• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina. Bo oferty są zbyt... niskie

Piotr Weltrowski
23 lipca 2024, godz. 17:00 
Opinie (145)
Budowa obwodnicy ma pomóc odkorkować samo Witomino. Budowa obwodnicy ma pomóc odkorkować samo Witomino.

Choć do przetargu na budowę obwodnicy Witomina zgłosiło się aż dziewięć firm i oferta każdej z nich mieściła się w budżecie przyjętym przez urzędników, to ci zmuszeni byli wstrzymać przetarg. Powód jest zaskakujący: wszystkie oferty były o 30-50 mln zł niższe niż wycena miasta. W takiej sytuacji prawo wymusza sprawdzenie, czy oferty nie są "rażąco niskie".



Czy polskie prawo o zamówieniach publicznych działa dobrze?

Warto podkreslić, że wstrzymanie przetargu to nie fanaberia urzędników. Przepisy wymuszają na nich ustalenie, dlaczego ceny zaoferowane w przetargu były w rażący sposób niższe od pierwotnej wyceny miasta.

W tym przypadku urzędnicy sądzili, że na prace wydadzą ok. 130 mln zł, a najniższa cena zaproponowana w przetargu wynosiła... 78 mln 574 tys. zł.

Samo wstrzymanie przetargu nie oznacza, że zostanie on unieważniony. Po prostu urzędnicy muszą teraz poczekać na wyjaśnienia oferentów.

- Takiego działania wymagają od nas przepisy prawa. Do końca przyszłego tygodnia oferenci muszą nam złożyć wyjaśnienia, dlaczego ta cena jest tak rażąco niska. To wydłuży cały proces o około dwa tygodnie. Z perspektywy miasta nie dzieje się nic złego, dlatego że nie chcemy rozpoczynać tej inwestycji przed zakończeniem okresu lęgowego. Byłaby to duża ingerencja ze względu na drzewostany. Okres lęgowy zwykle kończy się około 15 października, więc do tego momentu mamy czas, żeby to wszystko zakończyć - stwierdził Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni, podczas audycji w Radiu Gdańsk.


Warto tu pamiętać, że przymiarki do stworzenia obwodnicy Witomina już od jakiegoś czasu urastają do formy urzędniczej epopei.

Budowę obwodnicy planowano zrobić już od 2019 r. Dla poprzednich władz Gdyni to miała być inwestycja flagowa. Ostatecznie jednak sam przetarg na jej realizację ogłoszono dopiero pod koniec marca tego roku, tuż przed wyborami samorządowymi.

Zresztą i tu nie obyło się bez opóźnień, bo początkowo koperty z ofertami miały zostać otworzone w połowie maja, później w połowie czerwca, a ostatecznie otwarto je dopiero 28 czerwca 2024 r.

Wszystko przez ponad 200 pytań dotyczących SIWZ, zadanych przez potencjalnych wykonawców.

Wszystko o budowie obwodnicy Witomina



Jeżeli przetarg uda się - mimo komplikacji - rozstrzygnąć, to sama budowa obwodnicy mogłaby się rozpocząć jesienią tego roku. Jeżeli przetarg uda się - mimo komplikacji - rozstrzygnąć, to sama budowa obwodnicy mogłaby się rozpocząć jesienią tego roku.
Ostatecznie do przetargu stanęło aż dziewięciu oferentów.

Oferty w przetargu:
  • Polimex Infrastruktura sp. z o.o. - 78 mln 574 tys. zł
  • Budimex SA - 84 mln 492 tys. zł
  • Kruszywo Sp. z o.o. - 85 mln 127 tys. zł
  • NDI SA - 88 mln 660 tys. zł
  • Starbag Sp. z o.o. - 89 mln 434 tys. zł
  • PHUB Piotr Pawlica - 96 mln 690 tys. zł
  • PORR SA - 98 mln 844 tys. zł
  • Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 99 mln 229 tys. zł
  • Konsorcjum Kobylarnia SA i Mirbud SA - 99 mln 261 tys. zł

Jak widać, nawet najdroższa z nich była o ponad 30 mln zł tańsza od wyceny urzędników.

Co ma zmienić realizacja inwestycji?
  • Budowa obwodnicy Witomina ma odciążyć Witomino od ruchu tranzytowego pojazdów z zachodnich dzielnic do centrum miasta.
  • Będzie się składać z dwóch dwupasowych jezdni, przy czym pasy skrajne będą pełnić funkcję buspasów.
  • Przewidziano też ciągi pieszo-rowerowe oraz bezkolizyjne dojścia do terenów leśnych.

Opinie (145) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    O, MTM. Od razu widać, że aby się nachapac, bez względu na to, czy mają moce przerobowe czy nie.

    • 22 1

    • Zobacz kto jest właścicielem PI Sp. z o.o. (2)

      Polimex Mostostal S.A. A potem zobacz, kto ma większość akcji Grupy Kapitałowej Polimex Mostostal S.A. Narzekasz na MTM - nigdy nie odstąpił od umowy, wszystkie zakończył, nawet jak zamawiający miał nieprawidłową dokumentację (tak jak teraz źle przygotowana dokumentacja przez Transprojet na Chwarznieńską, bo projektant nie uzyskał zgód wszystkich właścicieli. Teraz MTM stoi z budową i sponsoruje urząd, bo powinien już dawno wystawić fakturę za roboty. Utrzymuje teren budowy na swój koszt). A sprawdź co się stało jak Polimex budował A1 i A4, i obu umów nie ukończył. Jak poszukasz lepiej, to się dowiesz, kto dofinansował spółkę. Więc z takimi firmami konkurują nasze lokalne firmy, które tu płacą podatki i starają się mimo wszystko zrealizować umowę, nawet gdyby miały stracić.

      • 1 4

      • Wszystkie zakończył, po terminie z aneksami i wyższymi cenami...? (1)

        • 2 0

        • To znaczy że wiedzą co robią i nie tracą na kontraktach.

          • 1 0

  • Kasiorek (7)

    No proszę jak pięknie. Jacy to oni wygładzeni, umuskani. Tacy Super nadający się do rządzenia. Piękni i mądrzy. Draaaaamaat. Austen wielk " nowoczesny" od Rysia Petru, nasza kochana prezydent się nadaje tylko na protesty pro abo. Ludzie. Wybierać to jednak trzeba umieć. Nie umić.

    • 49 101

    • Nie przepadam za kasiorek

      Ale co to za durny komentarz pozbawiony retoryki, może chociaż napisz o co Ci chodzi

      • 37 3

    • Czytałeś artykuł głąbie kapuściany?

      • 18 4

    • Piłeś? Nie pisz

      • 24 5

    • A pisze (1)

      Zwolennik samorządności? To jakbyś cabanie nie jarzył, to poprzednia ekipa przetarg ogłosiła.......

      • 6 0

      • Kwota przeznaczona na przetarg była ogłoszona przez nową ekipę.

        • 0 4

    • łucyk, daj spokoj.....

      • 10 2

    • Dobry towar ?

      • 7 1

  • Ciekawe ile tysięcy drzew trzeba będzie wyciąć? (5)

    Tylko 5 tysięcy czy aż 10 tysięcy?

    • 11 15

    • Drzewa (2)

      Już nie przesadzaj, też jestem przeciwny wycince ale ta wycinka jest uzasadniona. Przyniesie więcej korzyści niż ilości emisji podczas stania w korku samochodami. Poza tym żyjemy w mieście więc i pod Twój dom oraz Twoje ulice też wycięto drzewa i wtedy nie protestowałaś. Byłbym za tym aby ta ilość drzew przenieś i zasadzić w mieście nie tylko w TPK i przyniesie to o wiele więcej korzyści dla nas.

      • 7 4

      • Trzeba wyciąć kilka tysięcy i zbudować drogę

        bo ludzie, którzy będą z niej korzystać wolą mieszkać wśród drzew, w ciszy z dala od miasta. Niech mieszkańcy Witomina żyją w hałasie i wśród smrodu spalin. A łatwiej byłoby przenieść urząd na zachód Gdyni, bo UM to największy pracodawca w Gdyni a większość urzędników dojeżdża samochodem. A jakby przenieść jeszcze kilka siedzib spółek miejskich poza centrum, okazałoby się, że nie ma problemu ani z korkami ani parkowaniem.

        • 4 2

      • Nie ma żadnego uzasadnienia

        Na wycinkę drzew, by zrobić dobrze samochodziarzom. Kup sobie elektryka to nie będziesz emitował spalin w mieście. Wkrótce nie będziesz miał wyjścia :)

        • 0 0

    • liczone było ?

      Osobiście, czy rzucone ot tak ?

      • 0 1

    • Drzewa to najmniejszy problem.
      Duża część Witomina mieszkała bajecznie przy lesie a teraz wcisną ich między jedną a drugą drogę. Spacer do lasu to najpierw kilkaset metrów do jakiegoś mostku potem dopiero zacznie się jakiś las.

      • 1 1

  • 24 MC

    na płytach

    • 6 0

  • Urzednicy (2)

    I tyle tygodni potrzebowali aby to ustalić??? Przecież to jakaś parodia jest. Szczurek wróć.

    • 8 10

    • To szczurek ogłosił ten przetarg. (1)

      • 1 0

      • Guzik prawda

        • 0 1

  • MTM (2)

    Zmienimy zasady żeby wygrał już później jedyna wiadomo firma za odpowiednią stawkę a nie jakieś poniżej 100baniek

    • 17 4

    • (1)

      Osobiście dziękuję za mtm, najgorsza firma jaka jest...

      • 5 3

      • Nie wiesz co piszesz

        • 0 1

  • Badanie RNC a nie wstrzymanie przetargu (3)

    Prawo zamówień publicznych nakazuje przeprowadzenie badania rażąco niskiej ceny (RNC) w sytuacji kiedy ceny ofertowe odbiegają o ponad 30% od wartości szacunkowej zamówienia. Tu nie ma mowy o jakimś wstrzymaniu postępowania, to jest wymóg ustawowy. Warto jednak zastanowić się czy wartość zamówienia nie jest zawyżona (nie wiadomo kiedy była ustalona) i czy została zaktualizowana przed wszczęciem postępowania. Ceny ofertowe są bardzo zbieżne co wskazuje na ich realność i dostosowanie do obecnej sytuacji na rynku.

    • 39 0

    • Też się zastanawiam, kto tam pracuje (2)

      W tym artykule są same absurdalne rzeczy, jakby nikt nie znał ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak oni te zamówienia robią?

      • 1 0

      • (1)

        Przecież artykuł pisał dziennikarz, a nie osoby, które robią zamówienia.

        • 1 0

        • To lepiej niech najpierw się dowie co i jak, a potem się bierze za pisanie. Teraz wyszły same bzdurki

          • 0 1

  • Za dużo wezmą to źle (1)

    za mało też nie dobrze, co za chore prawo i potem tak wszystko idzie jak po grudzie.

    • 8 2

    • To nie jest głupie...

      Jeśli ktoś wygra zaniżoną ceną, to wątpię żeby chciał dopłacać. Prędzej czy później przyjdzie po dodatkową kasę, szantażując że nie skończy robót. Jak mu nie zapłacisz, to ogłasza bankructwo i zostawia cię z rozgrzebaną budową. Zanim ogarniesz sprawy prawne, zinwentaryzujesz wykonane prace i rozpiszesz kolejny przetarg na dokończenie, miną ze 3 lata - same korzyści, prawda?

      • 2 0

  • przetarg (2)

    ale musi być kicha na rynku skoro budowlańcy tak schodząc z ceny jak spada marżowość (:

    • 57 6

    • No straszna kicha. (1)

      Ekspresówek pełno się buduje, ale według ciebie kicha na rynku.

      • 9 6

      • Jakie pełno, większość już jest gotowa

        • 2 0

  • To pokazuje, że w urzędzie nie potrafią oszacować kosztów. (2)

    • 12 6

    • A firmy potrafią? 20 mln zł różnicy w ofertach!

      • 1 1

    • I tyle lat to robili...

      To przetarg szczurka jeszcze.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane