• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina. Bo oferty są zbyt... niskie

Piotr Weltrowski
23 lipca 2024, godz. 17:00 
Opinie (146)
Budowa obwodnicy ma pomóc odkorkować samo Witomino. Budowa obwodnicy ma pomóc odkorkować samo Witomino.

Choć do przetargu na budowę obwodnicy Witomina zgłosiło się aż dziewięć firm i oferta każdej z nich mieściła się w budżecie przyjętym przez urzędników, to ci zmuszeni byli wstrzymać przetarg. Powód jest zaskakujący: wszystkie oferty były o 30-50 mln zł niższe niż wycena miasta. W takiej sytuacji prawo wymusza sprawdzenie, czy oferty nie są "rażąco niskie".



Czy polskie prawo o zamówieniach publicznych działa dobrze?

Warto podkreslić, że wstrzymanie przetargu to nie fanaberia urzędników. Przepisy wymuszają na nich ustalenie, dlaczego ceny zaoferowane w przetargu były w rażący sposób niższe od pierwotnej wyceny miasta.

W tym przypadku urzędnicy sądzili, że na prace wydadzą ok. 130 mln zł, a najniższa cena zaproponowana w przetargu wynosiła... 78 mln 574 tys. zł.

Samo wstrzymanie przetargu nie oznacza, że zostanie on unieważniony. Po prostu urzędnicy muszą teraz poczekać na wyjaśnienia oferentów.

- Takiego działania wymagają od nas przepisy prawa. Do końca przyszłego tygodnia oferenci muszą nam złożyć wyjaśnienia, dlaczego ta cena jest tak rażąco niska. To wydłuży cały proces o około dwa tygodnie. Z perspektywy miasta nie dzieje się nic złego, dlatego że nie chcemy rozpoczynać tej inwestycji przed zakończeniem okresu lęgowego. Byłaby to duża ingerencja ze względu na drzewostany. Okres lęgowy zwykle kończy się około 15 października, więc do tego momentu mamy czas, żeby to wszystko zakończyć - stwierdził Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni, podczas audycji w Radiu Gdańsk.


Warto tu pamiętać, że przymiarki do stworzenia obwodnicy Witomina już od jakiegoś czasu urastają do formy urzędniczej epopei.

Budowę obwodnicy planowano zrobić już od 2019 r. Dla poprzednich władz Gdyni to miała być inwestycja flagowa. Ostatecznie jednak sam przetarg na jej realizację ogłoszono dopiero pod koniec marca tego roku, tuż przed wyborami samorządowymi.

Zresztą i tu nie obyło się bez opóźnień, bo początkowo koperty z ofertami miały zostać otworzone w połowie maja, później w połowie czerwca, a ostatecznie otwarto je dopiero 28 czerwca 2024 r.

Wszystko przez ponad 200 pytań dotyczących SIWZ, zadanych przez potencjalnych wykonawców.

Wszystko o budowie obwodnicy Witomina



Jeżeli przetarg uda się - mimo komplikacji - rozstrzygnąć, to sama budowa obwodnicy mogłaby się rozpocząć jesienią tego roku. Jeżeli przetarg uda się - mimo komplikacji - rozstrzygnąć, to sama budowa obwodnicy mogłaby się rozpocząć jesienią tego roku.
Ostatecznie do przetargu stanęło aż dziewięciu oferentów.

Oferty w przetargu:
  • Polimex Infrastruktura sp. z o.o. - 78 mln 574 tys. zł
  • Budimex SA - 84 mln 492 tys. zł
  • Kruszywo Sp. z o.o. - 85 mln 127 tys. zł
  • NDI SA - 88 mln 660 tys. zł
  • Starbag Sp. z o.o. - 89 mln 434 tys. zł
  • PHUB Piotr Pawlica - 96 mln 690 tys. zł
  • PORR SA - 98 mln 844 tys. zł
  • Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 99 mln 229 tys. zł
  • Konsorcjum Kobylarnia SA i Mirbud SA - 99 mln 261 tys. zł

Jak widać, nawet najdroższa z nich była o ponad 30 mln zł tańsza od wyceny urzędników.

Co ma zmienić realizacja inwestycji?
  • Budowa obwodnicy Witomina ma odciążyć Witomino od ruchu tranzytowego pojazdów z zachodnich dzielnic do centrum miasta.
  • Będzie się składać z dwóch dwupasowych jezdni, przy czym pasy skrajne będą pełnić funkcję buspasów.
  • Przewidziano też ciągi pieszo-rowerowe oraz bezkolizyjne dojścia do terenów leśnych.

Opinie (146) ponad 10 zablokowanych

  • Zbadajmy to!

    Trzeba zatrudnić inżynierszczynię, aby razem z rzeczoznawczynią (they/them) zrobiły odpowiednie pomiary i badania. Ze względu na 3 dniowy tydzień pracy wykonają to już nawet do przyszłych wakacji w 2026! Super deal, poszczurza Gdynia dryfuje ku lewicy.

    • 4 4

  • Kiedy urzednicy wytlumacza sie z zawyzonego kosztorysu inwestycji? (2)

    Przeciez to jest skrajna nieudolnosc UM Gdynia

    • 8 1

    • Niech się szczurek tłumaczy (1)

      To jeszcze jego przetarg.

      • 3 0

      • Co? xD A co się w ogóle stało? Kto stracił? Kto nakradł? No ... nikt

        • 1 1

  • Najdroższa i Najtańsza

    W czym problem wybrań najtańszą i później ją aneksować bo się nie spięło czy coś.....wywalamy najdroższą i najtańszą reszta zostaje na dogrywkę po temacie, wiadomo że kasy starczy nie będą przycinać na materiałach i optymalizować wszystkiego i bedzie git! Ale chyba jeszcze w PL do tego nie dorośliśmy.

    • 3 1

  • ...no,no, grubo... (1)

    ...daje do myślenia taka rozbieżność cenowa, nawet nie chcę myśleć jakie wały się za starej władzy toczyły ,mam nadzieje że ABW weźmie temat na tapetę bo to śmierdzi na kilometr....

    • 6 3

    • Jakie prawo zostało złamane?

      Tłumacz mi

      • 1 1

  • Za mało

    Kasiorek,MTM wybuduje kiedyś w przyszłości ..

    • 3 2

  • Świetnie (1)

    Jeżeli zamiast wydać 130 mln zł, zostanie wydane tylko około 80 mln zł, to zostanie 70 mln zł na kolejną, ładną drogę! :-)

    • 5 0

    • Słabo liczysz.

      • 0 0

  • Konsorcjum Kobylarnia SA i Mirbud SA nie jest w stanie ogarnac swojej kuwety

    na Wezle Poludnie ale pcha sie w kolejne miejsce. Pan Kazio bedzie sie bilokowal?

    • 4 1

  • CYRK (4)

    Remont Chwarznienskiej na Witominie kosztował 70 mln zł nawet nie poszerzono ulicy i trwa już 3 lata, 1000 metrów 3 lata :) Teraz będą budować obwodnicę tej Chwarznienskiej za 130 mln :) CYRK

    • 89 12

    • Ile w życiu kosztorysów robiłeś?

      • 8 7

    • Trwa od 11 kwietnia zeszłego roku.

      Coś chyba nie teges z liczeniem.

      • 5 1

    • Dokładnie przy Chwarznieńskiej nie wybrali najtańszą ale naszybszą ofertę która i tak nie była szybka- żenada

      Przepalarnia kasiorki działa perfekcyjnie. Internaty dla dzieci, dopłaty dla studentów, stypendia? Nie w tym kwiecistym wesołym państewku inwestuje się w renty wdowie i inwestycje infrastrukturalne , które nie mogą byc za tanie a na koniec ogromnie droga droga nic sie nie zmienia poza świeżą farbą- upadek

      • 1 1

    • Ścieżkę rowerową zaczęli budować na Rolniczej

      i zabrali ludziom chodnik.

      • 1 0

  • Przeszacowany kosztorys? (1)

    Teraz nikt nie przyzna się do błędu i będą nękać wykonawców a i tak wygra Polimex Infrastruktura Sp. o.o. Skąd wiem? Wystarczy zobaczyć, że Polimex Infrastruktura jest w grupie kapitałowej Polimex Mostostal. Polimex Mostostal S.A. jest w 100% właściciel em Polimexu Infrastuktury Sp. z o. o. A 64,94% akcji Polimexu S.A. mają enea s.a., energa S.A., PGNiG. Więc na pewno nie zostaną odrzuceni za rażąco niską cenę, bo w swojej grupie mają spółki produkcyjne, paliwowe, energetyczne, metalowo - budowlane itd.

    • 3 0

    • Ale jakiego błędu wariacie?

      • 0 0

  • Jestescie uśmiechnieci? (1)

    Pisałem niedawno że będą zwlekać z tą budową, w końcu nic nie będzie, a wy dalej będziecie z uśmiechem wybierać niekompetentnych ludzi do władz. Brawo wy.

    • 5 1

    • Co się złego dzieje wytłumacz mi. Wszystko idzie zgodnie z procedurami

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane