• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wirtualny spacer po Podwalu Przedmiejskim, autorstwa FRAG-u. Ze względów technicznych na filmie brakuje zieleni wysokiej. Materiał nie posiada dźwięku.

Podwale Przedmiejskie nie trasą tranzytową, ale w pełni miejską ulicą - taką wizję proponują członkowie FRAG-u, którzy przy udziale mieszkańców wypracowali koncepcję przekształceń arterii, rozcinającej obecnie Śródmieście. Rezultat niemal rocznej pracy przedstawili na piątkowej konferencji w Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz koncepcję przekształceń Podwala Przedmiejskiego autorstwa FRAG-u?

Prace nad koncepcją przekształceń Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska trwały od początku roku. Jednak sam pomysł na zmiany narodził się jeszcze wcześniej - podczas warsztatów Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej dla całego Śródmieścia.

- W trakcie realizacji naszego poprzedniego projektu, Centrum Reaktywacja, wielu mieszkańców Śródmieścia zwracało uwagę na Podwale Przedmiejskie, które uniemożliwia scalenie Dolnego Miasta czy Starego Przedmieścia z Głównym i Starym Miastem. Dlatego też w tym roku zajęliśmy się tą arterią i przygotowaliśmy propozycje stworzenia z Podwala atrakcyjnej przestrzeni miasta, choć z zachowaniem funkcji komunikacyjnej - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Wizja stowarzyszenia zakłada możliwie najmniejszą ingerencję w przebieg torów tramwajowych oraz korektę układu drogowego. Podwale po zmianach otrzymuje po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pełne skrzyżowania z przejściami naziemnymi.

  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
- Obecny układ drogowy nie tylko dzieli miasto, ale jest też niewygodny dla kierowców. Ograniczona liczba skrzyżowań sprawia, że trzeba nieraz nadłożyć sporo drogi by dotrzeć do celu. Do tego dochodzi problem z przejściami podziemnymi, które są niewygodne dla pieszych i w dodatku w niewystarczającej liczbie - brakuje ich chociażby wzdłuż Motławy - dodaje Paweł Mrozek, wiceprezes stowarzyszenia i autor wizualizacji.
Zgodnie z wizją likwidacji ulegają wszystkie przejścia podziemne. Ich miejsca zajmuje dwukrotnie więcej naziemnych odpowiedników prowadzonych w najbardziej potrzebnych dla pieszych miejscach. Przy wyborze lokalizacji sugerowano się nie tylko opiniami mieszkańców, ale także analizami ruchu pieszego, które były prowadzone przez kilka tygodni w trakcie trwania projektu.

Jezdnie Podwala Przedmiejskiego prowadzone są na północ od torowiska tramwajowego i "wracają" na swoje miejsce w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska. Na całej długości przewidziano też drogę rowerową.

- O przepustowości układu drogowego Podwala Przedmiejskiego nie decyduje liczba pasów, ale węzły na początku i końcu całej drogi. W stronę węzła Unii Europejskiej nie zwężamy dla kierowców Podwala - obecnie też są tutaj dwa pasy (plus wydzielony pas dla autobusów). W przeciwnym kierunku faktycznie likwidujemy jeden pas ruchu, ale w stronę ul. Elbląskiej rzadko tworzą się korki. Trzeba też pamiętać o gotowej bezkolizyjnej Południowej Obwodnicy Gdańska i będącym na ukończeniu tunelu pod Martwą Wisłą, do korzystania z których należy zachęcać kierowców zamiast tranzytu przez ścisłe centrum miasta - argumentuje Mrozek.
Całemu zagospodarowaniu towarzyszy mała architektura oraz zieleń. Członkowie stowarzyszenia pokusili się także o pomysły na lepsze zagospodarowanie bezpośrednio przyległych nabrzeży Motławy oraz zachowanie istniejącego i zaniedbanego parku zobacz na mapie Gdańska (tzw. plant; to tutaj od lat miasto chce zrealizować parkingi podziemne) na wysokości Głównego Miasta.

  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
Uwolnione grunty przez przewymiarowy układ drogowy proponuje się przeznaczyć pod nową zabudowę z usługami na parterach. Dodatkowo kilka obiektów gastronomicznych zaplanowano na terenach zieleni oraz nawet na środku mostu z widokiem na wody Motławy.

- Przedstawiliśmy przykład architektury jaki mógłby tutaj, naszym zdaniem, zaistnieć. Należy jednak pamiętać, że polskie prawo nie reguluje tak rygorystycznie wyglądu budynków, więc przy ocenie propozycji zabudowy trzeba brać pod uwagę wyłącznie proponowane przez nas gabaryty i układ budynków - zaznacza Karol Spieglanin - Co ważne, uwolniony teren pod zabudowę przewyższa powierzchnią użytkową mieszkań nawet osiedla Garnizon, a miasto dzięki sprzedaży gruntów może pozyskać niezbędne fundusze na przebudowę Podwala. Projekt jest więc w pewien sposób samofinansujący się.
Kolejnym krokiem stowarzyszenia będą wnioski do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obecne zapisy uniemożliwiają realizację tak śmiałej wizji przekształceń, a urzędnicy na razie rozpoczęli prace nad nowym planem, który przewiduje... poszerzenie Podwala o prawoskręt na Targ Maślany kosztem jednej z przedwojennych kamienic (w koncepcji FRAG-u do tej kamienicy "przyklejony" zostaje jeszcze jeden budynek).

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (402) 1 zablokowana

  • a niech giną na pasach przez wyprzedzających na trzeciego

    Lepiej zamknąć całe miasto dla ruchu kołowego, bo się pozabijają

    • 20 6

  • (3)

    Jakie kłamstwo, zyska dwa pasy w obu kierunkach, nie zyska tylko traci dwa pasy w obu kierunkach, a aut jest tylko więcej

    • 31 8

    • aut może i jest więcej, wystarczy, byś zrozumiał, że przejazdów autami na krótkie odległości (2)

      może być mniej.

      • 3 7

      • (1)

        Przejazd 10km z Siedlec na dolne miasto samochodem zajmuje około 15 min....komunikacja miejska nawet do 40min....więc o czym my mówimy jeżeli wysiadasz z jednego tramwaju i wsiadasz do drugiego to czekasz na niego nawet 10-15min....strata czasu...a czas to pieniądz....a kosz przejazdu to 6 zł...w jedną stronę....więc samochodem jest szybciej i taniej.....

        • 10 2

        • z Siedlec na Dolne Miasto jest 10km? chyba przez Żukowo

          • 3 0

  • Drapacze chmur!

    • 10 5

  • jak zyska dwa pasy jak je straci?

    Ja się pytam jak zyskuje lo dwa pasy.....Chyba traci po pasie z każdej strony....zrobienie skrzyżowania kolizyjnego z tramwajem na łąkowej na pewno wpłynie na bezpieczeństwo....brak pasa do prawoskretu każdy kto będzie chciał zjechać będzie blokował główny pas ruchu....brawo....Chyba Panowie nigdy tam nie byli....

    • 36 5

  • Ale jedna sprawa ważna..... (10)

    Ale jedna sprawa ważna, SKOŃCZCIE Z TYMI ŚCIEŻKAMI ROWEROWYMI. Proszę zobaczyć ile pieniędzy zostało wydanych na rowerową ulicę Wita Stwosza i skrzyżowanie z Bażyńskiego, z kompletnie idiotyczną sygnalizację od czapy, nie mająca pokrycia z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym. Jadę tam często i jak dotąd widziałem 3 no może 4 rowerzystów, bo brać studencka korzysta z samochodów. Czyli wyrzucona kasa w błoto. Następny kwiatek rowerowy to ścieżki wzdłuż Rakoczego i Nowolipie, pytam dla kogo, tam są pustki bo o ile w dół to jeszcze jest jazda ale pod górę to już nie. Jak widziałem w ciągu 3 letnich miesięcy 10-12 rowerzystów to wszystko. Takich kwiatków jest multum a ile kasy na to poszło to tylko możemy się domyślać. Więc może czas tego pomysłodawcę zza biurka w ZDiZ przesunąć do innej mniej odpowiedzialnej pracy, bo tylko naraża miasto na ogromne koszty.

    • 23 29

    • Skoro widzisz tak niewielu rowerzystów, to lepiej byś nie wsiadał za kółko. Tu potrzebne jest natychmiastowe badanie wzroku!!!! Pewnie pieszych na pasach też nie widzisz.

      • 16 6

    • (1)

      Misiu odpuść tej ścieżce na Wita S. bo od 2 lat o tym piszesz ;-) ale jakoś inni widzą tam rowerzystów.

      • 9 6

      • WS jest doskonały przykładem, do czego prowadzi ślepa ideologia rowerzystów.

        • 1 0

    • liczba rowerzystów na Wita Stwosza jest monitorowana 24 godziny na dobę (1)

      można ją na bieżąco sprawdzać codziennie w internecie.

      Rowerzyści, nawet jak przejedzie ich kilkuset w ciągu godziny, nie stworzą korków.

      Z tego się biorą takie wykwity anegdotycznej wiedzy internautów przyrośniętych do fotela samochodu którym się też często wydaje, że poszerzanie ulic rozładuje korki na trasach, które codziennie pokonują tracąc pieniądze, czas i zdrowie.

      • 7 3

      • Dla tej garstki rowerzystów nie warto było realizować tej inwestycji. Szczególnie iż wielu z nich i tak wybiera chodnik zamiast pasa rowerowego.

        • 2 0

    • (2)

      Armii Krajowej i inne ulice po godzinach szczytu i w święta także są prawie puste.
      Wobec tego teoretycznie wystarczyłby jeden pas w każdym kierunku.

      • 10 3

      • przydaloby sie

        Lepsze zarzadzanie istniejaca infrastruktura drogowa. Przebudowa ze stworzeniem rond itp.
        Na swiecie juz dynamicznie dostosowuja ulice do poziomu ruchu - np zmiany kierunku jazdy na tych samych pasach w zaleznosci od trafiku...
        Ale u nas to jeszcze just future niestety....

        • 0 0

      • po godzinach szczytu

        To chyba tylko w nocy.
        Bo AK cały dzień jest pełna

        • 0 0

    • Misu

      czes na sen zimowy - nie przeciążaj swoich szarych komórek, bo widać, że nie bardzo ci to wychodzi, zajmij się swoim kilkunastoletnim autem, płaskim telewizorem i hot-dogami.

      • 3 5

    • Przesadasz

      Wczoraj po WS w obu kierunkach było 136 przejazdów co daje średnią gdzieś w okolicach 6 przejazdów rowerem w danym kierunku na godzinę (zakładając iż liczymy jedynie 12 godzin).

      Jest to tak "wielki" ruch rowerowy, iż konieczna byłą taka inwestycja. Te wszystkie "czerwone" śluzy, jakieś lewoskręty przez skręt w prawo, te wysepki blokujące pas skrętu w prawo dla samochodów.
      Także te mylące kierowców światełka dla rowerów na skrzyżowaniach.

      Ale to jest przykład jak chora ideologia rowerzystów wygrywa ze zdrowym rozsądkiem. I to samo stałoby się na Podwalu, gdyby zacząć inwestycje wg "pomysłu" FROGu.

      • 3 0

  • Tu mi kaktus wyrośnie jak w realu to się zrobi

    • 6 5

  • Podwale ma potencjał na wysokościowce. (4)

    • 13 25

    • żadne wysokościowce budynki nie powinny zakłócać widoku na historyczną część miasta (1)

      od strony południowej

      • 13 3

      • omg

        • 0 0

    • i o to chodzi i o to chodzi

      • 3 1

    • jak w Hameryce?łoj panienko najswietsza!

      łojoj

      • 2 1

  • (2)

    Jestem jak najbardziej za pomyslem FRAG.
    Polikwidowac tunele (prosze sobie zejsc po schodach jak popada deszcz czy snieg). DDR po obu stronach. Przejscia naziemne ze swiatlami.
    Niech jeden pas bedzie dla autobusow!

    • 21 30

    • (1)

      Autobus można wrzucić na torowisko. Torami może przejechać też straż pożarna w godzinie "W". FRAG niepotrzebnie zrobił w tym miejscu trawkę.

      • 5 0

      • Bublis?

        • 2 1

  • Nie zastanawiać się 1000 lat tylko budować!

    Za dużo wizji, za mało roboty.

    • 12 12

  • Tylko budyn ma pomysl na likwidacje tuneli !! Debilizm do potegi "n":

    Budyn lemingi przegraly wybory czas wdziac na siebie pasiaki i poprosic o wspolna cele z nowakiem !!!

    • 27 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane