Wierzyciele postanowili więc zewrzeć szeregi i chcą wspólnie walczyć o swoje pieniądze. Nie zamierzają jednak tylko pozywać spółki. Zastanawiają się także nad pociągnięciem do odpowiedzialności jej prezesa.

- Już przed oficjalną decyzją Komisji Europejskiej było wiadomo, że coś jest nie tak. Faktury były opóźniane, zaczęła się szczegółowa biurokracja i kombinacje z płatnościami - mówi nam jeden z byłych pracowników spółki. - Jednocześnie był duży nacisk na przyspieszenie prac i ich realizację. Właśnie z tego powodu wiele firm zwiększyło swoje straty, a władze dotowanego z miejskiej kasy lotniska mogą opowiadać, że w 95 proc. jest ono ukończone. W części zapłacili za to jednak przedsiębiorcy, choć wcale tego nie chcieli - dodaje.

Władze miasta przekonują, że żadnych nacisków z ich strony nie było, a prace toczyły się zgodnie z harmonogramem.

- Zniecierpliwienie wierzycieli jest jednak zrozumiałe, ale o wszystkim zdecyduje syndyk, który gromadzi wnioski wierzycieli - mówi odpowiedzialny za nadzór nad budową lotniska wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, dodając jednocześnie, że miasto wciąż czeka na rozstrzygnięcie losów odwołania, jakie złożyło na decyzję Komisji Europejskiej.

Większość majątku spółki to bowiem nieruchomości, które wybudowane zostały na gruncie Skarbu Państwa, zarządzanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej i dzierżawionym przez spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Będąca w upadłości spółka ma więc do spieniężenia tylko nieliczne ruchomości oraz kwotę ok. 1,5 mln zł, jaka była na jej kontach w momencie złożenia wniosku o upadłość.

Opinie (353) 6 zablokowanych

  • Krupiński (2)

    Akurat p. Krupiński nie powinien wypowiadać się w tym temacie, ponieważ jest typowym oszustem. Trafiła kosa na kamień Panie Alfredzie

    • 2 6

    • Jeżeli ktoś rzuca takie pomówienia powinin podpisać sie imienin i nazwiskiem

      • 3 2

    • trudno wymagać od marginesu by się podpisał
      mam nadzieję że ów oszkalowany pan pozwie ciebie i ten portal

      • 1 0

  • to nie new york czy paryż

    ta inwestycja była bez sensu od początku, trójmiasto to większa wioska rybacka, a nie żadna metropolia żeby mieć więcej niż jedno lotnisko....

    • 6 2

  • pociotki różne znajomki Szczurka i spółki budowały to nieszczęsne lotnisko

    dostawały zlecenia po znajomości. Nie muszę iść do wróżki tak było jest i będzie.Tak też powinny kończyć się wszelkie nepotyczne szemrane interesy. Niestety to tylko czubek góry lodowej.

    • 7 2

  • Prezydent

    Adamowicz-to jest Prezydent !!!
    a Szczurek jest be be,to wiedzą wszyscy
    w Platformie ...

    • 4 2

  • Eurorealizm (2)

    Fakty:
    1. Społeczeństwo Gdyni wybiera swoje władze (80% poparcia)
    2. Władze Gdyni podejmują decyzję o zainwestowaniu pieniędzy miasta w budowę lotniska
    3. Bruksela uznaje, że wie lepiej jak miasto Gdynia powinno wydawać swoje pieniądze

    Skutki :
    1. Zmarnowanie zainwestowanych środków
    2. Straty firm i inwestora

    "Zasługi" Brukseli :
    1. Popisowe uświęcenie destrukcyjnej decyzji tzw prawem unijnym
    2. Wyszydzenie lokalnego społeczeństwa i władz

    • 6 4

    • (1)

      Bzdury piszesz.Jak są w Gdyni środki unijne to i reguły też.A Twa inwektywa o "wyszydzaniu" to zwyczajne plwanie.

      • 0 0

      • Oczywiście, być może byłyby to bzdury, gdyby pieniądze były unijne. Pieniądze jednak były całkowicie miejskie, Warto przed przyswojeniem sobie jakiejś opinii zmierzyć się z faktami.

        • 1 0

  • b.stasiak

    • 0 0

  • b.stasiak

    Jak zwykle, Bogusław udaje gamonia. Harmonogram przewidywał zakończenie robót (budowlanka) w listopadzie 2013. Odbiory świateł nawigacyjnych (Mawilux) przez specjalne samoloty odbywały się w grudniu i styczniu, a odbiòr przez Port w lutym i marcu - przed zgłoszeniem upadku. Jesteście ze Statecznym zwykłymi naciagaczami. Ale i was naciagną na cba.

    • 1 0

  • Gdynia- lotnisko

    Lotnisko w Gdyni to wspaniały pomysł na rozwój miasta. Wkrótce czas pokarze, że większe miasta będą miały lotniska. tylko niektórzy nie maja takiej perspektywicznej wyobraźni. Szkoda, tyle wysiłku, kosztów ale głupota jest często głośniejsza.

    • 3 3

  • Gdynia XXI w.

    Wizytówka Gdyni.I niech ta Paczka Zasiedziałych Włodarzy /PZW/ zda sobie sprawę ,że Ich Władza Absolutna to droga Absolutnej Degrengolady.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane