• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydrążymy tunel pod Martwą Wisłą

Michał Brancewicz
4 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia. Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia.

Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska w ciągu Trasy Sucharskiego zostanie wydrążony - będzie to pierwsze w Polsce zastosowanie tej metody do budowy podwodnej przeprawy. Koszt prac szacuje się na ok. 590 mln zł.



Choć wciąż nie wiemy, kiedy ruszy budowa Trasy Sucharskiego, ani nie znamy jej całkowitego kosztu, wiadomo już przynajmniej jaką metodą powstanie jej najbardziej skomplikowany odcinek: tunel pod Martwą Wisłą. Miejscy eksperci zdecydowali się na drążenie. Na pierwszy rzut oka jest droższe, ale w tym przypadku jednak bardziej opłacalne.

- Metoda drążona jest bezpieczniejsza i tańsza od budowy tunelu metodą elementów zatapialnych - przekonuje Piotr Dańko, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Wybraliśmy metodę, która nie naruszy nabrzeża i jego uzbrojenia, oraz przebiegających tamtędy rurociągów.

Metoda zatapiania elementów wymagałaby rozebrania i odbudowania na nowo całego nabrzeża. To wiązałoby się z dodatkowymi kosztami i dodatkowo utrudniłoby ruch statków w tym rejonie. - Samo drążenie jest teoretycznie droższe, ale dodatkowe koszta związane z tą drugą metodą sprawiają, że jest bezkonkurencyjne - zapewnia Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim magistracie.

Tunel - a właściwie dwa równoległe tunele, którymi pobiegną jezdnie Trasy Sucharskiego - wydrążony zostanie za pomocą maszyny TBM. Zwana także "kretem drążącym" ma średnicę 12 m i długość 30 m. Sprzęt działa w oparciu o nowoczesne technologie, więc jest drogi. Jego dostarczeniem obarczony zostanie wykonawca robót.

Tunele będą istotnym elementem Trasy Sucharskiego, która w przyszłości połączy południową obwodnicą Gdańska, której budowa rozpocznie się w połowie 2009 r. (trwa wykup gruntów pod tę inwestycję) z portem i dalej z Letnicą, a poprzez Trasę Słowackiego także z obwodnicą Trójmiasta. Długość tuneli wyniesie około 1,1 tys m. W każdym z nich będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy na dwóch pasach, chociaż początkowo w grę wchodziły trzy pasy ruchu w każdą ze stron.

- Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku - mówi Krzysztof Rudziński.

Ramowy harmonogram prac na budowie tuneli ma powstać w ciągu dwóch tygodni. Nadzór nad budową miasto powierzy niedawno powstałej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. Wyłonienie wykonawcy robót nastąpi w połowie przyszłego roku. Budowa rozpocznie się pod koniec 2009 roku lub na początku 2010 i potrwa maksymalnie 4 lata.

Jedno jest pewne, szacowanej na 590 mln złotych inwestycji nie uda się w całości ukończyć do Euro 2012. Do tego czasu być może oddany zostanie chociaż jeden tunel. Wielce prawdopodobne jest także, że koszty budowy wzrosną, gdyż obecny koszt opiera się o szacunki innych tuneli budowanych w podobnych warunkach w Europie.

Opinie (195) ponad 10 zablokowanych

  • I takie to właśnie jest polskie myślenie prespektywiczne... (1)

    Po prostu świetnie.Bo do 2025-30 roku wystarczy. A co potem? Przecież to raptem maksymalnie 28 lat. Jasne, niech się martwią inni. A może jednak lepiej od razu zbudować po 3 pasy w jedną stronę, co pod rozwagę poddaję.

    • 0 0

    • lepiej nie, bo się zawali a za 30 lat komunikacja będzie wygladać inaczej

      - mam nadzieję

      • 0 0

  • Proponuję firmę, która dziś kopała koło falowca na Obrońców Wybrzeża. (1)

    Dzięki ich fachowym pracownikom, udało się niepostrzeżenie przebić rurę, i dzięki temu, teraz przynajmniej 3 bloki nie będą miały wody, przynajmniej do południa.

    • 0 0

    • jak nie ma kogo zatrudniać to zatrudnia się buraków którzy są po szkole podstawowej i takim oto kosztem ten kraj wygląda jak wygląda, niestety taka smutna prawda, ale zamiast sie przejmować innymi lepiej zastanowić się czy sami jesteśmy doskonali. Jak ktoś jest głupi to i tak powie że jest super facet (kobieta) i w sobie nie widzi wad, ale takich osób nie ma.

      • 0 0

  • SCIENCE-FICTION powiem Wam

    wolę czytać ale jak widzę w realu to ręce mi opadają

    i w tym całym cyrku Budyń i koledzy klepią się po plecach, uśmiechają i generują MATRIX

    • 0 0

  • Adamowicz powinien byc przybity gwoździami do drewnianego ogrodzenia (4)

    Adamowicz powinien być przybity gwoździami do drewnianego ogrodzenia
    okalającego Wyspę Spichrzów. Ten nieudolny dziad pociągnął Gdańsk na dno. Zrobił z niego zapyziałą dziurę Brud, dziurawe jezdnie, krzywe chodniki, brak pływalni krytych. Jechać dalej czy wystarczy? Teraz wyda pożyczone megapieniądze na stadion czynny dwa razy w roku. A wszystko będzie się sypać i walić.....

    • 0 0

    • i to wszsytko po to (2)

      aby tacy upierdliwcy jak ty którzy siedzą na gaciach w zapyziałej chałupie ,łojąc tanie piwo z biedronki mogi swoje flustracje wylewać.Zamiast przypier.... się do Adamowicza weź rusz dupę i wystartuj w wyborach. Na takich jak ty czeka nasze miasto. Na pewno masz wiele ciekawych pomysłów jak sprawić abyśmy stali się drugim Paryżem

      • 0 0

      • Pomysły to ja mam

        brakuje mi wiedzy, jak je wprowadzic w czyn. To mnie z Panem Prezydentem łaczy. To co dzieli: ja nie chcę być prezydentem.

        • 0 0

      • saab10! Dziecino! Nie myl pojęć! To nie gość pchał sie

        saab10! Dziecino! Nie myl pojęć! To nie "gość" pchał się do prezydentury Gdańska tylko Adamowicz, bo uważał , że się nadaje, sprosta, da radę. Nie sprostał. Nie dał rady, nie nadaje się . To widać gołym okiem.Przejdź się po Gdańsku. Obejrzyj sobie to "cudne miasto" Funduje nam za to stadion za 1, 2 mld zł zadłużając gdańszczan na wieki , na który po prostu Gdańska nie stać, tak jak zwykłego Kowalskiego na mercedesa.Oby Adamowicz do pierdla nie trafił za niegospodarność.

        • 0 0

    • Sorry przed stadionem bedzie ECS i kościół flaszki

      sprawdzona wiadomość

      • 0 0

  • PARANOJA!! (1)

    Pod La Manche, ok 60 km zrobiono w 5 lat (3 tunule!!), no a My, 100m zrobimy (2 tunele) w też 5 lat, ciekawe.....

    • 0 0

    • u nas będą drązyć saperkami....

      1 grudnia 1987 roku zaczęto budowę po stronie angielskiej. Już po trzech latach 1 grudnia 1990 roku uruchomiono pierwsze połączenie kanałem. 6 maja 1994 roku nastąpiło oficjalne otwarcie przez królową Elżbietę II oraz francuskiego prezydenta François Mitterranda, a po miesiącu odbył się pierwszy przejazd Eurotunnelem.

      • 0 0

  • TBM wierci ok 20-30m (1)

    w skale!!, na dobę, skąd to u nas ma trwac 5 lat?????

    • 0 0

    • a ile w bursztynie ?

      • 0 0

  • 40-lat wstecz Gierek miał badania i wizję "drogi czerwonej" (1)

    miedzy Gdańskiem i Gdynia no i obwodnicy, obwodnicę zdążył wybudować drogi czerwonej dzieki obecnym u koryta już nie i mamy najbardziej zakorkowaną METROPOLIE adłamowicza w Europie! i koscioły rosnace jak grzyby po deszczu, a w ich otoczeniu SPA dla chłopców w czarnych sukienkach!!!

    • 0 0

    • Należy się poprawka w temacie. To był projekt jeszcze za Gomułki.

      • 0 0

  • jak wykonawcę proponuje SAUR NEPTUN

    wszedzie gdzie wymieniali rurociagi jezdnie pozapadały sie, za co adłamowicz dostał na piwko w rocznice 10-lecia braku nadzoru na funduszami!!!
    P.S. czy za brak nadzoru mozna adłamowicza podać do prokuratora??

    • 0 0

  • Adamowicz Tobie już dziekujemy !!!

    Krótkowzroczność i robienie projektów do projektów!!! Budowa durnych marketów w środku miasta. A gdzie baseny ośrodki sportowe, place dla dzieci? Syf brud miasto Gdańsk zapyziałe w weekendy po 22:00 nie ma gdzie pójść nie ma gdzie zjeść co za dziadostwo!!!

    • 0 0

  • Pajace

    ...za granicą budują tunele, a nie gadają o nich od 15 lat...Pewnie drugie 15 lat potrzeba na wydrążenie....Pytanie - kto znowu na tym zarobi?....To już kolejna ( chyba 4 ) koncepcja o której słyszę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane