• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wirtualny spacer po Podwalu Przedmiejskim, autorstwa FRAG-u. Ze względów technicznych na filmie brakuje zieleni wysokiej. Materiał nie posiada dźwięku.

Podwale Przedmiejskie nie trasą tranzytową, ale w pełni miejską ulicą - taką wizję proponują członkowie FRAG-u, którzy przy udziale mieszkańców wypracowali koncepcję przekształceń arterii, rozcinającej obecnie Śródmieście. Rezultat niemal rocznej pracy przedstawili na piątkowej konferencji w Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz koncepcję przekształceń Podwala Przedmiejskiego autorstwa FRAG-u?

Prace nad koncepcją przekształceń Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska trwały od początku roku. Jednak sam pomysł na zmiany narodził się jeszcze wcześniej - podczas warsztatów Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej dla całego Śródmieścia.

- W trakcie realizacji naszego poprzedniego projektu, Centrum Reaktywacja, wielu mieszkańców Śródmieścia zwracało uwagę na Podwale Przedmiejskie, które uniemożliwia scalenie Dolnego Miasta czy Starego Przedmieścia z Głównym i Starym Miastem. Dlatego też w tym roku zajęliśmy się tą arterią i przygotowaliśmy propozycje stworzenia z Podwala atrakcyjnej przestrzeni miasta, choć z zachowaniem funkcji komunikacyjnej - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Wizja stowarzyszenia zakłada możliwie najmniejszą ingerencję w przebieg torów tramwajowych oraz korektę układu drogowego. Podwale po zmianach otrzymuje po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pełne skrzyżowania z przejściami naziemnymi.

  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
- Obecny układ drogowy nie tylko dzieli miasto, ale jest też niewygodny dla kierowców. Ograniczona liczba skrzyżowań sprawia, że trzeba nieraz nadłożyć sporo drogi by dotrzeć do celu. Do tego dochodzi problem z przejściami podziemnymi, które są niewygodne dla pieszych i w dodatku w niewystarczającej liczbie - brakuje ich chociażby wzdłuż Motławy - dodaje Paweł Mrozek, wiceprezes stowarzyszenia i autor wizualizacji.
Zgodnie z wizją likwidacji ulegają wszystkie przejścia podziemne. Ich miejsca zajmuje dwukrotnie więcej naziemnych odpowiedników prowadzonych w najbardziej potrzebnych dla pieszych miejscach. Przy wyborze lokalizacji sugerowano się nie tylko opiniami mieszkańców, ale także analizami ruchu pieszego, które były prowadzone przez kilka tygodni w trakcie trwania projektu.

Jezdnie Podwala Przedmiejskiego prowadzone są na północ od torowiska tramwajowego i "wracają" na swoje miejsce w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska. Na całej długości przewidziano też drogę rowerową.

- O przepustowości układu drogowego Podwala Przedmiejskiego nie decyduje liczba pasów, ale węzły na początku i końcu całej drogi. W stronę węzła Unii Europejskiej nie zwężamy dla kierowców Podwala - obecnie też są tutaj dwa pasy (plus wydzielony pas dla autobusów). W przeciwnym kierunku faktycznie likwidujemy jeden pas ruchu, ale w stronę ul. Elbląskiej rzadko tworzą się korki. Trzeba też pamiętać o gotowej bezkolizyjnej Południowej Obwodnicy Gdańska i będącym na ukończeniu tunelu pod Martwą Wisłą, do korzystania z których należy zachęcać kierowców zamiast tranzytu przez ścisłe centrum miasta - argumentuje Mrozek.
Całemu zagospodarowaniu towarzyszy mała architektura oraz zieleń. Członkowie stowarzyszenia pokusili się także o pomysły na lepsze zagospodarowanie bezpośrednio przyległych nabrzeży Motławy oraz zachowanie istniejącego i zaniedbanego parku zobacz na mapie Gdańska (tzw. plant; to tutaj od lat miasto chce zrealizować parkingi podziemne) na wysokości Głównego Miasta.

