- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (413 opinii)
- 2 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (57 opinii)
- 3 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (394 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (49 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla
Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.
Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.
- 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
- 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
- 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.
Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:
Zielony transport publiczny w Trójmieście
Jak uniknąć wysokich cen prądu?
Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?
- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem
Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.
- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.
Miejsca
Opinie (476) 6 zablokowanych
-
2022-01-31 13:57
Gdyby zakupili pojazdy napędzane serdecznością (2)
To dopiero można by zaoszdzędzić napędzając je komentrarzami z forów społecznościowych Jej Serdeczności i reszty dworu
- 34 3
-
2022-01-31 13:59
Albo EcoRydwany :)
- 6 0
-
2022-01-31 16:11
Ale gdyby na złośliwość, to by było jeszcze taniej.
- 0 2
-
2022-01-31 13:57
No to potrzeba 2x tyle autobusów bo elektryki mają symboliczny zasieg
- 26 0
-
2022-01-31 13:58
Kredyt na kredyt i się kręci...
Jak to łatwo nieswoje się wydaje.
- 28 1
-
2022-01-31 13:58
Opinia wyróżniona
Brawo! (1)
Lepiej późno niż wcale. Dlaczego dopiero teraz?
- 3 38
-
2022-02-01 10:18
bo zidiocenie teraz postępuję szybciej niż kiedykolwiek wcześniej
- 3 0
-
2022-01-31 13:58
Czy w Gdańsku też będą cięcia w rozkładach jazdy po wprowadzeniu elektryków jak w Gdyni?
Od jutra w Gdyni wprowadzają mega cięcia w rozkładach jazdy że względu na wprowadzane elektryczne autobusy! Jeszcze do niedawna nie które linie kursowały co 15 minut potem ZKM Gdynia zmienil na co 20 minut a teraz będą jeździły co 30 minut!
- 39 0
-
2022-01-31 13:59
Autobusy elektryczne są ogrzewane (4)
Olejem opałowym.
Przy ogrzewaniu powstaje więcej spalin niż w zwykłym dieslu.- 38 1
-
2022-01-31 14:10
Wtedy spada im drastycznie zasięg, więc będą ogrzewanie wyłączać.
- 6 0
-
2022-01-31 17:31
(2)
Coś bredzisz. Ja widziałem że maja grzałki elektryczne niektórzy producenci.
- 0 1
-
2022-01-31 18:01
A te grzałki (1)
to z czego zasilane
- 1 0
-
2022-01-31 18:22
Z elektronów + i -
- 0 1
-
2022-01-31 13:59
(1)
Ta linia 100 to kompletna paranoja i jeszcze specjalnie na nią kupić 3 wozy za 5milionow
- 31 0
-
2022-01-31 14:33
Popieram. Gait posiada(ł) swoje midiki marki Man. Sama linia i tak nie woziła tłumów.
- 3 0
-
2022-01-31 14:03
Lipsk zrezygnował z elektryków! (6)
- 24 3
-
2022-01-31 14:04
(4)
Nie znają się!
- 3 6
-
2022-01-31 14:05
Znają się i dlatego zrezygnowali! (3)
- 8 3
-
2022-01-31 14:08
(2)
Why?
- 1 3
-
2022-01-31 14:12
Nie tylko Lipsk... (1)
Po gigantycznym pożarze w Stuttgarcie, w którym spłonęło aż 25 autobusów, Monachium wycofuje z ulic autobusy elektryczne tego typu, który miał się zapalić w Stuttgarcie do czasu wyjaśnienia przyczyn serii pożarów.
- 9 0
-
2022-01-31 14:13
Samozapłon od ładowarki podpiętej do pojazdu prawie non/stop czy akumulatory miały już dość?
- 5 1
-
2022-01-31 14:27
bo tam potrafią liczyć
nawet kasę od Gdańszczan.
- 5 0
-
2022-01-31 14:05
Minibusy
Takie minibusy powinny kursować wokół Gdańskich szpitali i nie byłoby problemu z parkowaniem i blokowaniem wejść do szpitali . Gdzie są radni ? Gdzie jest p.Prezydent? Jak chorzy mają dotrzeć do szpitala ,przychodni itp.? Kto nakręca te korki wokół szpitali i dróg dojazdowych, kto jest za to odpowiedzialny ,czy brak pomysłu ?
- 19 1
-
2022-01-31 14:05
Może NIK powinna się przyjżeć sprawie tych autobusów?
Jawna niegospodarność władz.
- 28 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.