• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

Michał Stąporek
4 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W. Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W.

Nowa linia kolejowa ze śródmieścia na południe Gdańska, do pętli Świętokrzyska-Łostowice i dalej, mogłaby poprawić komunikację nie tylko w tej części miasta, ale odkorkowałaby także inne zatłoczone na co dzień miejsca. Jednak jej budowa wymagałaby nie tylko wielkich nakładów, ale i sprecyzowania, w jakich kierunkach rozwijać komunikację w mieście, by było to najbardziej racjonalne - takie wnioski można wysnuć ze zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej Trójmiasto debaty, która odbyła się na ten temat w środę.



Czy trasa kolejowa na południe Gdańska pomogłaby rozwiązać problemy komunikacyjne tej dzielnicy?

Wizja jest kusząca. Do istniejącej linii kolejowej prowadzącej z Gdańska do Pruszcza, na wysokości zlokalizowanego na Oruni przystanku towarowego Gdańsk Południe, można dobudować odnogę w kierunku zachodnim.

Pobiegłaby ona estakadą nad Traktem św. Wojciecha i kanałem Raduni, pozostawiając po prawej stronie kościół św. Ignacego. Dalej prowadziłaby przez niezabudowane nieużytki, pokonałaby ul. Zamiejską, a następnie przecięłaby boiska Szkoły Podstawowej nr 56.

Następnie linia pokonałaby wiaduktem ul. Ptasią i dalej prowadziła równolegle do ul. Małomiejskiej, aż do skrzyżowania z Platynową i Wawelską. Cały czas po terenach niezabudowanych dotarłaby wzdłuż ul. Świętokrzyskiej do pętli tramwajowej Łostowice.

Trzy przystanki na 3-kilometrowej trasie



To trzy kilometry nowej trasy kolejowej, na której zmieściłyby się trzy przystanki: Gdańsk Południe (w miejscu odbicia od linii do Pruszcza), Stare Szkoty (blisko ul. Zamiejskiej) i Łostowice-Świętokrzyska (na końcu trasy).

  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

- Pociągi mogłyby nią kursować co 7,5 min w szczycie, co 10 min poza nim, a co 20 min wieczorami i w niedzielę. Dzięki nim z Oruni Górnej można by dojechać do Wrzeszcza w 17-18 minut, a do stacji Przymorze Uniwersytet, czyli biurowego zagłębia Gdańska, w 20 minut - opowiadał o zaletach nowej trasy Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
Jego zdaniem nowa trasa pozwoliłaby poprawić komunikację nie tylko na południu Gdańska, ale i w całym niemal mieście. Gdyby część mieszkańców dzielnicy zostawiła swoje auta pod domem, odciążyliby wiele zakorkowanych dziś skrzyżowań, a także miejskie autobusy i tramwaje.

- Ta trasa nie musi powstać teraz i dokładnie według zaprezentowanej wizji. Ale jeśli chcemy, by mogła powstać kiedykolwiek, to trzeba wykorzystać moment, gdy PKP PLK opracowuje dokumentację przebudowy trasy Gdynia-Tczew, by mogła zaplanować odbicie w kierunku Łostowic - argumentował.

Urzędnicy: Najpierw ustalmy nasze priorytety



Edyta Damszel-Turek, szefowa Biura Rozwoju Gdańska wskazywała, że ponieważ Gdańsk Południe jest i pozostanie najszybciej rozwijającą się dzielnicą miasta, a w 2045 r. może być miejscem zamieszkania dla 140 tys. osób (dziś to ok. 113 tys.), to decyzja o sposobie rozwijania komunikacji w tym rejonie nie może być podejmowana pochopnie.

- Przyszłość takiej inwestycji musi być uzależniona od decyzji o kierunkach rozwoju komunikacji w mieście. Tego nie robi się bez refleksji, to muszą wskazać konkretne studia i analizy. Ale patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała.
Urzędnicy miejscy nie odcięli się jednoznacznie od propozycji budowy linii kolejowej, ale zaznaczyli, że z ich punktu widzenia najważniejsza jest trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To ona ma przewieźć mieszkańców tej dzielnicy na dolny taras miasta.

Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak:

- Zlecimy przygotowanie tzw. studium korytarzowego dla tej linii i plan transportowy miasta. One podpowiedzą, czy inwestycja w kolej na Południe jest uzasadniona, czy też powinniśmy stawiać na inne rozwiązania. Zastrzegam jednak, że to musiałaby być inwestycja ponadlokalna, powiązana z kolejowym układem komunikacyjnym regionu, bo tylko w takiej sytuacji można by liczyć na zewnętrzne finansowanie. Mówię otwarcie: sami na pewno tego nie zrealizujemy. 3 tysiące metrów to za mało.

7-kilometrowa pętla



Warto dodać, że 3-kilometrowa trasa to jednak tylko część wizji, i to ta łatwiejsza do zrealizowania. W drugim etapie kolej mogłaby pobiec od skrzyżowania Havla ze Świętokrzyską na południe, w stronę Osiedla Kolorowego, następnie odbić na zachód do Kowal, potem na północ w kierunku ul. Jaworzniaków, by przez Ujeścisko powrócić do pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Ta pętla liczyłaby ok. 7 km. Nie umożliwiałaby jednak wpięcia w inną trasę kolejową, natomiast wymagałaby wykupienia ok. 16 ha gruntów, zmiany planu zagospodarowania terenu na tym obszarze i likwidacji bardzo wielu kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą.

Andrzej Massel, wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, zauważył plus kolejowej pętli. Jego zdaniem pozwoliłoby to zbudować trasę tylko z jednym torem, bo pociąg jechałby tylko w jednym kierunku.

- To rzadkie rozwiązanie, ale możliwe do realizacji - zaznaczył.
Potwierdził jednak to, o czym mówili wcześniej Piotr Grzelak i Edyta Damszek-Turek, że miasto musi najpierw określić swoje priorytety w rozwoju komunikacji kolejowej. A wyborów jest kilka: rozwój w kierunku Żukowa-Kartuz, Kolbud lub Pruszcza Gdańskiego.

Gdzie jest finansowy sufit



W podobnym kierunku szła argumentacja Ryszarda Świlskiego, zastępcy marszałka województwa, który organizuje przewozy kolejowe na Pomorzu.

- Angażujemy się w poprawę infrastruktury kolejowej na całym Pomorzu, zarówno w Trójmieście - choćby w Gdyni - jak i poza nim. Inwestujemy w tabor, kupiliśmy dziewięć nowych pociągów. Na przewozy kolejowe wydajemy 140 mln zł rocznie. Ale dotarliśmy do sufitu. Nie przebijemy go. Możemy pomóc sfinansować powstanie dokumentów dla tej trasy, ale nie więcej.
Wizja budowy linii kolejowej na pętlę Łostowice-Świętokrzyska jest na tyle odległa, że w dyskusji nie pojawiła się nawet kwestia kosztów jej realizacji. Wstępnie założono natomiast, że do obsługi 3-kilometrowej trasy potrzeba by trzech nowych składów.

Debata na temat możliwości budowy linii kolejowej na południe Gdańska została zorganizowana przez trójmiejską redakcję "Gazety Wyborczej".

Zobacz także: pełna relacja video z debaty

Opinie (553) 8 zablokowanych

  • (3)

    a do osowy bedzie jakis tramwaj czy skm? :D pozostaje tylko jedna droga -spacerowa

    • 5 2

    • Jest PKM (1)

      I nic więcej nie będzie - za daleko. To samotna wyspa oddzielona od miasta, powinna raczej być częścią Chwaszczyna.

      • 1 3

      • Ty powinienes byc czescia budynia bo to masz zamiast mozgu.

        • 0 0

    • Jechala linia Planetobus ale budyn z lisckiem sabotowali jej dzialanie

      cale miasto Gdansk ostatnich dwoch dekad.

      • 1 1

  • Gruszki na wierzbie

    • 6 0

  • Ponad 45 lat temu był pomysł SKM przez Przymorze (1)

    Miała odgałęziać się na Sopocie Wyścigach potem przez Żabiankę, obecną Zieloną Drogę i łączyć się z linią SKM do Nowego Portu.
    Czy ktoś to pamięta?

    • 8 1

    • był. Ja dopiero o tym dowiedzialem sie od rodzicow i mieszkancow.

      a wychowalem i urodzilem sie w GDansku.

      Szkoda ze linie do Nowego Portu zlikwidowano po wejsciu do UE. Zreszta tak samo jak Stocznie Polnocna i inne zaklady.

      • 1 0

  • (1)

    Jak zwykle bajki a wy łykacie jak pelikany.
    Urząd Marszałkowski już się po woli swija. Marszałek na emeryturę więc jego zastępca wyleci na zbity pysk.
    Skoro mają ambitne plany to niech zakupiła z 50 nowych pociągów tak jak w całej Polsce maja

    • 8 1

    • ...to niech zakupiła z 50...

      po Jakiemu to?

      • 1 0

  • "Wizja SKM na południe Gdańska" (2)

    Ja po butelce też mam takie wizje ale idę spać zamiast się tym chwalić publicznie.
    Realny czas wykonania 2040, sierpień

    • 6 3

    • wątpię, raczej listopad-grudzień

      • 3 0

    • I wtedy

      znowu jest po co żyć, nawet jak całe życie w korku to dzieci będą miały lepiej, no ale przecież tylko tu i teraz

      • 1 0

  • Metro Gdańsk - Gdynia oraz wiadukt dla samochodów nad torami kolekowymi Gdańsk - Gdynia

    ............ i elegancko będzie

    • 3 3

  • Budować! Słoje do pociągu, bo za kółkiem uznajecie tylko jazdę lewym pasem jako jedynie słuszną.

    • 0 4

  • Zamiast budowac od gruntu... (1)

    ... to moze by tak odbudowac te ciuchcie przez Kolbudy - to jest zdaje sie trasa 229 ktora z PKM przez Kokoszki utworzyla by wielka petle. Tory jeszcze sa, infrastructura w wiekszosci tez. I w te strone rozwija sie Gdansk i moze byloby taniej.

    • 9 0

    • Nie

      Bo Kolbudy to nie Gdansk

      • 0 3

  • (1)

    Dwa warunki - mityczny wspólny bilet i inny przewoźnik - na pewno nie SKM. W innym przypadku wyrzucicie pieniądze w błoto. Ale tak to się pewnie właśnie skończy w tym durnym, wyznaniowym kraju.

    • 6 2

    • wspólny bilet/taryfa

      nie "portmonetka".

      • 2 0

  • tramwaj

    koło Tesco postawili kilka bloków za dużo i tramwaj z uranowej poszedł w zapomnienie( a to krótki odcinek ale na wiadukcie). Tak samo cała świętokrzyska jest zabudowana i nie ma tam miejsca żeby cokolwiek wpychać. Na nową świętokrzyską nie ma kasy bo nikt na asfalt go nie wyłoży, dlatego ta skmka to taki quasi-potworek że niby zbiorkom więc unia da, ale resztę to "może" rząd albo inny Mikołaj w grudniu po południu. Tu nie ma dobrych rozwiązań. Na pewno skm do Pruszcza to by było coś "łał" niskim nakładem i okolica by odetchnęła. Albo nawet częstsze pociągi czy inne kombinacje, tylko nie można z Głównego robić jedynego dużego węzła bo w tych tramwajach upychać ludzi to niehumanitarne jak sardynki w szczycie. Prawdziwy rozmach to by był tunel pod górkami: biskupią, moreną, chełmem. Kupić kreta i drylować. Potem metro do środka i od razu stękanie się zmniejszy. Jak się całe miasto przedryluje to potem kolejnemu się go sprzeda, za działki i wyburzanie się zaoszczędzi kasę. Warszawę stać, a nas nie?

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane