• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wirtualny spacer po Podwalu Przedmiejskim, autorstwa FRAG-u. Ze względów technicznych na filmie brakuje zieleni wysokiej. Materiał nie posiada dźwięku.

Podwale Przedmiejskie nie trasą tranzytową, ale w pełni miejską ulicą - taką wizję proponują członkowie FRAG-u, którzy przy udziale mieszkańców wypracowali koncepcję przekształceń arterii, rozcinającej obecnie Śródmieście. Rezultat niemal rocznej pracy przedstawili na piątkowej konferencji w Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz koncepcję przekształceń Podwala Przedmiejskiego autorstwa FRAG-u?

Prace nad koncepcją przekształceń Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska trwały od początku roku. Jednak sam pomysł na zmiany narodził się jeszcze wcześniej - podczas warsztatów Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej dla całego Śródmieścia.

- W trakcie realizacji naszego poprzedniego projektu, Centrum Reaktywacja, wielu mieszkańców Śródmieścia zwracało uwagę na Podwale Przedmiejskie, które uniemożliwia scalenie Dolnego Miasta czy Starego Przedmieścia z Głównym i Starym Miastem. Dlatego też w tym roku zajęliśmy się tą arterią i przygotowaliśmy propozycje stworzenia z Podwala atrakcyjnej przestrzeni miasta, choć z zachowaniem funkcji komunikacyjnej - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Wizja stowarzyszenia zakłada możliwie najmniejszą ingerencję w przebieg torów tramwajowych oraz korektę układu drogowego. Podwale po zmianach otrzymuje po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pełne skrzyżowania z przejściami naziemnymi.

  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
- Obecny układ drogowy nie tylko dzieli miasto, ale jest też niewygodny dla kierowców. Ograniczona liczba skrzyżowań sprawia, że trzeba nieraz nadłożyć sporo drogi by dotrzeć do celu. Do tego dochodzi problem z przejściami podziemnymi, które są niewygodne dla pieszych i w dodatku w niewystarczającej liczbie - brakuje ich chociażby wzdłuż Motławy - dodaje Paweł Mrozek, wiceprezes stowarzyszenia i autor wizualizacji.
Zgodnie z wizją likwidacji ulegają wszystkie przejścia podziemne. Ich miejsca zajmuje dwukrotnie więcej naziemnych odpowiedników prowadzonych w najbardziej potrzebnych dla pieszych miejscach. Przy wyborze lokalizacji sugerowano się nie tylko opiniami mieszkańców, ale także analizami ruchu pieszego, które były prowadzone przez kilka tygodni w trakcie trwania projektu.

Jezdnie Podwala Przedmiejskiego prowadzone są na północ od torowiska tramwajowego i "wracają" na swoje miejsce w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska. Na całej długości przewidziano też drogę rowerową.

- O przepustowości układu drogowego Podwala Przedmiejskiego nie decyduje liczba pasów, ale węzły na początku i końcu całej drogi. W stronę węzła Unii Europejskiej nie zwężamy dla kierowców Podwala - obecnie też są tutaj dwa pasy (plus wydzielony pas dla autobusów). W przeciwnym kierunku faktycznie likwidujemy jeden pas ruchu, ale w stronę ul. Elbląskiej rzadko tworzą się korki. Trzeba też pamiętać o gotowej bezkolizyjnej Południowej Obwodnicy Gdańska i będącym na ukończeniu tunelu pod Martwą Wisłą, do korzystania z których należy zachęcać kierowców zamiast tranzytu przez ścisłe centrum miasta - argumentuje Mrozek.
Całemu zagospodarowaniu towarzyszy mała architektura oraz zieleń. Członkowie stowarzyszenia pokusili się także o pomysły na lepsze zagospodarowanie bezpośrednio przyległych nabrzeży Motławy oraz zachowanie istniejącego i zaniedbanego parku zobacz na mapie Gdańska (tzw. plant; to tutaj od lat miasto chce zrealizować parkingi podziemne) na wysokości Głównego Miasta.

  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
Uwolnione grunty przez przewymiarowy układ drogowy proponuje się przeznaczyć pod nową zabudowę z usługami na parterach. Dodatkowo kilka obiektów gastronomicznych zaplanowano na terenach zieleni oraz nawet na środku mostu z widokiem na wody Motławy.

- Przedstawiliśmy przykład architektury jaki mógłby tutaj, naszym zdaniem, zaistnieć. Należy jednak pamiętać, że polskie prawo nie reguluje tak rygorystycznie wyglądu budynków, więc przy ocenie propozycji zabudowy trzeba brać pod uwagę wyłącznie proponowane przez nas gabaryty i układ budynków - zaznacza Karol Spieglanin - Co ważne, uwolniony teren pod zabudowę przewyższa powierzchnią użytkową mieszkań nawet osiedla Garnizon, a miasto dzięki sprzedaży gruntów może pozyskać niezbędne fundusze na przebudowę Podwala. Projekt jest więc w pewien sposób samofinansujący się.
Kolejnym krokiem stowarzyszenia będą wnioski do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obecne zapisy uniemożliwiają realizację tak śmiałej wizji przekształceń, a urzędnicy na razie rozpoczęli prace nad nowym planem, który przewiduje... poszerzenie Podwala o prawoskręt na Targ Maślany kosztem jednej z przedwojennych kamienic (w koncepcji FRAG-u do tej kamienicy "przyklejony" zostaje jeszcze jeden budynek).

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (402) 1 zablokowana

  • A Bielawski z Duchem na to:

    niemożliwe, przepustowość ponad wszystko:)

    • 7 7

  • Tak dla likwidacji tej autostrady (2)

    Już kiedyś napisałem swoją opinię, że tę autostradę w środku miasta trzeba zlikwidować. Projektantów i decydentów którzy to wymyślili (razem z estakadą przy Okopowej) należało rozstrzelać.

    • 8 24

    • Biedny człowieczku, idź do lekarza, bo jesteś psychcznie chory

      Trzeba być na prawdę chorym, żeby wygadywać takie bzdury. Z powodu jakiejś drogi, a nie żadnej autostrady, bo nawet chyba nie czytałeś tego artykułu

      • 7 3

    • Zapraszam do metropolii i to nie koniecznie Nowego Yorku gdzie przez miasto są aleje po 5 pasów w każdą stronę !!!

      • 4 3

  • Oszołomy z FRAGu i Koprowski na dodatek

    Wielcy znawcy i domorośli "urbaniści".
    Może najpierw niech chociaż gimnazjum skończą.

    • 19 8

  • Masakra (2)

    Trzeba będzie być bardzo odważnym, aby przechodzić tam przez ulicę. Masakra!!!! Co to za wizja. Obniżyć ulicę i nad nią pobudować platformy, czytaj przejścia, miejsca zieleni itd. Wówczas ma to sens. Tak np. jest w Czechach. Są wzorce, tylko brać.

    • 16 5

    • Estakada (1)

      Można również zrobić wysoką estakadę , a pod nią prowadzić to chore, deweloperskie życie. Na dachach ogromnych budowli puścić cały ruch. I kierowcy i deweloperzy byliby zachwyceni. Bez kopania w piachu, czyli przekładania uzbrojenia, bez kosztownych prac archeologicznych, bez korków itd. Jako łączniki można pobudować mosty, tak aby to nie był " falowiec" Myślę, ze moja wizja nie odbiega od wizji FRAG.

      • 3 3

      • Łał, jakie widoki i jaka panorama byłaby.

        • 4 0

  • tunele

    Co to za bzdura z tymi kładkami dla pieszych. W cywilizowanych krajach robi się tunele. Nie wspominając o walorach wizualnych. Tunele są dobre, tylko wymagają remontu i brakujące dobudować.

    • 14 8

  • Drogę puścić w tunelu

    A na górze zabudować dominantami .

    • 6 1

  • A dlaczego jeszcze nie zabudowano boiska

    przy dawnej szkole podstawowej 37 , potem pałacu kultury a teraz nie wiem co tam jest, urząd czy przychodnia. Taki kawał terenu na którym możnaby zbudować fajne wieżowce.

    • 3 5

  • Strzałki można sobie rysować.

    Ale jakie to ma znaczenie dla ludzi? Kto chce idzie sobie z Żabiego Kruku na Długą czy Ogarnął i brak strzałek mu nie przeszkadza. Chodzi pewnie o to aby kosztem drogi pozyskać tereny dla deweloperów bo w dzielnicach gdzie za m2 osiągają cenę 3500 zł daje im to tylko 1000 zł zysku, a w śródmieściu mogliby dostać 6000 6500 czyli 4000 na czysto, grunt gmina da w ramach PPP.

    • 11 3

  • I walić dominanty, dominanty.

    W Paryżu jest jedna dominanta - wieża Eiffla, w Gdańsku, na kilka niskich bloków wypada kilka dominant. Otóż nie są to już żadne dominanty.

    • 4 6

  • Przede wszystkim trzeba odbudować ( zbudować) tą część Gdańska ! Czy Podwale będzie podrzędną dróżką , czy piękną równą trasą szybkiego ruchu nie ma znaczenia jak w około zapyziały teren ! Jak się rozbuduje sensownie okolica to przebieg ulicy nie ma znaczenia !!!

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane