• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Magdalena Szałachowska, js
6 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne. Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne.
Niewykluczone, że gdy za cztery-pięć lat będziemy kupowali wakacyjną wycieczkę, pracownica biura podróży zapyta nas miłym głosem: - Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Środowe nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Portu Lotniczego Gdańsk zamówiło dwa dokumenty. Pierwszy ma ocenić czy i kiedy w województwie powinno powstać drugie lotnisko pasażerskie. Drugi - czy tę rolę mogłoby pełnić lotnisko w Babich Dołach, zarządzane przez port lotniczy w Rębiechowie.

O tym, czy tworzenie drugiego portu jest zasadne ma zadecydować studium strategiczne rozwoju sieci lotnisk na Pomorzu, które w ciągu dwóch miesięcy przygotuje zarząd województwa pomorskiego. W skład sieci oprócz Rębiechowa i Babich Dołów wchodzą lotniska w podsłupskim Redzikowie i w Królewiu Malborskim.

- Musimy sprawdzić, na ile potrzebne jest drugie lotnisko, gdyż dzięki nowym inwestycjom, Port Lotniczy w Gdańsku będzie w stanie przyjąć ponad 5 mln pasażerów - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.

Port Lotniczy Gdynia Kosakowo:

Jakie inwestycje planuje gdańskie lotnisko? Już 28 lipca poznamy wyniki międzynarodowego konkursu na nowy terminal, który wraz z rozbudowanymi pasami startowymi ma zająć powierzchnię ok. 24 ha. Jego koszt wstępnie szacowany jest na około 130 mln zł (środki będą pochodziły z budżetu państwa i funduszy europejskich). Rozbudowa ma się rozpocząć w przyszłym roku, a jej pierwszy etap zakończy się w 2011 roku.

Władze Gdyni są zdecydowane otworzyć lotnisko pasażerskie niezależnie od opinii władz portu lotniczego w Rębiechowie.

- Od samego początku jestem zwolennikiem powstania zintegrowanego projektu gdańsko-gdyńskiego, którego zarządcą byłby port w Rębiechowie - zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Ale jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora.

Samorządy Gdyni i Kosakowa jeszcze w lipcu utworzą spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która przystosuje lotnisko w Babich Dołach do celów cywilnych. Wbrew pozorom nie trzeba na to fortuny. Koszt utworzenia lotniska cywilnego w Babich Dołach wynosi ok. 80 mln zł. Kwota obejmuje budowę terminalu pasażerskiego, dróg dojazdowych oraz parkingów.

Kiedy pierwszy samolot wyląduje w Gdyni?

- Chcielibyśmy, aby był to najpóźniej 2012 rok. Jednak to czysta spekulacja, ponieważ procedury i technologie są tak skomplikowane, że termin ten może okazać się nierealny - mówi trzeźwo Wojciech Szczurek.

Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów.

Liczba ta bez wątpienia wzrośnie podczas Euro 2012, ale czy na tyle, by tworzyć za dziesiątki milionów złotych dodatkowe lotnisko? Według władz województwa jest to niepotrzebny wydatek, według władz Gdyni i Kosakowa, jak najbardziej zasadny, bo wpływający na rozwój regionu. Sądząc po determinacji tych ostatnich już za cztery lata będziemy mieli do wyboru: wylot z Gdańska, bądź z Gdyni.

Nowe loty z Rębiechowa

Tymczasem z gdańskiego Rębiechowa dotrzemy do nowych miejsc. Tania linia lotnicza Wizz Air otwiera połączenia do Malmö-Sturup w Szwecji i do Doncaster-Sheffield w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy samolot do Malmö wystartuje w sobotę 7 lipca, do Doncaster - dzień później. Loty do Szwecji odbywać się będą we wtorki, czwartki i soboty, natomiast na Wyspy Brytyjskie w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Rejsy powrotne zaplanowano na te same dni.

Łącznie z nowymi trasami gdańskie lotnisko oferuje obecnie połączenia z 26 europejskimi portami lotniczymi. Prosto z Gdańska polecimy do Irlandii, Anglii, Szkocji, Niemiec, Włoch, Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii.

Opinie (186) ponad 20 zablokowanych

  • lotniska, koleje, drogi. Ta cała infrastruktra wymaga inwestycji ponieważ Polska jest strasznie zacofana.

    Lotnisko w Gdynii to świetny pomysł , Trójmiasto sie rozwija a także dużo osónb wyemigrowało i coraz wiecej wyjezdza np do anglii , irlandi i jest potrzebny kolejny port lotniczy tym bardzie iz mozna go wybudować niewielkim nakładem finansowym tzn 80-100mln a to naprawdę nie dużo . Ale ziezapominajmy też o ruchu krajowym tzn infrastrukturze kolejowej i drogowej która sie rozwija w powolnym tempie. Jeżleli juz coś robia to powinny byc to projekty bardziej ambitne a nie jak A1 -tylko 2 pasy ruchu i linia kolejowa 3miasto - wa-wa max 160km/h na niewielkich odcinkach max 200km/h

    • 0 0

  • hej g:-)

    Jestes geniuszem!!!! moze w ten sposob i Sopot moglby miec lotnisko i byloby po klopocie (w sprawach lotow 3miast byloby pokukladane- genialny pomysl - winszuje! :D

    • 0 0

  • Marcjusz Galczyn

    Przeciez Sopot juz ma pas startowy na molo.Wieza kontrolna w zakladzie balneologicznym,odprawy pasazerow w glownej nawie kosciola ewangielicko-augsburskiego.Shattelbus monciakiem do dworca kolejowego.

    • 0 0

  • pilot

    jak widac sopot ma najwiekszy potencjal w tej kwestii a zupelnie jest pomijany w dyskusji..

    • 0 0

  • Marcjusz Galczyn

    Bo to miasto emerytow starego portfela,ktorzy do Hiszpanii raczej nie poleca.Czekajac na ostatnia podroz swojego zycia,wola ten czas przeczekac na strychu.

    • 0 0

  • 26 polaczen ale sukces ;) z tego 27 do irlandi i wielkiej brytani! czym tutaj sie chwalic!

    • 0 0

  • sopot idzie w wąską specjalizacje - morskie zeppeliny
    w ten prosty sposób każdy kto ma jakis kołek solidnie wbity w glebe kole chałupy bedzie mógł mieć "personal air-sea port"

    • 0 0

  • TROJMIASTO

    w nazwie ma trzy miasta, więc Szanowni samorządowcy
    nie tylko! ze "ścisłego" Trójmiasta
    biorąc pod uwagę plany stworzenia "Metropolii Trójmiasto"
    i koniecznosć ugoszczenia gości podczas Euro.2012 ,
    czas skończyc z dąsami i wojennymi toporami, i wyścigiem
    Kto pierwszy do... tylko wziąść się ostro !!!
    do roboty, bo czs płynie ....
    A dodatkowa infrastruktura lądowo - morsko - powietrzna
    w perspektywie rozwoju, i ME 2012, jest i będzie potrzebna, więc nie ma co się zastanawiać ....

    • 0 0

  • 80 mln - tanio jak barszcz:)

    • 0 0

  • WaszkaZ

    Powiem Ci tak. Ja mieszkam akurat w Gdańsku i wcale nie uważam że są tu sami normalni ludzie. Wariatów jest wszędzie pełno więc nie dołączaj do nich bo głupi nie jesteś. Ludzie, zrozumcie wreszcie że gdańsk to Polska, Gdynia to Polska, Kozia Wólka to tez Polska. Jak się będziemy na własnym podwórku żreć to nigdy nie będzie dobrze. Pozdrawiam.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane