- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.
Znajdziemy w nim między innymi:
- nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
- nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
- kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.
Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.
Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.
- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom
O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.
- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga
Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.
W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.
Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.
Opinie (268) 3 zablokowane
-
2018-05-21 21:31
Przystanek na Karczemkach powinien powstać na linii PKM
a nie na tej odnodze, czy tam bajpasie, wiadomo, że linia przez Kokoszki maksymalnie będzie funkcjonowała około raz na godzinę (jeżeli w ogóle), bo jest jeden tor tylko i brak elektryfikacji, a dzięki zbudowaniu przystanku na linii głównej PKM mieszkańcy Kokoszek, Karczemek czy nawet Kiełpina Górnego mieliby regularne kursy PKM na całej linii do Wrzeszcza czy do Gdyni, absurd jakiś...
- 1 1
-
2018-05-21 22:22
UWAGA:A gdzie jest stacja KULICE TCZEWSKIE powinna byc miedzy Pelplinem a Morzeszczynem?
- 2 0
-
2018-05-22 05:15
a po czym ta wizja
też chcę
- 1 0
-
2018-05-22 05:44
Faktycznie brakuje na traie TCZEW =SMETOWO stacji KULICE TCZEWSKIE ....
- 1 1
-
2018-05-22 12:48
A taka z ciekawości - gdzie opublikowano schemat?
- 1 1
-
2018-05-22 13:19
super
Fajnie że liczą sie z Elblągiem . Taka linia kolejowa fajnie by ułatwiła życie :)
- 2 2
-
2018-05-22 19:32
30 minut z Gdanska do Elbląga
Z dworca głównego w Gdańsku do dworca w Elblągu w linii prostej jest 55km. Gdyby więc wybudować takie połączenie w linii prostej oczywiście, to pociąg musiałby pędzić z Elbląga do Gdańska z prędkością 110km/h, przyśpieszać od 0 do 110 km/h w 0 sekund i w tym samym czasie zatrzymywać się. Jakiekolwiek odchylenie trasy od linii prostej, jakiekolwiek dodatkowe postoje (Nowy Dwór Gdański), oraz fakt, ze nie ma jeszcze i chyba raczej nie będzie pociągów mających przyspieszenie od 0 do 110km/h w 0 sekund sprawiają, że pociągi musiały by jechać istotnie szybciej. Trzeba byc idiotą, żeby pisać takie bzdury, lub mieć za idiotów tych, którzy będą to czytali.
- 1 1
-
2018-05-22 22:28
Radość dla oczu.
Jeżeli system powstanie w takim kształcie to będę się cieszył za kilka dekad. Na dzień dzisiejszy celebruję fakt że w naszym województwie WRESZCIE żyje osoba która potrafi zaprojektować poprawną i spójną mapę komunikacji publicznej.
- 0 1
-
2018-05-25 19:02
Ludzi dziwi, że trzeba zbudować linię kolejową z Gdańska do Elbląga, a nie dziwi ich to, że jej przez ponad sto lat nie wybudowano.
Nie wybudowano głuptasy dlatego, że przez pierwszą połowę dziewiętnastego wieku Prusy miały Gdańsk w głębokim poważaniu traktując go jak prowincjonalną mieścinę-koszarowisko. W drugiej połowie dziewiętnastego wieku odmieniło im się i zaczęto Gdańsk traktować poważnie, a po wygranej wojnie z Francją w 1871 roku zainwestowano w Gdańsku duże pieniądze. Na przykład wiele okazałych gmachów z czerwonej cegły czy też droga z Oliwy do Osowy to owoc tego zwycięstwa (reparacje wojenne + niewolnicza praca jeńców francuskich). Jednak kolei do Elbląga
nie wybudowano. Warum? Ano dlatego, że nie istniała żadna konkurencja dla kolei, nawet przy tak pokracznym połączeniu jak przez Tczew. Teraz jest to mus, bo tylko idiota będzie jeździł przez Tczew koleją mając możliwość skorzystania z autobusu/auta sunących po drodze ekspresowej łączącej BEZPOŚREDNIO obydwa miasta, a kolej na tej trasie zwyczajnie zdechnie, a nie powinna bo oprócz konkurencji między firmami przewozowymi, potrzebna jest także ta pomiędzy różnymi środkami transportu. Istotne walory nowej linii to:
- Otrzymamy szybkie połączenie Trójmiasta (1 mln mieszkańców jako aglomeracja) z Elblągiem (150 tyś. mieszkańców z przydupiami). Przy prędkości 160 km/h (dziś to light) mamy przejazd w okolicy pół godziny dla regio ekspresu.
- Powstanie element przyszłego północnego ciągu transportowego Szczecin-Podlasie
- Przesiadka w NDG oznacza aktywizację Mierzei Wiślanej pod kątem turystyki
- Otwieramy się na rozwój połączeń międzynarodowych z Kaliningradem i "Pribałtiką"
+ inne
Gdańsk, do niedawna pośmiewisko wśród dużych polskich miast, szybko nadrabia dystans. Niech robi to, co inne miasta zrobiły 100-150 lat temu. Niech zbuduje linię kolejową do najbliższego dużego miasta.- 4 0
-
2018-05-30 10:32
Lepiej wstawić więcej pociągów na linii Kościerzyna - Wrzeszcz
bo ludzie tłoczą się jak bydło, nie ma gdzie usiąść, klimatyzacja najczęściej nie działa, w pociągu ciasno, duszno (w upały strasznie śmierdzi, zwłaszcza po południu). Pociągów jest za mało! W weekendy i dni wolne nie ma jak wejść!
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.