• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska. Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska.

Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.



Jakim środkiem transportu miejskiego poruszasz się najczęściej?

- Chcemy myśleć o przyszłych pokoleniach i to z myślą o nich podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu kupowania autobusów napędzanych olejem napędowym, który zanieczyszcza środowisko - tłumaczy decyzję Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W tym roku przyjadą pierwsze trzy elektryczne midibusy, wkrótce czekają nas przetargi na kolejne autobusy, ale też już napędzane tylko prądem, a docelowo wodorem.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.

Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.

  • 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
  • 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
  • 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.


Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).

Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym. Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym.
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:

Zielony transport publiczny w Trójmieście



Jak uniknąć wysokich cen prądu?



Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?

- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem. Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem.

Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem



Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.

- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.

Miejsca

Opinie (476) 6 zablokowanych

  • Władze Gdańska szybko zapomnieli jak to było źle z rowerami elektrycznymi MEVO (1)

    To będzie wyglądało podobnie.

    Może lepiej niech inżynierowie decydują o sprawach technicznych.

    Pani Olu lepiej zatrudnić doradcę od spraw techniczno - elektrycznych?

    • 54 5

    • No to jest Borawski przecież.

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    Będzie jak w Lipsku (2)

    Elektryki nie sprawdzają się w korkach i Niemcy wracają do Diesli

    • 75 6

    • No co ty? Do tych trujących i nieekologicznych silników? Alles Gutes! :)

      • 14 2

    • Diesel świetnie sprawdza się w korku

      kle kle kle, wąchaj smroda

      • 1 2

  • Jak zwykle

    Z brakiem dbałości o pieniądze miasta. Nieprzemyślana i zbyt pochopna decyzja. Już na tym etapie mówimy o dopłacie do każdego kilometra, zanim to wdrożą będzie jeszcze drożej.

    • 53 4

  • Opinia wyróżniona

    Jak rozwiązać drogie ładowanie autobusów? (7)

    Pobudować nową zajezdnią z solarnymi panelami i akumulatorami energii na dachu aby mogły być źródłem prądu do naładowania. Może i bilety by wtedy potaniały?! Dziękuję za uwagę.

    • 15 32

    • Dokładnie! (1)

      Ładowanie z gniazdka to przeżytek i mija się z założonym celem. Należy wykorzystywać naturalne źródła energii na dodatek darmowe!

      • 1 3

      • Dokładnie - 100/100!

        • 1 2

    • No jasne (2)

      Inwestycja na minimum kilkadziesiąt milionów spowoduje obniżenie cen biletów.

      • 3 1

      • (1)

        Ale będzie prawdziwie ekologicznie a nie udawana ekologia. A to różnica jest ogromna!

        • 0 5

        • Taka, że renoma będzie miała więcej roboty

          • 0 0

    • Wiesz ile energii

      potrzebujesz aby naładować taka baterię i co możesz sobie zrobić z panelami słonecznymi

      • 3 1

    • Te pare drogich ogniw dużo energii nie naładuje. Tylko będzie problem z recyklingiem.

      • 0 0

  • Kto nie podróżował Jelczem i Ikarusem z manualnymi skrzyniami ten nie zna życia.
    Zapach niedopalonego paliwa z "lejących" wtrysków i dziwięk klepiących zaworów bezcenny.

    • 52 3

  • Pytanie (33)

    A mieszkańców ktoś o zdanie zapytał? Raz, że będziemy docelowo potrzebować tych autobusów 2x więcej, bo będą miały przerwy na ładowanie. Dwa - są znacznie droższe w zakupie. Z czasem użytkowania, zimą zasięg efektywny znacznie spada. Wodorowe prędzej. Ale żadnych elektryków na okres przejściowy bo to zmarnowanie pieniędzy.

    • 245 31

    • (4)

      przeciez o to wlasnie chodzi o zmarnowanie Twoich pieniedzy pod pretekstem ekologii

      • 55 7

      • zaraz zmarnowanie (1)

        podniesie się ceny biletów i się wszystko zepnie

        • 16 1

        • Podatki w górę i będzie ok, Tusk obiecał obniżkę a podwyższył... PO tak ma

          • 9 4

      • Warunek, naprawy będą dokonywane w Niemczech...

        • 9 1

      • podniesie się ceny biletów i nic się nie zmarnuje ;)

        • 3 1

    • Nie zapomnijmy o ogrzewaniu autobusu na.... diesla hahahahahaha

      • 15 3

    • Ale to diesle palą paliwo stojąc w korkach, więc skąd pomysł, ze będą potrzebne przerwy na ładowanie? (7)

      • 6 22

      • z nikąd (1)

        po prostu troll musiał coś namazać to coś namazał

        • 7 14

        • Niemiecki Nowy Porządek

          Prąd w górę i lokomotywy w Niemczech na węgiel wróciły...

          • 8 1

      • Autobus w korku ma włączoną klimatyzację, oświetlenie, kasowniki biletów, ekrany pokazujące trasę i reklamy, czy ladowarki usb, a to zużywa prąd, czyli tez wpłynie na zasięg elektrycznego autobusu.

        • 15 1

      • elektryk tez zuzywa jak stoi

        • 8 0

      • Jak długo tankujesz autobus z silnikiem Diesla, a jak długo ładujesz autobus elektryczny? (2)

        Jaki ma zasięg autobus z pełnym bakiem, a jaki autobus elektryczny z w pełni naładowanym akumulatorem?

        • 16 2

        • w elektryku możesz zmieniać baterie (1)

          ot i cała filozofia

          • 0 2

          • Facet jechał autem na ON 100 km i tyle samo elektrykiem. Diesel wyszedł taniej.

            • 0 0

    • Jak mają kasę albo inne dotacje, (2)

      to niech zmieniają. Czemu nie? Zawsze trochę czystsze powietrze. Ale jak już, to tak jak piszesz, niech to od razu będą wodorowce.

      • 8 2

      • Twoje powietrze

        Tia... czystsze powietrze ? W Bełchatowie pod elektrownią, która będzie ładować te autobusy ?

        • 11 3

      • A wiesz co jest w silnikach wodorowych wydalane przez rury wydechowe ?

        Para wodna . I to dużo part wodnej . A co zimą dzieje się z parą wodną ?

        • 1 0

    • I co z bateriami za parę lat (2)

      • 16 2

      • do lasu ;)

        • 6 2

      • Utylizacja 50% wartości zakupu...

        • 3 0

    • Wodorowe nie mają sensu. (4)

      Wodór robi się z metanu, podczas reformingu parowego są straty energii, po reformingu metanu w wodór otrzymujesz o 1/3 paliwa mniej, a reszta ucieka do atmosfery. Olbrzymie marnotrawstwo i niepotrzebna emisja CO2 do atmosfery.

      Wodór trudniej przechować, zajmuje większą objętość.
      1 litr LNG to odpowiednik 130 litrów wodoru sprężonego do ciśnienia 200 atmosfer. Autobus na wodór potrzebował by zbiorników pojemności wielu tysięcy litrów a zasięg miał by słabiutki i tankowanie co kurs.

      Wodór jest dużo bardziej niebezpieczny niż metan, i wcale nie chodzi o to że jest to gaz łatwopalny - każde paliwo jest łatwopalne. Zagrożeniem jest ogromne ciśnienie w zbiornikach, duży zbiornik wypełniony gazem pod ciśnieniem 200 atmosfer jest jak bomba.
      Pęknięcie zbiornika (np gdy zostanie uszkodzony w wypadku) powoduje rozerwanie całego pojazdy na drobne części a potem podziurawienie tym szrapnelem wszystkiego w promieniu kilkuset metrów. Jeśli dojdzie do wypadku z zatłoczonym centrum miasta to pęknięcie zbiornika zabije nie tylko wszystkich w autobusie ale jeszcze dodatkowo tysięcy innych przypadkowych osób które znalazły się w okolicy.

      Podsumowując LNG/CNG to czystsze paliwo od wodoru, bezpieczniejsze i bardziej praktyczne w użyciu.

      • 11 6

      • wygląda jak kopiuj-wklej (3)

        są inne sposoby pozyskiwania wodoru

        • 5 3

        • (2)

          Ale nie na przemysłową skalę.

          To że można wytworzyć wodór np wrzucając meliczny sód do wody wydzieli się trochę to wcale oznacza że dostajemy ten wodór za darmo bo sód w postaci metalicznej trzeba było najpierw z czegoś wytworzyć a poszło na to o wile więcej energii niż można by uzyskać z tego wodoru.
          Podobnie można wytworzyć wodór za pomocą bateryjki i elektrolizy - tylko tu znowu ilość wodoru malutka i duże marnotrawstwo energii (ponad 80% się zmarunje) - lepiej było by wykorzystać ten prąd bezpośrednio.

          Jeśli potrzeba dużych ilości wodoru jedynym sposobem jego uzyskania jest reforming parowy.

          Dlatego zamiast robić kopuj-wklej jakiegoś zdania o innych sposobach sprawdź sobie jakie są to sposoby, jaka jest ich wydajność, sprawność energetyczna i opłacalność.

          • 9 1

          • Czyli do auta osobowego z napędem wodorowym o zasięgo 400 kilometrów to jak duży powinien być zbiornik? (1)

            • 0 1

            • Toyota Mirai 2 podczas testów na torze paliła 1350 litrów wodoru na 100 kilometrów (była w stanie pokonać 104km na jednym tankowaniu 1400 litrów).

              Ale to nie jest zbyt oszczędny samochód, spokojnie można by zejść ze spalaniem o połowę w bardziej ekonomicznym samochodzie.

              Czyli na przejechanie 400km przeciętnym samochodem potrzebował będziesz 2700 litrów - tyle że tak wielki zbiornik ciężko będzie zmieścić w samochodzie.

              • 0 0

    • Precyzyjne porównanie (2)

      O ile wątpliwym jest użytkowanie pojazdów elektrycznych na autostradach przy dużych prędkościach, o tyle w ruchu miejskim mają one bardzo duży sens i ekonomię.
      Elektryk przy niskich prędkościach zużywa mniej energii niż przy wysokich (przeciwnie do diesla).
      Elektryk w korku - ciągły rozruch i hamowanie - zużywa mniej energii bo ją odzyskuje (przeciwnie do diesla).
      Należałoby przeprowadzić pełną analizę energetyczną takiego autobusu w warunkach miejskich i porównać z dieslem.

      • 3 1

      • (1)

        w innych miastach elektryczne autobusy jeżdżą od lat - i sprawdzają się znakomicie - zasięg wystarcza na cały dzień kursów a ładowanie odbywa się w nocy

        • 2 3

        • Jest więcej hybryd diesel - elektryk, np w Inowrocławiu.

          • 0 0

    • w przypadku autobusu problem ładowania łatwo rozwiązać (2)

      wymianą baterii na naładowane tak jak masz we wkrętarce z zapasową baterią która się ładuje gdy ty używasz jej z inną

      • 0 3

      • W wierarce masz max 24 volt, a w autobusie elektrycznym 400 volt i 1500 kilogramów. (1)

        • 1 0

        • widlak

          Wezmie...
          ;)

          • 0 0

    • Niemcy już nie sprzedadzą nam diesla? (1)

      Teraz mamy obowiązek kupić od Niemców elektryczne?

      • 8 0

      • I to bez baterii. To jest tzw "dzień pieszego pasażera".

        • 3 0

  • Jak ja teraz dojadę na Karczemki? (1)

    Autobus jedzie czasami godzinę w korku i cały czas pod górkę.
    Będzie jak dawniej z 'ogórkami'':
    'koniec prądu- wysiadamy!!!'

    • 53 5

    • W razie czego tam jeszcze jeżdżą traktory, dasz radę ;)

      • 1 2

  • Skrócić trasę autobusów w centrum (1)

    Jak np linia 199 po co taka długa jak z obu stron jeżdżą tramwaje ... mniejsze kółka do kołobrzeskiej zawraca i z resztą linii podobnie...

    • 17 3

    • To idąc tym tokiem powinno się też skrócic 127 i 227 z / do Wrzeszcza.

      • 0 0

  • Koszmarna decyzja jeszcze mozna ja zmienić

    • 53 4

  • Opinia wyróżniona

    Inne miasta wycofują się z elektrycznych autobusów (28)

    Koszt obsługi jest o wiele droższy niż zwykłych autobusów. A ekologia też jest w niewielkiej skali. Najpierw trzeba prąd wytwarzać z zielonej energii i ekologicznych farm słoneczych czy wiatrowych i z elektrowni atomowych.

    • 235 26

    • ale co ma ekologiczna energia (6)

      do smrodzenia kłębami spalin diesla w mieście?

      • 6 36

      • (3)

        To że diesel jest bardziej ekologiczny niż węgiel?

        • 28 5

        • nie jest (2)

          najlepsze diesle mają taką sprawność jak stare kotły węglowe z lat 70 wliczając w to przesył. Do tego przy spalaniu węgla nie ma emisji diotoksyn i furanów, a przy spalaniu paliw w silnikach jest.

          • 3 9

          • (1)

            Te najlepsze mają sprawność podobną jak silniki turbinowe używane do napędzania prądnic w elektrowniach.
            Te przeciętne mają sprawność minimalnie gorszą od turbin - ale różnica nieduża.

            Znacznie większą różnicę robią straty na przesyle energii i jej przechowywaniu.

            • 6 2

            • ogólnie rzecz biorąc diesle mają słabą sprawność w porównaniu do najgorszych kotłów w elektrowniach, nie mówiąc już o filtrach spalin gdzie w elektrowni masz cały reaktor który do tego służy a w silniku wstrzykujesz siki do katalizatora by dopalił ten syf

              • 0 1

      • (1)

        A gdzie Ty masz te kłęby spalin? Chcesz mi powiedzieć, że z nowego Mercedesa citaro wylatują spaliny jak z Kamaza? A może sam jeździsz kamazem?

        • 30 5

        • z citaro wylatuje syf taki jakbyś się zwalił po miesięcznym chlaniu, a z elektrowni wylatuje ci zapach fiołków. To dość dobre porównanie

          • 0 1

    • niby które miasta się wycofują? (7)

      w Internecie to jednak każda bzdurę można ludziom wcisnąć

      • 28 9

      • Stuttgard i Monachium - przez pożary zajezdni (6)

        więcej tutaj - https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/elektryczne-autobusy-wycofywane-z-miast-wszystko-przez-pozary/4ry2p8s

        • 17 5

        • wycofuje czy czasowo zawiesza kursy? (3)

          • 7 5

          • Wycofują przynajmniej do wykrycia przyczyny samozapłonu (2)

            i nie wiadomo czy wrócą. Samochody elektryczne trafiają na złom po małej stłuczce właśnie z tego powodu, że nie wiadomo czy w akumulatorze nie ma uszkodzeń strukturalnych na poziomie pojedynczych ogniw, i producent nie może zagwarantować, że nagle kiedyś bez ostrzeżenia nie dojdzie do samozapłonu, więc cały samochód idzie na złom. W przypadku tych autobusów może być tak samo. Swoją drogą zastanawiam się kiedy z powodu samozapłonu będzie zakaz wjazdu elektryków na parkingi podziemne, tak jak teraz jest zakaz dla LPG.

            • 12 4

            • Już są takie zakazy, ale nie w Polsce. Właśnie przez samozapłon i niemożność gaszenie wodą.

              • 1 0

            • Foliarz

              • 0 2

        • Ale czytałeś co zamieściłeś? (1)

          Jeśli nie - to przeczytaj, jeżeli tak przeczytaj i zrób notatki... wówczas może zrozumiesz tę notatkę.

          • 6 0

          • Ha,ha,ha, ale od 5 ludków (na tym samym poziomie), dostał łapkę w górę

            • 2 2

    • które miasta (3)

      wycofały się z zakupów autobusów elektrycznych?

      • 14 7

      • Te miasta, które jeszcze nie powstały.

        Są jeszcze wioskami z trzema chatami.

        • 10 8

      • żadne (1)

        w Internecie każdy może napisać co chce :)

        • 6 4

        • Nie możesz wycofać autobusów elektrycznych, skoro ich nie masz. XD

          • 3 0

    • nikt się nie wycofuje bo tu nawet nie chodzi o ekologię, ale niższe koszta eksploatacji (7)

      autobus za 2,5 bańki spali paliwo o jego początkowej wartości w ciągu 7 lat. Elektryk jest kilka razy bardziej oszczędny. Właśnie przez to że jeździ dużo to szybciej się zwraca. Zwykłe auto dla Kowalskiego nie ma już tak korzystnego przelicznika i trzeba sporo jeździć by elektryk wyszedł taniej od diesla. Tu będzie to łatwiejsze.

      • 3 2

      • (4)

        W ciągu 7 lat trzeba będzie wymienić akumulatory 3 razy, akumulatory to 60-70% wartości pojazdu.

        • 7 4

        • to ja bez kozery napiszę 90%

          kto da więcej?

          • 3 2

        • Obecnie elektryki mające 12 lat jeżdżą na tych samych bateriach.

          • 3 3

        • z tyłka se wyciągnąłeś swoje statystyki (1)

          w ciągu 7 lat baterie będą miały 80% sprawności, więc zanim je wymienisz minie około 15 lat, ale wtedy wywalisz je razem z pojazdem. Elektryk w autobusie ma dużo większy sens niż w samochodzie osobowym.

          • 0 0

          • Po 500 cyklach ładowania akumulator litowy nadaje się tylko do wymiany. Autobus trzeba ładować codziennie - czyli co 500 dni i akumulatory do wymiany.

            Dłużej wytrzymują akumulatory awaryjne w autobusach z podłączeniem do trakcji - tam akumulatory są używane tylko w chwili zerwania trakcji albo objazdu - bo one ładowane i rozładowywane są rzadko, tam rzeczywiście może taki akumulator wytrzymać 12 lat, jeśli trakcja była w dobrym stanie i akumulator nie był rozładowywany częściej niż raz w miesiącu.

            • 1 1

      • jakie niższe skoro u czaskowskiego

        wozokilometr 2 złote droższy w elektryku.

        • 1 0

      • I dlatego w Warszawie koszty eksploatacji autobusów elektrycznych są wyższe o około 2 zł na 1 wozokilometr od tych z dieslem ? Ciekawa matematyka.

        • 1 0

    • Nie

      Nie wycofują się z elektrycznych ale z wodorowych. Właśnie koszt utrzymania elektryka i jego serwisowanie jest kilkukrotnie tańsze od spalinowego.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane