• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydrążymy tunel pod Martwą Wisłą

Michał Brancewicz
4 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia. Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia.

Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska w ciągu Trasy Sucharskiego zostanie wydrążony - będzie to pierwsze w Polsce zastosowanie tej metody do budowy podwodnej przeprawy. Koszt prac szacuje się na ok. 590 mln zł.



Choć wciąż nie wiemy, kiedy ruszy budowa Trasy Sucharskiego, ani nie znamy jej całkowitego kosztu, wiadomo już przynajmniej jaką metodą powstanie jej najbardziej skomplikowany odcinek: tunel pod Martwą Wisłą. Miejscy eksperci zdecydowali się na drążenie. Na pierwszy rzut oka jest droższe, ale w tym przypadku jednak bardziej opłacalne.

- Metoda drążona jest bezpieczniejsza i tańsza od budowy tunelu metodą elementów zatapialnych - przekonuje Piotr Dańko, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Wybraliśmy metodę, która nie naruszy nabrzeża i jego uzbrojenia, oraz przebiegających tamtędy rurociągów.

Metoda zatapiania elementów wymagałaby rozebrania i odbudowania na nowo całego nabrzeża. To wiązałoby się z dodatkowymi kosztami i dodatkowo utrudniłoby ruch statków w tym rejonie. - Samo drążenie jest teoretycznie droższe, ale dodatkowe koszta związane z tą drugą metodą sprawiają, że jest bezkonkurencyjne - zapewnia Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim magistracie.

Tunel - a właściwie dwa równoległe tunele, którymi pobiegną jezdnie Trasy Sucharskiego - wydrążony zostanie za pomocą maszyny TBM. Zwana także "kretem drążącym" ma średnicę 12 m i długość 30 m. Sprzęt działa w oparciu o nowoczesne technologie, więc jest drogi. Jego dostarczeniem obarczony zostanie wykonawca robót.

Tunele będą istotnym elementem Trasy Sucharskiego, która w przyszłości połączy południową obwodnicą Gdańska, której budowa rozpocznie się w połowie 2009 r. (trwa wykup gruntów pod tę inwestycję) z portem i dalej z Letnicą, a poprzez Trasę Słowackiego także z obwodnicą Trójmiasta. Długość tuneli wyniesie około 1,1 tys m. W każdym z nich będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy na dwóch pasach, chociaż początkowo w grę wchodziły trzy pasy ruchu w każdą ze stron.

- Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku - mówi Krzysztof Rudziński.

Ramowy harmonogram prac na budowie tuneli ma powstać w ciągu dwóch tygodni. Nadzór nad budową miasto powierzy niedawno powstałej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. Wyłonienie wykonawcy robót nastąpi w połowie przyszłego roku. Budowa rozpocznie się pod koniec 2009 roku lub na początku 2010 i potrwa maksymalnie 4 lata.

Jedno jest pewne, szacowanej na 590 mln złotych inwestycji nie uda się w całości ukończyć do Euro 2012. Do tego czasu być może oddany zostanie chociaż jeden tunel. Wielce prawdopodobne jest także, że koszty budowy wzrosną, gdyż obecny koszt opiera się o szacunki innych tuneli budowanych w podobnych warunkach w Europie.

Opinie (195) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Różnica między dwoma, trzeba a nawet ośmioma pasami jest taka, że wystarczy jedno skrzyżowanie o zbyt małej przepustowości i samochody bedą stały na obu, wszystkich trzech, czy nawet ośmiu pasach. Na takiej spacerowej to mogliby w lesie zrobić i po 5 pasów w każdą stronę a i tak węzeł przy obwodnicy i w Oliwie będzie zakorkowany. Płynny ruch nie jest zasługą szerokości drogi tylko przepustowości skrzyżowań, dlatego normalnie się jedzie dwupasmową obwodnicą a stoi na trzech na Podwalu Przedmiejskim. Zrozumcie wreszcie - zrobią dwa pasy w tunelu i dobre przyłączenia to nigdy w nim korka nie będzie.

    • 0 0

    • To może jeden?

      Taniej bedzie a zrobi sie ruch wahadlowy ;

      • 0 0

  • A może wydać dla GA,GWE,GKA I GST zakaz poruszania sie w godzinach szczytu czyli dla tych (2)

    co najgorzej jeżdzą i tamuja ruch - wtedy w ogole zaden tunel nie bedzie potrzebny.

    • 0 0

    • (1)

      jeszcze GKS GPU

      • 0 0

      • i GTC jeszcze :)

        • 0 0

  • Nie Martwą Wisłą tylko Leniwką, bo taka jest Polska nazwa.

    Nie używajmy szwabskiego nazewnictwa lub bezpośredniego tłumaczenia ze szwabskiego języka w polskim Gdańsku. Nazwa: "Martwa Wisła" została nadana przez szwabów w czasie ich okupacji tych terenów. Ów fragment rzeki miał nazwę polską: Leniwka. I ta nazwa powinna być stosowana przez Polaków.

    • 0 0

  • Nie Martwa Wisła tylko: Leniwka, bo taka jest polska nazwa. (2)

    Nie stosujmy szwabskich nazw i bezpośrednich tłumaczeń ze szwabskiego języka w polskim Gdańsku. Nazwa: "Martwa Wisła" została bowiem nadana temu odcinkowi rzeki przez szwabów, którzy okupowali te polskie tereny. Ów odcinek rzeki miał swoją polską nazwę: "Leniwka" (zanim podstępni krzyżacy nie opanowali Gdańska w 1308 r.) i tę nazwę stosujmy bo to my Polacy jesteśmy tutaj gospodarzami.

    • 0 0

    • ..."Nie Martwa Wisła tylko: Leniwka"...

      No wlasnie, to jest glownym problemem.
      I nie tunel- to tez obce slowo, lepiej podluzna dziura w zimii, jama?
      I na Boga nie Kartofle, tylko ziemniaki.
      Zgodnie z ta zasada wideo, nazyalo sie kiedys magnetowidem- kto to jeszcze pamieta?
      Zapewne Polak z polskiego Gdanska.

      • 0 0

    • Leniwka - śliczna nazwa

      zupełnie inaczej brzmi niż grobowe: Martwa.
      Niemcy lubią takie patetyczne ponurości.

      • 0 0

  • Gospodarzem to ja jestem na wiśle martwej bo ja tam skuterem pływam , hhhhy

    I uwazam ze jest to martwa wisla

    • 0 0

  • APEL do dziennikarzy Trojmiasto.pl!!

    przestańscie w końcu spamować ten portal:-)

    • 1 0

  • Nie cała inwestycja, ale tunele mają byc oddane na EURO 2012, pisał 5 dni temu,

    bo 31 paziernika, red.gw M. Tusk.
    Tydzień nie minął i już zmiany?

    • 0 0

  • I znowu K R E T Y N I

    robią inwestycję na 15 lat, a potem się zakorkuje i będzie jak na Łostowickiej

    • 0 0

  • (1)

    to w końcu tańsze czy droższe? ja już nic nie wiem

    • 0 0

    • to zależy, czy spisz dobrze, czy męczy cię np. niestrawność

      • 0 0

  • no dobrze, pośmiałem się, ale tak trochę poważniej (1)

    to chętnie się dowiem jacy to są "miejscy eksperci" od tuneli drążonych pod rzekami. wtedy może im podpowiem, że zamównienie odpowiedniej maszyny do wiercenia trwa bardzo, bardzo długo, bo to nie jest sypiący się Golf czekający w szrocie na frajera. a zamówić można dopiero jak się wybierze wykonawcę,ustali z nim wszystkie warunki kontraktu, uzyska zabezpieczenia finansowe, ustali szczególowe wymagania dla takiej maszyny tnącej itp itd. więc ani pieniądze o których mowa nie wystarczą, ani terminy nie są realne, ani koszty dodatkowe nie będą oszczędzone.

    • 1 0

    • terminy do 2012

      tak pisze dziennikarz wiodacej gazety . nie o to chodzi zeby było sensownie tylko budujaco i optymistycznie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane