• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wjazdy do tunelu pod Martwą Wisłą będą zraszane lub podgrzewane

Maciej Korolczuk
9 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Problem z oblodzeniem jezdni występuje na łącznicach na Węźle Ku Ujściu oraz na wyjeździe z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej (na zdjęciu). Problem z oblodzeniem jezdni występuje na łącznicach na Węźle Ku Ujściu oraz na wyjeździe z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej (na zdjęciu).

4 mln zł ma kosztować system zraszania solanką lub podgrzewania jezdni w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Trwają rozmowy zarządcy tunelu z miejskimi urzędnikami o finansowaniu inwestycji, która miałaby zostać zrealizowana w przyszłym roku.



Czy spotkałeś się z problemem wjazdu lub wyjazdu z tunelu w trudnych warunkach pogodowych?

Ubiegłej zimy, by ułatwić kierowcom wjazd i wyjazd z tunelu, drogowcy ustawiali na poboczach podjazdów skrzynki z piaskiem, by kierowcy mogli samodzielnie sypać go pod koła i sprawnie opuścić łącznicę.

- Podczas ubiegłej zimy, która była pierwszą od otwarcia tunelu, zauważyliśmy problemy kierowców, głównie samochodów ciężarowych. Mieli oni problem z wyjazdem z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej. Intensywne opady śniegu i oblodzenie nawierzchni sprawiły, że na wzniesieniach doszło do kilku kolizji. Problemy z wyjazdem powodowały powstawanie korków oraz w rezultacie zamknięcie tunelu i paraliż ruchu w tej części miasta - tłumaczy Michał Adamkiewicz, kierownik Działu Utrzymania Tunelu pod Martwą Wisłą.
W tym roku kierowcy ciężarówek będą musieli sobie radzić podobnie jak poprzedniej zimy, ale za rok nad jakością nawierzchni w tym miejscu ma już czuwać automatyczny system.

Drogowcy zastanawiają się nad dwoma różnymi rozwiązaniami.

Jednym z nich jest system zraszania asfaltu solanką poprzez specjalne dysze montowane w jezdni. Takie rozwiązanie stosuje się np. w tunelu na Wisłostradzie w Warszawie. Nie jest ono jednak pozbawione wad, bo - jak mówią eksperci - dysze często się zapychają.

  • Wizualizacja systemu zraszania jezdni solanką, jaki mógłby zostać zastosowany w tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał jednego z producentów takich rozwiązań.
  • Instalacja systemu zraszania solanką miałaby zapewnić przejezdność na łącznicach bez konieczności zamykania tunelu w trudnych warunkach atmosferycznych. Materiał jednego z producentów takich rozwiązań.
  • Efekt działania dysz rozpryskujących solankę na nawierzchnię drogi. Materiał jednego z producentów takich rozwiązań.

Instalacja zraszania mogłaby objąć wykonanie dysz na wjazdach i wyjazdach z tunelu od strony Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. Na wlotach do tunelu pojawiłyby się dwa kontenery z solanką. W jezdni zostałoby zainstalowane orurowanie, które zapewniłoby w pełni automatyczne działanie systemu.

Drugim wariantem branym pod uwagę jest podgrzanie jezdni poprzez montaż specjalnego okablowania. Wiązałoby się to z koniecznością sfrezowania dotychczasowej nawierzchni i ułożenia nowej.

Obecnie trwają rozmowy zarządcy tunelu (Gdański Zarząd Dróg i Zieleni) z urzędnikami miejskimi o finansowaniu inwestycji. Nie jest ona tania, bo rozwiązanie stosowane np. w szwajcarskich tunelach kosztuje nawet 4 mln zł. Pierwszy wniosek skierowany do Wydziału Programów Rozwojowych został odrzucony, ale jak usłyszeliśmy od Piotra Grzelaka, zastępcy prezydenta Gdańska, "inwestycja jest konieczna". Niewykluczone więc, że urzędnicy będą chcieli skorzystać ze środków unijnych.

Rocznie utrzymanie tunelu kosztuje 4,6 mln zł. 890 tys. zł z tej kwoty pochłania ubezpieczenie, 1,5 mln to koszt samego utrzymania (napraw, sprzątania etc.), a 1,3 mln to rachunki za energię elektryczną. Najmniejsze koszty generuje kadra zarządzająca tunelem. Na jej utrzymanie rocznie miasto przeznacza ok. 870 tys. zł.

Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci w tunelu pod Wisłą



Życie codzienne w tunelu pod Martwą Wisłą

Od otwarcia tunelu w kwietniu 2016 r. odnotowano w nim ponad 460 różnych zdarzeń. Najczęściej dochodzi w nim do zatrzymania pojazdu (ponad 150 zdarzeń), trzykrotnie do tunelu wbiegło zwierzę, 11 razy na jezdnię spadły różnego rodzaju przedmioty, 13 razy wjechał do tunelu pojazd przekraczający skrajnię, 24 razy zauważono także osoby postronne. Stosunkowo często wjeżdżają tam rowerzyści (74 razy), odnotowano też 10 kolizji i 8 uszkodzonych włazów kanalizacyjnych.

Zdarzył się też jeden alarm bombowy po informacji o pozostawionym w tunelu ładunku wybuchowym, nie brakowało też prób kradzieży. Zabłąkany pieszy wychodząc z tunelu przejściem ewakuacyjnym zabrał z klatki schodowej gaśnicę.

Rekordzistą w przekroczeniu prędkości jest pewien motocyklista. Kilka miesięcy temu nocą rozwinął w tunelu prędkość 220 km/h.

Straż pożarna w tunelu pod Wisłą

Opinie (279) 5 zablokowanych

  • Bezpieczenstwo w tunelu.

    Gdyby zrobic odplatnosc za tunel przed wjazdem kazdy musialby sie zatrzymac co spowodowaloby, ze kazdy wjezdzalby do tunelu powoli i byloby znacznie mniej wypadkow. I nie byloby tego co teraz, ze kazdy kto wjezdza do tunelu jest juz rozpedzony a w tunelu jeszcze wciska gaz do 80-100km/h.

    • 1 5

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

    Dobry filmik :) (2)

    Ten z tym wyhamowaniem do zera i późniejszą kolizją oraz gościu jadący po "bandzie" najlepsi :)

    • 10 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

      ja bije brawo kolesiowi co wysiadl z auta i uprzątną worek z drogi a nie jak reszta pojechał dalej , brawo TY !!! szacun za normalność

      • 16 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

      Gosciu pojechał po bandzie bo moment wcześniej idiota w mini vanie...

      ...mu się wpierniczyl na lewy pas.

      • 1 1

  • Może zadaszenia, w newralgicznych miejscach? (1)

    • 5 0

    • za tanie, wziątek do kiesżeni nawet na jedno mieszkanie nie wystarczy :-(

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

    Puszczać te nagrania w pętli

    Na telebimie przed wjazdami do tunelu!!!

    chętnie się dorzucę jak miasto nie ma 10 tys. na taką "inwestycję"

    • 25 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

    jadę jadę trasa lece

    • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

    kompi... co....? (1)

    • 1 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

    normalnie zdrowe społeczeństwo (2)

    Dziennie przejeżdża 30-40 tys aut.
    Czyli od otwarcia przejechało 16 000 000 i tylko 8 debili?
    Łał co za dobra zmiana.

    • 4 6

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

    jestem zawodowym kierowca ciezarowki (1)

    I wioze wam bulki i mleko na sniadanie. Dlatego moge cofac

    • 4 3

  • Danziger (1)

    Dlaczego od razu nie było to ujęte w projekcie ? To skandal.

    • 11 0

    • A skąd ktos miał wiedzieć że drogą do portu będą jeździły ciężarówki??? I to w zimię???

      Nie oczekuj zbyt wiele. To przecież Polska...

      • 1 0

  • Ja wiem ja wiem (1)

    Rydzyk nie pod asfaltem połozy rury w wodą geotermalną przecież tyle kasy na to dostał że starczyło by od niego aż do placu Świętego Franciszka.

    • 4 3

    • gdyby to Rydzyk budował to zastosował by tam choćby pompy ciepła bo wisła blisko i ogrzewanie gratis

      Wszystko możesz zarzucić rydzykowi ale inwestorem jest lepszym niż urzędnicy z PO.
      Jak już coś zbuduje to nic mu się nie sypie. Do tego inwestycje robi w terminie i tanio.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane