- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Związkowcy z GAiT nie rezygnują z walki o zakaz przewożenia rowerów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku. Na początku tygodnia złożyli do wojewody pomorskiego wniosek o wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie styczniowej uchwały Rady Miasta. Pracownicy spółki przekonują, że obecne przepisy są nieprecyzyjne. Nie wykluczają też uruchomienia w dalszym kroku inicjatywy poselskiej, by uniemożliwić dowolną ich interpretację.
Zanim doszło do głosowania, rozgorzała gorąca dyskusja nad poszczególnymi zapisami uchwały. Temat rowerów w komunikacji miejskiej był też szeroko komentowany przez naszych czytelników. Pod artykułem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Wymianie argumentów przez radnych z trzech klubów: Koalicji Obywatelskiej, Wszystko dla Gdańska oraz Prawa i Sprawiedliwości z balkonu przysłuchiwali się kierowcy i motorniczy, którzy domagali się odrzucenia uchwały.
Ich zdaniem nowe przepisy są niezgodne z Ustawą prawo o ruchu drogowym oraz Ustawą o publicznym transporcie zbiorowym i - wbrew temu, co mówią urzędnicy - nakładają, a nie zdejmują z kierowców i motorniczych odpowiedzialność za ewentualne szkody spowodowane niewłaściwie zabezpieczonym rowerem. Aby wpłynąć na władze miasta, kierowcy i motorniczy zebrali w tej sprawie ponad 500 podpisów i jeszcze przed styczniową sesją złożyli je na biurko prezydent Gdańska.
Zgodnie z przepisami, podjęta uchwała ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego (termin minie w sobotę, 29 lutego). Nowe przepisy zaczną więc obowiązywać w połowie marca.
Rower - bagaż bezpieczny czy nie?
Związkowcy nie rezygnują jednak z walki o autobusy bez - niebezpiecznych ich zdaniem - rowerów. W poniedziałek na biurko wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha trafił wniosek o wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie styczniowej uchwały.
- Chcemy skorzystać z naszych możliwości prawnych i uchylić tę szkodliwą naszym zdaniem uchwałę - przyznaje Stanisław Stencel, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Obecne przepisy na szczeblu krajowym są nieprecyzyjne, co stwarza pole do różnych interpretacji, z czym mamy do czynienia w Gdańsku. Prawo mówi wprost: w komunikacji miejskiej nie można przewozić bagażu niebezpiecznego. Naszym zdaniem rower takim bagażem jest, a zdaniem urzędników - nie jest. Trzeba to sprecyzować, jeżeli nasze wystąpienie do wojewody nie przyniesie oczekiwanych przez nas rezultatów, to będziemy występować do posłów o zmianę prawa przewozowego. W obecnym stanie prawnym przewóz rowerów w transporcie publicznym i odpowiedzialność z tym związana jest dowolnie interpretowana przez samorządy w Polsce. Dlatego będziemy dążyć do prawnego uregulowania tej kwestii.
Jak usłyszeliśmy w Urzędzie Wojewódzkim, wniosek związkowców nie wpłynie na wejście w życie uchwały. Wojewoda rozpatrzy jednak zasadność złożenia zażalenia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Związkowcy odpowiedź na swoje pismo mają otrzymać najpóźniej w drugiej połowie marca.
Wiceprezydent Gdańska: uchwała jest kompromisem
Zdaniem władz miasta podjęta uchwała jest rozsądnym kompromisem i po wielu latach wreszcie sprawi, że przewóz rowerów, a także wózków dziecięcych i wózków osób niepełnosprawnych, nie będzie już powodować konfliktów między kierowcami a pasażerami.
- Szanuję głosy pracowników GAiT. Spotkaliśmy się ze związkowcami, prezesem Maciejem Lisickim i dyrektorem Sebastianem Zomkowskim. Postulaty związkowców były dwa: likwidacja sprzedaży biletów przez prowadzących pojazdy oraz całkowity zakaz przewożenia rowerów. Musimy jednak myśleć o wszystkich mieszkańcach. Uchwała jest w naszym przekonaniu rozsądnym kompromisem - tłumaczył podczas styczniowej sesji Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport zbiorowy w Gdańsku. - Jeśli uważacie [prezydent zwrócił się do radnych opozycji], że trzeba zakazać sprzedaży biletów oraz przewożenia rowerów i zbierzecie większość w tej sprawie, jesteśmy skłonni do dyskusji. Nie możemy zapisać w uchwale zasad współżycia społecznego czy kultury osobistej. Czy mamy w komunikacji w Gdańsku zakazać przewozu rowerów? A może wprowadzenia dodatkowych opłat za przewóz rowerów? Proszę określić swoje stanowisko.
Jak ustaliliśmy w GAiT, w pierwszych pojazdach mocowania do rowerów już są instalowane. Wszystkie mają być gotowe do użycia najpóźniej w drugiej połowie marca. W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower, wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej.
Opinie (630) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-26 19:04
Myślenie (3)
Widać w państwie Polskim panuje samowola. O ile wiem każdy pojazd musi mieć homologacje dopuszczającą go do ruchu. Wszelkie zmiany konstrukcyjne w pojeździe , montaż dodatkowych rzeczy wymaga wystąpienia o nową homologację.Żaden z producentów autobusów dostępnych na rynku nie posiada homologacji na przewóz rowerów , wiem bo długo szukałem takich informacji u producentów. Ci co próbują wprowadzić takie głupie przepisy powinni sami spŕóbować włożyć ROWER do środka swojego samochodu gdy znajdują się już w nim dzieci w fotelikach i pozostali pasażerowie. Zobaczymy jaki komfort będzie w środku oraz czy jest to bezpieczne. Pierwszy napotkany patrol Policji wystawi odpowiedni kwit i zabierze dowód rejestracyjny. Uważam że rowery są po to aby na nich jeździć a nie wozić je autobusami. I jeszcze jedno, po co wtedy wydawać grube miliony złotych na budowę ścieżek rowerowych jak wszyscy będą podróżować z rowerem w autobusie.
- 10 2
-
2020-02-26 19:06
w państwie autobusowym myślenie zastąpiono (1)
procedurą.
- 0 0
-
2020-02-26 21:39
pilnujcie lepiej, żeby pasażarow nie bylo więcej niż dopuszczone w warunkach technicznych pojazdu, mośki wąsate, czasem jest taki tłok, że aż żal, że ITD ma to gdzieś
- 1 1
-
2020-02-26 22:37
skoro jesteś taki światły
to zapewne doczytałeś się też, że liczba miejsc w pojeździe, również tych stojących również jest ograniczona. Może skoro już tak wszyscy chcą być przepisowi to następnym krokiem powinno być liczenie pasażerów prze kierowcę?
- 1 2
-
2020-02-26 19:50
co tych kierowców tak boli??? Sprzedaż biletów z miną i niechęcią, uprzejmość nigdy, pomoc prawie nigdy. Jak nie nadają się do pracy z ludźmi to lepiej niech idą do transportu towarowego.
- 2 4
-
2020-02-26 20:07
Ale jaja... (1)
Ścieżka dla rowerów. Obok ulica z buspasem, po którym pomykają autobusy z rowerami. I nieopodal tory dla tramwajów. Z rowerami.
- 5 3
-
2020-02-26 21:37
a azorowi ogrodnika przeszkadza, że dzieciaki śliwki jedzą, sam nie zje, ale innym nie da
- 1 1
-
2020-02-26 20:34
gdyby była jakaś opłata to (3)
tak beztrosko by nikt roweru nie woził komunikacją.
- 8 2
-
2020-02-26 23:32
To za darmo można jak się ma rower.
- 0 0
-
2020-02-27 00:08
Opłata jak najbardziej
Dla beztroskich matek z dziećmi - te parę zł to przecież na browarka mogło by być!
- 1 1
-
2020-02-27 11:28
Za wózki dziecięce powinna być opłata 20 zł.
A gdyby była też jakaś opłata za wózek dziecięcy to też by wózków tak beztrosko nie wozili a jak jest za darmo to huzia na Józia !
- 0 0
-
2020-02-26 20:39
ja chce dojechac bezpiecznie i (1)
na czas do celu a nie kierowca ma sie zajmowac rowerami
- 5 0
-
2020-02-27 11:38
Czy wózkami dziecięcymi !!!!!
- 0 0
-
2020-02-26 20:59
Sztuczne problemy...
Faktycznie na przystankach sami rowerzyści się ustawiają. A uchwała o hulajnogach elektrycznych w autobusach też będzie? A wózki dziecięce i inwalidzkie zagrożenia nie stanowią? Co to za bezsensowne bicie piany. Jeżdżę regularnie komunikacją autobusową i rowery w komunikacji to jest problem marginalny. Jak ktoś wybiera rower jako środek transportu, to w komunikacji przewozi go głównie w sytuacjach awaryjnych. Czekam na uchwałę, że w jednych autobusach mogą jeździć tylko Ci co głosują na PiS a w drugich Ci co głosują na PO. Jedni się drugich są potencjalnie niebezpieczni. No i czekam na montaż wieszaków i oznaczenie autobusów...
- 6 6
-
2020-02-26 21:12
no co za mendy z tych wąsaczy zwiazkowych...
- 1 5
-
2020-02-26 21:26
Jak słyszę , związkowcy
To juz wiem , ze nic rozsądnego
- 4 2
-
2020-02-26 21:53
Mości Wojewodo!
tępienie i szczucie na "popularny cel szczucia"
by zdobyć poklask tłuszczy
ćwiczono w tym mieście za Gauleiterführera Foerstera
chcesz Pan skończyć jak on?! i jak tamta tłuszcza?- 4 0
-
2020-02-26 23:43
Walcie sie rowerkowe Lobby.. (1)
.. juz nic nie ugracie ped**arze w obcislych trans-ciuchach! :))) Jestescie frajerzy przeglosowani buha ha
- 5 4
-
2020-02-27 13:41
fikasz? ;-)
jesteśmy zdyscyplinowani i świadomi, że różni wszarza na nas plują, kiedykolwiek im tylko pozwolić
ale każdy rozsądny polityk wie, że zawsze głosujemy za prorowerowymi, a przeciw antyrowerowym, niezależnie z jakiej są opcji politycznej
więc, że tak powiem, "mane, tekel, fares" Panie Wojewodo
na wielkim przejeździe rowerowym co roku jest nas znacznie powyżej 10ooo.
kto nam podskoczy?- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.