- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.
Znajdziemy w nim między innymi:
- nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
- nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
- kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.
Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.
Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.
- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom
O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.
- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga
Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.
W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.
Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.
Opinie (268) 3 zablokowane
-
2018-05-21 13:07
Ale byloby cudnie gdyby ta mapka weszla w zycie, koniec korkow, milo i przyjemnie, na opener pociagiem, przestojow praktycznie zadnych, szczurek odwiedzajacy zaklady pracy i szerzacy idee dojazdow kolejka. Cud, miod i malina, i kolejna kadencja w kieszeni.
- 7 2
-
2018-05-21 13:11
(1)
Priorytet, to PKM do przystanku Gdańsk- Śródmieście.Każdy skład, bez przesiadki we Wrzeszczu!
Wtedy ta linia miałaby sens, a obłożenie wzrośnie o 100%.- 6 2
-
2018-05-21 17:02
to priorytet na wczoraj
- 3 0
-
2018-05-21 13:11
Mieszkańcy Chwarzna, Wiczlina i przyległości. (1)
Pamiętacie artykuł sprzed czterech lat na tym portalu?
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Jak-budowac-kolej-w-Gdyni-do-Kosakowa-czy-do-Chwarzna-n80320.html
Macie okazje lobbować, lobbować i jeszcze raz lobbować. Dawno minęły czasy, gdy zachód Gdyni miał sielską atmosferę. Kiedy kicham, 11.111 ludzi mówi "100 lat ciężkich robót". W artykule nie ma ani słowa o tej odnodze. Plan jeszcze jest do zmodyfikowania. Pewnie nie zrealizują wszystkiego. Ale postarajcie się nie być na liście anulowanych.- 8 2
-
2018-05-21 20:20
Przy okazji skorzystalaby dabrowa.
- 2 0
-
2018-05-21 13:16
>zamieszkaj na zad*piu
>narzekaj na brak połączeń- 1 7
-
2018-05-21 13:22
Wspaniała wizja
Do tego potrzeba ogromnych pieniędzy ale byłoby super. Działajcie i zacznijcie od wymiany taboru SKM bo to juz wstyd.
- 5 1
-
2018-05-21 13:26
Podłączcie STRASZYN !!!
W czasach komuny i przed wojną pociągi do Straszyna, Bielkowa, Kolbud Dolnych, Łapina i Żukowa kursowały. Dlaczego nie reaktywować tej linii???!!! Przecież te miejscowości też są sypialniami Gdańska, Sopotu, Gdyni czy Pruszcza Gdańskiego.
- 10 1
-
2018-05-21 13:34
a czemu nie ma nitki PKP przez Orunię
w kierunku Łososiowic i dalszych osiedli?
- 4 1
-
2018-05-21 13:40
A ten schemat to praca dyplomowa starszaków na zakończenie przedszkola?
- 3 1
-
2018-05-21 13:42
Pomorze to nie tylko metropolia trójmiejska.
jw.
- 5 2
-
2018-05-21 13:51
Gdynia Śródmieście
Bo 10 minut pieszo między Gdynią Główną a Wzgórzem to za dużo. Proponuję jeszcze ze dwa przystanki między Orłowem a Kamiennym Potokiem i voś między Stocznią a Leszczynkami. Ludzie polubią dłuższą jazdę koleją tak jak polubili punktualność ostatniego półrocza.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.