• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wjazdy do tunelu pod Martwą Wisłą będą zraszane lub podgrzewane

Maciej Korolczuk
9 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Problem z oblodzeniem jezdni występuje na łącznicach na Węźle Ku Ujściu oraz na wyjeździe z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej (na zdjęciu). Problem z oblodzeniem jezdni występuje na łącznicach na Węźle Ku Ujściu oraz na wyjeździe z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej (na zdjęciu).

4 mln zł ma kosztować system zraszania solanką lub podgrzewania jezdni w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Trwają rozmowy zarządcy tunelu z miejskimi urzędnikami o finansowaniu inwestycji, która miałaby zostać zrealizowana w przyszłym roku.



Czy spotkałeś się z problemem wjazdu lub wyjazdu z tunelu w trudnych warunkach pogodowych?

Ubiegłej zimy, by ułatwić kierowcom wjazd i wyjazd z tunelu, drogowcy ustawiali na poboczach podjazdów skrzynki z piaskiem, by kierowcy mogli samodzielnie sypać go pod koła i sprawnie opuścić łącznicę.

- Podczas ubiegłej zimy, która była pierwszą od otwarcia tunelu, zauważyliśmy problemy kierowców, głównie samochodów ciężarowych. Mieli oni problem z wyjazdem z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej. Intensywne opady śniegu i oblodzenie nawierzchni sprawiły, że na wzniesieniach doszło do kilku kolizji. Problemy z wyjazdem powodowały powstawanie korków oraz w rezultacie zamknięcie tunelu i paraliż ruchu w tej części miasta - tłumaczy Michał Adamkiewicz, kierownik Działu Utrzymania Tunelu pod Martwą Wisłą.
W tym roku kierowcy ciężarówek będą musieli sobie radzić podobnie jak poprzedniej zimy, ale za rok nad jakością nawierzchni w tym miejscu ma już czuwać automatyczny system.

Drogowcy zastanawiają się nad dwoma różnymi rozwiązaniami.

Jednym z nich jest system zraszania asfaltu solanką poprzez specjalne dysze montowane w jezdni. Takie rozwiązanie stosuje się np. w tunelu na Wisłostradzie w Warszawie. Nie jest ono jednak pozbawione wad, bo - jak mówią eksperci - dysze często się zapychają.

  • Wizualizacja systemu zraszania jezdni solanką, jaki mógłby zostać zastosowany w tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał jednego z producentów takich rozwiązań.
  • Instalacja systemu zraszania solanką miałaby zapewnić przejezdność na łącznicach bez konieczności zamykania tunelu w trudnych warunkach atmosferycznych. Materiał jednego z producentów takich rozwiązań.
  • Efekt działania dysz rozpryskujących solankę na nawierzchnię drogi. Materiał jednego z producentów takich rozwiązań.

Instalacja zraszania mogłaby objąć wykonanie dysz na wjazdach i wyjazdach z tunelu od strony Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. Na wlotach do tunelu pojawiłyby się dwa kontenery z solanką. W jezdni zostałoby zainstalowane orurowanie, które zapewniłoby w pełni automatyczne działanie systemu.

Drugim wariantem branym pod uwagę jest podgrzanie jezdni poprzez montaż specjalnego okablowania. Wiązałoby się to z koniecznością sfrezowania dotychczasowej nawierzchni i ułożenia nowej.

Obecnie trwają rozmowy zarządcy tunelu (Gdański Zarząd Dróg i Zieleni) z urzędnikami miejskimi o finansowaniu inwestycji. Nie jest ona tania, bo rozwiązanie stosowane np. w szwajcarskich tunelach kosztuje nawet 4 mln zł. Pierwszy wniosek skierowany do Wydziału Programów Rozwojowych został odrzucony, ale jak usłyszeliśmy od Piotra Grzelaka, zastępcy prezydenta Gdańska, "inwestycja jest konieczna". Niewykluczone więc, że urzędnicy będą chcieli skorzystać ze środków unijnych.

Rocznie utrzymanie tunelu kosztuje 4,6 mln zł. 890 tys. zł z tej kwoty pochłania ubezpieczenie, 1,5 mln to koszt samego utrzymania (napraw, sprzątania etc.), a 1,3 mln to rachunki za energię elektryczną. Najmniejsze koszty generuje kadra zarządzająca tunelem. Na jej utrzymanie rocznie miasto przeznacza ok. 870 tys. zł.

Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci w tunelu pod Wisłą



Życie codzienne w tunelu pod Martwą Wisłą

Od otwarcia tunelu w kwietniu 2016 r. odnotowano w nim ponad 460 różnych zdarzeń. Najczęściej dochodzi w nim do zatrzymania pojazdu (ponad 150 zdarzeń), trzykrotnie do tunelu wbiegło zwierzę, 11 razy na jezdnię spadły różnego rodzaju przedmioty, 13 razy wjechał do tunelu pojazd przekraczający skrajnię, 24 razy zauważono także osoby postronne. Stosunkowo często wjeżdżają tam rowerzyści (74 razy), odnotowano też 10 kolizji i 8 uszkodzonych włazów kanalizacyjnych.

Zdarzył się też jeden alarm bombowy po informacji o pozostawionym w tunelu ładunku wybuchowym, nie brakowało też prób kradzieży. Zabłąkany pieszy wychodząc z tunelu przejściem ewakuacyjnym zabrał z klatki schodowej gaśnicę.

Rekordzistą w przekroczeniu prędkości jest pewien motocyklista. Kilka miesięcy temu nocą rozwinął w tunelu prędkość 220 km/h.

Straż pożarna w tunelu pod Wisłą

Opinie (279) 5 zablokowanych

  • Solanka zniszczy betonowy tunel geniusze z PO (1)

    Skąd Ci ludzie się biorą legą się gdzieś na zebraniach partyjnych? Nigdzie na świecie nie ma tunelu zraszanego solanką pajace.
    A wystarczyło zbudować raz i dobrze. No ale jak urzędnik z PO błagał wykonawcę aby nie porzucał budowy to skończyło się właśnie tak.

    • 16 1

    • Bo

      Takich debili się granatem odrywa od wideł, daje się funkcję po znajomości i taki kompletny kretyn bez szkoły i jakiej kol wiek wiedzy piastuje stanowisko w zarządzie lub sektorze.
      To jest epoka kretynów.

      • 4 0

  • Idioci

    Inaczej projektantów takiego obiektu nie można nazwać, normalnie brak słów taka inwestycja i nikt nie pomyślał o tym że będzie ślisko na wyjeździe ? Nikt nie pomyślał żeby przy układaniu asfaltu dać maty podgrzewające ?! Brak słów. Teraz może jeszcze będziecie zrywać asfalt żeby móc ułożyć podgrzewanie ?! Czy jak w ZSRR dalej sól która niszczy środowisko .

    • 11 0

  • Teraz płacz że ślizgo

    A wystarczyło przed położeniem nawierzchni położyć beton jamisty, wężownicę grzewczą - komorową a na to asfalt jamisty.
    Lecz siła przetargów by jak najtaniej teraz wychodzi bokiem i brak mózgu w czaszkach urzędniczych z powodu pozerstwa i niczego więcej.
    Tak to jest jak matoł matołowi zatwierdza wykonanie.
    Teraz dziennikarz powinien przejść się po biurach projektowych, wykonawczych, po pracownikach i aż do rządu z pytaniem, przepraszam jak to jest być bez mózgiem.?

    • 10 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

    Dobra postawa pasażera który przerzucił worek ze śmieciami z ulicy na pobocze. Oby więcej takich ludzi na drogach.

    • 20 0

  • W Knadzie używają wody z melasą. (1)

    • 1 0

    • Ale u nas trzeba słono zapłacić, a tobie się marzy słodkie życie ;)

      • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

    Przeklęci roszczeniowi ped**arze!
    Przez nich same wypadki i kolizje. W tunelu powinno móc się jeździć 110 km/h.

    • 0 9

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

    jednak część ludzi to kompletni idioci

    ręce opadają.

    • 5 0

  • Solanka zniszczy ten tunel.

    Ale pomysł.

    • 9 1

  • Nowy tunel i lanie solanką... Wszystko szlag trafi - tylko podgrzewanie

    Za kilkanaście lat będzie trzeba budowac nowy tunel, bo beton nie wytrzyma soli. Kiedy skończy się sypanie ton soli na drogi i niszczenie wszystkiego dookoła?
    Czy tunel był projektowany na lanie solą?

    • 16 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci. Zdarzenia w tunelu pod Martwą Wisłą

    Lay'sy rządzą

    Niewyhamować - rozumiem; zgubić paczki - durne niedopatrzenie i niebezpieczne; ale K**** zawracać i jechać pod prąd?! Pod usiłowanie zabójstwa podciągnąć.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane