- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (413 opinii)
- 2 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 3 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (55 opinii)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (393 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (48 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla
Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.
Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.
- 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
- 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
- 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.
Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:
Zielony transport publiczny w Trójmieście
Jak uniknąć wysokich cen prądu?
Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?
- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem
Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.
- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.
Miejsca
Opinie (476) 6 zablokowanych
-
2022-01-31 13:50
Władze Gdańska szybko zapomnieli jak to było źle z rowerami elektrycznymi MEVO (1)
To będzie wyglądało podobnie.
Może lepiej niech inżynierowie decydują o sprawach technicznych.
Pani Olu lepiej zatrudnić doradcę od spraw techniczno - elektrycznych?- 54 5
-
2022-01-31 14:15
No to jest Borawski przecież.
- 0 2
-
2022-01-31 13:50
Opinia wyróżniona
Będzie jak w Lipsku (2)
Elektryki nie sprawdzają się w korkach i Niemcy wracają do Diesli
- 75 6
-
2022-01-31 14:01
No co ty? Do tych trujących i nieekologicznych silników? Alles Gutes! :)
- 14 2
-
2022-02-01 00:07
Diesel świetnie sprawdza się w korku
kle kle kle, wąchaj smroda
- 1 2
-
2022-01-31 13:52
Jak zwykle
Z brakiem dbałości o pieniądze miasta. Nieprzemyślana i zbyt pochopna decyzja. Już na tym etapie mówimy o dopłacie do każdego kilometra, zanim to wdrożą będzie jeszcze drożej.
- 53 4
-
2022-01-31 13:52
Opinia wyróżniona
Jak rozwiązać drogie ładowanie autobusów? (7)
Pobudować nową zajezdnią z solarnymi panelami i akumulatorami energii na dachu aby mogły być źródłem prądu do naładowania. Może i bilety by wtedy potaniały?! Dziękuję za uwagę.
- 15 32
-
2022-01-31 14:11
Dokładnie! (1)
Ładowanie z gniazdka to przeżytek i mija się z założonym celem. Należy wykorzystywać naturalne źródła energii na dodatek darmowe!
- 1 3
-
2022-01-31 16:08
Dokładnie - 100/100!
- 1 2
-
2022-01-31 14:15
No jasne (2)
Inwestycja na minimum kilkadziesiąt milionów spowoduje obniżenie cen biletów.
- 3 1
-
2022-01-31 14:24
(1)
Ale będzie prawdziwie ekologicznie a nie udawana ekologia. A to różnica jest ogromna!
- 0 5
-
2022-01-31 17:11
Taka, że renoma będzie miała więcej roboty
- 0 0
-
2022-01-31 18:00
Wiesz ile energii
potrzebujesz aby naładować taka baterię i co możesz sobie zrobić z panelami słonecznymi
- 3 1
-
2022-02-01 01:38
Te pare drogich ogniw dużo energii nie naładuje. Tylko będzie problem z recyklingiem.
- 0 0
-
2022-01-31 13:53
Kto nie podróżował Jelczem i Ikarusem z manualnymi skrzyniami ten nie zna życia.
Zapach niedopalonego paliwa z "lejących" wtrysków i dziwięk klepiących zaworów bezcenny.- 52 3
-
2022-01-31 13:54
Pytanie (33)
A mieszkańców ktoś o zdanie zapytał? Raz, że będziemy docelowo potrzebować tych autobusów 2x więcej, bo będą miały przerwy na ładowanie. Dwa - są znacznie droższe w zakupie. Z czasem użytkowania, zimą zasięg efektywny znacznie spada. Wodorowe prędzej. Ale żadnych elektryków na okres przejściowy bo to zmarnowanie pieniędzy.
- 245 31
-
2022-01-31 14:00
(4)
przeciez o to wlasnie chodzi o zmarnowanie Twoich pieniedzy pod pretekstem ekologii
- 55 7
-
2022-01-31 14:29
zaraz zmarnowanie (1)
podniesie się ceny biletów i się wszystko zepnie
- 16 1
-
2022-01-31 15:17
Podatki w górę i będzie ok, Tusk obiecał obniżkę a podwyższył... PO tak ma
- 9 4
-
2022-01-31 15:16
Warunek, naprawy będą dokonywane w Niemczech...
- 9 1
-
2022-01-31 16:05
podniesie się ceny biletów i nic się nie zmarnuje ;)
- 3 1
-
2022-01-31 14:08
Nie zapomnijmy o ogrzewaniu autobusu na.... diesla hahahahahaha
- 15 3
-
2022-01-31 14:11
Ale to diesle palą paliwo stojąc w korkach, więc skąd pomysł, ze będą potrzebne przerwy na ładowanie? (7)
- 6 22
-
2022-01-31 14:25
z nikąd (1)
po prostu troll musiał coś namazać to coś namazał
- 7 14
-
2022-01-31 15:18
Niemiecki Nowy Porządek
Prąd w górę i lokomotywy w Niemczech na węgiel wróciły...
- 8 1
-
2022-01-31 14:45
Autobus w korku ma włączoną klimatyzację, oświetlenie, kasowniki biletów, ekrany pokazujące trasę i reklamy, czy ladowarki usb, a to zużywa prąd, czyli tez wpłynie na zasięg elektrycznego autobusu.
- 15 1
-
2022-01-31 15:01
elektryk tez zuzywa jak stoi
- 8 0
-
2022-01-31 15:13
Jak długo tankujesz autobus z silnikiem Diesla, a jak długo ładujesz autobus elektryczny? (2)
Jaki ma zasięg autobus z pełnym bakiem, a jaki autobus elektryczny z w pełni naładowanym akumulatorem?
- 16 2
-
2022-01-31 23:44
w elektryku możesz zmieniać baterie (1)
ot i cała filozofia
- 0 2
-
2022-02-01 12:07
Facet jechał autem na ON 100 km i tyle samo elektrykiem. Diesel wyszedł taniej.
- 0 0
-
2022-01-31 14:11
Jak mają kasę albo inne dotacje, (2)
to niech zmieniają. Czemu nie? Zawsze trochę czystsze powietrze. Ale jak już, to tak jak piszesz, niech to od razu będą wodorowce.
- 8 2
-
2022-01-31 14:21
Twoje powietrze
Tia... czystsze powietrze ? W Bełchatowie pod elektrownią, która będzie ładować te autobusy ?
- 11 3
-
2022-01-31 17:37
A wiesz co jest w silnikach wodorowych wydalane przez rury wydechowe ?
Para wodna . I to dużo part wodnej . A co zimą dzieje się z parą wodną ?
- 1 0
-
2022-01-31 14:18
I co z bateriami za parę lat (2)
- 16 2
-
2022-01-31 14:28
do lasu ;)
- 6 2
-
2022-01-31 16:16
Utylizacja 50% wartości zakupu...
- 3 0
-
2022-01-31 14:23
Wodorowe nie mają sensu. (4)
Wodór robi się z metanu, podczas reformingu parowego są straty energii, po reformingu metanu w wodór otrzymujesz o 1/3 paliwa mniej, a reszta ucieka do atmosfery. Olbrzymie marnotrawstwo i niepotrzebna emisja CO2 do atmosfery.
Wodór trudniej przechować, zajmuje większą objętość.
1 litr LNG to odpowiednik 130 litrów wodoru sprężonego do ciśnienia 200 atmosfer. Autobus na wodór potrzebował by zbiorników pojemności wielu tysięcy litrów a zasięg miał by słabiutki i tankowanie co kurs.
Wodór jest dużo bardziej niebezpieczny niż metan, i wcale nie chodzi o to że jest to gaz łatwopalny - każde paliwo jest łatwopalne. Zagrożeniem jest ogromne ciśnienie w zbiornikach, duży zbiornik wypełniony gazem pod ciśnieniem 200 atmosfer jest jak bomba.
Pęknięcie zbiornika (np gdy zostanie uszkodzony w wypadku) powoduje rozerwanie całego pojazdy na drobne części a potem podziurawienie tym szrapnelem wszystkiego w promieniu kilkuset metrów. Jeśli dojdzie do wypadku z zatłoczonym centrum miasta to pęknięcie zbiornika zabije nie tylko wszystkich w autobusie ale jeszcze dodatkowo tysięcy innych przypadkowych osób które znalazły się w okolicy.
Podsumowując LNG/CNG to czystsze paliwo od wodoru, bezpieczniejsze i bardziej praktyczne w użyciu.- 11 6
-
2022-01-31 14:33
wygląda jak kopiuj-wklej (3)
są inne sposoby pozyskiwania wodoru
- 5 3
-
2022-01-31 15:08
(2)
Ale nie na przemysłową skalę.
To że można wytworzyć wodór np wrzucając meliczny sód do wody wydzieli się trochę to wcale oznacza że dostajemy ten wodór za darmo bo sód w postaci metalicznej trzeba było najpierw z czegoś wytworzyć a poszło na to o wile więcej energii niż można by uzyskać z tego wodoru.
Podobnie można wytworzyć wodór za pomocą bateryjki i elektrolizy - tylko tu znowu ilość wodoru malutka i duże marnotrawstwo energii (ponad 80% się zmarunje) - lepiej było by wykorzystać ten prąd bezpośrednio.
Jeśli potrzeba dużych ilości wodoru jedynym sposobem jego uzyskania jest reforming parowy.
Dlatego zamiast robić kopuj-wklej jakiegoś zdania o innych sposobach sprawdź sobie jakie są to sposoby, jaka jest ich wydajność, sprawność energetyczna i opłacalność.- 9 1
-
2022-01-31 15:52
Czyli do auta osobowego z napędem wodorowym o zasięgo 400 kilometrów to jak duży powinien być zbiornik? (1)
- 0 1
-
2022-01-31 17:50
Toyota Mirai 2 podczas testów na torze paliła 1350 litrów wodoru na 100 kilometrów (była w stanie pokonać 104km na jednym tankowaniu 1400 litrów).
Ale to nie jest zbyt oszczędny samochód, spokojnie można by zejść ze spalaniem o połowę w bardziej ekonomicznym samochodzie.
Czyli na przejechanie 400km przeciętnym samochodem potrzebował będziesz 2700 litrów - tyle że tak wielki zbiornik ciężko będzie zmieścić w samochodzie.- 0 0
-
2022-01-31 14:27
Precyzyjne porównanie (2)
O ile wątpliwym jest użytkowanie pojazdów elektrycznych na autostradach przy dużych prędkościach, o tyle w ruchu miejskim mają one bardzo duży sens i ekonomię.
Elektryk przy niskich prędkościach zużywa mniej energii niż przy wysokich (przeciwnie do diesla).
Elektryk w korku - ciągły rozruch i hamowanie - zużywa mniej energii bo ją odzyskuje (przeciwnie do diesla).
Należałoby przeprowadzić pełną analizę energetyczną takiego autobusu w warunkach miejskich i porównać z dieslem.- 3 1
-
2022-01-31 14:37
(1)
w innych miastach elektryczne autobusy jeżdżą od lat - i sprawdzają się znakomicie - zasięg wystarcza na cały dzień kursów a ładowanie odbywa się w nocy
- 2 3
-
2022-01-31 15:55
Jest więcej hybryd diesel - elektryk, np w Inowrocławiu.
- 0 0
-
2022-01-31 15:01
w przypadku autobusu problem ładowania łatwo rozwiązać (2)
wymianą baterii na naładowane tak jak masz we wkrętarce z zapasową baterią która się ładuje gdy ty używasz jej z inną
- 0 3
-
2022-01-31 15:57
W wierarce masz max 24 volt, a w autobusie elektrycznym 400 volt i 1500 kilogramów. (1)
- 1 0
-
2022-01-31 18:40
widlak
Wezmie...
;)- 0 0
-
2022-01-31 15:15
Niemcy już nie sprzedadzą nam diesla? (1)
Teraz mamy obowiązek kupić od Niemców elektryczne?
- 8 0
-
2022-01-31 15:33
I to bez baterii. To jest tzw "dzień pieszego pasażera".
- 3 0
-
2022-01-31 13:54
Jak ja teraz dojadę na Karczemki? (1)
Autobus jedzie czasami godzinę w korku i cały czas pod górkę.
Będzie jak dawniej z 'ogórkami'':
'koniec prądu- wysiadamy!!!'- 53 5
-
2022-01-31 14:19
W razie czego tam jeszcze jeżdżą traktory, dasz radę ;)
- 1 2
-
2022-01-31 13:56
Skrócić trasę autobusów w centrum (1)
Jak np linia 199 po co taka długa jak z obu stron jeżdżą tramwaje ... mniejsze kółka do kołobrzeskiej zawraca i z resztą linii podobnie...
- 17 3
-
2022-02-01 12:11
To idąc tym tokiem powinno się też skrócic 127 i 227 z / do Wrzeszcza.
- 0 0
-
2022-01-31 13:57
Koszmarna decyzja jeszcze mozna ja zmienić
- 53 4
-
2022-01-31 13:57
Opinia wyróżniona
Inne miasta wycofują się z elektrycznych autobusów (28)
Koszt obsługi jest o wiele droższy niż zwykłych autobusów. A ekologia też jest w niewielkiej skali. Najpierw trzeba prąd wytwarzać z zielonej energii i ekologicznych farm słoneczych czy wiatrowych i z elektrowni atomowych.
- 235 26
-
2022-01-31 14:10
ale co ma ekologiczna energia (6)
do smrodzenia kłębami spalin diesla w mieście?
- 6 36
-
2022-01-31 14:19
(3)
To że diesel jest bardziej ekologiczny niż węgiel?
- 28 5
-
2022-01-31 14:56
nie jest (2)
najlepsze diesle mają taką sprawność jak stare kotły węglowe z lat 70 wliczając w to przesył. Do tego przy spalaniu węgla nie ma emisji diotoksyn i furanów, a przy spalaniu paliw w silnikach jest.
- 3 9
-
2022-01-31 15:12
(1)
Te najlepsze mają sprawność podobną jak silniki turbinowe używane do napędzania prądnic w elektrowniach.
Te przeciętne mają sprawność minimalnie gorszą od turbin - ale różnica nieduża.
Znacznie większą różnicę robią straty na przesyle energii i jej przechowywaniu.- 6 2
-
2022-01-31 23:46
ogólnie rzecz biorąc diesle mają słabą sprawność w porównaniu do najgorszych kotłów w elektrowniach, nie mówiąc już o filtrach spalin gdzie w elektrowni masz cały reaktor który do tego służy a w silniku wstrzykujesz siki do katalizatora by dopalił ten syf
- 0 1
-
2022-01-31 14:22
(1)
A gdzie Ty masz te kłęby spalin? Chcesz mi powiedzieć, że z nowego Mercedesa citaro wylatują spaliny jak z Kamaza? A może sam jeździsz kamazem?
- 30 5
-
2022-01-31 23:48
z citaro wylatuje syf taki jakbyś się zwalił po miesięcznym chlaniu, a z elektrowni wylatuje ci zapach fiołków. To dość dobre porównanie
- 0 1
-
2022-01-31 14:10
niby które miasta się wycofują? (7)
w Internecie to jednak każda bzdurę można ludziom wcisnąć
- 28 9
-
2022-01-31 14:32
Stuttgard i Monachium - przez pożary zajezdni (6)
więcej tutaj - https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/elektryczne-autobusy-wycofywane-z-miast-wszystko-przez-pozary/4ry2p8s
- 17 5
-
2022-01-31 14:38
wycofuje czy czasowo zawiesza kursy? (3)
- 7 5
-
2022-01-31 15:11
Wycofują przynajmniej do wykrycia przyczyny samozapłonu (2)
i nie wiadomo czy wrócą. Samochody elektryczne trafiają na złom po małej stłuczce właśnie z tego powodu, że nie wiadomo czy w akumulatorze nie ma uszkodzeń strukturalnych na poziomie pojedynczych ogniw, i producent nie może zagwarantować, że nagle kiedyś bez ostrzeżenia nie dojdzie do samozapłonu, więc cały samochód idzie na złom. W przypadku tych autobusów może być tak samo. Swoją drogą zastanawiam się kiedy z powodu samozapłonu będzie zakaz wjazdu elektryków na parkingi podziemne, tak jak teraz jest zakaz dla LPG.
- 12 4
-
2022-01-31 16:06
Już są takie zakazy, ale nie w Polsce. Właśnie przez samozapłon i niemożność gaszenie wodą.
- 1 0
-
2022-01-31 22:05
Foliarz
- 0 2
-
2022-01-31 14:45
Ale czytałeś co zamieściłeś? (1)
Jeśli nie - to przeczytaj, jeżeli tak przeczytaj i zrób notatki... wówczas może zrozumiesz tę notatkę.
- 6 0
-
2022-01-31 15:09
Ha,ha,ha, ale od 5 ludków (na tym samym poziomie), dostał łapkę w górę
- 2 2
-
2022-01-31 14:10
które miasta (3)
wycofały się z zakupów autobusów elektrycznych?
- 14 7
-
2022-01-31 14:15
Te miasta, które jeszcze nie powstały.
Są jeszcze wioskami z trzema chatami.
- 10 8
-
2022-01-31 14:27
żadne (1)
w Internecie każdy może napisać co chce :)
- 6 4
-
2022-01-31 14:31
Nie możesz wycofać autobusów elektrycznych, skoro ich nie masz. XD
- 3 0
-
2022-01-31 14:58
nikt się nie wycofuje bo tu nawet nie chodzi o ekologię, ale niższe koszta eksploatacji (7)
autobus za 2,5 bańki spali paliwo o jego początkowej wartości w ciągu 7 lat. Elektryk jest kilka razy bardziej oszczędny. Właśnie przez to że jeździ dużo to szybciej się zwraca. Zwykłe auto dla Kowalskiego nie ma już tak korzystnego przelicznika i trzeba sporo jeździć by elektryk wyszedł taniej od diesla. Tu będzie to łatwiejsze.
- 3 2
-
2022-01-31 15:00
(4)
W ciągu 7 lat trzeba będzie wymienić akumulatory 3 razy, akumulatory to 60-70% wartości pojazdu.
- 7 4
-
2022-01-31 15:23
to ja bez kozery napiszę 90%
kto da więcej?
- 3 2
-
2022-01-31 16:09
Obecnie elektryki mające 12 lat jeżdżą na tych samych bateriach.
- 3 3
-
2022-01-31 23:49
z tyłka se wyciągnąłeś swoje statystyki (1)
w ciągu 7 lat baterie będą miały 80% sprawności, więc zanim je wymienisz minie około 15 lat, ale wtedy wywalisz je razem z pojazdem. Elektryk w autobusie ma dużo większy sens niż w samochodzie osobowym.
- 0 0
-
2022-02-01 10:29
Po 500 cyklach ładowania akumulator litowy nadaje się tylko do wymiany. Autobus trzeba ładować codziennie - czyli co 500 dni i akumulatory do wymiany.
Dłużej wytrzymują akumulatory awaryjne w autobusach z podłączeniem do trakcji - tam akumulatory są używane tylko w chwili zerwania trakcji albo objazdu - bo one ładowane i rozładowywane są rzadko, tam rzeczywiście może taki akumulator wytrzymać 12 lat, jeśli trakcja była w dobrym stanie i akumulator nie był rozładowywany częściej niż raz w miesiącu.- 1 1
-
2022-02-01 12:19
jakie niższe skoro u czaskowskiego
wozokilometr 2 złote droższy w elektryku.
- 1 0
-
2022-02-01 12:24
I dlatego w Warszawie koszty eksploatacji autobusów elektrycznych są wyższe o około 2 zł na 1 wozokilometr od tych z dieslem ? Ciekawa matematyka.
- 1 0
-
2022-02-01 06:52
Nie
Nie wycofują się z elektrycznych ale z wodorowych. Właśnie koszt utrzymania elektryka i jego serwisowanie jest kilkukrotnie tańsze od spalinowego.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.