• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybudowali chodnik... głównie dla samochodów

Krzysztof Koprowski
6 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 13:06 (7 stycznia 2019)
  • Dla pieszych pozostawiono fragment chodnika o szerokości zaledwie 1,5 m.
  • Dla pieszych pozostawiono fragment chodnika o szerokości zaledwie 1,5 m.
  • Dla pieszych pozostawiono fragment chodnika o szerokości zaledwie 1,5 m.

Na ul. Kochanowskiego zobacz na mapie Gdańska w Dolnym Wrzeszczu wykonano fragment nowego chodnika. Zdecydowana jego większość została od razu przeznaczona pod parkowanie, a fragment dla pieszych zabezpieczono szpetnymi słupkami. Urzędnicy tłumaczą, że inwestycja została wykonana niezgodnie z miejskimi standardami.



Czy należy zezwalać na parkowanie na nowych chodnikach?

Aktualizacja, 7 stycznia, godz. 13:06: Po publikacji artykułu urzędnicy poinformowali, że nowe i bardziej estetyczne słupki zostaną ustawione w taki sposób, aby samochody nie zastawiały chodnika.


Ul. Kochanowskiego w Dolnym Wrzeszczu to jedna z wielu ulic w Gdańsku, gdzie panuje anarchia parkingowa. Kierowcy parkują tutaj niemal w dowolny sposób. Większość wprawdzie wybiera jezdnię, ale na niektórych odcinkach ulicy normą jest parkowanie na trawnikach lub/i chodnikach.

Szansą na uporządkowanie niewielkiego fragmentu ulicy była inwestycja deweloperska na wysokości skrzyżowania z ul. Lengnicha zobacz na mapie Gdańska.

Deweloper zdecydował się jednak na wykonanie szerokiego chodnika, by następnie przeznaczyć go pod parkowanie. Przestrzeń dla pieszych o szerokości zaledwie 1,5 m zabezpieczono słupkami.

- Tę przestrzeń można było zaaranżować w sposób, który będzie godził interes pieszych i kierowców. Zamiast szerokiego chodnika do parkowania, należało wykonać zatokę do postoju z np. kostki brukowej, ograniczoną krawężnikami i zielenią. Budując chodniki w taki sposób, jak zrobiono to na ul. Kochanowskiego, nigdy nie nauczymy kierowców, by przestali traktować chodniki jako miejsce do parkowania - pisze do nas pan Tomasz, czytelnik Trojmiasto.pl
Warto dodać, że jednokierunkowa ul. Kochanowskiego jest na tyle szeroka, że bez problemu można pozostawić auto również w całości na jezdni, co pozwoliłoby wzdłuż inwestycji deweloperskiej na kontynuację szpaleru drzew i trawników między jezdnią a chodnikiem.

Dopuszczenie parkowania na chodnikach oraz niewielka liczba interwencji Straży Miejskiej sprawiają, że takie sytuacje, jak na ul. Szczecińskiej na Przymorzu, są codziennością w polskich miastach. Dopuszczenie parkowania na chodnikach oraz niewielka liczba interwencji Straży Miejskiej sprawiają, że takie sytuacje, jak na ul. Szczecińskiej na Przymorzu, są codziennością w polskich miastach.

Chodniki, które nie są chodnikami



Polska należy do nielicznego grona państw w Unii Europejskiej, gdzie parkowanie na chodnikach jest w pełni dozwolone. Niedawno z tego rozwiązania prawnego wycofała się nawet nienależąca do UE Ukraina, gdzie jednocześnie nakazano przy każdej przebudowie ulicy projektowanie chodników wyłącznie dla pieszych.

Urzędnicy: inwestycja niezgodna ze standardami



Dlaczego podobnego rozwiązania, jak u naszych wschodnich sąsiadów, nie można zastosować w Gdańsku? Dlaczego wciąż urzędnicy zezwalają na budowę chodników, które nie pełnią swojej funkcji?

- Obecnie nie wpłynął od inwestora do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni projekt docelowej organizacji ruchu. Obecny stan jest niezgodny z naszymi standardami - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Urzędnicy zapewniają, że dołożą starań, aby jak najszybciej zdemontować szpetne słupki. Tylko czy to rozwiąże problem z parkowaniem na nowym chodniku? Pozostaje jedynie liczyć, że kierowcy pozostawią swoje auta na jezdni, a chodnik nie zostanie przez nich zdewastowany.

Czytaj również:

Opinie (401) ponad 20 zablokowanych

  • (5)

    W tym miesicie od lat robi sie wiecej dla aut niz pieszych.

    • 21 19

    • Akurat o pcinie dolnym nie mówimy...

      chciałaś powiedzieć ze robi się coraz mniej dobrego dla kierowców ..

      • 5 5

    • Bo panuje tu myślenie rodem z Rosji (1)

      a tam samochód to Bóg. Ciemna osadnicza ludność najechali po Niemcach.

      • 10 2

      • zwykła lokalna ludność

        tak samo ciemna a może nawet ciemniejsza

        • 0 1

    • A kierowca nigdy nie jest pieszym? (1)

      • 3 0

      • od trawnika do klatki jedynie

        • 1 0

  • A mi przeszkadza kosciol i bicie jego dzwonow na pogorzu (1)

    Dolnym.czemu zmuszany jestem do sluchania tych glodnych kawalkow

    • 13 16

    • podpal dziada

      niech się pali szkarada

      • 2 1

  • (3)

    Słupki jak za komuny. Co za koszmar

    • 10 3

    • Lux (2)

      Za komuny nie było tak wypasionych słupków.

      • 2 0

      • takie piękne wtedy były (1)

        teraz to nie ma takich

        • 0 0

        • Za Komuny wprawiali je solidniej, żeby obywatel nie użył go przeciw władzy,

          a te można jedną ręką wyrwać.

          • 1 0

  • Zamiast robić nagonkę dajcie ludziom sensowną alternatywę (5)

    Zamiast robić prymitywną i populistyczną nagonkę dajcie ludziom sensowną alternatywę.
    Wtedy wielu ludzi chętnie pozbędzie się kosztów i problemów związanych z posiadaniem samochodu.
    A jak nie macie alternatywy - to się odpie**olcie.

    • 28 24

    • Dajcie ?

      z PGR u ?

      • 10 4

    • (3)

      alternatywa: komunikacja publiczna, rower, traficar..............

      • 8 3

      • (2)

        rower - oczywiście. cały rok, w każdą pogodę, pomiędzy górnym i dolnym tarasem będzie cały Gdańsk jeździł rowerem. Do pracy razem z dokumentami, laptopem, drugim śniadaniem i innymi pierdołami w plecaku. Potem po pracy na zakupy i też się wszystko zmieści do koszyczka, prawda?

        traficar - jedyna sensowna odpowiedź. Tak, traficar przydaje się jako alternatywa dla własnego samochodu. Ale zauważ, że nadal gdzieś na końcu trzeba go zaparkować, więc dalej zajmuje miejsce.

        komunikacja - proszę cię bardzo. Rozmawiajmy poważnie. Komunikacja w tym mieście jest co najwyżej znośna, jeśli rozmawiamy o SKM. Ale nie każdy mieszka/pracuje w linii SKM. A tramwaje i autobusy to jest wydmuszka, kompromitacja idei transportu publicznego.

        • 5 7

        • oczywiście

          ludzie jeżdżą

          • 3 2

        • szukasz problemów na siłę. wszystko się da. wystarczy chcieć.

          ja jeżdżę z Jelitkowa na Matarnię cały rok rowerem. Na zakupy po co jeździć? podejść nie można? tak daleko masz do sklepu?

          • 3 1

  • Ta. Jagiellońska! I co? Zero interwencji. Mundurowi, wstyd! I jak tu was popierać. Najpierw trzeba coś pokazać a potem żądać. Właśnie tu leżą wasze pieniądze, podwyżki.

    • 10 3

  • Ulica Arkońska na Przymorzu i wszystkie chodniki zastawione autami pracowników banków i nowych gmachów korporacji

    Pytam się grzecznie stałych parkujących na chodniku czemu nie parkują w podziemnych parkingach biur,które w połowie są puste. Odpowiedź- nie jestem frajerem żeby co dzień płacić parę złotych.Pusto robi się czasami gdy pada śnieg. Wtedy korzystają z podziemnych bo po pracy trza odśnieżać autko. Straż miejska problemu nie widzi...

    • 28 3

  • Auto na chodniku to paranoja

    od tego są miejsca parkingowe i garaże

    • 15 9

  • dlaczego (1)

    stale odnawia sie wojnę z samochodami? mamy je w ramach postępu zezłomować? wszyscy na rowery? moja babcia też?

    • 16 21

    • Nagonka eco

      Czekam na zakaz choinek na swieta

      • 3 5

  • no właśnie (1)

    te osiedla które widać na fotkach to jest stara zabudowa. Te budynki choć niewątpliwie z duszą, to jednak były budowane w czasach kiedy jeździły tylko furmanki i dorożki. Czasy się zmieniły, zrobiło się ciasno. Dziś zupełnie inaczej projektuje się osiedla z uwzględnieniem dużego ruchu. To widać np. po osiedlach od robyga.

    • 5 20

    • Tak szczerze...
      Warto było iść na ten marketing by robić z siebie takiego wała za jakieś drobne?
      A poziom reklamy to przełom 99/00 rok
      Płytki się naucz kłaść czy coś innego...

      • 9 0

  • Nic dodać

    Gdansk

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane