• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wirtualny spacer po Podwalu Przedmiejskim, autorstwa FRAG-u. Ze względów technicznych na filmie brakuje zieleni wysokiej. Materiał nie posiada dźwięku.

Podwale Przedmiejskie nie trasą tranzytową, ale w pełni miejską ulicą - taką wizję proponują członkowie FRAG-u, którzy przy udziale mieszkańców wypracowali koncepcję przekształceń arterii, rozcinającej obecnie Śródmieście. Rezultat niemal rocznej pracy przedstawili na piątkowej konferencji w Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz koncepcję przekształceń Podwala Przedmiejskiego autorstwa FRAG-u?

Prace nad koncepcją przekształceń Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska trwały od początku roku. Jednak sam pomysł na zmiany narodził się jeszcze wcześniej - podczas warsztatów Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej dla całego Śródmieścia.

- W trakcie realizacji naszego poprzedniego projektu, Centrum Reaktywacja, wielu mieszkańców Śródmieścia zwracało uwagę na Podwale Przedmiejskie, które uniemożliwia scalenie Dolnego Miasta czy Starego Przedmieścia z Głównym i Starym Miastem. Dlatego też w tym roku zajęliśmy się tą arterią i przygotowaliśmy propozycje stworzenia z Podwala atrakcyjnej przestrzeni miasta, choć z zachowaniem funkcji komunikacyjnej - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Wizja stowarzyszenia zakłada możliwie najmniejszą ingerencję w przebieg torów tramwajowych oraz korektę układu drogowego. Podwale po zmianach otrzymuje po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pełne skrzyżowania z przejściami naziemnymi.

  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
- Obecny układ drogowy nie tylko dzieli miasto, ale jest też niewygodny dla kierowców. Ograniczona liczba skrzyżowań sprawia, że trzeba nieraz nadłożyć sporo drogi by dotrzeć do celu. Do tego dochodzi problem z przejściami podziemnymi, które są niewygodne dla pieszych i w dodatku w niewystarczającej liczbie - brakuje ich chociażby wzdłuż Motławy - dodaje Paweł Mrozek, wiceprezes stowarzyszenia i autor wizualizacji.
Zgodnie z wizją likwidacji ulegają wszystkie przejścia podziemne. Ich miejsca zajmuje dwukrotnie więcej naziemnych odpowiedników prowadzonych w najbardziej potrzebnych dla pieszych miejscach. Przy wyborze lokalizacji sugerowano się nie tylko opiniami mieszkańców, ale także analizami ruchu pieszego, które były prowadzone przez kilka tygodni w trakcie trwania projektu.

Jezdnie Podwala Przedmiejskiego prowadzone są na północ od torowiska tramwajowego i "wracają" na swoje miejsce w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska. Na całej długości przewidziano też drogę rowerową.

- O przepustowości układu drogowego Podwala Przedmiejskiego nie decyduje liczba pasów, ale węzły na początku i końcu całej drogi. W stronę węzła Unii Europejskiej nie zwężamy dla kierowców Podwala - obecnie też są tutaj dwa pasy (plus wydzielony pas dla autobusów). W przeciwnym kierunku faktycznie likwidujemy jeden pas ruchu, ale w stronę ul. Elbląskiej rzadko tworzą się korki. Trzeba też pamiętać o gotowej bezkolizyjnej Południowej Obwodnicy Gdańska i będącym na ukończeniu tunelu pod Martwą Wisłą, do korzystania z których należy zachęcać kierowców zamiast tranzytu przez ścisłe centrum miasta - argumentuje Mrozek.
Całemu zagospodarowaniu towarzyszy mała architektura oraz zieleń. Członkowie stowarzyszenia pokusili się także o pomysły na lepsze zagospodarowanie bezpośrednio przyległych nabrzeży Motławy oraz zachowanie istniejącego i zaniedbanego parku zobacz na mapie Gdańska (tzw. plant; to tutaj od lat miasto chce zrealizować parkingi podziemne) na wysokości Głównego Miasta.

  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
Uwolnione grunty przez przewymiarowy układ drogowy proponuje się przeznaczyć pod nową zabudowę z usługami na parterach. Dodatkowo kilka obiektów gastronomicznych zaplanowano na terenach zieleni oraz nawet na środku mostu z widokiem na wody Motławy.

- Przedstawiliśmy przykład architektury jaki mógłby tutaj, naszym zdaniem, zaistnieć. Należy jednak pamiętać, że polskie prawo nie reguluje tak rygorystycznie wyglądu budynków, więc przy ocenie propozycji zabudowy trzeba brać pod uwagę wyłącznie proponowane przez nas gabaryty i układ budynków - zaznacza Karol Spieglanin - Co ważne, uwolniony teren pod zabudowę przewyższa powierzchnią użytkową mieszkań nawet osiedla Garnizon, a miasto dzięki sprzedaży gruntów może pozyskać niezbędne fundusze na przebudowę Podwala. Projekt jest więc w pewien sposób samofinansujący się.
Kolejnym krokiem stowarzyszenia będą wnioski do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obecne zapisy uniemożliwiają realizację tak śmiałej wizji przekształceń, a urzędnicy na razie rozpoczęli prace nad nowym planem, który przewiduje... poszerzenie Podwala o prawoskręt na Targ Maślany kosztem jednej z przedwojennych kamienic (w koncepcji FRAG-u do tej kamienicy "przyklejony" zostaje jeszcze jeden budynek).

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (402) 1 zablokowana

  • Podwale nic nie dzieli... (6)

    Wałowa, Grobla Angielska, Seredyńskiego, żadna trasa, tunele nie utrudniają dostępu, a nikt tam nie chodzi. Tak samo nikt nie chodzi na drugą stronę Podwala - bo tam nic ciekawego nie ma. Zaraz będzie Muzeum Narodowe, Bastiony... sorry dam radę tunelem. Proponuję kasę przeznaczyć na budowę przedszkoli, żłobków, basenów, boisk sportowych itp..

    • 39 28

    • chodzi o to, by więcej ludzi chodziło (5)

      Projekt to wyraźnie pokazał.

      Badania ruchu pieszych były prowadzone bardzo starannie.

      • 10 9

      • Jak wszytko w tym kraju....

        Pokaż dane....!!!a jak nie masz faktów na papierze....to lepiej nic nie mów....

        • 5 2

      • sorry - projekt nic nie pokazał (3)

        Może pójdę dalej - kolejne miejsce do którego można dotrzeć bez barier i tuneli. W centrum Gdańska za Podwalem Staromiejskim jest Osiek. Dlaczego nikt nie tam nie chodzi?. Bo tam też nic nie ma. Problem tuneli?? Fikcja. Można po prostu zainstalować monitoring w tunelach i ich okolicy, uaktywnić Straż Miejską i Policję, zainstalować windy dla ludzi którzy tego potrzebują i po problemie.

        • 7 8

        • no ale chodzi chyba o to... (2)

          żeby coś tam było, a nie tylko szkaradna trasa przelotowa. A boiska już są podobnie aquaparki. W dodatku jest to nieopodal najbardziej reprezentacyjnej części Gdańska, więc jak turyści przejdą troszkę dalej to trafiają do tego miejsca gdzie zasadniczo nic się ciekawego nie dzieje

          • 14 2

          • (1)

            Ja kiedy oprowadzałem znajomych po Gdańsu i szedłem z nimi do Muzeum Narodowego to dojście z okolic Długiej ani dla mnie ani dla nich nie stanowiło nigdy żadnego problemu tunele w żaden sposób nie przeszkadzały.

            • 5 13

            • po prostu jest brzydko i czas to zmienić

              tam jest po prostu obskurnie. Jest to teren zaniedbany wołający o rewitalizację(nie tylko ten niestety). Nie jestem fanem apartamentowców w tej części gdańska, bo one nie przyciągną ani turystów ani mieszkańców, Kwestia likwidacji pasa i projekt licznych przejść naziemnych też jest dyskusyjny. Natomiast trudno, żeby ograniczyć pole zwiedzania do ul. Długiej, Piwnej , Mariackiej itd, Czas poszerzyć perspektywy miasta i odrestaurować wszystkie te rejony, które są zaniedbane, a są wizytówką miasta. Przykład Wałowej to zły przykład, bo powstaje tam Muzeum Drugiej Wojny, które może ożywić ten zaniedbany kawałek miasta.. A co do Angielskiej Grobli. Naprawdę uważasz, że tak jak jest teraz tak powinno zostać?Że jest ok?Że ma to niszczeć, aż się zawali? Jak dla mnie te tereny nie powinny odstraszać. Jestem za tym, żeby było jak najwięcej nowych miejsc do; zwiedzania, spaceru, odpoczynku, dobrej rozrywki na poziomie. Ta część miasta szczególnie na to zasługuje.

              • 11 1

  • przejścia dla pieszych

    powinny byćtylko naziemne żadnych tuneli do których ciężko zejść osobom starszym i kobitom z wózkami poza tym dobrze że nie będzie miasto przedzielone na pół

    • 10 26

  • Kolejna bzdura!!! (1)

    Czy mało mamy korków???? Najlepiej posiać trawę..... Bzdura goni bzdurę!!!

    • 24 14

    • wez nerwosol!

      spokój!

      • 4 4

  • OKROPNE

    beton, szkło, nic nowego

    • 22 6

  • a Trojmiasto nadal kombinuje

    hehe, jestem ciekaw ile kasy ktoś z trojmiasto pl zainwestował w nieruchomości po drugiej stronie podwala, że tak ten temat wałkujecie. Ja wiem że chcielibyście wzrostu cen tych nieruchomości i zwiększenia jej atrakcyjności. A ruch drogowy z 7mki od strony rafinerii to jestem ciekaw którędy do centrum pofrunie ...

    • 19 7

  • (1)

    Jak zwykle ktoś chce zrobić interes kosztem innych.Ciekawe jak Stogi, Przeróbka, Sobieszewo i pracownicy wielkiej rafinerii będą dojeżdżać do centrum. Ale co tam najważniejsza jest wizja jakiegoś durnego FRAGU.

    • 34 12

    • coś w tym jest...

      • 3 4

  • Jak te wizje mają się do wyburzenia kamienicy, aby powstał prawoskręt na Targ Maślany?

    Obawiam się, że najpierw kamienica zostanie zburzona, prawoskręt wykonany, a potem zacznie się myślenie.

    • 18 3

  • Koszmarne schody (3)

    Najbardziej się cieszę i doczekać nie mogę likwidacji przejścia podziemnego na Żabim Kruku. Zimą poślizgnęłam się na na tych schodach i upadłam. Biodro boli mnie do teraz.

    • 13 18

    • nie byłoby problemu gdyby były windy (1)

      zapomnieli...

      • 4 3

      • alw w windach szcz*ją

        mm

        • 6 0

    • Pośliznąć można się wszędzie co to za argument.

      • 3 1

  • Tylko wpuszczenie aut

    w tunel rozwiąże sytuację...

    • 8 5

  • makabra... (2)

    Jedynie odbudowa w tradycyjnym stylu połączy Główne Miasto z Przedmieściem. Co za różnia czy te historyczne części miasta rozdziela autostrada czy rząd szklanych klocków?

    • 28 7

    • (1)

      To co zaprezentowano to tylko przykładowe bryły, pościągane elewacje z istniejących budynków całego świata powkładane w odpowiednie do tego miejsca kubatury, dopasowane wielkościowo, aby zwykły kowalski wiedział o co chodzi (ale jak widać i tego wielu nie zrozumiało)

      • 0 4

      • Czy te teksty generowane są automatycznie bo wciąż się powtarzają.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane