- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (255 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (92 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (94 opinie)
- 4 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (181 opinii)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (337 opinii)
- 6 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?
Środowe nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Portu Lotniczego Gdańsk zamówiło dwa dokumenty. Pierwszy ma ocenić czy i kiedy w województwie powinno powstać drugie lotnisko pasażerskie. Drugi - czy tę rolę mogłoby pełnić lotnisko w Babich Dołach, zarządzane przez port lotniczy w Rębiechowie.
O tym, czy tworzenie drugiego portu jest zasadne ma zadecydować studium strategiczne rozwoju sieci lotnisk na Pomorzu, które w ciągu dwóch miesięcy przygotuje zarząd województwa pomorskiego. W skład sieci oprócz Rębiechowa i Babich Dołów wchodzą lotniska w podsłupskim Redzikowie i w Królewiu Malborskim.
- Musimy sprawdzić, na ile potrzebne jest drugie lotnisko, gdyż dzięki nowym inwestycjom, Port Lotniczy w Gdańsku będzie w stanie przyjąć ponad 5 mln pasażerów - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.
Władze Gdyni są zdecydowane otworzyć lotnisko pasażerskie niezależnie od opinii władz portu lotniczego w Rębiechowie.
- Od samego początku jestem zwolennikiem powstania zintegrowanego projektu gdańsko-gdyńskiego, którego zarządcą byłby port w Rębiechowie - zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Ale jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora.
Samorządy Gdyni i Kosakowa jeszcze w lipcu utworzą spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która przystosuje lotnisko w Babich Dołach do celów cywilnych. Wbrew pozorom nie trzeba na to fortuny. Koszt utworzenia lotniska cywilnego w Babich Dołach wynosi ok. 80 mln zł. Kwota obejmuje budowę terminalu pasażerskiego, dróg dojazdowych oraz parkingów.
Kiedy pierwszy samolot wyląduje w Gdyni?
- Chcielibyśmy, aby był to najpóźniej 2012 rok. Jednak to czysta spekulacja, ponieważ procedury i technologie są tak skomplikowane, że termin ten może okazać się nierealny - mówi trzeźwo Wojciech Szczurek.
Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów.
Liczba ta bez wątpienia wzrośnie podczas Euro 2012, ale czy na tyle, by tworzyć za dziesiątki milionów złotych dodatkowe lotnisko? Według władz województwa jest to niepotrzebny wydatek, według władz Gdyni i Kosakowa, jak najbardziej zasadny, bo wpływający na rozwój regionu. Sądząc po determinacji tych ostatnich już za cztery lata będziemy mieli do wyboru: wylot z Gdańska, bądź z Gdyni.
Tymczasem z gdańskiego Rębiechowa dotrzemy do nowych miejsc. Tania linia lotnicza Wizz Air otwiera połączenia do Malmö-Sturup w Szwecji i do Doncaster-Sheffield w Wielkiej Brytanii.
Pierwszy samolot do Malmö wystartuje w sobotę 7 lipca, do Doncaster - dzień później. Loty do Szwecji odbywać się będą we wtorki, czwartki i soboty, natomiast na Wyspy Brytyjskie w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Rejsy powrotne zaplanowano na te same dni.
Łącznie z nowymi trasami gdańskie lotnisko oferuje obecnie połączenia z 26 europejskimi portami lotniczymi. Prosto z Gdańska polecimy do Irlandii, Anglii, Szkocji, Niemiec, Włoch, Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii.
Opinie (186) ponad 20 zablokowanych
-
2007-07-07 09:20
E-eeeee a Wiczlino jest bez lotniska!!!
- 0 0
-
2007-07-07 09:44
i znowu wspaniała ankieta
NIE wsumie strata kasy, albo wybierasz NIE bo jesteśmy malkontentami....
- 0 0
-
2007-07-07 10:35
ambicje na wyrost
jestem zdania że należy wykorzystać na maxa Rębiechowo a potem rozwijać inne lotnisko np w Gdyni. na razie wyloty z Gdańska to margines możliwości w porównaniu z Wrocławiem czy Krakowem.
myślę że jeśli zostanie oddana do uzytku A1 to Gdańsk straci dużą grupę pasażerów. więc może warto już dziś o tym mysleć a nie rywalizować między sobą. w ogóle trójmiasto powinno miec jedną politykę inwestycyjną a nie każdy ciągnie w swoją stronę. Gdynia mogłaby wziąć sie za swoje dworce PKP bo syf jakich mało.- 0 0
-
2007-07-07 10:41
Gdynia mogłaby wziąć sie za swoje dworce PKP bo syf jakich mało.
Najlepiej niech wezmie przykład z gdańskiego dworca Głownego i Wrzeszcza PKP
- 0 0
-
2007-07-07 12:31
...
Pierdzielicie ze lepsze lotnisko w Gdyni bo od strony morza bo bezpieczniejsze to moze najpierw zastanowcie sie czemu zlikwidowali lotnisko na Zaspie, ktore bylo od strony morza.
otoz lotniska przy samym morzu sa o wiele bardziej niebezpieczne niz te polozone w glebi ladu. Nad morzem zawsze jest wiatr i czesto zrywa sie w nieoczekiwanych momentach co sprawia iz piloci maja duzy problem z wyladowaniem...
pozatym na grzyba 2 lotnisko w trojmiescie, skoro juz trojmiasto czyli 3 miasta zalezne od siebie to niech tak bedzie, lepiej zrobic kilka nowych polaczen dla ulatwienia dojazdu a nie wyrzucac kase w bloto...- 0 0
-
2007-07-07 13:34
Do csi
Tak samo mozna by sie bylo spytac: na grzyba kolejny terminal kontenerowy tym razem w Gdansku?Nie wystarczy Gdanskowi terminal naftowy?
- 0 0
-
2007-07-07 14:48
csi "na grzyba 2 lotnisko w trojmiescie"?
one już tu są!!!!
Natomiast terminal kontenerowy w Gdansku pobudowano od zera, zamiast GAZOPORTU.- 0 0
-
2007-07-07 15:22
niech budują
ale najpierw niech zainwestuja w miotłę i mopa na dworcu PKP i chociaż niech postawią marną wiatę na PKS-ie. Nie znam drugiego takiego miasta jak Gdynia gdzie totalnie "olewa się" turystów
- 0 0
-
2007-07-07 15:35
Do Ewy
Ewo,o jakim olewaniu Ty mowisz?Zobacz np. ile okienek kasowych jest otwartych w Gdansku a ile w Gdyni.I kto tu bardziej olewa pasazerow?
- 0 0
-
2007-07-07 15:58
lotnisko
Szczurek ten gosc ma manie " WIELKOSCI " a przynajmiej tak mu sie wydaje .Za wszelka cene chce przeskoczyc poprzedniczke a moze mu sie marzy za zycia ulica jego imienia!!!!!!walesa jeden . Ten facet jest chory .
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.