• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.

Krzysztof Koprowski
21 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna. Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna.

Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.



Czy na Pomorzu potrzebne są nowe połączenia kolejowe?

Opublikowany właśnie schemat pasażerskich linii kolejowych w województwie pomorskim do 2025 r. daje nadzieje na stworzenie atrakcyjnego systemu transportu zbiorowego, zdolnego konkurować z transportem indywidualnym.

Znajdziemy w nim między innymi:
  • nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
  • nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
  • kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.

Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.

Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r. Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r.
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.

- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych. Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych.

Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom



O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.

- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r. Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r.

30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga



Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.

W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".

Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową. Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową.
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.

Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Nie rozśmieszajcie mnie i nie planujcie.

    Póki co, na stacji we Wrzeszczu nadal nie działają monitory z rozkładem jazdy.
    Ile miesięcy po zamontowaniu?

    • 16 0

  • brakuje jeszcze kilku połączeń

    odbudowa linii Kościerzyna - Pszczółki, Bytów - Słupsk, Lębork - Kartuzy, Lębork - Wejherowo(przez Gaczegorze). Wąskotorówkę jeśli chcą puszczać regularnie to powinni ją rozbudować aż do Malborka.

    • 13 1

  • Kiedy w końcu większy limit przewozu rowerów w PKM? Ile można czekać?! (7)

    W jaki sposób zachęcić mieszkańców obrzeży Trójmiasta do przesiadki z samochodu na PKM skoro w całym składzie jest tylko 6 (!) miejsc na rowery? Ludzie! Tylko ci, którzy mają pieszy dystans do przystanku realnie mogą przesiąść się na PKM. Pozostali, którzy normalnie mogliby podjechać do PKM rowerem nie będą ryzykować, że akurat danego dnia zabraknie miejsc na rowery.
    Ostatnio byłem przy stacji PKM Gołubie na Kaszubach. Przy stacji jest chyba z 50 stojaków rowerowych. Co z tego, skoro do PKM wsiądzie tylko sześciu rowerzystów.

    • 4 13

    • Właśnie po to są stojaki! (4)

      Żebyś sobie rowerem podjechał na stację, zostawił rower i pojechał pociągiem. Tak jak to wygląda na Zachodzie. Popatrz na stacje w Niemczech, Danii, Szwecji, itd. Na parkingach rowerowych stoi po kilkaset rowerów, a praktycznie nikt nie pakuje się z rowerem do pociągu. Pociąg nie jest z gumy, a szczególnie szynobus na liniach regionalnych. Może dodatkowy wagon mają doczepić? Tylko kto za to zapłaci?

      • 8 4

      • PR nie ma z tym problemu. (3)

        W weekendy dołączają zmodernizowane "bonanzy" i wchodzi nawet setka rowerów (nie na wieszakach - to absurd). Jak zmieniać czoło też od Regio może się PKM/SKM nauczyć na stacji w Tczewie.

        • 3 3

        • Dołącz bonanzę do szynobusów z Pesy, po roku wszystkie trafia na złom. (2)

          PKM to linia z dużą ilością zatrzymań i ze stromymi podjazdami. Szynobus z wagonem by się tam zamordował, o czasie jazdy lepiej nie wspominać.

          • 3 2

          • a co jeżdzi do Chojnic? (1)

            tak sie tylko pytam...

            • 2 2

            • A jaki tam jest profil linii i częstotliwość zatrzymań?

              • 0 1

    • jak tylko rowerzyści zorganizują transport tam gdzie rozebrano linie kolejową by wybudować ścieżkę rowerową

      • 0 2

    • Pociągi

      Pociągi są dla ludzi nie dla pedałów. Sam pisałeś że przed stacją jest parking dla rowerów. Tam je zostawiaj.

      • 1 2

  • Braki, braki... (3)

    Mnóstwa założeń nie zawarł ten operat.

    1.Kończenie biegu pociągu z Kościerzyny w Czersku jest bez sensu. Albo do Szlachty, albo do Starogardu - tylko wtedy gra warta świeczki.

    2.A gdzie sezonowy przystanek Małe Morze, w odległości 1,5-2 km od Władysławowa Port? Tyle o nim trąbiono.

    3.Stacja w Bąku, jako obsługa gminy Stara Kiszewa, też zaginęła.

    4.Zaś nieujęcie Kolbud i Straszyna w planie komunikacyjnym nie nazwę niczym innym, jak niewesołym żartem.

    • 10 2

    • Z całym szacunkiem, ale stacja w Bąku to środek bezkresnego lasu! :) (1)

      • 2 0

      • i o to chodzi...

        i o to chodzi...

        • 3 2

    • popuszczając wodzy fantazji... ;)

      Elektryczne wahadło Władysławowo-Hel i zamknięcie półwyspu dla samochodów. Parkingi-przechowalnie we Władysławowie i Swarzewie. Ot, taki odwyk...

      • 7 0

  • Nic nie piszą o elektryfikacji lini Tczew - Starogard - Chojnice.

    • 7 1

  • a kiedy wspólny bilet?

    na wszystkie te, planowane i istniejące wspaniałości komunikacyjne?
    Kiedy faktycznie "zintegrowany" system komunikacyjny, którego podstawą jest taki bilet i taryfa oraz system rozliczeniowy?

    • 6 2

  • Gdynia Srodmiescie,, ha, ha, ha

    Jak sie dobrze pociag ustawi to bedzie mozna wsiasc na Glownej, przejsc sie pociagiem do ostatniego (pierwszego) wagonu i wysiasc we Srodmiesciu. I zaraz poten analogicznie ze Srodmiescia na Wzgorze Maksymiliana. Normalnie komedia.

    • 8 1

  • Skm na północ Gdyni i pociągi do czerska a nawet dalej umożliwiające dojazd do Kaszub to by zmieniło wiele

    • 12 0

  • Pszczółki-Skarszewy!!!

    Reaktywować linie:Pszczółki-Skarszewy-Kościerzyna!!!Reaktywować Starogard gd-Skarszewy-Kościerzyna!!!Ukarać poprzednie władze za rozbiórki torowisk!!!

    • 6 2

  • Pruszcz Gdański połączyć z Rębiechoewm do Wrzeszcza

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane