• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojewoda sprzeciwił się budowie przejścia naziemnego przy dworcu

Michał Brancewicz
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W tym miejscu miasto planuje wybudować przejście naziemne, ale jego lokalizacja, zdaniem wojewody, jest niezgodna z przepisami. W tym miejscu miasto planuje wybudować przejście naziemne, ale jego lokalizacja, zdaniem wojewody, jest niezgodna z przepisami.

Wojewoda odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny. Według niego powstanie ono zbyt blisko najbliższego skrzyżowania oraz innego przejścia z sygnalizacją świetlną. Miasto złożyło odwołanie do ministra rozwoju i technologii.



Zmiany na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego Gdańsku Główny, miasto planuje już od kilku lat.

W ich ramach założono:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. ElżbietańskiejMapka wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Czy nowe przejścia naziemne zakorkują centrum Gdańska?

Pod koniec czerwca 2021 r. informowaliśmy, że miasto przełożyło budowę przejścia na 2022 r.

Teraz okazuje się, że i ten termin stanął właśnie pod znakiem zapytania.

Wojewoda nie zgadza się na nowe przejście dla pieszych



Wojewoda Dariusz Drelich odmówił bowiem wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny" (to zbiorcza nazwa dla wszystkich inwestycji w tym miejscu).

- Wojewoda pomorski wydał odmowną decyzję w odniesieniu do zgodności przyjętych w projekcie rozwiązań dotyczących warunków technicznych dla dróg publicznych w zakresie przejścia dla pieszych - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Co 400 lub 200 m, a jest 185 m



Dlaczego wojewoda podjął taką decyzję? Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r.:

Odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż 400 m (na ulicy klasy G). Przy przebudowie albo remoncie ulic klasy G dopuszcza się w uzasadnionych wypadkach zmniejszenie odległości, o których mowa, do 50 proc., czyli 200 m.

W uzasadnieniu wojewody czytamy:

(...) Odległość projektowanego przejścia dla pieszych od skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie (droga krajowa nr 91, klasy G [wcześniej była klasy GP - dop. red.])ul. Bastion św. ElżbietyMapka (droga gminna nr 142030G, klasy D) wynosi 185 m, a odległość od istniejącego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną zlokalizowanego na ul. Wały JagiellońskieMapka na wysokości budynku Rady Miasta Gdańska wynosi 300 m. (...)

(...) Dodatkowo pełnomocnik wyjaśnia, że lokalizację projektowanego przejścia oparto na odległości w odniesieniu do istniejącego przejścia dla pieszych wskazanego powyżej, a nie odległości od skrzyżowania z drogą gminną. (...)

(...) Pomimo tego, że przepis § 127 ust. 6 w uzasadnionych wypadkach dopuszcza zmniejszenie analizowanych odległości do 200 m dla ulicy klasy G, nie ma on zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ projekt obejmuje wykonanie przejścia dla pieszych w odległości 185 m, czyli mniejszej niż 200 m od istniejącego skrzyżowania. (...)

(...) Rozwiązania przyjęte w projekcie (...) naruszają przepis (...), a inwestor nie dostarczył odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.


Pełna treść decyzji wojewody ws. przejścia przez Podwale Grodzkie

Warto również wspomnieć, że jeszcze bliżej planowanego przejścia znajduje się sygnalizacja świetlna, która powstała na skrzyżowaniu z Nowym Podwalem GrodzkimMapka, ale w uzasadnieniu wojewody ten wątek nie został poruszony.

Niezachowanie odległości 400 m urzędnicy uzasadniali:

  • zniesieniem bariery architektonicznej (konieczności korzystania z tunelu dla pieszych) - możliwość dojścia do przystanków tramwajowych i autobusowych w poziomie jezdni;
  • dobrym skomunikowaniem pieszych i rowerzystów w osi Dworzec-Stare Miasto, bardzo korzystnym pod względem oczekiwań społecznych przedłużeniem osi ul. Garncarskiej, dalej ul. Elżbietańskiej, wprost do nowego przejścia dla pieszych prowadzącego do przystanków autobusowych i tramwajowych oraz budynku dworca głównego bez konieczności pokonywania tunelu podziemnego;
  • bardzo dobrym skomunikowaniem ruchu rowerowego;
  • korzystną lokalizacją z uwagi usytuowania przejścia "od czoła" przystanków tramwajowych - układ pod względem inżynierii ruchu już mający zastosowanie na istniejących przystankach tramwajowych w Gdańsku; istniejące zejścia/wejścia do tunelu pozostają jako alternatywne dojście dla korzystających z węzła przesiadkowego;
  • pozostawieniem rezerwy w postaci długości krawędzi peronowych, która w przyszłości pozwoli na rozwój transportu zbiorowego oraz ulepszenie oferty przewozowej bez konieczności ingerencji i zmian lokalizacji przejścia dla pieszych.

- Od odmowy przysługuje inwestorowi odwołanie, które zostało wysłane za pośrednictwem wojewody pomorskiego do ministra rozwoju i technologii 4 stycznia 2022 r. Obecnie czekamy na stanowisko Ministerstwa w sprawie przesłanego przez DRMG odwołania od decyzji - informuje Zakrzacka.

Wątpliwości co do lokalizacji przejścia przy Bramie Wyżynnej



Wyjaśnienie DRMG, jak została wyliczona odległość od przejścia przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z Huciskiem. Wyjaśnienie DRMG, jak została wyliczona odległość od przejścia przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z Huciskiem.
Co ciekawe, podobny zarzut pojawił się w przypadku powstającego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk. Sugerowano, że odległość do przejścia na Hucisku wynosić będzie ok. 180 m.

Temat został poruszony przez czytelnika w Raporcie z Trójmiasta.

- Odległość przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z ul. Hucisko liczona jest od osi przejścia do osi skrzyżowania i wynosi 200 m. Punkt odniesienia do osi projektowanego przejścia został zdefiniowany jako punkt przecięcia osi jezdni głównej i wlotów podporządkowanych - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka. - Dokumentacja, na podstawie której prowadzona jest przebudowa, uzyskała wymaganą decyzję wojewody pomorskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Opinie (768) ponad 20 zablokowanych

  • I dobrze beda korki i korki (1)

    • 1 6

    • jak na obwodnicy gdzie przejść nie ma

      • 2 1

  • (3)

    Najlepiej wszystkich pieszych schowac do podziemnych tuneli, jak krety. Niech tam siedza, zyja i nie przeszkadzaja kierowcom w swoich wspanialych autkach, ktorzy nareszcie poczuja sie panami i wlascicielami miasta.

    • 5 14

    • Pieszy też ma auto kiedy z niego wysiada i co wtedy? :)

      • 1 3

    • (1)

      To wszędzie w tych cywilizowanych miastach, które stawiasz za przykład, metro jest dla kretów mówisz? Tam trzeba zejść na dół a potem poruszać się tunelami - straszne piekło, prawda?! :P

      • 1 1

      • metro metrem ale żeby przejść na drugą stronę nie trzeba schodzić do podziemi.

        • 0 3

  • W pierwszej kolejności niech zadbają (2)

    o stan dróg i chodników w mieście, a jak im coś naprawdę zostanie to niech myślą o zbytkach jak te śmieszne pasy.

    • 13 2

    • ty i twój gruchot nie jesteście pepekiem świata (1)

      w pierwszej kolejności są piesi, potem komunikacja publiczna, rowery. na końcu prywatne samochody!

      • 0 3

      • Sprawdź czy z twoją pompką jest wszystko ok? Bo na głowę to już za późno ;)

        • 2 0

  • no wreszcie ktoś pomyślał

    Wielkie brawa dla tego Pana!! Szkoda że nie udało się też przyblokowac budowy przejścia koło Forum, któe jest kolejna paranonją. Jakoś włodarze Gdańska twierdzą że to jest super rozwiązanie,,, mimo że jest tunel który jest 100x bardziej bezpieczny- ale jak wiadomo - w tym mieście zawsze wszytko musi być wbrew logice (50km na grunwaldzkiej itd)- tak btw - ciekawe czy dla Pani prezydent coś się zmieniło po narzuceniu 50km/h - bo obstawiam że prócz kasy z mandatów w budzecie - to NIC.

    • 17 4

  • Te dwa przystanki tramwajowe są zbyt wąskie dla takiej liczby pasażerów, która z nich korzysta. Widać to zwłaszcza wtedy, gdy naraz zatrzymują się dwa tramwaje. Należałoby je poszerzyć zabierając po jednym pasie ruchu z każdej strony.

    • 2 7

  • Bezsens (2)

    X lat temu : Budujmy tunele ,żeby było bezpieczniej, rozładować korki i aby nikt nie stał na światłach (piesi i kierowcy).
    Teraz: Bolą nas nóżki , nie będziemy tyle chodzić, narysujmy pasy na jezdni.

    Jedynym sensownym argumentem za pasami są ludzie niepełnosprawni, ludzie starsi, rodzice z wózkami.
    Ale w takim wypadku budujmy windy, podnośniki na schody itp.

    Te przejścia zakorkują całe miasto, 90% ludzi i tak będzie chodziło tunelem żeby nie stać na światłach.

    Masakra cofamy sie do średniowiecza...

    • 21 8

    • (1)

      w mordę w takim tunelu dostaniesz to skończysz z bredniami o bezpieczeństwie w nich.

      prawo jazdy wydawane maks na rok plus mandaty po 5tys i będzie bezpiecznie.

      • 3 5

      • Problem "dostawania w mordę" w tunelu rozwiązuje się monitoringiem i patrolami Straży Miejskiej (niech w końcu do czegoś się przydadzą), a nie utrudnianiem życia reszcie mieszkańców

        • 1 0

  • Nie jest moim sympatykiem, ale tutaj ma rację (1)

    • 19 4

    • a ty jesteś swoim idolem...

      • 1 1

  • Do władz miasta - proszę przy dworcu przemianować drogę z krajowej na wojewódzką, bowiem

    skoro w Nowym Porcie nie ma już terminalu promowego, to po co do nabrzeża po niej biegnie DK nr 91 ?

    Wtedy pan wojewoda nie przedstawi swoje argumenty techniczne.

    • 5 4

  • Nie , bo nie.

    Życiowy nieudacznik , wywala swoje życiowe frustracje i porażki.

    • 2 16

  • co za baran

    to jest miasto. czy tak ciężko to zrozumieć?!
    pościgać samochodem można się po autostradzie!

    • 5 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane