• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Magdalena Szałachowska, js
6 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne. Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne.
Niewykluczone, że gdy za cztery-pięć lat będziemy kupowali wakacyjną wycieczkę, pracownica biura podróży zapyta nas miłym głosem: - Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Środowe nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Portu Lotniczego Gdańsk zamówiło dwa dokumenty. Pierwszy ma ocenić czy i kiedy w województwie powinno powstać drugie lotnisko pasażerskie. Drugi - czy tę rolę mogłoby pełnić lotnisko w Babich Dołach, zarządzane przez port lotniczy w Rębiechowie.

O tym, czy tworzenie drugiego portu jest zasadne ma zadecydować studium strategiczne rozwoju sieci lotnisk na Pomorzu, które w ciągu dwóch miesięcy przygotuje zarząd województwa pomorskiego. W skład sieci oprócz Rębiechowa i Babich Dołów wchodzą lotniska w podsłupskim Redzikowie i w Królewiu Malborskim.

- Musimy sprawdzić, na ile potrzebne jest drugie lotnisko, gdyż dzięki nowym inwestycjom, Port Lotniczy w Gdańsku będzie w stanie przyjąć ponad 5 mln pasażerów - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.

Port Lotniczy Gdynia Kosakowo:

Jakie inwestycje planuje gdańskie lotnisko? Już 28 lipca poznamy wyniki międzynarodowego konkursu na nowy terminal, który wraz z rozbudowanymi pasami startowymi ma zająć powierzchnię ok. 24 ha. Jego koszt wstępnie szacowany jest na około 130 mln zł (środki będą pochodziły z budżetu państwa i funduszy europejskich). Rozbudowa ma się rozpocząć w przyszłym roku, a jej pierwszy etap zakończy się w 2011 roku.

Władze Gdyni są zdecydowane otworzyć lotnisko pasażerskie niezależnie od opinii władz portu lotniczego w Rębiechowie.

- Od samego początku jestem zwolennikiem powstania zintegrowanego projektu gdańsko-gdyńskiego, którego zarządcą byłby port w Rębiechowie - zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Ale jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora.

Samorządy Gdyni i Kosakowa jeszcze w lipcu utworzą spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która przystosuje lotnisko w Babich Dołach do celów cywilnych. Wbrew pozorom nie trzeba na to fortuny. Koszt utworzenia lotniska cywilnego w Babich Dołach wynosi ok. 80 mln zł. Kwota obejmuje budowę terminalu pasażerskiego, dróg dojazdowych oraz parkingów.

Kiedy pierwszy samolot wyląduje w Gdyni?

- Chcielibyśmy, aby był to najpóźniej 2012 rok. Jednak to czysta spekulacja, ponieważ procedury i technologie są tak skomplikowane, że termin ten może okazać się nierealny - mówi trzeźwo Wojciech Szczurek.

Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów.

Liczba ta bez wątpienia wzrośnie podczas Euro 2012, ale czy na tyle, by tworzyć za dziesiątki milionów złotych dodatkowe lotnisko? Według władz województwa jest to niepotrzebny wydatek, według władz Gdyni i Kosakowa, jak najbardziej zasadny, bo wpływający na rozwój regionu. Sądząc po determinacji tych ostatnich już za cztery lata będziemy mieli do wyboru: wylot z Gdańska, bądź z Gdyni.

Nowe loty z Rębiechowa

Tymczasem z gdańskiego Rębiechowa dotrzemy do nowych miejsc. Tania linia lotnicza Wizz Air otwiera połączenia do Malmö-Sturup w Szwecji i do Doncaster-Sheffield w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy samolot do Malmö wystartuje w sobotę 7 lipca, do Doncaster - dzień później. Loty do Szwecji odbywać się będą we wtorki, czwartki i soboty, natomiast na Wyspy Brytyjskie w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Rejsy powrotne zaplanowano na te same dni.

Łącznie z nowymi trasami gdańskie lotnisko oferuje obecnie połączenia z 26 europejskimi portami lotniczymi. Prosto z Gdańska polecimy do Irlandii, Anglii, Szkocji, Niemiec, Włoch, Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii.

Opinie (186) ponad 20 zablokowanych

  • Konkurencja sie przyda jestem jak najbardziej za budową lotniska w Gdyni

    konkurencja = spadek cen , zwiekszenie jakości prowadzonych usług . Patrząc obiektywnie to budowa tego portu lotniczego niesie za sobą same plusy . Pas startowy jest i jest podobno w świetnym stanie, naprowadzanie jest wszystko jest wystarczy wybudować port lotniczy za około 80mln zł to jest naprawdę malutka kwota . Lotnisko w Gdyni ma o wiele dogodniejsza lokalizacje od rebiechowa , szybciej dojadę z BD do Sopotu niż z Rebiechowa . Jezeli w Gdyni skończą 2u pasmową ul. j. wisniewskiego i 2u pasmową tą przy realy bylym geancie to bedzie naprawdę gicior praktycznie bez korków dojade do centrum Sopotu a jeszcze mam alternatywną aleję zwyciestwa itp. . A z Rebiechowa nie jest juz tak łatwo tylko na obwodowej nie ma problemów a tak na spacerowej korki na czyżewskiego podobnie dojazdu do lotniska w Rebiechowie też niema konkretnego . Dojazd z Rebiechowa oznacza przeciskanie sie przez tak zwane wąskie gardła czyli min Czyzewskiego i ul. spacerowa.

    • 0 0

  • tycho

    Nie mogłeś czytać, bo to moja jeszcze nie opatentowana metoda.
    Co prawda lotnisko z "dołami" to zle brzmi, ale lepiej by nazwać Babie krągłości i wzgorki bo wg Raport Durexa , aż 26,8 proc. mężczyzn uważa pupę za najbardziej seksowną część kobiecego ciała. Pośladki wygrywają w rankingu z piersiami. Niebagatelnie, bo o ponad 10 proc.
    Pozostaje kłopot uwypuklenia płaskiej pupy czy płaskiego biustu.
    Choć jak popatrze na te dwa pasy startowe nic mi sie nie kojarzą z dołami i krągłościami kobiety.
    Ale nazwa jest superancka i niech tak pozostanie, w koncu Gdynia jest kobieta i dziwie sie, że niektórzy Gdańszczanie mogą tak obcesowo i niekulturalnie do niej się odnosić, wstyd i brak wychowania.

    • 0 0

  • sądzę..

    że "Alexander Kwasniewski Airport"byłby dla nowego lotniska najlepszą nazwą.Zadne Babie Doły czy wzgórki tez babie

    • 0 0

  • W

    Gratulacje w takim razie, mistrz Forsyt mógłby u ciebie brać lekcje.
    Nie przesadzaj jednak z tymi skojarzeniami złe nie śpi i zainteresuje się tą dyskusją jakiś społeczny organ odnowy moralnej z Torunia i okolic a że wtyczek i anten u nich dostatek więc kłopot mamy za każdym progiem czy rogiem jak kto woli.
    Gdynia faktycznie cud niewiasta z tą małą uwagą że jak każda kobieta bywa zawistna i zgryźliwa, poza tym ok.

    • 0 0

  • nox, tycho

    Jeśli nie Babie Doły(babie krągłości doły miłości?)
    No z Kwachem to przesada, ale to właśnie tu w BD służył nasz pierwszy i jedyny kosmonauta generał Mirosław Hermaszewski.
    Dlatego w poprzednim poscie był watek o kosmosie.
    Wykorzystajmy to!!!!!!

    • 0 0

  • Do "ja, 2007-07-06 09:43"

    Tak, "niewykorzystanego" właśnie. Co z tego że terminal jest za mały (od zawsze przypominał kurnik pośrodku pola), skoro wystarczy go rozbudować, a nie budować wszystko od 0?

    Swoją drogą, ktoś powinien panu prezesowi Machczyńskiemu dawno podziękować za współpracę. Przecież co najmniej od kilku lat było wiadomo, że ruch lotniczy będzie narastał lawinowo... a pan prezes co zrobił? Absolutnie nic. Co to za sztuka poczekać aż terminal będzie pękał w szwach, a kolejki pasażerów będą wić się po płycie postojowej? Dobry zarządca powinien mieć jakąś wizję przyszłości, umiejętność kojarzenia faktów, a nie zabierać się za działanie dopiero jak gołym okiem widać, że coś nie gra!
    Do tego to 'działanie' wygląda jakby pan prezes czuł się zmuszony i nieszczęśliwy z tego powodu...

    Rębiechowo wygląda niestety tak, jakby jego władze nadal nie bardzo orientowały się w rzeczywistości. Inne regionalne lotniska rozbudowują się na potęgę, przyciągają nowych przewoźników, a Gdańsk? Przecież ta, pożal się Boże, "rozbudowa terminala" posuwa się w takim tempie, że za 10 lat tego nie skończą...

    Czy naprawdę jedyna możliwość zachęcenia do działania to powstanie konkurencyjnego lotniska 20km dalej?

    • 0 0

  • Lotnisko JEST potrzebne

    Bierzmy przyklad z USA. Washington DC - stolica, ale miasto wcale nie najwieksze w Stanach (ok. 500 tys.) I ma do dyspozycji 3 (trzy) porty lotnicze: Ronald Reagan w srodku miasta dla polaczen krajowych, Dulles w Wirginii dla zagranicznych i Baltimore-Washington International w Marylandzie rowniez dla zagranicznych. I jakos wszystko dziala, porty sie rozbudowuja i wszystko gra!

    • 0 0

  • waszka znowu się ośmiesza

    W wątku o galerii w rumii twierdził że rumia bedzie miała taka galerie jak gdańska GB.
    Niestety matołek nie odróżnia pow. całkowitej od użytkowej.
    Dużo przekleja ale niczego nie rozumie.

    "W sumie obiekt będzie miał powierzchnię prawie 40 tys. m kw., w tym 15,3 tys. m kw. powierzchni użytkowej (dla porównania Galeria Bałtycka – 45 tys., Alfa na Przymorzu – 15,5 tys., Madison – 18 tys.)"
    Kobieto, przeczytaj powyższe jeszcze raz i spróbuj zrozumieć treść. Nawias pojawia się zaraz po podaniu pow. użytkowej. Dlatego można powiedzieć, że centrum będzie porównywalne z Alfa'ą, a to już chyba coś jest, prawda ?
    Jak chcesz utrzeć nosa komukolwiek, albo precyzyjniej Gdańskowi, to postaraj się jeszcze o 30 tys.m2. Wtedy dumnie powiesz, że Rumia ma takie centrum handlowe jak Gdańsk. Dla mnie możesz mieć w Rumii 3 wielości Galerii Bałtyckiej. I tak nie przyjadę tam na zakupy ;-)

    • 0 0

  • do Waszki

    co to są "dubbingowe ceny " ------ jak się nie rozumie słowa to lepiej go nie używać

    • 0 0

  • moze dubingowane ??
    lektor ebdzie tlumaczyl z euro na polskie ..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane