• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?

Maciej Korolczuk
26 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce przewóz rowerów w autobusach ma być wygodniejszy i bezpieczniejszy. Zdaniem związkowców GAiT nowe przepisy nie będą chronić ani pasażerów, ani kierowców i motornicznych. Wkrótce przewóz rowerów w autobusach ma być wygodniejszy i bezpieczniejszy. Zdaniem związkowców GAiT nowe przepisy nie będą chronić ani pasażerów, ani kierowców i motornicznych.

Związkowcy z GAiT nie rezygnują z walki o zakaz przewożenia rowerów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku. Na początku tygodnia złożyli do wojewody pomorskiego wniosek o wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie styczniowej uchwały Rady Miasta. Pracownicy spółki przekonują, że obecne przepisy są nieprecyzyjne. Nie wykluczają też uruchomienia w dalszym kroku inicjatywy poselskiej, by uniemożliwić dowolną ich interpretację.



Przypomnijmy: na styczniowej sesji Rady Miasta radni przegłosowali uchwałę zezwalającą na przewóz rowerów w oznakowanych i wyposażonych w specjalne pasy oraz stojaki pojazdach komunikacji miejskiej.

Zanim doszło do głosowania, rozgorzała gorąca dyskusja nad poszczególnymi zapisami uchwały. Temat rowerów w komunikacji miejskiej był też szeroko komentowany przez naszych czytelników. Pod artykułem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Wymianie argumentów przez radnych z trzech klubów: Koalicji Obywatelskiej, Wszystko dla Gdańska oraz Prawa i Sprawiedliwości z balkonu przysłuchiwali się kierowcy i motorniczy, którzy domagali się odrzucenia uchwały.

Ich zdaniem nowe przepisy są niezgodne z Ustawą prawo o ruchu drogowym oraz Ustawą o publicznym transporcie zbiorowym i - wbrew temu, co mówią urzędnicy - nakładają, a nie zdejmują z kierowców i motorniczych odpowiedzialność za ewentualne szkody spowodowane niewłaściwie zabezpieczonym rowerem. Aby wpłynąć na władze miasta, kierowcy i motorniczy zebrali w tej sprawie ponad 500 podpisów i jeszcze przed styczniową sesją złożyli je na biurko prezydent Gdańska.

Zgodnie z przepisami, podjęta uchwała ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego (termin minie w sobotę, 29 lutego). Nowe przepisy zaczną więc obowiązywać w połowie marca.

Związkowcy przysłuchujący się dyskusji na styczniowej sesji Rady Miasta. Związkowcy przysłuchujący się dyskusji na styczniowej sesji Rady Miasta.

Rower - bagaż bezpieczny czy nie?



Związkowcy nie rezygnują jednak z walki o autobusy bez - niebezpiecznych ich zdaniem - rowerów. W poniedziałek na biurko wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha trafił wniosek o wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie styczniowej uchwały.

- Chcemy skorzystać z naszych możliwości prawnych i uchylić tę szkodliwą naszym zdaniem uchwałę - przyznaje Stanisław Stencel, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Obecne przepisy na szczeblu krajowym są nieprecyzyjne, co stwarza pole do różnych interpretacji, z czym mamy do czynienia w Gdańsku. Prawo mówi wprost: w komunikacji miejskiej nie można przewozić bagażu niebezpiecznego. Naszym zdaniem rower takim bagażem jest, a zdaniem urzędników - nie jest. Trzeba to sprecyzować, jeżeli nasze wystąpienie do wojewody nie przyniesie oczekiwanych przez nas rezultatów, to będziemy występować do posłów o zmianę prawa przewozowego. W obecnym stanie prawnym przewóz rowerów w transporcie publicznym i odpowiedzialność z tym związana jest dowolnie interpretowana przez samorządy w Polsce. Dlatego będziemy dążyć do prawnego uregulowania tej kwestii.
Jak usłyszeliśmy w Urzędzie Wojewódzkim, wniosek związkowców nie wpłynie na wejście w życie uchwały. Wojewoda rozpatrzy jednak zasadność złożenia zażalenia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Związkowcy odpowiedź na swoje pismo mają otrzymać najpóźniej w drugiej połowie marca.

Przewóz rowerów będzie możliwy tylko w pojazdach oznaczonych i wyposażonych w stojaki lub pasy do ich przypinania.  Przewóz rowerów będzie możliwy tylko w pojazdach oznaczonych i wyposażonych w stojaki lub pasy do ich przypinania.

Wiceprezydent Gdańska: uchwała jest kompromisem



Zdaniem władz miasta podjęta uchwała jest rozsądnym kompromisem i po wielu latach wreszcie sprawi, że przewóz rowerów, a także wózków dziecięcych i wózków osób niepełnosprawnych, nie będzie już powodować konfliktów między kierowcami a pasażerami.

- Szanuję głosy pracowników GAiT. Spotkaliśmy się ze związkowcami, prezesem Maciejem Lisickim i dyrektorem Sebastianem Zomkowskim. Postulaty związkowców były dwa: likwidacja sprzedaży biletów przez prowadzących pojazdy oraz całkowity zakaz przewożenia rowerów. Musimy jednak myśleć o wszystkich mieszkańcach. Uchwała jest w naszym przekonaniu rozsądnym kompromisem - tłumaczył podczas styczniowej sesji Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport zbiorowy w Gdańsku. - Jeśli uważacie [prezydent zwrócił się do radnych opozycji], że trzeba zakazać sprzedaży biletów oraz przewożenia rowerów i zbierzecie większość w tej sprawie, jesteśmy skłonni do dyskusji. Nie możemy zapisać w uchwale zasad współżycia społecznego czy kultury osobistej. Czy mamy w komunikacji w Gdańsku zakazać przewozu rowerów? A może wprowadzenia dodatkowych opłat za przewóz rowerów? Proszę określić swoje stanowisko.
Jak ustaliliśmy w GAiT, w pierwszych pojazdach mocowania do rowerów już są instalowane. Wszystkie mają być gotowe do użycia najpóźniej w drugiej połowie marca. W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower, wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej.

Opinie (630) ponad 10 zablokowanych

  • Myślenie (3)

    Widać w państwie Polskim panuje samowola. O ile wiem każdy pojazd musi mieć homologacje dopuszczającą go do ruchu. Wszelkie zmiany konstrukcyjne w pojeździe , montaż dodatkowych rzeczy wymaga wystąpienia o nową homologację.Żaden z producentów autobusów dostępnych na rynku nie posiada homologacji na przewóz rowerów , wiem bo długo szukałem takich informacji u producentów. Ci co próbują wprowadzić takie głupie przepisy powinni sami spŕóbować włożyć ROWER do środka swojego samochodu gdy znajdują się już w nim dzieci w fotelikach i pozostali pasażerowie. Zobaczymy jaki komfort będzie w środku oraz czy jest to bezpieczne. Pierwszy napotkany patrol Policji wystawi odpowiedni kwit i zabierze dowód rejestracyjny. Uważam że rowery są po to aby na nich jeździć a nie wozić je autobusami. I jeszcze jedno, po co wtedy wydawać grube miliony złotych na budowę ścieżek rowerowych jak wszyscy będą podróżować z rowerem w autobusie.

    • 10 2

    • w państwie autobusowym myślenie zastąpiono (1)

      procedurą.

      • 0 0

      • pilnujcie lepiej, żeby pasażarow nie bylo więcej niż dopuszczone w warunkach technicznych pojazdu, mośki wąsate, czasem jest taki tłok, że aż żal, że ITD ma to gdzieś

        • 1 1

    • skoro jesteś taki światły

      to zapewne doczytałeś się też, że liczba miejsc w pojeździe, również tych stojących również jest ograniczona. Może skoro już tak wszyscy chcą być przepisowi to następnym krokiem powinno być liczenie pasażerów prze kierowcę?

      • 1 2

  • co tych kierowców tak boli??? Sprzedaż biletów z miną i niechęcią, uprzejmość nigdy, pomoc prawie nigdy. Jak nie nadają się do pracy z ludźmi to lepiej niech idą do transportu towarowego.

    • 2 4

  • Ale jaja... (1)

    Ścieżka dla rowerów. Obok ulica z buspasem, po którym pomykają autobusy z rowerami. I nieopodal tory dla tramwajów. Z rowerami.

    • 5 3

    • a azorowi ogrodnika przeszkadza, że dzieciaki śliwki jedzą, sam nie zje, ale innym nie da

      • 1 1

  • gdyby była jakaś opłata to (3)

    tak beztrosko by nikt roweru nie woził komunikacją.

    • 8 2

    • To za darmo można jak się ma rower.

      • 0 0

    • Opłata jak najbardziej

      Dla beztroskich matek z dziećmi - te parę zł to przecież na browarka mogło by być!

      • 1 1

    • Za wózki dziecięce powinna być opłata 20 zł.

      A gdyby była też jakaś opłata za wózek dziecięcy to też by wózków tak beztrosko nie wozili a jak jest za darmo to huzia na Józia !

      • 0 0

  • ja chce dojechac bezpiecznie i (1)

    na czas do celu a nie kierowca ma sie zajmowac rowerami

    • 5 0

    • Czy wózkami dziecięcymi !!!!!

      • 0 0

  • Sztuczne problemy...

    Faktycznie na przystankach sami rowerzyści się ustawiają. A uchwała o hulajnogach elektrycznych w autobusach też będzie? A wózki dziecięce i inwalidzkie zagrożenia nie stanowią? Co to za bezsensowne bicie piany. Jeżdżę regularnie komunikacją autobusową i rowery w komunikacji to jest problem marginalny. Jak ktoś wybiera rower jako środek transportu, to w komunikacji przewozi go głównie w sytuacjach awaryjnych. Czekam na uchwałę, że w jednych autobusach mogą jeździć tylko Ci co głosują na PiS a w drugich Ci co głosują na PO. Jedni się drugich są potencjalnie niebezpieczni. No i czekam na montaż wieszaków i oznaczenie autobusów...

    • 6 6

  • no co za mendy z tych wąsaczy zwiazkowych...

    • 1 5

  • Jak słyszę , związkowcy

    To juz wiem , ze nic rozsądnego

    • 4 2

  • Mości Wojewodo!

    tępienie i szczucie na "popularny cel szczucia"
    by zdobyć poklask tłuszczy
    ćwiczono w tym mieście za Gauleiterführera Foerstera

    chcesz Pan skończyć jak on?! i jak tamta tłuszcza?

    • 4 0

  • Walcie sie rowerkowe Lobby.. (1)

    .. juz nic nie ugracie ped**arze w obcislych trans-ciuchach! :))) Jestescie frajerzy przeglosowani buha ha

    • 5 4

    • fikasz? ;-)

      jesteśmy zdyscyplinowani i świadomi, że różni wszarza na nas plują, kiedykolwiek im tylko pozwolić

      ale każdy rozsądny polityk wie, że zawsze głosujemy za prorowerowymi, a przeciw antyrowerowym, niezależnie z jakiej są opcji politycznej

      więc, że tak powiem, "mane, tekel, fares" Panie Wojewodo

      na wielkim przejeździe rowerowym co roku jest nas znacznie powyżej 10ooo.
      kto nam podskoczy?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane