• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjątkowe trolejbusy wystawione na sprzedaż

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2023, godz. 12:00 
Opinie (177)
Jeden z dwóch trolejbusów Mercedes-Benz wystawionych na sprzedaż, które w przeszłości były autobusami. Jeden z dwóch trolejbusów Mercedes-Benz wystawionych na sprzedaż, które w przeszłości były autobusami.

Gdynia zamierza pozbyć się siedmiu wyeksploatowanych trolejbusów. Wśród nich cztery to autobusy, które zostały dekadę temu zmienione na "trajtki". Przewoźnik zapewnia, że ich wycofanie nie wpłynie na zapewnienie taboru w codziennej eksploatacji.



Czy Gdynia powinna inwestować w trolejbusy?

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni na sprzedaż wystawiło siedem pojazdów
  • dwa trolejbusy Solaris Trollino 12T wyprodukowane w 2001 r.,
  • jeden trolejbus Solaris Trollino 12AC z 2003 r.,
  • dwa autobusy Solaris Urbino 12 z 2001 i 2002 r. przebudowane na trolejbusy w 2012 i 2013 r.,
  • dwa autobusy Mercedes-Benz O530 Citaro z 2002 r. przebudowane na trolejbusy w 2011 r.

Trolejbusy, które powstały z autobusów spalinowych



Wspomniana przebudowa była projektem wyjątkowym, ponieważ Gdynia we własnym zakresie dokonywała tzw. konwersji pojazdów typowo spalinowych na zasilanie prądem z sieci trakcyjnej. Ponadto umieszczono w nich akumulatory, umożliwiające pokonywanie krótkich odcinków bez potrzeby jazdy "pod drutem".

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Prace prowadzone przez PKT od początku miały charakter doraźny, służące uzupełnieniu parku taborowego na kilka-kilkanaście lat. Dzisiaj pojazdy te wymagają kolejnych nakładów finansowych, co - biorąc pod uwagę ich wiek - jest nieopłacalne.

- Pojazdy, które przeszły konwersję, zostały wyposażone w napędy z bateriami niklowo-kadmowymi (Ni-Cd). To zupełnie inna technologia baterii niż obecnie stosowane litowo-jonowe (Li-Ion). Były to wówczas jedyne dostępne na rynku baterie i dały początek ery budowy trolejbusów z napędem alternatywnym - dodaje Tomasz Labuda, zastępca prezesa Zarządu PKT Gdynia.

Trolejbusy wyprodukowane częściowo w Gdyni



Wyjątkowe są także dwa najstarsze trolejbusy (Solaris Trollino 12T) wystawione na sprzedaż. To pierwsze konstrukcje tego typu Solarisa, wyprodukowane z udziałem nieistniejącego już gdyńskiego Przedsiębiorstwa Naprawy Taboru Komunikacji Miejskiej Trobus. Firma była własnością Gminy Miasta Gdynia i została zlikwidowana w 2002 r.


Solaris Trollino 12AC. Na sprzedaż wystawiony jest identyczny pojazd, lecz o numerze taborowym 3040. Solaris Trollino 12AC. Na sprzedaż wystawiony jest identyczny pojazd, lecz o numerze taborowym 3040.

Sprzedaż trolejbusów jeszcze w listopadzie



Z tego powodu najnowszy z wystawionych na sprzedaż trolejbusów (Solaris Trollino 12AC) wyprodukowano już we współpracy z Dopraví Podnik Ostrava - spółką gminną czeskiej Ostrawy, będącą jednocześnie lokalnym operatorem komunikacji miejskiej. Modele 12AC były pierwszymi trolejbusami z silnikami nowej generacji - asynchronicznymi.

Oferty na zakup trolejbusów można składać bezpośrednio do spółki PKT Gdynia do 24 listopada. Istnieje także możliwość obejrzenia pojazdów po wcześniejszym kontakcie ze spółką.

- Wycofanie i sprzedaż tych pojazdów nie spowoduje zagrożenia braku trolejbusów dla bieżącej eksploatacji - zapewnia Labuda.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • Ten podpis pod zdjęciem niby po polsku, ale jednak nie bardzo.

    • 1 1

  • Wygoda Mercedesa (1)

    Co jak co, ale te przerobione Mercedesy miały dla pasażerów istotną zaletę: miały wygodne fotele dla pasażerów.

    • 3 0

    • Panie kierowczyni nie lubiły nimi jeździć.

      • 1 0

  • Tak przylepię sie do Trajtków

    za autobusy elektryczne Gdańsk zapłacił 62 miliony które miały zasięg ale nie mają , mają tylko około 100 km podobno,
    oczywiście wystąpił o kare dla sprzedawcy , no i uzyskał kasę za nieprawdziwą info o zasięgu autobusów w wysokości 40 tysięcy złotych , przy wydaniu około 60 milionów , ale prawdopodobnie Gdańsk walczyć będzie o więcej.
    Ale nie mogę potwierdzić że ta cała info jest prawdziwa.

    • 0 0

  • Zabytek (5)

    Szkoda tych trolejbusów. Uważam, że powinni zostawić trolejbusy o numerach 3001, 3042, 3053 na zabytek. Są to unikalne pojazdy, których nigdzie indziej nie spotkamy. Dobrze by było, gdyby jakiś pasjonata je kupił, a nie skup złomu

    • 9 3

    • Rozumiem, że już kasę zbierasz

      • 4 0

    • A może tematem by zajęło stowarzyszenie komunikacji miejskiej? (1)

      • 4 0

      • Zajęło się czym?

        Wszystkim!!! Koniecznie!!!

        • 0 1

    • 3001 zostaje, idzie 3002 i 3037

      3001 podobno za rok ma być zabytkiem

      • 4 0

    • 3001 zachować do puli pojazdów zabytkowych

      3001 zachować do puli pojazdów zabytkowych

      • 0 0

  • Chętnie taki kupię

    Będę sobie do pracy popylał Świętokańską w dół

    • 2 0

  • W Gdyni szczurka i łucyka nic się nie opłaca (3)

    • 1 0

    • NIe opłaca się? Tak nie opłaca się!!! (2)

      Nie chcę być brutalny, ale czy staremu koniowi, który ma 20 lat, należy wymienić: serce, wątrobę, mózg, oraz zużyte kości bo dzięki takiemu zabeiegowi będzie jak nowy??? Nie!!!
      Czy 80-letnia panna, tylko dlatego że przywdzieje na siebie białą sukienkę będzie Panną Młodą??? Nie!!!
      Czy stary bezzębny dziad, który załatwił sobie właśnie nowe protezy, dzięki temu stanie się młdozieńcem??? NIe!!!
      Czas pozbyć się tych pojazdów, za rok staną się skarbonką bez dna z brakiem perspektyw na tzw. samoutrzymanie!!!
      Diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach.........
      Dwa Mercedesy na pozór takie same, a w szczegółach każdy inny.....
      3040 wbrew temu co napisano pod zdjęciem, jako jednostka taborowa różni się zdecydowanie od pozostałych pojazdów tej samej generacji (na zdjęciach nie wszystko widać!!!!).
      3002, 3037, 3043, 3044 BRAVO za odwagę, już czas najwyższy pozbyć się tych pojazdów- właśnie ze względów ekonomicznych!!!!
      Jeżeli miłośnicy chcą je kupić, niech kupują, nic pewnie nie stoi na przeszkodzie aby stworzyli muzeum, odrestaurowali te pojazdy i prywatnie je eksploatowali pod swoją prywatną siecią trakcyjną!
      Nie wystarczy tylko fantazjować, trzeba mieć jeszcze pieniążki na swoje hobby Panowie!!!

      • 0 0

      • Gryfowi się opłaca (1)

        PA Gryf jeździ takim Mercedesami Citaro choćby na linii R (przegubowymi) i jakoś nie są przegnite i zarabiają na siebie?

        • 0 1

        • ciekawe.....

          Oczywiście marecedesami citaro po konwersji na trolejbus jeździ?

          • 1 0

  • Czy to w cenie złomu?

    • 0 0

  • Kupię sobie bo mogę.

    Przerobię na wodór i będę jeździł. Kto bogatemu zabroni?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane