• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydrążymy tunel pod Martwą Wisłą

Michał Brancewicz
4 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia. Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia.

Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska w ciągu Trasy Sucharskiego zostanie wydrążony - będzie to pierwsze w Polsce zastosowanie tej metody do budowy podwodnej przeprawy. Koszt prac szacuje się na ok. 590 mln zł.



Choć wciąż nie wiemy, kiedy ruszy budowa Trasy Sucharskiego, ani nie znamy jej całkowitego kosztu, wiadomo już przynajmniej jaką metodą powstanie jej najbardziej skomplikowany odcinek: tunel pod Martwą Wisłą. Miejscy eksperci zdecydowali się na drążenie. Na pierwszy rzut oka jest droższe, ale w tym przypadku jednak bardziej opłacalne.

- Metoda drążona jest bezpieczniejsza i tańsza od budowy tunelu metodą elementów zatapialnych - przekonuje Piotr Dańko, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Wybraliśmy metodę, która nie naruszy nabrzeża i jego uzbrojenia, oraz przebiegających tamtędy rurociągów.

Metoda zatapiania elementów wymagałaby rozebrania i odbudowania na nowo całego nabrzeża. To wiązałoby się z dodatkowymi kosztami i dodatkowo utrudniłoby ruch statków w tym rejonie. - Samo drążenie jest teoretycznie droższe, ale dodatkowe koszta związane z tą drugą metodą sprawiają, że jest bezkonkurencyjne - zapewnia Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim magistracie.

Tunel - a właściwie dwa równoległe tunele, którymi pobiegną jezdnie Trasy Sucharskiego - wydrążony zostanie za pomocą maszyny TBM. Zwana także "kretem drążącym" ma średnicę 12 m i długość 30 m. Sprzęt działa w oparciu o nowoczesne technologie, więc jest drogi. Jego dostarczeniem obarczony zostanie wykonawca robót.

Tunele będą istotnym elementem Trasy Sucharskiego, która w przyszłości połączy południową obwodnicą Gdańska, której budowa rozpocznie się w połowie 2009 r. (trwa wykup gruntów pod tę inwestycję) z portem i dalej z Letnicą, a poprzez Trasę Słowackiego także z obwodnicą Trójmiasta. Długość tuneli wyniesie około 1,1 tys m. W każdym z nich będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy na dwóch pasach, chociaż początkowo w grę wchodziły trzy pasy ruchu w każdą ze stron.

- Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku - mówi Krzysztof Rudziński.

Ramowy harmonogram prac na budowie tuneli ma powstać w ciągu dwóch tygodni. Nadzór nad budową miasto powierzy niedawno powstałej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. Wyłonienie wykonawcy robót nastąpi w połowie przyszłego roku. Budowa rozpocznie się pod koniec 2009 roku lub na początku 2010 i potrwa maksymalnie 4 lata.

Jedno jest pewne, szacowanej na 590 mln złotych inwestycji nie uda się w całości ukończyć do Euro 2012. Do tego czasu być może oddany zostanie chociaż jeden tunel. Wielce prawdopodobne jest także, że koszty budowy wzrosną, gdyż obecny koszt opiera się o szacunki innych tuneli budowanych w podobnych warunkach w Europie.

Opinie (195) ponad 10 zablokowanych

  • A ja wybuduje lotnisko na starówce

    • 0 0

  • "- Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30

    roku – mówi Krzysztof Rudziński. " Powiem jedno ale zal... Znow sie zrobia korki i całą budowa pojdzie na marne... jak robic to juz 3 pasy -przeciez nawet jak bedzie wiecej to nic sie nie stanie ...

    • 0 0

  • robili jak za komuny

    - Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku – mówi Krzysztof Rudziński.
    kiedyś gdy budowano Grunwaldzką, też robili badania i twierdzili, że trzy pasy to aż nadto, ale co tam, zbudujecie? zbudujemy! Teraz dojazdówka do Gdańska ma dwa pasy które przechodzą w trzy i co mamy? KORKI!
    A tu zrobią dwa pasy, bo ktoś stwierdził że nam kierowcom to wystarczy na 20 lat, potem będą kopać drugi tunel, no chyba że wychodzą z założenia, że społeczeństwo przesiądzie się na awionetki.

    • 0 0

  • Tunel...

    Włodarze Miasta !!! Obiecanki , cacanki a głupiemu radość ?

    • 0 0

  • Cytat: "Długość tuneli wyniesie około 1,1 tys m." - tzn. około 1 km i 100 metrów (1)

    co pewnie pismakowi wydało się to zbyt banalne lub artykuł został napisany metodą "kopiuj - wklej"

    • 0 0

    • a w zasadzie tylko ok. 550 metrów, bo to jeden tunel o dwóch dziurach

      - czyżby propaganda sukcesu wracała ?

      • 0 0

  • nie można zapomnieć (1)

    o wybudowaniu na środku pod Wisłą kościółka pod wezwaniem Flaszki Głódzia

    • 0 0

    • i wyjsciach awaryjnych w połowie tunelu

      • 0 0

  • (1)

    Dwa pasy są całkowicie wystarczające pod następującymi warunkami:

    1) odpowiednio długie zjazdy z takiej trasy, tak aby stojący na zjeździe nie zajmowali jednego z tych dwóch pasów - zobaczcie że korki na obwodnicy robią się przez niewydolne zjazdy, dobrze podłączone do ruchu dwa pasy mają gigantyczną pojemność,

    2) buraki stosują się do ograniczeń prędkości - jak ktoś za punkt honoru stawia sobie jazdę co najmniej 50km szybciej niż wynosi limit to zawsze będzie widział trasę zakorkowaną - czy ktoś jeździ przepisowo po obwodnicy i narzeka na zawalidrogi? nie! nawalą w tunelu fotoradarów i ruch w tunelu będzie sprawny i płynny

    Co do korków w innych częściach miasta to one jakby nie było zmaleją. Jak otworzą nową trasę to będzie skok pojemności układu drogowego przy tej samej ilości samochodów, więc będzie lepiej. A najlepiej to idźcie na autobus - przyczyńcie się do zmniejszenia korków i pokażcie Adamowiczowi fige.

    • 0 0

    • Dwa pasy powinny starczyć. To prawda że aby nie tworzyły sie korki ważnym jest aby były sprawne zjazdy bo jeśli nawet każdy tunel miałby po trzy pasy ruchu a na wyjazdach z tuneli byłaby zaraz krzyzówka ze światłami to nawet i pięć pasów nie zapobiegnie korkom. Gratuluję rozsądku i wyważonej opini których brakowało kilka dni temu gdy przemądrzalcy udowodniali wyższość Swiąt Wielkiej Nocy nad Świętami Bożego Narodzenia.

      • 0 0

  • Najbardziej zadłużone miasta w Polsce:
    Gdańsk - od czasów objęcia władzy przez Adamowicza
    Ciekawe ile teraz miasto się zapożyczy ... bo pewnie prace potrwają podobnie do Metra Warszawskiego

    • 0 0

  • A jeszcze tydzień temu na tym samym portalu redaktor Michał Tusk przekonywał nas, że tunel będzie wykonany przed Euro 2012. A teraz raczkiem wycofano się z tej deklaracji. A czy wykonano już badania geologiczne i czy wiadomo w jakim materiale trzeba będzie drążyć tunel? Prawdopodobnie będzie to muł i kurzawka. A więc aby drążyć tunel trzeba będzie zamrozić grunt aby uniknąć zalania drążonego tunelu od czoła. Wykonanie tunelu w sypkim gruncie będzie prawdopodobnie bardziej technicznie skomplikowane i droższe niż gdyby drążono w skale. I oby przetargu nie wygrała żadna polska firma ucząca się na tym tunelu nowej technologii. Ażeby zmniejszyć koszty należy rozesłać zaproszenia do udziału w przetargu do wszystkich dużych firm w Europie, Ameryce i Azji specjalizujących się w wykonywaniu tuneli. I w warunkach przetargu umieścić 10-letnią gwarancję szczelności!

    • 0 0

  • Tunel im Jana Pawła DRUGIEGO

    bo tunele są dwa. Oczywiście żaden pieszy pewnie nie przejdzie i zapomnij o rowerze....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane