• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Magdalena Szałachowska, js
6 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne. Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne.
Niewykluczone, że gdy za cztery-pięć lat będziemy kupowali wakacyjną wycieczkę, pracownica biura podróży zapyta nas miłym głosem: - Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Środowe nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Portu Lotniczego Gdańsk zamówiło dwa dokumenty. Pierwszy ma ocenić czy i kiedy w województwie powinno powstać drugie lotnisko pasażerskie. Drugi - czy tę rolę mogłoby pełnić lotnisko w Babich Dołach, zarządzane przez port lotniczy w Rębiechowie.

O tym, czy tworzenie drugiego portu jest zasadne ma zadecydować studium strategiczne rozwoju sieci lotnisk na Pomorzu, które w ciągu dwóch miesięcy przygotuje zarząd województwa pomorskiego. W skład sieci oprócz Rębiechowa i Babich Dołów wchodzą lotniska w podsłupskim Redzikowie i w Królewiu Malborskim.

- Musimy sprawdzić, na ile potrzebne jest drugie lotnisko, gdyż dzięki nowym inwestycjom, Port Lotniczy w Gdańsku będzie w stanie przyjąć ponad 5 mln pasażerów - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.

Port Lotniczy Gdynia Kosakowo:

Jakie inwestycje planuje gdańskie lotnisko? Już 28 lipca poznamy wyniki międzynarodowego konkursu na nowy terminal, który wraz z rozbudowanymi pasami startowymi ma zająć powierzchnię ok. 24 ha. Jego koszt wstępnie szacowany jest na około 130 mln zł (środki będą pochodziły z budżetu państwa i funduszy europejskich). Rozbudowa ma się rozpocząć w przyszłym roku, a jej pierwszy etap zakończy się w 2011 roku.

Władze Gdyni są zdecydowane otworzyć lotnisko pasażerskie niezależnie od opinii władz portu lotniczego w Rębiechowie.

- Od samego początku jestem zwolennikiem powstania zintegrowanego projektu gdańsko-gdyńskiego, którego zarządcą byłby port w Rębiechowie - zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Ale jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora.

Samorządy Gdyni i Kosakowa jeszcze w lipcu utworzą spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która przystosuje lotnisko w Babich Dołach do celów cywilnych. Wbrew pozorom nie trzeba na to fortuny. Koszt utworzenia lotniska cywilnego w Babich Dołach wynosi ok. 80 mln zł. Kwota obejmuje budowę terminalu pasażerskiego, dróg dojazdowych oraz parkingów.

Kiedy pierwszy samolot wyląduje w Gdyni?

- Chcielibyśmy, aby był to najpóźniej 2012 rok. Jednak to czysta spekulacja, ponieważ procedury i technologie są tak skomplikowane, że termin ten może okazać się nierealny - mówi trzeźwo Wojciech Szczurek.

Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów.

Liczba ta bez wątpienia wzrośnie podczas Euro 2012, ale czy na tyle, by tworzyć za dziesiątki milionów złotych dodatkowe lotnisko? Według władz województwa jest to niepotrzebny wydatek, według władz Gdyni i Kosakowa, jak najbardziej zasadny, bo wpływający na rozwój regionu. Sądząc po determinacji tych ostatnich już za cztery lata będziemy mieli do wyboru: wylot z Gdańska, bądź z Gdyni.

Nowe loty z Rębiechowa

Tymczasem z gdańskiego Rębiechowa dotrzemy do nowych miejsc. Tania linia lotnicza Wizz Air otwiera połączenia do Malmö-Sturup w Szwecji i do Doncaster-Sheffield w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy samolot do Malmö wystartuje w sobotę 7 lipca, do Doncaster - dzień później. Loty do Szwecji odbywać się będą we wtorki, czwartki i soboty, natomiast na Wyspy Brytyjskie w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Rejsy powrotne zaplanowano na te same dni.

Łącznie z nowymi trasami gdańskie lotnisko oferuje obecnie połączenia z 26 europejskimi portami lotniczymi. Prosto z Gdańska polecimy do Irlandii, Anglii, Szkocji, Niemiec, Włoch, Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii.

Opinie (186) ponad 20 zablokowanych

  • poco lotnisko ?-a nie lepiej lotniskowiec?

    • 0 0

  • Lotnisko w Gdyni

    Osobiście uważam, że należałoby zadbać po pierwsze o dworce kolejowe, które odstraszają zarówno mieszkanców jak i turystów. Oczywiście zróbmy to porządnie z zachowaniem standardów europejskich- niepełnosprawni! A dopiero wtedy martwy się o coś co nie powinno być priorytetem.
    z pozdrowieniami mieszkaniec Trójmiasta

    • 0 0

  • karol, masz racje, tylko skieruj te uwagi do właściciela czyli PKP. Jeśli sprywatyzują to będzie konkuręcia.

    Niektórzy mieszkańcy Trójmiasta starają się nie myśleć o kłopotach gdy będziemy jedna aglomeracja, w nadziei, że jakoś to będzie. Ja osobiście jestem za porozumieniami i to wybiórczo, nie we wszystkich"branżach" tu takim probierzem powiniena być Gigantyczna Stacja Węzłowa - Gdynia Główna OSobowa> Należy brać mocno byka za rogi i podejmować aktywne działania służące wzmocnieniu własnej pozycji. Według teorii Darwina przeżywają nie najsilniejsze czy najbardziej inteligentne jednostki, lecz posiadające najlepsze umiejętności dostosowania się do sytuacji. Dlatego dwa lotniska wpłyną tylko pozytywnie na nas, jako klientów już abstrahuje od jakości świadczonych usług.
    Konkurencja może pochodzić z różnych kierunków lecz nie możemy też przesadzać. Może to być dotychczasowe lotnisko i inne, które ma jeszcze lepsze warunki bo dwa pasy startowe i za sobą miasto, który postanowiło zrealizować swoje marzenia i otworzyć się nie tylko na morza i oceany, ale i w w szeroko pojętą przestrzń. Mogą to być także profesjonalnie prowadzone przez operatorów i międzynarodowe zarządy sieci i cargo systemy czy grupy franchisingowe, które – jak pokazuje doświadczenie innych krajów europejskich – stanowią największe zagrożenie dla rozbudowy mniejszych ośrodków lotniczych. Już kiedyś tu pisałem, że należy przygotować kompleksowy plan strategicznego rozwoju tej części Gdyni, niezależnie od tego, skąd wywodzą się nasi konkurenci – na każdy rodzaj konkurencji istnieje skuteczna strategia. Wiedza o tym, kiedy zastosować którą strategię, decyduje o istnieniu na rynku.
    Strategia zawsze powinna być racjonalna i realizowana możliwie bez emocji poparta głębokimi analizami.
    Panie Prezydencie Szczurek, wiem ze konkurencja gra nie fer, ale decyzje podyktowane strachem czy paniką prowadzą najczęściej w złym kierunku. Strach jest złym doradcą, jeżeli chodzi o właściwą strategię działalności miasta z takim rozmachem.

    • 0 0

  • W

    W pełni popieram, proponuję jednak utylizację aby nie zanieczyszczać kosmosu.
    Ponadto jako rodowity Gdańszczanin jestem za lotniskiem w Gdyni Babich Dołach. Byle tylko nie skończyło się na ekspertyzach, projektach i ględzeniu (czyt. dyskusji)

    • 0 0

  • Niech budują !!!!

    Jestem z Gdańska, i uważam że powinni budować lotniska, w Gdyni, Malborku, Pruszczu nawet Słupsku. Dzięki temu będą tanie bilety ! Moze bedzie mozna za mała cene poleciec do Hiszpanii, włoch a moze i dalej. Ludzie im wieksza konkurencja tym lepiej ! Obawaim sie jednak, ze jak bedzie to zarzadzane przez jedna firme to moga ustawic ceny zaporowe.

    • 0 0

  • dochody lotnisk i firm współpracujących..

    Dziwne nie jest są zdeterminowani do tego aby otworzyć następne lotnisko, przecież są z tego gigantyczne dochody ;) począwszy od etapu przekonywania władz do jedynej słusznej decyzji, przez sprzedawanie przetargów na skubaniu pasażerów opłatami lotniskowymi kończąc ...

    • 0 0

  • Dworce - ten temat już był

    jak Szczurek chciał dać połowę funduszy na dworzec to kolej niechciał ponieważ PKP niewiedzą kto zarządza tym dworcem tzn jaka ze spółek kolejowych . Władze miasta nie mają nic do powiedzenia jezeli chodzi o dworzec!!! w połowie czerwca miasto sie dogadało na mały remont dworca a raczej lekkie odswiezenie .

    • 0 0

  • "jednak utylizację" zbyt proste

    Proponuje bardziej inteligentne podejście,(i nie do rozszyfrowania przez m.Zibro) np. wprowadzenie enzym, które rozprzestrzeniają logiczne myślenie bez zabarwien nacjonalistycznych i śmiercionośnego wroga postępu - kreacjonizmu.
    Ewentualnie wycinania tak jak wirusa z wnętrza komórek.
    Wtedy nie bedziemy zasmiecać kosmosu i wszechswiata.
    Sama nazwa jest kultowa, przyznasz. BABIE DOŁY, gdzie lądujesz w babim(kobiecym)dole(dołku) super brzmi i kojarzy mi to sie z sexem.

    • 0 0

  • a ja proponuję..

    pas startowy z Rębiechowa pociągnąć az do Gdyni.I po kłopocie.Lotnisko będzie miało całe 3miasto.Sopot też kawałek paska dostanie.

    • 0 0

  • W

    Gdynia Woman Hole brzmi dumnie.
    Co do tych metod to czytałem coś podobnego chyba u F. Forsyte'a

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane