• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjątkowe trolejbusy wystawione na sprzedaż

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2023, godz. 12:00 
Opinie (177)
Jeden z dwóch trolejbusów Mercedes-Benz wystawionych na sprzedaż, które w przeszłości były autobusami. Jeden z dwóch trolejbusów Mercedes-Benz wystawionych na sprzedaż, które w przeszłości były autobusami.

Gdynia zamierza pozbyć się siedmiu wyeksploatowanych trolejbusów. Wśród nich cztery to autobusy, które zostały dekadę temu zmienione na "trajtki". Przewoźnik zapewnia, że ich wycofanie nie wpłynie na zapewnienie taboru w codziennej eksploatacji.



Czy Gdynia powinna inwestować w trolejbusy?

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni na sprzedaż wystawiło siedem pojazdów
  • dwa trolejbusy Solaris Trollino 12T wyprodukowane w 2001 r.,
  • jeden trolejbus Solaris Trollino 12AC z 2003 r.,
  • dwa autobusy Solaris Urbino 12 z 2001 i 2002 r. przebudowane na trolejbusy w 2012 i 2013 r.,
  • dwa autobusy Mercedes-Benz O530 Citaro z 2002 r. przebudowane na trolejbusy w 2011 r.

Trolejbusy, które powstały z autobusów spalinowych



Wspomniana przebudowa była projektem wyjątkowym, ponieważ Gdynia we własnym zakresie dokonywała tzw. konwersji pojazdów typowo spalinowych na zasilanie prądem z sieci trakcyjnej. Ponadto umieszczono w nich akumulatory, umożliwiające pokonywanie krótkich odcinków bez potrzeby jazdy "pod drutem".

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Prace prowadzone przez PKT od początku miały charakter doraźny, służące uzupełnieniu parku taborowego na kilka-kilkanaście lat. Dzisiaj pojazdy te wymagają kolejnych nakładów finansowych, co - biorąc pod uwagę ich wiek - jest nieopłacalne.

- Pojazdy, które przeszły konwersję, zostały wyposażone w napędy z bateriami niklowo-kadmowymi (Ni-Cd). To zupełnie inna technologia baterii niż obecnie stosowane litowo-jonowe (Li-Ion). Były to wówczas jedyne dostępne na rynku baterie i dały początek ery budowy trolejbusów z napędem alternatywnym - dodaje Tomasz Labuda, zastępca prezesa Zarządu PKT Gdynia.

Trolejbusy wyprodukowane częściowo w Gdyni



Wyjątkowe są także dwa najstarsze trolejbusy (Solaris Trollino 12T) wystawione na sprzedaż. To pierwsze konstrukcje tego typu Solarisa, wyprodukowane z udziałem nieistniejącego już gdyńskiego Przedsiębiorstwa Naprawy Taboru Komunikacji Miejskiej Trobus. Firma była własnością Gminy Miasta Gdynia i została zlikwidowana w 2002 r.


Solaris Trollino 12AC. Na sprzedaż wystawiony jest identyczny pojazd, lecz o numerze taborowym 3040. Solaris Trollino 12AC. Na sprzedaż wystawiony jest identyczny pojazd, lecz o numerze taborowym 3040.

Sprzedaż trolejbusów jeszcze w listopadzie



Z tego powodu najnowszy z wystawionych na sprzedaż trolejbusów (Solaris Trollino 12AC) wyprodukowano już we współpracy z Dopraví Podnik Ostrava - spółką gminną czeskiej Ostrawy, będącą jednocześnie lokalnym operatorem komunikacji miejskiej. Modele 12AC były pierwszymi trolejbusami z silnikami nowej generacji - asynchronicznymi.

Oferty na zakup trolejbusów można składać bezpośrednio do spółki PKT Gdynia do 24 listopada. Istnieje także możliwość obejrzenia pojazdów po wcześniejszym kontakcie ze spółką.

- Wycofanie i sprzedaż tych pojazdów nie spowoduje zagrożenia braku trolejbusów dla bieżącej eksploatacji - zapewnia Labuda.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • Co ma się psuć w trolejbusie? (12)

    Silnik elektryczny jest wieczny. Poza łożyskami.
    Hamulce i reszta remontowane na bieżąco.
    Stare Baterie można sprzedać na złom i samemu w ich miejsce złożyć nowe.
    Przecież elektrycy są na etacie.
    Chyba że rama przegniła...to wszystko zmienia....

    • 31 9

    • Będą gadać że jeźdzą stare kible jak w SKM (1)

      • 7 1

      • Trójmiasto kocha EN57

        Trójmiasto kocha te składy. Ludzie nawet t-shirty z obrazkami tych składów noszą na sobie.

        • 2 0

    • widac eksperta od pojazdow elektrycznych (1)

      w nich tylko silnik elektryczny (wieczny) i lozysko, to jak w tesli, co tam sie moze psuc?!

      • 4 1

      • Odp. Kierowca

        • 0 0

    • (2)

      To są pojazdy eksploatowane od 20 lat - codziennie kilkadziesiąt kilometrów. Słusznie, że sprzedają.

      • 6 1

      • Raczej (1)

        dziennie kilkaset kilometrów.

        • 7 0

        • Kilka milionow

          • 0 0

    • może elementy gumowe i gumowo metalowe zawieszenia? (1)

      To może być nawet drobny i tani element ale odstawienie trolejbusu na 1-2 dni i koszt robocizny się sumują.
      Po 20 latach może być tak, że taka awaria zdarza się 2 razy w miesiącu i w zasadzie trzeba by wymienić wszystkie takie elementy w pojeździe.
      Kapitalny remont przekracza wartość pojazdu a milion drobnych napraw tez nie jest lepszy.

      • 1 5

      • Jak kierowcy zasuwają po krawężnikach to rzeczywiście zawieszenie trzeba 2 razy w miesiącu remontować.

        • 2 1

    • No to już wiesz co może się popsuć.

      • 2 0

    • No to zrob intetes: (1)

      Kup, napraw te drobnostki i sprzedaj, jako dobry, przygotowany do eksploatacji na następne kilka lat. Proste

      • 4 0

      • Mirek handlarz lubi to

        • 1 0

  • Gdańsk niech kupi Lisicki przytuli znowu 50 mln zł za zakup (1)

    dlaczego NIK prokuratura - nie zauważa zakupu autobusów droższych o ponad 100 mln zł . Skąd Lisicki ma taki majątek ?

    • 13 5

    • Bo w NIK rządzi Banaś z Konfy

      I jeszcze długo nic nie zauwazy

      • 0 0

  • Chuta Katowice napewno weźmie

    • 6 2

  • W przyszlym roku kursow KM 10% mniej (17)

    Moga wiec sprzedac czesc pojazdow bo nie beda potrzebne. Gdynia zwija sie pod rzadami szczurka

    • 93 14

    • (4)

      Będą zmiejszac bo nie będzie miał kto jeździć. Odpowiedzialność niewspółmierna do zarobków i o tego kary pieniężne za wszystko. 75% społeczeństwa jeździ za darmo, a pretesjonalnosc...., zwasza 70+

      • 14 4

      • (1)

        Tak pewnie jest bo 25 % Gdynian ma po dwa samochody w rodzinie co widać na ulicach i w galeriach handlowych w ciągu dnia pracy. Tak na oko połowa osób za kierownicą to "pracujące w domu" kobiety.

        • 4 4

        • Prawda czasu. Prawda ekranu.

          • 0 0

      • Transport powinien być całkowicie bezpłatny. Inaczej przelewanie z pustego w próżne.

        • 1 4

      • Dzieci i młodzież powinna płacić za bilety, tak jak dawniej z ulgą 50%. PiS już się pakuje to ktoś powinien pójść po rozum do głowy i zrobić porządek z tym rozdawnictwem.

        • 1 0

    • Przestań marudzić. (3)

      Akurat na komunikację miejską w Gdyni nie można narzekać .

      • 10 18

      • No cięcia w rozkładzie jazdy, jak można się tego czepiać (1)

        Choć ZKM respektuje za to że pomimo okrojonego budżetu stara się racjonalizować ofertę.

        • 9 1

        • Dyrektor napisał, że przyczyny polityczne. Za to teraz linii przybędzie i rozkład będzie racjonalny.

          • 0 0

      • To już czas przeszły.

        • 0 0

    • (4)

      Gdzie masz plan 10% kursów mniej? Konkrety poprosimy

      • 3 8

      • Projekt budzetu 2024 (3)

        Ilosc wozokilometrow zaplanowana na 2024 to 14.9 mln w 2023 bylo 16.4 mln.

        • 14 0

        • Pewnie takie 121, 159 czy 180 pójdą pod topór (1)

          • 5 0

          • Wszystko pod topór. Po co zkm i pck i inne skróty myślowe?

            • 1 0

        • cięcia komunikacji nie były 1 stycznia, proste obliczenia i masz 14,9 mln

          • 1 0

    • A, jak będą odtwarzać zlikwidiwane linie, to się dokupi. (1)

      • 0 1

      • Raczej nie będą

        • 3 0

    • No bo musi

      być luz na buspasach. Jak by było za dużo autobusów i trolejbusów to mogłyby tam być korki (bo tyle elektryków jeszcze po tych buspasach jeździ...)

      • 0 0

  • Kiedy kontrola NIK i prokuratury w zkm / Gait w Gdańsku ? (2)

    tam powinny być zatrzymania co przetarg to wał na 50-100 mln zł a to elektryki a to autobusy na wodór .

    • 12 1

    • (1)

      Gdyby to był wal to Kacperek by codziennie konferencję robił. Proste. Oni nie zajmują się sprawami w których nie mogą zabłysnąć

      • 2 3

      • Bo musiałby przyznać, że Ustawa nakazująca zakup elektryków jest autorstwa PiS

        Opcja była prosta: albo Gdańsk je kupuje i dostaje dotację celową, albo płaci kary za ich brak

        • 1 4

  • Oluś

    Myślę że powinni przekazać jeden wóz dla największego fana komunikacji Miejskiej Pana Okgierda ,postawić mu przed domkiem niech się cieszy

    • 14 1

  • Dlaczego sprzedaja w Gdansku kupuja tramwaje z niemieckich złomowisk to niemiec płakał jak sprzedawał ze smiechu ze znalazł (5)

    co tak wiele przepłacili na dodatek ich generalny remont za kilkadziesiąt milionów był zupełnie nieopłacalny!Ale oni sie z kosztami nie licza bo to kasa mieszkanców Gdańska czyli niczyja a i tak na nich ponownie zagłosuja w wyborach !!

    • 11 1

    • (2)

      kiedy ostatnio kupili? a gdyby tego nie zrobili to bys dalej złomem jezdził

      • 1 2

      • Złomem to jeździmy teraz (1)

        • 2 0

        • Golfem 3 w dieslu

          • 0 0

    • Gdańsk może (1)

      Gdańsk jest bogaty, ma Rafinerię itp. i może sobie pozwolić na wydawanie pieniędzy na prawo i lewo.

      • 1 1

      • to dlatego zadłużają miasto i kredyty biorą :)

        • 4 0

  • Trolejbusy i autobusy jeżdżą nawet po 20 lat. Po ilu latach autobus elektryczny będzie szedł na złom z powodu (3)

    nieopłacalności wymiany baterii?

    • 18 0

    • Po nieskończenie długim czasie, bo jeszcze żaden pojazd elektryczny z tego tysiąclecia nie wylądował w ten sposób na złomie.

      • 1 4

    • (1)

      Ostatnio pisali, że bateria w używanej jako TAXI w Berlinie z 2019 roku wykazuje zasię już tylko 88 km, wymiana na nową to około 35 tys zł. A taryfiarze jeżdżą Priusami, ale tam jest silnik spalinowy nie do zdarcia 1,8.

      • 0 0

      • No to już przestaną jak im unia dowali podatek

        • 0 0

  • Likwidacja (12)

    Po likwidacji linii 20, 21, 30, 34 oraz skróceniu linii 23 jest wolny tabor. Jak zlikwidują kolejne linie to będzie można jeszcze więcej sprzedać i na tym zarobić. Bardzo proszę aby aktualne władze Gdyni już nie kandydowały w przyszłych wyborach

    • 164 14

    • (1)

      za to trolejbusy jezdza min na 181

      • 1 10

      • Bo na obu końcach tej trasy , są druciki do podładowania baterii. Ale komu i po co, ja to tłumaczę?

        • 4 0

    • Będzie na falę2.

      • 10 2

    • Linia 34 powinna wrócić za np linię 25 albo 22 (3)

      Linia 34 to była jedna jedyna linia dla Demotowa. A Cisowa ma 22, 25, 26, 27. Linie 22 i 25 w pewnym sensie się dublują - bo tam gdzie one dojeżdżają można dotrzeć innymi kursami. A z Demotowa do centrum to była jedna jedyna linia.

      • 5 0

      • (2)

        A gdzie to demotowo sie znajduje?

        • 2 2

        • Obok Gdyniowa

          • 0 1

        • za Fikowem

          • 0 1

    • (2)

      likwidacja, likwidacją, ale kto ma prowadzić te pojazdy na liniach. Czy ty zdajesz sobie sprawę jakie braki są kierowców w PKT ? Ludzie są przymuszani żeby chodzić z wolnego do pracy.

      • 0 1

      • A wydaje się że ostatnio tyle kierowców i kierowczyn przyjęli do pracy. Stoję na przystanku i już podchodzę a trolejbus zatrzymuje się, koło kierowcy siedzi albo stoi Pani pan z żółtą koszulką Instruktor i bez pasażerów jedzie dalej.

        • 0 1

      • Skoro Gdynię stać na bezsensowne inwestycje, to powinno też stać na podwyżki dla kierowców

        • 0 1

    • Zarobić ? A na czym, bo nie kumam ?

      • 0 1

    • Świadomy wyborca

      Nie proś tylko głosuj ty i te łapki w górę!

      • 0 0

  • Czy moge go sobie kupic jako kowalski i dojeżdżać nim do pracy? Na panstwowych drutach? (1)

    • 12 1

    • Pewnie, musisz mu tylko założyć wodomierz.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane