• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wirtualny spacer po Podwalu Przedmiejskim, autorstwa FRAG-u. Ze względów technicznych na filmie brakuje zieleni wysokiej. Materiał nie posiada dźwięku.

Podwale Przedmiejskie nie trasą tranzytową, ale w pełni miejską ulicą - taką wizję proponują członkowie FRAG-u, którzy przy udziale mieszkańców wypracowali koncepcję przekształceń arterii, rozcinającej obecnie Śródmieście. Rezultat niemal rocznej pracy przedstawili na piątkowej konferencji w Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz koncepcję przekształceń Podwala Przedmiejskiego autorstwa FRAG-u?

Prace nad koncepcją przekształceń Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska trwały od początku roku. Jednak sam pomysł na zmiany narodził się jeszcze wcześniej - podczas warsztatów Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej dla całego Śródmieścia.

- W trakcie realizacji naszego poprzedniego projektu, Centrum Reaktywacja, wielu mieszkańców Śródmieścia zwracało uwagę na Podwale Przedmiejskie, które uniemożliwia scalenie Dolnego Miasta czy Starego Przedmieścia z Głównym i Starym Miastem. Dlatego też w tym roku zajęliśmy się tą arterią i przygotowaliśmy propozycje stworzenia z Podwala atrakcyjnej przestrzeni miasta, choć z zachowaniem funkcji komunikacyjnej - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Wizja stowarzyszenia zakłada możliwie najmniejszą ingerencję w przebieg torów tramwajowych oraz korektę układu drogowego. Podwale po zmianach otrzymuje po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pełne skrzyżowania z przejściami naziemnymi.

  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
- Obecny układ drogowy nie tylko dzieli miasto, ale jest też niewygodny dla kierowców. Ograniczona liczba skrzyżowań sprawia, że trzeba nieraz nadłożyć sporo drogi by dotrzeć do celu. Do tego dochodzi problem z przejściami podziemnymi, które są niewygodne dla pieszych i w dodatku w niewystarczającej liczbie - brakuje ich chociażby wzdłuż Motławy - dodaje Paweł Mrozek, wiceprezes stowarzyszenia i autor wizualizacji.
Zgodnie z wizją likwidacji ulegają wszystkie przejścia podziemne. Ich miejsca zajmuje dwukrotnie więcej naziemnych odpowiedników prowadzonych w najbardziej potrzebnych dla pieszych miejscach. Przy wyborze lokalizacji sugerowano się nie tylko opiniami mieszkańców, ale także analizami ruchu pieszego, które były prowadzone przez kilka tygodni w trakcie trwania projektu.

Jezdnie Podwala Przedmiejskiego prowadzone są na północ od torowiska tramwajowego i "wracają" na swoje miejsce w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska. Na całej długości przewidziano też drogę rowerową.

- O przepustowości układu drogowego Podwala Przedmiejskiego nie decyduje liczba pasów, ale węzły na początku i końcu całej drogi. W stronę węzła Unii Europejskiej nie zwężamy dla kierowców Podwala - obecnie też są tutaj dwa pasy (plus wydzielony pas dla autobusów). W przeciwnym kierunku faktycznie likwidujemy jeden pas ruchu, ale w stronę ul. Elbląskiej rzadko tworzą się korki. Trzeba też pamiętać o gotowej bezkolizyjnej Południowej Obwodnicy Gdańska i będącym na ukończeniu tunelu pod Martwą Wisłą, do korzystania z których należy zachęcać kierowców zamiast tranzytu przez ścisłe centrum miasta - argumentuje Mrozek.
Całemu zagospodarowaniu towarzyszy mała architektura oraz zieleń. Członkowie stowarzyszenia pokusili się także o pomysły na lepsze zagospodarowanie bezpośrednio przyległych nabrzeży Motławy oraz zachowanie istniejącego i zaniedbanego parku zobacz na mapie Gdańska (tzw. plant; to tutaj od lat miasto chce zrealizować parkingi podziemne) na wysokości Głównego Miasta.

  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
Uwolnione grunty przez przewymiarowy układ drogowy proponuje się przeznaczyć pod nową zabudowę z usługami na parterach. Dodatkowo kilka obiektów gastronomicznych zaplanowano na terenach zieleni oraz nawet na środku mostu z widokiem na wody Motławy.

- Przedstawiliśmy przykład architektury jaki mógłby tutaj, naszym zdaniem, zaistnieć. Należy jednak pamiętać, że polskie prawo nie reguluje tak rygorystycznie wyglądu budynków, więc przy ocenie propozycji zabudowy trzeba brać pod uwagę wyłącznie proponowane przez nas gabaryty i układ budynków - zaznacza Karol Spieglanin - Co ważne, uwolniony teren pod zabudowę przewyższa powierzchnią użytkową mieszkań nawet osiedla Garnizon, a miasto dzięki sprzedaży gruntów może pozyskać niezbędne fundusze na przebudowę Podwala. Projekt jest więc w pewien sposób samofinansujący się.
Kolejnym krokiem stowarzyszenia będą wnioski do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obecne zapisy uniemożliwiają realizację tak śmiałej wizji przekształceń, a urzędnicy na razie rozpoczęli prace nad nowym planem, który przewiduje... poszerzenie Podwala o prawoskręt na Targ Maślany kosztem jednej z przedwojennych kamienic (w koncepcji FRAG-u do tej kamienicy "przyklejony" zostaje jeszcze jeden budynek).

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (402) 1 zablokowana

  • OCZYWIŚCIE WSZĘDOBYLSKIE KNAJPY (1)

    NAWET KOSZTEM ZIELENI KTÓRA TAK I JUŻ ZOSTAŁA WYTRZEBIONA W CENTRUM GDAŃSKA BARDZIEJ NIŻ ZA PRUSAKÓW

    • 6 6

    • FRAG proponuje mnóstwo zieleni jeśli się przyjżysz. O niebo więcej niż jest obecnie.

      • 0 1

  • A CO Z ESTAKATADĄ PODWALE PRZMIEJSKIE OKOPOWA (1)

    WYCHODZI NA TO ŻE TEN POTWOREK ZOSTANIE.

    • 3 4

    • Miasto kiedyś wypowiedziało się, że kwestia czasu jest rozbiórka.

      • 2 0

  • LEPSZY OBECNY SYF NIŻ SYFIASTA SZWABSKA REWITALIZACJA

    KTÓRA UTRWALI OBECNY SYF W WIZJI SMART CITY.REWITALIZACJĘ ZACZĄĆ OD WYWALENIA TRANZYTU BO TIRY NADAL JEŻDŻĄ I USPOKOJENIU RUCHU CHOCBY TAK JAK NA KARTUSKIEJ.A JEŚLI JUŻ ZABUDOWA TO REKONSTRUKCJA TEGO CO BYŁO

    • 4 3

  • Takie mam pytanie (2)

    Od kiedy to pan reduktor Koprowski jest rzecznikiem FRAGu na trojmiasto.pl? I co to jest ten FRAG, że pan Koprowski z takim entuzjazmem ich wypociny tutaj przytacza?
    Może zacznijcie słuchać zwykłych ludzi, a nie jakichś nawiedzonych od rzekomych "konsultacji społecznych"...

    • 11 7

    • Projekt jest oparty na prawie 1 rocznych warsztatach oraz na około 500 ankietach okolicznych mieszkańców (1)

      • 4 4

      • sorry - jestem akurat okolicznym mieszkańcem

        O żadnej ankiecie nic nie wiem. To chyba jakaś konspiracyjna ankieta...

        • 2 2

  • Podoba mi się jak okiełznali urbanistyczny syf Starego Przedmieścia

    Myślałem że nie da się stworzyć normalnych pierzei od strony Starego Przedmieścia przez beznadziejne usytuowanie tych komunistycznych bloczków. A tutaj fajny pomysł żeby dać 5-piętrowe kamienice w wolnych przestrzeniach pomiędzy punktowcami, które są połączone pawilonowatymi usługowymi przyziemiami w miejscach styku z bloczkami (w ten sposób nie zasłonią ludziom okien). Czyli jednak przy dobrej woli da się jakoś 'odkomuszyć' Stare Przedmieście i nadać mu nieco bliższy historycznemu charakter - bez kosztownego i na dzisiejszą chwilę niemożliwego wyburzania komunistycznych potworków.

    • 4 9

  • nawet nie złe (1)

    choć parę zbyt nowocześnie wyglądających domów po stronie Głównego Miasta bym zmienił, bo tam nie pasują ale ogólnie jak na dotychczasowe pomysły to dobre.

    • 2 5

    • Proszę, czytajcie uważniej.

      To jest projekt urbanistyczny a nie architektoniczny. To oznacza, że macie oceniać tylko kubaturę, rozmieszczenie budynków i ich funkcję. Same budynki nigdy tak nie będą wyglądały - pokazano przykładowe elewacje, by można było sobie wyobrazić jak by mogła ta ulica wyglądać po zabudowaniu przez inwestorów (inwestorzy później zatrudnią architektów do poszczególnych działek). Poza tym większość budynków zaproponowanych jest ulokowana na Dolnym Mieście, Angielskiej Grobli i Starym Przedmieściu - a biorąc pod uwagę jakie koszmarki za komuny tam stawiano, to ta nowa zabudowa znacznie bardziej przypomina historyczną niż zwykły osiedlowy bloczek.

      • 0 0

  • Mam pomysł:)

    A może w śladzie obecnej ulicy wybudować tunel ciągnący się od Okopowej aż do Chmielnej, w który by się wpuściło czteropasowy (2/2) ruch w y ł ą c z n i e tranzytowy (bez jakichkolwiek zjazdów) podobny do tego który ma być wzdłuż torów kolejowych? Na górze można by poprowadzić lokalną ulicę z linią tramwajową typu ul Wojska Polskiego z uspokojonym ruchem, progami zwalniającymi i ze skrzyżowaniami ze światłami. Ulica na powierzchni była by dwa razy węższa od obecnej i nie przegradzała by miasta jak obecnie. Dodatkowo uzyskało by się sporo obszaru do ponownej zabudowy i ożywiło rejon ulicy Toruńskiej. Co o tym sądzicie?

    • 4 0

  • Żeby wszystkie koncepcje architektoniczne miały się spełniać... (1)

    Wizja wspaniała, ale niech tylko FRAG podpowie jak sprawić, by deweloperzy chcieli tak właśnie projektować nowe budynki. Bo ja czuję, że zaraz pojawią się Lidle i Biedronki, albo równie ślicznościowe obiekty.

    • 2 2

    • Widziałeś nowe Biedronki i Lidle?

      A ta propozycja, to silenie się na nowoczesność, która nie pasuje do tego miejsca.

      Albo zabudowa zbliżona do obecnej, albo i to jest lepszy pomysł - zdecydowanie wyższa punktowa wraz z zielenią.

      • 2 1

  • ale słabiutkie są te wizualizacje FRAGu

    • 8 1

  • Czyli likwiduje sie buspasy. A moze autobusy nie beda juz ta ulica jezdzily?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane