• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wirtualny spacer po Podwalu Przedmiejskim, autorstwa FRAG-u. Ze względów technicznych na filmie brakuje zieleni wysokiej. Materiał nie posiada dźwięku.

Podwale Przedmiejskie nie trasą tranzytową, ale w pełni miejską ulicą - taką wizję proponują członkowie FRAG-u, którzy przy udziale mieszkańców wypracowali koncepcję przekształceń arterii, rozcinającej obecnie Śródmieście. Rezultat niemal rocznej pracy przedstawili na piątkowej konferencji w Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz koncepcję przekształceń Podwala Przedmiejskiego autorstwa FRAG-u?

Prace nad koncepcją przekształceń Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska trwały od początku roku. Jednak sam pomysł na zmiany narodził się jeszcze wcześniej - podczas warsztatów Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej dla całego Śródmieścia.

- W trakcie realizacji naszego poprzedniego projektu, Centrum Reaktywacja, wielu mieszkańców Śródmieścia zwracało uwagę na Podwale Przedmiejskie, które uniemożliwia scalenie Dolnego Miasta czy Starego Przedmieścia z Głównym i Starym Miastem. Dlatego też w tym roku zajęliśmy się tą arterią i przygotowaliśmy propozycje stworzenia z Podwala atrakcyjnej przestrzeni miasta, choć z zachowaniem funkcji komunikacyjnej - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Wizja stowarzyszenia zakłada możliwie najmniejszą ingerencję w przebieg torów tramwajowych oraz korektę układu drogowego. Podwale po zmianach otrzymuje po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pełne skrzyżowania z przejściami naziemnymi.

  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
- Obecny układ drogowy nie tylko dzieli miasto, ale jest też niewygodny dla kierowców. Ograniczona liczba skrzyżowań sprawia, że trzeba nieraz nadłożyć sporo drogi by dotrzeć do celu. Do tego dochodzi problem z przejściami podziemnymi, które są niewygodne dla pieszych i w dodatku w niewystarczającej liczbie - brakuje ich chociażby wzdłuż Motławy - dodaje Paweł Mrozek, wiceprezes stowarzyszenia i autor wizualizacji.
Zgodnie z wizją likwidacji ulegają wszystkie przejścia podziemne. Ich miejsca zajmuje dwukrotnie więcej naziemnych odpowiedników prowadzonych w najbardziej potrzebnych dla pieszych miejscach. Przy wyborze lokalizacji sugerowano się nie tylko opiniami mieszkańców, ale także analizami ruchu pieszego, które były prowadzone przez kilka tygodni w trakcie trwania projektu.

Jezdnie Podwala Przedmiejskiego prowadzone są na północ od torowiska tramwajowego i "wracają" na swoje miejsce w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska. Na całej długości przewidziano też drogę rowerową.

- O przepustowości układu drogowego Podwala Przedmiejskiego nie decyduje liczba pasów, ale węzły na początku i końcu całej drogi. W stronę węzła Unii Europejskiej nie zwężamy dla kierowców Podwala - obecnie też są tutaj dwa pasy (plus wydzielony pas dla autobusów). W przeciwnym kierunku faktycznie likwidujemy jeden pas ruchu, ale w stronę ul. Elbląskiej rzadko tworzą się korki. Trzeba też pamiętać o gotowej bezkolizyjnej Południowej Obwodnicy Gdańska i będącym na ukończeniu tunelu pod Martwą Wisłą, do korzystania z których należy zachęcać kierowców zamiast tranzytu przez ścisłe centrum miasta - argumentuje Mrozek.
Całemu zagospodarowaniu towarzyszy mała architektura oraz zieleń. Członkowie stowarzyszenia pokusili się także o pomysły na lepsze zagospodarowanie bezpośrednio przyległych nabrzeży Motławy oraz zachowanie istniejącego i zaniedbanego parku zobacz na mapie Gdańska (tzw. plant; to tutaj od lat miasto chce zrealizować parkingi podziemne) na wysokości Głównego Miasta.

  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
Uwolnione grunty przez przewymiarowy układ drogowy proponuje się przeznaczyć pod nową zabudowę z usługami na parterach. Dodatkowo kilka obiektów gastronomicznych zaplanowano na terenach zieleni oraz nawet na środku mostu z widokiem na wody Motławy.

- Przedstawiliśmy przykład architektury jaki mógłby tutaj, naszym zdaniem, zaistnieć. Należy jednak pamiętać, że polskie prawo nie reguluje tak rygorystycznie wyglądu budynków, więc przy ocenie propozycji zabudowy trzeba brać pod uwagę wyłącznie proponowane przez nas gabaryty i układ budynków - zaznacza Karol Spieglanin - Co ważne, uwolniony teren pod zabudowę przewyższa powierzchnią użytkową mieszkań nawet osiedla Garnizon, a miasto dzięki sprzedaży gruntów może pozyskać niezbędne fundusze na przebudowę Podwala. Projekt jest więc w pewien sposób samofinansujący się.
Kolejnym krokiem stowarzyszenia będą wnioski do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obecne zapisy uniemożliwiają realizację tak śmiałej wizji przekształceń, a urzędnicy na razie rozpoczęli prace nad nowym planem, który przewiduje... poszerzenie Podwala o prawoskręt na Targ Maślany kosztem jednej z przedwojennych kamienic (w koncepcji FRAG-u do tej kamienicy "przyklejony" zostaje jeszcze jeden budynek).

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (402) 1 zablokowana

  • (3)

    Autostrady nie dzielą dzielnic a co dopiero Podwale . Nawet w Polsce np .aglomeracja Śląska ! Ważna jest zabudowa okolicy a nie sama ulica nawet szybkiego ruchu.Trzeba ożywić dzielnicę !!!

    • 9 7

    • (2)

      Fakt w Warszawie Marszałkowska nie podzieliła śródmieścia .

      • 6 2

      • (1)

        Marszałkowska to nic ul. Puławska leci przez całą Warszawę aż do Piaseczna . Nie zauważyłem żeby dzieliła miasto .

        • 5 2

        • Marszalkowska beda wkrótce zwezali, bo rzekomo nie dzieli Warszawy.

          • 1 2

  • projekt FRAG (3)

    Projekt debilny. Kto robił badania natężenia ruchu i kiedy? Zlikwidowanie 2 pasów i zabudowę mieszkalno-usługową propagował już Pan Adamowicz. Kuriozum, bo Podwale jest i tak bardzo zatłoczone. I będzie jeszcze bardziej. Po likwidacji 2 pasów będzie tragedia. Dodatkowo przejścia naziemne zakorkują tę cześć miasta.
    Co do tuneli podziemnych, to są potrzebne. Jeżeli są z nimi problemy, to wyremontować, doświetlić, dodać windy lub ruchome schody. Będzie wygodniej i bezpieczniej, niż z przejściami naziemnymi. ale takie proste i logiczne rozwiązania nie wchodzą w grę. Bo gra idzie o dodatkowe budynki, które przesłonią Stare Miasto od strony Podwala i nie tylko. Proponowana zabudowa jest okropna. Takie same koszmarki jak Teatr Szekspirowski, który oszpecił miasto, parę m u podobnych budowli jak budowana Galeria Forum. Centrum Miasta i zabytkowe Stare Miasto mają być ładne i funkcjonalne. To co się ostatnio buduje i projektuje, włącznie z projektem FRAG to szpetota, brak funkcjonalności. Rozumiem, że interesy paru deweloperów są dla naszych władz priorytetem. Ale miasto będzie istnieć dłużej. Może by jednak przeprowadzić rzetelne konsultacje wśród mieszkańców , zatrudnić trochę lepszych architektów i planistów?

    • 36 11

    • konsultacje wśród mieszkańców Elbląga czy Nowego Dworu?

      Bushshahaha

      • 2 4

    • uważaj, żeby ci żyłka nie pękła (1)

      jak na razie to pokazałeś tylko stek swoich emocji, żadnych argumentów,

      Naprawdę mi ciebie żal. Co ty masz z życia? Potrafisz tylko reagować hejtem na przemyślane propozycje?

      • 5 4

      • ... przemyślane... ?

        Że paru artystów i samozwańczych "ekspertów" coś namalowało, to już trzeba przed tym klękać?

        • 6 5

  • a może wsadzić drogę pod ziemię

    Tunel by zlikwidował coś co dzieli miasto na dwie części

    • 3 4

  • Znowu zakichany FRAG

    "Eksperci" z bożej łaski, znają się na wszystkim najlepiej. Oczywiście analizy ruchu nie zrobili, bo po co. Dla nich drogi nie spełniają innych funkcji jak tylko ozdobne.
    Podwale w tej chwili nic nie "dzieli", bo to bzdurna teoria. Po prostu po drugiej stronie Podwala NIC NIE MA i ludzie tam wcale nie zaczną chodzić, bo ktoś im zasypie tunele i zbuduje jakieś bzdurne przejścia dla pieszych ze światłami.
    Ale FRAGowcy jak zwykle mają klapki na oczach i swoją śmieszną wizję świata.

    • 29 10

  • kpina

    kpina i tyle w temacie, bo po jaki h.. budowaliście za grube pieniądze przez tyle lat trasę W-Z się pytam ? powinno zostać jak dotychczas a zabudowa wolnych miejsc wzdłuż Podwala jak najbardziej w niczym nie koliduje z obecnym układem drogowym
    Budyń ty naprawdę i ta twoja cała świta powinniście odejść !!!

    • 12 5

  • Pomysły świetne teraz tyko działać!!!!!!!!!!!!!!!! Urzędasy dać zielone światło!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 8 20

  • ha ha ha (1)

    idąc tym tropem, to proponuję zwężać Grunwaldzką, Zwycięstwa, Hallera ,Trakt i wiele innych ulic w Trójmieście bo dzielą dzielnice tylko pytanie jak wtedy tam dojechać lub z tamtą wyjechać, no pytam się jak? mózgi wam się zlasowały i w d*pach poprzewracało na ulicę sprzątać a nie projektować takie buble !!

    • 20 6

    • jak najbardziej

      Grunwaldzka i Zwyciestwa nalezy SPOWALNIAC. Wiecej przejsc dla pieszych itp. Czy zwezac - to nie wiem, raczej przebudowac przekroj na bardziej miejski - szpalery drzew zatoczki, zatoki autobusowe i wzdluzne miejsca parkingowe. Co juz sie fajnie zadzialo przy Alchemii...

      • 1 3

  • No. Super koncepcja, nie ma co.

    I najlepiej porobić światła co 10 metrów i do tego zero synchronizacji. Pięknie  będzie na Podwalu - jeden wielki korek 24/7.
    Super koncepcja.

    • 19 10

  • W imię czego chcą zakorkować miasto? Którędy niby auta mają jechać zamiast przez podwale? Ale fakt jak odzyskają teren kosztem ulicy będą mogli zarobić na sprzedaży tylko co potem....jak już się jechać nie da...

    • 16 5

  • piter

    WPUŚCIĆ TRASĘ W TUNEL i JUŻ

    • 10 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane