- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Wojewoda sprzeciwił się budowie przejścia naziemnego przy dworcu
Wojewoda odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny. Według niego powstanie ono zbyt blisko najbliższego skrzyżowania oraz innego przejścia z sygnalizacją świetlną. Miasto złożyło odwołanie do ministra rozwoju i technologii.
Zmiany na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego Gdańsku Główny, miasto planuje już od kilku lat.
W ich ramach założono:
- budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej wraz z przejazdem rowerowym,
- powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
- wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
- montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.
Teraz okazuje się, że i ten termin stanął właśnie pod znakiem zapytania.
Wojewoda nie zgadza się na nowe przejście dla pieszych
Wojewoda Dariusz Drelich odmówił bowiem wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny" (to zbiorcza nazwa dla wszystkich inwestycji w tym miejscu).
- Wojewoda pomorski wydał odmowną decyzję w odniesieniu do zgodności przyjętych w projekcie rozwiązań dotyczących warunków technicznych dla dróg publicznych w zakresie przejścia dla pieszych - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Co 400 lub 200 m, a jest 185 m
Dlaczego wojewoda podjął taką decyzję? Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r.:
Odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż 400 m (na ulicy klasy G). Przy przebudowie albo remoncie ulic klasy G dopuszcza się w uzasadnionych wypadkach zmniejszenie odległości, o których mowa, do 50 proc., czyli 200 m.
W uzasadnieniu wojewody czytamy:
(...) Odległość projektowanego przejścia dla pieszych od skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie (droga krajowa nr 91, klasy G [wcześniej była klasy GP - dop. red.]) z ul. Bastion św. Elżbiety (droga gminna nr 142030G, klasy D) wynosi 185 m, a odległość od istniejącego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną zlokalizowanego na ul. Wały Jagiellońskie na wysokości budynku Rady Miasta Gdańska wynosi 300 m. (...)
(...) Dodatkowo pełnomocnik wyjaśnia, że lokalizację projektowanego przejścia oparto na odległości w odniesieniu do istniejącego przejścia dla pieszych wskazanego powyżej, a nie odległości od skrzyżowania z drogą gminną. (...)
(...) Pomimo tego, że przepis § 127 ust. 6 w uzasadnionych wypadkach dopuszcza zmniejszenie analizowanych odległości do 200 m dla ulicy klasy G, nie ma on zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ projekt obejmuje wykonanie przejścia dla pieszych w odległości 185 m, czyli mniejszej niż 200 m od istniejącego skrzyżowania. (...)
(...) Rozwiązania przyjęte w projekcie (...) naruszają przepis (...), a inwestor nie dostarczył odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.
Pełna treść decyzji wojewody ws. przejścia przez Podwale Grodzkie
Warto również wspomnieć, że jeszcze bliżej planowanego przejścia znajduje się sygnalizacja świetlna, która powstała na skrzyżowaniu z Nowym Podwalem Grodzkim, ale w uzasadnieniu wojewody ten wątek nie został poruszony.
Niezachowanie odległości 400 m urzędnicy uzasadniali:
- zniesieniem bariery architektonicznej (konieczności korzystania z tunelu dla pieszych) - możliwość dojścia do przystanków tramwajowych i autobusowych w poziomie jezdni;
- dobrym skomunikowaniem pieszych i rowerzystów w osi Dworzec-Stare Miasto, bardzo korzystnym pod względem oczekiwań społecznych przedłużeniem osi ul. Garncarskiej, dalej ul. Elżbietańskiej, wprost do nowego przejścia dla pieszych prowadzącego do przystanków autobusowych i tramwajowych oraz budynku dworca głównego bez konieczności pokonywania tunelu podziemnego;
- bardzo dobrym skomunikowaniem ruchu rowerowego;
- korzystną lokalizacją z uwagi usytuowania przejścia "od czoła" przystanków tramwajowych - układ pod względem inżynierii ruchu już mający zastosowanie na istniejących przystankach tramwajowych w Gdańsku; istniejące zejścia/wejścia do tunelu pozostają jako alternatywne dojście dla korzystających z węzła przesiadkowego;
- pozostawieniem rezerwy w postaci długości krawędzi peronowych, która w przyszłości pozwoli na rozwój transportu zbiorowego oraz ulepszenie oferty przewozowej bez konieczności ingerencji i zmian lokalizacji przejścia dla pieszych.
- Od odmowy przysługuje inwestorowi odwołanie, które zostało wysłane za pośrednictwem wojewody pomorskiego do ministra rozwoju i technologii 4 stycznia 2022 r. Obecnie czekamy na stanowisko Ministerstwa w sprawie przesłanego przez DRMG odwołania od decyzji - informuje Zakrzacka.
Wątpliwości co do lokalizacji przejścia przy Bramie Wyżynnej
Co ciekawe, podobny zarzut pojawił się w przypadku powstającego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk. Sugerowano, że odległość do przejścia na Hucisku wynosić będzie ok. 180 m.
Temat został poruszony przez czytelnika w Raporcie z Trójmiasta.
- Odległość przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z ul. Hucisko liczona jest od osi przejścia do osi skrzyżowania i wynosi 200 m. Punkt odniesienia do osi projektowanego przejścia został zdefiniowany jako punkt przecięcia osi jezdni głównej i wlotów podporządkowanych - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka. - Dokumentacja, na podstawie której prowadzona jest przebudowa, uzyskała wymaganą decyzję wojewody pomorskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Opinie (768) ponad 20 zablokowanych
-
2022-01-18 20:13
jaki problem
zlikwidować przejście przy starym żaku przenieść je 30 m dalej i mamy luz kierowcy i tak staną oj stoją w korku ale jak światła będą co 50m to będzie wypas na skale polski jak oznakowanie drogi w dziury w Łodzi ale co tam niepełnosprawni to nie elektorat to problem. A koszty to Pikuś bo koszt remontu przejścia to min a przejścia podziemnego to max ale co się opłaca wmieście i województwie
- 2 8
-
2022-01-18 20:15
Ja bym się nie przejmowal (2)
Ten zwiędnięty pisowski knut zwany wojewodą będzie niedługo gryzł trawę, a nie wtrącał się do życia Wolnego Miasta
- 3 20
-
2022-01-18 20:17
Powiedzial rudy zdrajca donosiciel stasi od kurka z lpg
- 2 2
-
2022-01-18 20:39
Wypowiedział sie
dhebil z POKO! Nie wiem gdzie ty mieszkasz bo piszesz o jakimś wolnym mieście a wypowiadasz się o Gdańsku!
- 1 1
-
2022-01-18 20:19
Drogi (1)
Drogi czekaja do roboty a nie glupie przejscia nowa Swietokrzyska Kiedy za sto lat!!!
- 14 4
-
2022-01-19 11:53
niech sobie Kolbudy ją zbudują
- 1 1
-
2022-01-18 20:20
Bardzo dobrze panie wojewodo
Jest przejście podziemne i windy dla niepełnosprawnych
Rowerzystom którym tunel wadzi mogą przejechać gdzie indziej- 15 5
-
2022-01-18 20:23
(1)
wojewoda z pisu a władze Gdańska po ot i cała tajemnica. Wojewoda powinien zasięgnąć konsultacji lekarskiej np psychiatrycznej
- 3 9
-
2022-01-18 20:57
Tunele zrównać z ziemią
- 0 1
-
2022-01-18 20:26
Dla mnie to mogą tą ulice zamknąć tylko niech zrobią sensowną drogę która ominę ten raj dla krótkoterminowych wynajmujących. Na prawdę wy myślicie że kierowcy czerpią przyjemność z tego ze jadą tą zasyfiała ulicę? Rewolucję przy pomocy pędzla i farby potrafi zrobić każdy ale zaplanować układ drogowy i komunikację publiczną która spełni oczekiwania kierowców i pieszych już nie, a taką osobą na pewno nie bedzie Ola która ma grono doradców wyznający tylko jeden kierunek. Kierowca to nie jakiś Alien on także płaci podatki w tym mieście i chodzi na wybory.
- 14 0
-
2022-01-18 20:38
Niemiec chce mieć deptak do hotelu
I to powstanie
- 13 4
-
2022-01-18 20:43
bezpieczny i bezkolizyjny tunel już istnieje. po kiego grzyba marnować pieniądze na te bezsensowne przejscia
jak nie chodze na wybory to na najbliższe lokalne pójde bo ręcę opadaja co te POpaprańce wyprawiają
- 9 2
-
2022-01-18 20:47
po co przejscie kolo forum jak jest tunel (2)
- 16 3
-
2022-01-18 21:13
Po co jezdnia jak jest torowisko (1)
- 2 5
-
2022-01-18 22:21
po co ksiazka jak jest internet
- 3 1
-
2022-01-18 20:48
Brawo! Już go lubię :)
Pogonić tych patałachów z urzędu miejskiego
- 14 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.