• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojewoda sprzeciwił się budowie przejścia naziemnego przy dworcu

Michał Brancewicz
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W tym miejscu miasto planuje wybudować przejście naziemne, ale jego lokalizacja, zdaniem wojewody, jest niezgodna z przepisami. W tym miejscu miasto planuje wybudować przejście naziemne, ale jego lokalizacja, zdaniem wojewody, jest niezgodna z przepisami.

Wojewoda odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny. Według niego powstanie ono zbyt blisko najbliższego skrzyżowania oraz innego przejścia z sygnalizacją świetlną. Miasto złożyło odwołanie do ministra rozwoju i technologii.



Zmiany na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego Gdańsku Główny, miasto planuje już od kilku lat.

W ich ramach założono:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. ElżbietańskiejMapka wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Czy nowe przejścia naziemne zakorkują centrum Gdańska?

Pod koniec czerwca 2021 r. informowaliśmy, że miasto przełożyło budowę przejścia na 2022 r.

Teraz okazuje się, że i ten termin stanął właśnie pod znakiem zapytania.

Wojewoda nie zgadza się na nowe przejście dla pieszych



Wojewoda Dariusz Drelich odmówił bowiem wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny" (to zbiorcza nazwa dla wszystkich inwestycji w tym miejscu).

- Wojewoda pomorski wydał odmowną decyzję w odniesieniu do zgodności przyjętych w projekcie rozwiązań dotyczących warunków technicznych dla dróg publicznych w zakresie przejścia dla pieszych - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Co 400 lub 200 m, a jest 185 m



Dlaczego wojewoda podjął taką decyzję? Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r.:

Odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż 400 m (na ulicy klasy G). Przy przebudowie albo remoncie ulic klasy G dopuszcza się w uzasadnionych wypadkach zmniejszenie odległości, o których mowa, do 50 proc., czyli 200 m.

W uzasadnieniu wojewody czytamy:

(...) Odległość projektowanego przejścia dla pieszych od skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie (droga krajowa nr 91, klasy G [wcześniej była klasy GP - dop. red.])ul. Bastion św. ElżbietyMapka (droga gminna nr 142030G, klasy D) wynosi 185 m, a odległość od istniejącego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną zlokalizowanego na ul. Wały JagiellońskieMapka na wysokości budynku Rady Miasta Gdańska wynosi 300 m. (...)

(...) Dodatkowo pełnomocnik wyjaśnia, że lokalizację projektowanego przejścia oparto na odległości w odniesieniu do istniejącego przejścia dla pieszych wskazanego powyżej, a nie odległości od skrzyżowania z drogą gminną. (...)

(...) Pomimo tego, że przepis § 127 ust. 6 w uzasadnionych wypadkach dopuszcza zmniejszenie analizowanych odległości do 200 m dla ulicy klasy G, nie ma on zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ projekt obejmuje wykonanie przejścia dla pieszych w odległości 185 m, czyli mniejszej niż 200 m od istniejącego skrzyżowania. (...)

(...) Rozwiązania przyjęte w projekcie (...) naruszają przepis (...), a inwestor nie dostarczył odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.


Pełna treść decyzji wojewody ws. przejścia przez Podwale Grodzkie

Warto również wspomnieć, że jeszcze bliżej planowanego przejścia znajduje się sygnalizacja świetlna, która powstała na skrzyżowaniu z Nowym Podwalem GrodzkimMapka, ale w uzasadnieniu wojewody ten wątek nie został poruszony.

Niezachowanie odległości 400 m urzędnicy uzasadniali:

  • zniesieniem bariery architektonicznej (konieczności korzystania z tunelu dla pieszych) - możliwość dojścia do przystanków tramwajowych i autobusowych w poziomie jezdni;
  • dobrym skomunikowaniem pieszych i rowerzystów w osi Dworzec-Stare Miasto, bardzo korzystnym pod względem oczekiwań społecznych przedłużeniem osi ul. Garncarskiej, dalej ul. Elżbietańskiej, wprost do nowego przejścia dla pieszych prowadzącego do przystanków autobusowych i tramwajowych oraz budynku dworca głównego bez konieczności pokonywania tunelu podziemnego;
  • bardzo dobrym skomunikowaniem ruchu rowerowego;
  • korzystną lokalizacją z uwagi usytuowania przejścia "od czoła" przystanków tramwajowych - układ pod względem inżynierii ruchu już mający zastosowanie na istniejących przystankach tramwajowych w Gdańsku; istniejące zejścia/wejścia do tunelu pozostają jako alternatywne dojście dla korzystających z węzła przesiadkowego;
  • pozostawieniem rezerwy w postaci długości krawędzi peronowych, która w przyszłości pozwoli na rozwój transportu zbiorowego oraz ulepszenie oferty przewozowej bez konieczności ingerencji i zmian lokalizacji przejścia dla pieszych.

- Od odmowy przysługuje inwestorowi odwołanie, które zostało wysłane za pośrednictwem wojewody pomorskiego do ministra rozwoju i technologii 4 stycznia 2022 r. Obecnie czekamy na stanowisko Ministerstwa w sprawie przesłanego przez DRMG odwołania od decyzji - informuje Zakrzacka.

Wątpliwości co do lokalizacji przejścia przy Bramie Wyżynnej



Wyjaśnienie DRMG, jak została wyliczona odległość od przejścia przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z Huciskiem. Wyjaśnienie DRMG, jak została wyliczona odległość od przejścia przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z Huciskiem.
Co ciekawe, podobny zarzut pojawił się w przypadku powstającego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk. Sugerowano, że odległość do przejścia na Hucisku wynosić będzie ok. 180 m.

Temat został poruszony przez czytelnika w Raporcie z Trójmiasta.

- Odległość przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z ul. Hucisko liczona jest od osi przejścia do osi skrzyżowania i wynosi 200 m. Punkt odniesienia do osi projektowanego przejścia został zdefiniowany jako punkt przecięcia osi jezdni głównej i wlotów podporządkowanych - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka. - Dokumentacja, na podstawie której prowadzona jest przebudowa, uzyskała wymaganą decyzję wojewody pomorskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Opinie (768) ponad 20 zablokowanych

  • Anty

    Nareszcie jedna dobra decyzja... Bravo i tak trzymac

    • 24 5

  • (4)

    Co wojewodzie do jakiegoś przejścia w mieście?? To są kompetencje miasta nie organu centralnego. Przejście i tak tam powstanie bo jest potrzebne.

    • 6 23

    • kompetencja organu centralnego jest pilnowanie przestrzegania prawa (1)

      i formalizmow...
      A te zostaly naruszone.

      Podobnie jak pomiar odleglosci od Huciska... Naciagana ideologicznie hucpa...

      • 3 6

      • chyba sianie zamętu

        • 1 1

    • Spokojnie zlikwidujemy tamto skrzyżowanie dla kierowców (1)

      Wtedy będzie można zrobić przejście dla pieszych

      • 2 1

      • Wystarczy znak strefa ruchu i po problemie

        • 0 0

  • Radni precz

    Na najbliższych wyborach czas pożegnać wszystkich radnych od lewa do prawa bez wyjątku. Za dużo chorych pomysłów w ostatnich latach. Ja będę głosował tylko na kandydatów, którzy nie są obecnie urzędującym. Przejście planowane przy dworcu PKP oraz budowane przy bramie wyżynnej to twarde dowody, że radni są niekompetentni. Dotyczy to także tych co nie głosowali na te projekty i nie wystosowali innego praktycznego pomysłu. Winą tego cyrku z przejściami naziemnymi jest brak rozwiązania dla osób niepełnosprawnych i dla rowerzystów. Trzeba tylko im poprawić możliwość przejazdu na drugą stronę ulicy. Do tego nie są potrzebne kolejne przejścia naziemne. Mamy XXI wiek, są inne rozwiązania, które trzeba było dać do opracowania. Miasto powinno ogłosić konkurs na rozwiązanie tego problemu, a następnie wygrane projekty powinny stanąć do przetargu. Tego nie zrobiono, bo nikt z naszych wspaniałych radnych na to nie wpadł. Dzięki temu lepiej byłoby pieszym, rowerzystom, niepełnosprawnym, komunikacji miejskiej oraz kierowcom. Niestety teraz mało kto jest zadowolony.

    • 13 3

  • Bardzo dobra decyzja! (10)

    Przypominam, że ten odcinek jest częścią tzw. przelotówki. Takie przejście spowoduje jeszcze większe korki, a alternatywnej drogi z prawdziwego zdarzenia nie ma.
    Lepiej niech miasto zmodernizuje tunel tak, żeby były z niego możliwości dotarcia do każdego przystanku i dworca, czyli sprawne windy w większej ilości.
    Ciekawe też jak obecnie płaczą ci, którzy już zacierali łapki na zarobek z kolejnego przetargu.
    Uważam, że to rewelacyjna decyzja.

    • 29 8

    • (6)

      Przelotowka? Dobre sobie, raczej droga wewnątrz ścisłego centrum miasta gdzie ruch pieszy jest preferowany. Przelotowke to Ty masz najprędzej na obwodnicy.

      • 4 8

      • (2)

        słoik, który dopiero przyjechał do miasta?

        • 6 1

        • Rozczaruję (1)

          Niestety nie jestem słoikiem, jestem rodowitym Gdańszczanem, ponad 3 pokolenia wstecz.

          • 1 3

          • Czyli Niemcem?

            • 3 5

      • Zrozumienie (2)

        Czytaj ze zrozumieniem.
        Napisałem, że nie ma alternatywy dla tej trasy. Przykładowo ktoś musi dojechać z Orunii na Żabiankę, czy ma jechać najpierw na obwodnicę? Twój wpis to totalna porażka.

        • 6 4

        • tak. jest sucharskiego i tunel za 3mld zł (1)

          • 2 4

          • ???

            Może przez Działdowo jeszcze, będzie szybciej...

            • 3 0

    • to po co tyle tam obwodnic za miliardy budowano za moje się pytam? (2)

      • 1 4

      • ??? (1)

        Gdzie obwodnica, a trasa z Orunii na Żabiankę?

        • 3 0

        • Po co ta dyskusja że słoikiem z Bartoszyc lub Dzualdowa?Oni to stan umysłu.

          • 1 1

  • (2)

    Super decyzja popieram. Po co przejścia co kilka metrów?

    • 20 6

    • Dla ideologii? Bo sensu to nie ma żadnego.

      • 2 1

    • Nie trafiłeś. Zmotoryzowany mieszkaniec miasta który wie ze w cywilizowanym świecie centra miast są dla pieszych ale do tego trzeba dojrzeć kolego.

      • 0 2

  • A kiedy tunel po Motławą? (3)

    To odkorkuje Centrum

    • 17 2

    • Jak się biała farba skończy, ale ona jest b.tania i wszystko nią można zrobić...

      • 3 0

    • (1)

      z czego skoro połowa mieszkanców miasta nie płaci tu podatków?

      • 2 1

      • A nawet jak zapłacą to PiS ukradnie.

        • 1 0

  • niestety ma racje (1)

    Radni tego miasta niech się zainteresują ciągnącym się w nieskończoność remontem starej Słowackiego. Proszę skończyć z wynikającymi z ideologicznych pobudek nonsensami ! Proponuje przejścia dla pieszych na Obwodnicy co 180 m. A na środku każdego przejścia obowiązkowo stragan z wegańskim jedzeniem, schronisko dla starych koni i ślepych psów

    • 23 2

    • No właśnie!

      • 0 0

  • Na szczęście wygrał rozsądek! (2)

    Dziękujemy bardzo Panu Wojewodzie, wdzięczni mieszkańcy Gdańska.

    • 22 6

    • samochodozę można leczyć (1)

      • 0 3

      • Rowerozę i piechozę również się już leczy.

        • 1 1

  • Brawo Wojewoda .

    • 18 3

  • Dobry ruch

    Przejście w interesie wyłącznie dredoglowych

    • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane