• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wirtualny spacer po Podwalu Przedmiejskim, autorstwa FRAG-u. Ze względów technicznych na filmie brakuje zieleni wysokiej. Materiał nie posiada dźwięku.

Podwale Przedmiejskie nie trasą tranzytową, ale w pełni miejską ulicą - taką wizję proponują członkowie FRAG-u, którzy przy udziale mieszkańców wypracowali koncepcję przekształceń arterii, rozcinającej obecnie Śródmieście. Rezultat niemal rocznej pracy przedstawili na piątkowej konferencji w Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz koncepcję przekształceń Podwala Przedmiejskiego autorstwa FRAG-u?

Prace nad koncepcją przekształceń Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska trwały od początku roku. Jednak sam pomysł na zmiany narodził się jeszcze wcześniej - podczas warsztatów Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej dla całego Śródmieścia.

- W trakcie realizacji naszego poprzedniego projektu, Centrum Reaktywacja, wielu mieszkańców Śródmieścia zwracało uwagę na Podwale Przedmiejskie, które uniemożliwia scalenie Dolnego Miasta czy Starego Przedmieścia z Głównym i Starym Miastem. Dlatego też w tym roku zajęliśmy się tą arterią i przygotowaliśmy propozycje stworzenia z Podwala atrakcyjnej przestrzeni miasta, choć z zachowaniem funkcji komunikacyjnej - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Wizja stowarzyszenia zakłada możliwie najmniejszą ingerencję w przebieg torów tramwajowych oraz korektę układu drogowego. Podwale po zmianach otrzymuje po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pełne skrzyżowania z przejściami naziemnymi.

  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
- Obecny układ drogowy nie tylko dzieli miasto, ale jest też niewygodny dla kierowców. Ograniczona liczba skrzyżowań sprawia, że trzeba nieraz nadłożyć sporo drogi by dotrzeć do celu. Do tego dochodzi problem z przejściami podziemnymi, które są niewygodne dla pieszych i w dodatku w niewystarczającej liczbie - brakuje ich chociażby wzdłuż Motławy - dodaje Paweł Mrozek, wiceprezes stowarzyszenia i autor wizualizacji.
Zgodnie z wizją likwidacji ulegają wszystkie przejścia podziemne. Ich miejsca zajmuje dwukrotnie więcej naziemnych odpowiedników prowadzonych w najbardziej potrzebnych dla pieszych miejscach. Przy wyborze lokalizacji sugerowano się nie tylko opiniami mieszkańców, ale także analizami ruchu pieszego, które były prowadzone przez kilka tygodni w trakcie trwania projektu.

Jezdnie Podwala Przedmiejskiego prowadzone są na północ od torowiska tramwajowego i "wracają" na swoje miejsce w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska. Na całej długości przewidziano też drogę rowerową.

- O przepustowości układu drogowego Podwala Przedmiejskiego nie decyduje liczba pasów, ale węzły na początku i końcu całej drogi. W stronę węzła Unii Europejskiej nie zwężamy dla kierowców Podwala - obecnie też są tutaj dwa pasy (plus wydzielony pas dla autobusów). W przeciwnym kierunku faktycznie likwidujemy jeden pas ruchu, ale w stronę ul. Elbląskiej rzadko tworzą się korki. Trzeba też pamiętać o gotowej bezkolizyjnej Południowej Obwodnicy Gdańska i będącym na ukończeniu tunelu pod Martwą Wisłą, do korzystania z których należy zachęcać kierowców zamiast tranzytu przez ścisłe centrum miasta - argumentuje Mrozek.
Całemu zagospodarowaniu towarzyszy mała architektura oraz zieleń. Członkowie stowarzyszenia pokusili się także o pomysły na lepsze zagospodarowanie bezpośrednio przyległych nabrzeży Motławy oraz zachowanie istniejącego i zaniedbanego parku zobacz na mapie Gdańska (tzw. plant; to tutaj od lat miasto chce zrealizować parkingi podziemne) na wysokości Głównego Miasta.

  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
Uwolnione grunty przez przewymiarowy układ drogowy proponuje się przeznaczyć pod nową zabudowę z usługami na parterach. Dodatkowo kilka obiektów gastronomicznych zaplanowano na terenach zieleni oraz nawet na środku mostu z widokiem na wody Motławy.

- Przedstawiliśmy przykład architektury jaki mógłby tutaj, naszym zdaniem, zaistnieć. Należy jednak pamiętać, że polskie prawo nie reguluje tak rygorystycznie wyglądu budynków, więc przy ocenie propozycji zabudowy trzeba brać pod uwagę wyłącznie proponowane przez nas gabaryty i układ budynków - zaznacza Karol Spieglanin - Co ważne, uwolniony teren pod zabudowę przewyższa powierzchnią użytkową mieszkań nawet osiedla Garnizon, a miasto dzięki sprzedaży gruntów może pozyskać niezbędne fundusze na przebudowę Podwala. Projekt jest więc w pewien sposób samofinansujący się.
Kolejnym krokiem stowarzyszenia będą wnioski do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obecne zapisy uniemożliwiają realizację tak śmiałej wizji przekształceń, a urzędnicy na razie rozpoczęli prace nad nowym planem, który przewiduje... poszerzenie Podwala o prawoskręt na Targ Maślany kosztem jednej z przedwojennych kamienic (w koncepcji FRAG-u do tej kamienicy "przyklejony" zostaje jeszcze jeden budynek).

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (402) 1 zablokowana

  • tylko beton , metal i szkło tak bezpłciowo

    a gdzie stary Gdańsk... ?.ne pytaj , bo zginął ...

    • 7 2

  • Fantazjologia czyli radosna twórczość FRAG (1)

    1. Projekt jest NIEREALNY.
    2. Projekt jest KOSZTOWNY.
    3. Projekt wyrasta z utopijnych, naiwnych fascynacji. Kiedyś była moda na komunizm, modernizm, konstruktywizm etc., teraz jest moda na smart-cities.
    Dziękuję za uwagę.

    • 14 7

    • Projekt nie jest kosztowny. Sfinansuje się za pieniądze pozyskane za grunty.

      • 3 6

  • anarchia (4)

    pomysł można by zdefiniować jedynie krótko w duchu szwejkowskim: pomysł dobry nawet zły, a w zasadzie całkiem do d..., nie odnosi się do podstawowej sprawy jaka jest dostęp komunikacyjny do reszty terenów miejskich i przemysłowych. Panowie Z FRAG walcząc przypominają bardziej anarchistów niż znawców tematu, brak wizji miasta jako całości to podstawowy ich problem, nawiedzone pomysły powinny wylądować tam gdzie ich miejsce czyli w koszu, pytanie na czyj koszt żyje FRAG, chyba na koszt podatnika, robiąc wszystko aby duzo mieszkańców miasta w imię ich chorych wizji miała pod górkę

    • 9 7

    • Gołym okiem widać że cały ten pomysł to wstępna inwestycja deweloperska dążąca do zmiany miejscowego planu zagospodarowania terenu.

      • 4 4

    • A Trasa Sucharskiego i tunel to nic ?

      A Nowa Wałowa ? A Obwodnica Południowa ?
      Ale niektórym nie wystarczy, muszą być trasy, pasy, za to nie potrzeba budynków

      • 3 2

    • Do z się człowieku co to jest anarchia a następnie zabieraj głos. (1)

      • 1 2

      • Doucz

        • 0 0

  • jakos nikt sie nie pofatygowal i nie uwzglednil w wizualizacjach "sarkofagu szekspira"

    ktory juz dzisiaj pasuje ........... jak ................. i jeszcze trochę do Gdanska

    • 7 3

  • Bu ha ha ha (2)

    25% osób w ankiecie zaznaczyło, że woli obecny SYF na poziomie wiochy od ciekawego, wielkomiejskiego projektu FRAG.
    To już jest ciężki przypadek kliniczny, nie wiem czy okulistyczny czy psychiatryczny. Osoby, które nie chcą być dumne ze swego miasta i wystarczy im beznadziejna przestrzeń, w której żyją. Smutne.
    Brawo FRAG !

    • 8 14

    • Psychiatryczny

      Po tym wpisie widać wyraźnie że to przypadek psychiatryczny!

      • 4 6

    • Lecz się człowieku.

      Ziejesz nienawiścią, tylko dlatego, że wszyscy nie leżą plackiem przed twoim projekcikiem

      • 5 4

  • Mieszkałem na BOgarbary (3)

    a do szkoły chodziłem na Żab Kruk. Sam od pierwszej klasy. Dzięki tunelowi i niech żaden debil mnie nie przekonuje że tunele przeszkadzają Tylko leniwy rowerzystów, którzy chcieliby skrzyżowań co 50 m

    • 11 7

    • Zapytaj starych czy wola przechodzić przejściami podziemnymi czy na pasach. Kilkaset osób z okolicy jednoznacznie wybrało (2)

      • 2 1

      • 21 wiek, są windy, ruchome schody i żaden to luksus (1)

        • 1 1

        • przejście jest tańsze w utrzymaniu

          • 1 1

  • myśleć, myśleć!!! (1)

    Brawo dla tego, kto wymyślił o jeden pas mniej w każdą stronę i pasy dla pieszych zamiast tuneli na najbardziej zakorkowanej ulicy w Gdańsku. Poza tym takiego szkaradztwa dawno nie widziałam. Proponuję bardziej pokombinować z udrożnieniem drogi. Nie róbmy z Gdańska betonowej pustyni- to nie jest ładne!!!

    • 6 6

    • Pasów dla aut pozostanie tyle co i teraz. 2 razy po 2

      Wręcz nastąpi poprawa dla kierowców bo będzie można zjeżdżać bezpośrednio w ulicę a nie kluczyć.

      • 1 1

  • Zabierzcie gdzies te wszystkie auta jadace Podwalem!!!

    Bo zyc tu sie nie da z powodu halasu!!!
    Chce jak normalny czlowiek uchylic okno w mieszkaniu i nie slyszec halasu tak, jakbym lezala z uchem przy krawezniku!!!

    • 7 5

  • Mam nadzieje, że tory tramwajowe też będą wyremontowane i pozwoli to na kursowanie nowych tramwajów do Przeróbki

    • 3 0

  • Mentalność niektórych tutaj - dramat (5)

    Podwale Przedmiejskie wygląda jak najczarniejszy sen komuny. Ordynarnie przecięta autostradą zabudowa, gdzie z każdej strony straszą ślepe ściany kamienic, bo zachciało się wyburzać pod poszerzenie ulicy inne istniejące tam wcześniej kamienice. Gdzieniegdzie straszą ohydne bloki z lat 60/70 ocieplone styropianem na tandetne jaskrawe kolory. Ulica - betonowa pustynia z 4 pasami ruchu w każdą stronę i paskudnymi estakadami. I ci ludzie piszą, że jest ok i że jakieś kosmetyczne zmiany są wystarczające? Ze trzeba jeszcze ulice poszerzyć? Z takim myśleniem to to miasto nigdy się nie zmieni na lepsze. A lobby samochodowe mieszkające na przedmieściach nadal będzie dyrygować rozwojem dzielnic centralnych.

    • 10 12

    • LEPSZY OBECNY SYF NIŻ SYFIASTA REWITALIZACJA . (1)

      KTÓRA UTRWALI OBECNY SYF W WIZJI SMART CITY.REWITALIZACJE ZACZĄĆ OD WYWALENIA TRANZYTU BO TIRY NADAL JEŻDŻĄ I USPOKOJENIU RUCHU CHOCBY TAK JAK NA KARTUSKIEJ

      • 3 6

      • Super logika

        Zostawmy syf, to może samo się naprawi. Dopóki ulica będzie miała charakter tranzytowy, dopóty samochody będą bezrefleksyjnie traktować ulicę jako szybki tranzyt. Jak zmniejszą liczbę pasów i zrobią przejścia naziemne, to kierowcy tirów 5 razy się zastanowią czy im się opłaca wybierać tę ulicę na przejazd. Ponadto, pozostaje pytanie - po co te wszystkie nowe obwodnice i tunel nad Martwą Wisłą, jak i tak nic się w centrum nie zmienia - i jak służyło za syfiastą autostradę, tak i dalej służy.

        • 3 2

    • Ulica za wąska - to fakt.
      Zabudowa pierzejowa przy jednej z najważniejszych tras łączących dzielnice Gdańska?

      To są pomysłach tych, co mają po 20-30 lat, nie maja rodzin i obowiązków wynikających z dorosłości.

      • 3 4

    • Brawo historyku - histeryku!? (1)

      Mieszkam obok Podwala od początku, jeszcze za czasów pełnej komuny (tej z najczarniejszych snów, nic tam nie wyburzono, cały ruch odbywał się przez Zielony Most i przez Krowi Most mostu na Podwalu wcale nie nie było, a cały ruch tranzytowy odbywał się Długim Targiem i Ogarną. Niech więc FROG i jego młodzi entuzjaści spróbują sobie wyobrazić, jak wyglądałby Gdańsk i ruch na naszych ulicach, gdyby ci wstrętni Komuniści nie zbudowali tego mostu i Podwala Przedmiejskiego? Czy państwo z FROGU i inni aktywiści przeciwnicy Podwala przeglądali przedwojenne plany Gdańska i policzyli ile tych mostów było przed wojną, a ile ich jest teraz? Czy liczba samochodów w Gdańsku trochę się nie zwiększyła? Policzcie na paluszkach ile macie aut i czy z nich zrezygnujecie na rzecz poprawy życia na terenie Gdańska? Będzie jak z PKM-ką, trzeba było kilkudziesięciu lat, zanim odkryto to, co Niemcy wymyślili ponad 100 lat wcześniej?! Ciekaw jestem ile lat potrzeba geniuszom z FROG-u i Urzędu miasta na zbudowanie normalnego skrzyżowania z Łąkową i Chmielną, to zbyt skomplikowane nawet na geniuszy z FROGU i UM, wątpię czy dożyjemy tych czasów?!
      Może skoro "kładki" projektują nam Chorwaci, zabudowę Wyspy spichrzów Warszawiacy i Belgowie (Hotel PURO, Finowie, może zwrócimy się do naszych sąsiadów o opracowanie zmian na Podwalu Przedmiejskim?!!!!

      • 3 3

      • Masz rację, zwróćmy się do naszych sąsiadów - Niemców

        Oni by już dawno ten syf Podwala Przedmiejskiego zlikwidowali. I nie poprzez poszerzenie po raz n-ty tej autostrady. Niemcy dążą do ograniczania ruchu samochodów w centrum. Już teraz liczba samochodów na mieszkańca jest znacznie znacznie niższa niż w Polsce. Tylko u nas i na Wschodzie posiadanie samochodu i wożenie się wszędzie to wyznacznik luksusu. Taki to wyznacznik luksusu, co sztuczne złote zęby u rosyjskiego mafiozy.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane