• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska. Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska.

Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.



Jakim środkiem transportu miejskiego poruszasz się najczęściej?

- Chcemy myśleć o przyszłych pokoleniach i to z myślą o nich podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu kupowania autobusów napędzanych olejem napędowym, który zanieczyszcza środowisko - tłumaczy decyzję Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W tym roku przyjadą pierwsze trzy elektryczne midibusy, wkrótce czekają nas przetargi na kolejne autobusy, ale też już napędzane tylko prądem, a docelowo wodorem.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.

Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.

  • 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
  • 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
  • 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.


Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).

Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym. Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym.
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:

Zielony transport publiczny w Trójmieście



Jak uniknąć wysokich cen prądu?



Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?

- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem. Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem.

Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem



Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.

- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.

Miejsca

Opinie (476) 6 zablokowanych

  • Gdyby zakupili pojazdy napędzane serdecznością (2)

    To dopiero można by zaoszdzędzić napędzając je komentrarzami z forów społecznościowych Jej Serdeczności i reszty dworu

    • 34 3

    • Albo EcoRydwany :)

      • 6 0

    • Ale gdyby na złośliwość, to by było jeszcze taniej.

      • 0 2

  • No to potrzeba 2x tyle autobusów bo elektryki mają symboliczny zasieg

    • 26 0

  • Kredyt na kredyt i się kręci...

    Jak to łatwo nieswoje się wydaje.

    • 28 1

  • Opinia wyróżniona

    Brawo! (1)

    Lepiej późno niż wcale. Dlaczego dopiero teraz?

    • 3 38

    • bo zidiocenie teraz postępuję szybciej niż kiedykolwiek wcześniej

      • 3 0

  • Czy w Gdańsku też będą cięcia w rozkładach jazdy po wprowadzeniu elektryków jak w Gdyni?

    Od jutra w Gdyni wprowadzają mega cięcia w rozkładach jazdy że względu na wprowadzane elektryczne autobusy! Jeszcze do niedawna nie które linie kursowały co 15 minut potem ZKM Gdynia zmienil na co 20 minut a teraz będą jeździły co 30 minut!

    • 39 0

  • Autobusy elektryczne są ogrzewane (4)

    Olejem opałowym.
    Przy ogrzewaniu powstaje więcej spalin niż w zwykłym dieslu.

    • 38 1

    • Wtedy spada im drastycznie zasięg, więc będą ogrzewanie wyłączać.

      • 6 0

    • (2)

      Coś bredzisz. Ja widziałem że maja grzałki elektryczne niektórzy producenci.

      • 0 1

      • A te grzałki (1)

        to z czego zasilane

        • 1 0

        • Z elektronów + i -

          • 0 1

  • (1)

    Ta linia 100 to kompletna paranoja i jeszcze specjalnie na nią kupić 3 wozy za 5milionow

    • 31 0

    • Popieram. Gait posiada(ł) swoje midiki marki Man. Sama linia i tak nie woziła tłumów.

      • 3 0

  • Lipsk zrezygnował z elektryków! (6)

    • 24 3

    • (4)

      Nie znają się!

      • 3 6

      • Znają się i dlatego zrezygnowali! (3)

        • 8 3

        • (2)

          Why?

          • 1 3

          • Nie tylko Lipsk... (1)

            Po gigantycznym pożarze w Stuttgarcie, w którym spłonęło aż 25 autobusów, Monachium wycofuje z ulic autobusy elektryczne tego typu, który miał się zapalić w Stuttgarcie do czasu wyjaśnienia przyczyn serii pożarów.

            • 9 0

            • Samozapłon od ładowarki podpiętej do pojazdu prawie non/stop czy akumulatory miały już dość?

              • 5 1

    • bo tam potrafią liczyć

      nawet kasę od Gdańszczan.

      • 5 0

  • Minibusy

    Takie minibusy powinny kursować wokół Gdańskich szpitali i nie byłoby problemu z parkowaniem i blokowaniem wejść do szpitali . Gdzie są radni ? Gdzie jest p.Prezydent? Jak chorzy mają dotrzeć do szpitala ,przychodni itp.? Kto nakręca te korki wokół szpitali i dróg dojazdowych, kto jest za to odpowiedzialny ,czy brak pomysłu ?

    • 19 1

  • Może NIK powinna się przyjżeć sprawie tych autobusów?

    Jawna niegospodarność władz.

    • 28 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane