- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.
Znajdziemy w nim między innymi:
- nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
- nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
- kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.
Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.
Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.
- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom
O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.
- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga
Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.
W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.
Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.
Opinie (268) 3 zablokowane
-
2018-05-21 13:52
dobre s-f
a rzeczywistośc jest taka, że jednego biletu w ramach aglomeracji nie udało się nawet stworzyć.
- 7 1
-
2018-05-21 14:26
Co za zacofanie. Dopiero takie pomysły??? Ale dobrze,że są (2)
Jakies 15 lat za późno, ale może wreszcie skończy sie jeżdżenie wszędzie samochodem jak na jakichś zad*piach, gdzie nie ma komunikacji. Tak, tak, komunikacja na pomorzu to wstyd. Tego beton samorządowy nie może zrozumieć. Oby do przodu, trzymam kciuki
- 8 0
-
2018-05-21 15:03
to prawda (1)
w USA się jeździ metrem. Jakos od ponad wieku jest to spoko środek transportu, a u nas ... coś kiepsko. Nie doceniamy Zachodu.
- 1 0
-
2018-05-21 17:15
LOL
W USA jeździ się przede wszystkim własnym samochodem. Nowy Jork to wyjątek od reguły.
- 1 1
-
2018-05-21 14:27
Połączenie z Kolbudami
rozładowałoby korki na Południu Gdańska i części obwodnicy, ale kto by na to patrzył...
- 8 0
-
2018-05-21 14:27
Banino - Tokary
Oj wiecej autobusow dojazdowych dla Banina i Tokar przez Tuchom do PKM lub SKM niz jedna linia Gdynska i pare Gdanskich.... bylo by milo. Do tego uruchomic linie nocna do Zukowa :)
- 3 0
-
2018-05-21 14:55
jak w NYC
ja proponuję kolejkę z Chwarzna do centrum Witomina, jakoś przez środek lasu. Stamtąd coś a'la wyciąg narciarski (kolejka z górki na dół) i dalej jedziemy SKM. Albo autobusem. Wszystko w ramach biletu miesięcznego, który miałby być nieco droższy, niechby był droższy o 30-40 złotych na łebka. Za to bez korków, bez stania nie wiadomo ile i puchnięcia w tych korkach.
- 3 1
-
2018-05-21 15:03
Kartuzy - Lębork
Aż się prosi, żeby domknąć tę linię od Sierakowic
- 3 1
-
2018-05-21 15:04
SKM/PKM wizja
O ile wagonami po modernizacji jakos jeszcze da sie jechac to te najstarsze o pomste do nieba wołają - syf, smród i tylko klejarzy ( wąchaczy nie kolejarzy) brak , ale jak tak dalej pojdzie to i oni bedą.
- 2 0
-
2018-05-21 15:10
Mi osobiście brakuje połączenia Pruszcz-Lotnisko wzdłuż obwodnicy. Dojechanie np. z Tczewa do firm przy obwodnicy jest bardzo wydłużone (nie mówię o samochodach).
- 3 0
-
2018-05-21 15:32
Dla Gdańska skm jadąca z Elbląga 30 min to mega rozwojowa inwestycja.
Patrząc na brak rąk do pracy w Gdańsku to powinno być priorytetem.
- 4 1
-
2018-05-21 15:34
Jak w New Yorku
Wygląda niemalże jak sieć linii Subway w Nowym Jorku, tylko że oni od ponad 100 lat budują, rozbudowują i modernizują sieć kolejową. Ale powodzenia...
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.