  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
Uwolnione grunty przez przewymiarowy układ drogowy proponuje się przeznaczyć pod nową zabudowę z usługami na parterach. Dodatkowo kilka obiektów gastronomicznych zaplanowano na terenach zieleni oraz nawet na środku mostu z widokiem na wody Motławy.

- Przedstawiliśmy przykład architektury jaki mógłby tutaj, naszym zdaniem, zaistnieć. Należy jednak pamiętać, że polskie prawo nie reguluje tak rygorystycznie wyglądu budynków, więc przy ocenie propozycji zabudowy trzeba brać pod uwagę wyłącznie proponowane przez nas gabaryty i układ budynków - zaznacza Karol Spieglanin - Co ważne, uwolniony teren pod zabudowę przewyższa powierzchnią użytkową mieszkań nawet osiedla Garnizon, a miasto dzięki sprzedaży gruntów może pozyskać niezbędne fundusze na przebudowę Podwala. Projekt jest więc w pewien sposób samofinansujący się.
Kolejnym krokiem stowarzyszenia będą wnioski do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obecne zapisy uniemożliwiają realizację tak śmiałej wizji przekształceń, a urzędnicy na razie rozpoczęli prace nad nowym planem, który przewiduje... poszerzenie Podwala o prawoskręt na Targ Maślany kosztem jednej z przedwojennych kamienic (w koncepcji FRAG-u do tej kamienicy "przyklejony" zostaje jeszcze jeden budynek).

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (402) 1 zablokowana

  • Film do d**y (8)

    Film ogląda się tak jak ktoś pokazywał by wam zdjęcia, a dodatkowo jakość jest tak marna oraz odwzorowanie budynków nijakie, że nie wiadomo gdzie się jest.

    • 19 6

    • (3)

      Zrób lepszy. Za darmo. Skoro nie rozpoznajesz miejsc, to znaczy, żeś słoik a nie gdańszczanin.

      • 4 7

      • ZAWIEDZIONY GDAŃSZCZANIN DOBRZE PISZE

        A skąd wiesz że za darmo w Polsce nic nie ma za darmo.
        a gdzie pas bus??

        • 5 1

      • (1)

        Gdańsk nie jest tylko dla Gdańszczan ale także dla słoików.
        Chyba żeś łysy... to musisz mieć niezłe szambo w głowie.

        • 2 1

        • Słowo "gdańszczanie" piszemy małą literą!

          • 0 1

    • To tylko prosta animacja pokazująca bryły (3)

      Projekt był robiony za darmo, wolontariacko.

      • 2 5

      • (2)

        Jeżeli inicjatywa tej akcji wyszła od deweloperów to za darmo?

        • 5 2

        • (1)

          Antek, myślę, że szukanie spisków jest bez sensu.

          • 2 0

          • Antek wciskanie ludziom że za pobudowanie tuneli należy projektantów rozstrzelać to w pełni w twoim stylu

            • 0 0

  • Tak tak i jeszcze raz tak.

    Mam nadzieję, że to się stanie faktem i to jak najszybciej. Tylko, żeby zrobić to z głową. Ta obrzydliwa estakada szpeci nam miasto. Poza tym trzeba jak najszybciej połączyć śródmieście ze starym przedmieściem.

    • 12 19

  • (1)

    Będą jeszcze większe korki przez światła które powstaną po przebudowie

    • 28 11

    • To nie jest prawda

      Światła zsynchronizowane nie spowodują zatorów. Ostatecznie i tak nie przejedzie więcej aut niż przepuszczą światła przy węźle okopowa.

      • 3 8

  • Uruchomić inwestycje w Gdańsku!

    Bo nic się nie dzieje, a lata lecą.....

    • 7 8

  • Ciekawa koncepcja (2)

    Idealnie zakorkuje oba kierunki S-N oraz ten W-E.
    Wnioskuję również o przyznanie specjalnej nagrody przez ZUS za rozwiązanie uzupełniające do likwidacji OFE. Klienci ZUS zostaną umiejętniej przetrzebieni tym "modernizowaniem" przejść przez jezdnie.
    No i jeszcze jaka "trendy" pomysłowość. Przedtem było modne robienie wszystkiego pod niepełnosprawnych, tutaj już nowoczesne realizowanie ścieżek rowerowych. Proponuje jeszcze zaprojektowanie dyskretnych zakątków dla matek karmiących piersią.
    A czy nikt z projektodawców nie zauważył, że 80 % tego ruchu jaki mają zamiar tam puścić nie jest przeznaczony dla rzeczonego centrum miasta ?

    • 28 12

    • Ruch nie do centrum zapraszamy obwodnicą południową lub tunelem (1)

      • 5 6

      • tylko nie tunelem!

        Centrum, znaczy Przymorze zglasza stanowczy sprzeciw!
        Zgadzam sie, ze Centrum nie moze sie zakorkowac - trzeba postawic platne rogatki przed wjazdem do Grand Tunnel ..;)

        • 0 0

  • Tylko nie zapomnijcie o 10-piętrowych parkingach.

    • 12 5

  • Ratujmy to co mamy, nie psujmy nasze posiadane walory (2)

    Jestem jednym z "protestantów"przeciwko przebudowie Podwala, tylko dla tego, żeby kilku młodych ludzi, mogło realizować swoje, dość dziwne pomysły!? Podwale jakie jest, takie jest, ale jest, rozkopać to wszystko w imię czego, zniszczyć coś co mamy i proponować młodzieńcze fantazje!?Nikt z uczestników nie spróbował nawet ocenić kosztów tego przedsięwzięcia!? Kto zna cenę rozkopania tych jezdni, wymiany niedawno ułożonych rur ciepłowniczych instalacji gazowych, rur wodociągowych, instalacji sanitarnych, kabli telefonicznych, światłowodów, kanalizacji odwadniającej? Czy twórcza wyobraźnia autorów pomysłu potrafi opisać co się będzie działo gdy te jezdnie wyłączy się z ruchu na czas przebudowy? Proponuję opracowanie takiej właśnie wizualizacji (coś na wzór wizualizacji tonącego "Wilhelma Gustloffa")
    Proponuję solidne zagospodarowanie terenów (pola brązowe na mapach a to zapewne wystarczy przynajmniej na dwie dekady i usatysfakcjonuje ambicje twórcze młodych architektów i przyszłych urbanistów! Może ci młodzi entuzjaści przejmą od władz miasta zagospodarowanie Wyspy Spichrzów (Granarii) zamiast oddawać to w ręce "obcych", z Warszawy i rajów ościennych?!!! Pewnie władze się na to nie zdecydują, bo skąd będą płynąć jakieś profity?
    Proponuję dalszą dyskusję, zaoszczędźmy trochę "forsy" dla naszego niezbyt bogatego kraju?!

    • 24 13

    • Koszty zostały ocenione. Za kilka dni będą pokazane szczegóły

      Mogę jedynie ujawnić, zw przedsięwzięcie samo się finansuje. Po zmianach zostanie pozyskanych mnóstwo atrakcyjnego terenu = pieniądze dla miasta. Ps. Juz tacy młodzi to nie jesteśmy ;)

      • 7 7

    • no i czego tyle bazgrze?!

      niech sie tak nie zapedza!

      • 3 3

  • Odwaga polega na tym ze bierze się odpowiedzialność za trudne decyzje

    A nie za pomalowanie trawnika.

    • 8 0

  • Obrzydliwe (1)

    Projekty zabudowań okropne, bez polotu, toporne, świadczące o braku wrażliwości estetycznej projektujących. Architektura gdańska sięga dna... Wielka szkoda... Ale takie czasy. Quo vadis, Polsko?

    • 26 14

    • Nie ma to jak oceniać architekturę na projekcie urbanistycznym. Mającym z założenia pokazać tylko przybliżone kubatury i pomysły na rozwiązania przestrzenne.

      • 3 3

  • ...rwa zajmijcie się dzielnicami a nie jakieś wizje (1)

    Budyń już nie długo koniec

    • 20 7

    • budyń w agonii,to szaleje...

      jk

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane